Elendig videoafspilning
Fra : Michael Knudsen

Dato : 14-06-06 07:12

Hej,

Efter at have installeret Ubuntu Dapper Drake er videoafspilning blevet
et helvede for mig. Det er så godt som umuligt at afspille i fuld
skærm (det hakker voldsomt), og selv i mindre format kan der forekomme
forskydninger mellem lyd og billede. Også afspilning af video ved
hjælp af flash, som eksempelvis på youtube.com, er et problem.

I tidligere versioner af Ubuntu har det hele fungeret upåklageligt.
Jeg håber, at det er noget, der kan klares ved at ændre lidt i nogle
konfigurationsfiler, men jeg har ingen idé om, hvor jeg skal begynde.
Er der nogen, der kan hjælpe?

--
Michael Knudsen

Fra : Peter Mogensen

Dato : 14-06-06 10:11

Michael Knudsen wrote:

> [...]
> forskydninger mellem lyd og billede. Også afspilning af video ved
> hjælp af flash, som eksempelvis på youtube.com, er et problem.

Hmm... Der er ihvertfald et eller andet uhensigtmæssigt med video på
Dapper. Totem-afspilleren er default konfigureret til at ikke at kunne
noget som helst, men Mplayer virker og jeg har ikke oplevet problemer
med den - så vidt jeg kan se.

dr.dk/tv hakker dog i Mplayer, men jeg går ud fra at det er min
båndbredde. Det virker fint, når man downloader streamen først.

Flash ved jeg ikke hvorfor skulle være langsomt. Det skulle da lige være
hvis du kører på en laptop, som Dapper vælger at drosle ned i
CPU-frekvens. Min sætter den default på 600Mhz (full=1400). Måske
glemmer den at speede op igen?

Peter

Fra : Lasse Jensen

Dato : 14-06-06 15:45

Michael Knudsen wrote:

> [...]
> Jeg håber, at det er noget, der kan klares ved at ændre lidt i nogle
> konfigurationsfiler, men jeg har ingen idé om, hvor jeg skal begynde.

Det har måske noget med opsætningen af dit grafikkort at gøre. Hvis det er
et nVidia eller et nyere ATI skal du bruge deres egne closed source
drivere.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 15-06-06 08:22

> [...]
>Jeg håber, at det er noget, der kan klares ved at ændre lidt i nogle
>konfigurationsfiler, men jeg har ingen idé om, hvor jeg skal begynde.

Jeg går ud fra at CPU-forbruget går på 100% og at det er den umiddelbare
årsag til problemet.
Jeg kender til to måder hvorpå grafikkortet kan afhjæpe CPUen: Xv og XvMC.
Xv er det mest almindelige.
Prøv at start mplayer med hhv parameteren -vo xv og -vo x11. Den første
burde bruge Xv og køre fornuftig uden for meget brug af CPU, mens den anden
burde bruge mindst 3 gange så meget CPU. Forskellen er at skaleringen af
videoen foretages af grafikkortet med Xv og af CPUen uden Xv (-vo x11).

Skriv evt noget om hvor hurtig din CPU er, hvilket grafikkort du har og
vedlæg din xorg.conf, XF86Config eller hvad den nu hedder på Ubuntu.

Niels Dybdahl

Fra : Michael Knudsen

Dato : 15-06-06 19:13

Niels Dybdahl wrote:

> Prøv at start mplayer med hhv parameteren -vo xv og -vo x11. Den første
> burde bruge Xv og køre fornuftig uden for meget brug af CPU, mens den anden
> burde bruge mindst 3 gange så meget CPU.

Da jeg i sin tid brugte en ældre udgave af Ubuntu, undrede jeg mig
over, at Mplayer ikke kunne spille i fuldskærm, og jeg fandt ud af, at
løsningen var -vo xv.

I Dapper Draker virker kun x11. Hvis jeg forsøger med xv, bliver jeg
spist af med følgende kommentar:

It seems there is no Xvideo support for your video card available.
Run 'xvinfo' to verify its Xv support and read
DOCS/HTML/en/video.html#xv!
See 'mplayer -vo help' for other (non-xv) video out drivers. Try -vo
x11
Error opening/initializing the selected video_out (-vo) device.

> Skriv evt noget om hvor hurtig din CPU er, hvilket grafikkort du har og
> vedlæg din xorg.conf, XF86Config eller hvad den nu hedder på Ubuntu.

Min processor er en AMD-mobile 2500+. Grafikkortet hedder S3.

--
Michael Knudsen

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 16-06-06 08:11

> [...]
>See 'mplayer -vo help' for other (non-xv) video out drivers. Try -vo x11
>Error opening/initializing the selected video_out (-vo) device.

Så må du se om du kan finde en bedre driver eller købe et andet grafikkort.
Uden Xv kører videoafspilning ikke særligt godt.

Niels Dybdahl

Fra : Michael Knudsen

Dato : 15-06-06 19:18

Peter Mogensen wrote:

> [...]
> hvis du kører på en laptop, som Dapper vælger at drosle ned i
> CPU-frekvens. Min sætter den default på 600Mhz (full=1400). Måske

Jeg bruger powernowd til at styre CPU-frekvensen, thi hvis min bærbare
kører på fuld drøn, bliver den brændvarm. Faktisk er mit bord
revnet på grund af den!

Jeg prøvede at stoppe powernowd, og så kørte alt, som det skulle!
Men det ændrer ikke ved (se andetsteds i denne tråd), at jeg godt
kunne tænke mig at få xv til at virke, så jeg kan undgå en
nedsmeltning

--
Michael Knudsen