Software RAID på fedora Core 5
Fra : Kasper Lund

Dato : 13-06-06 13:04

Hej ng.

Jeg skal til at installere fedora core 5 på en HP server uden RAID
controller, jeg vil derfor lave et software RAID - hvilket jeg ud fra
andres posts kan forstå også er en fin løsning.

Der er 2 diske og de skal køre RAID 1.

Jeg syntes dog også at have læst at det ikke er hensigtsmæssigt at
ligge alle partitioner på et RAID device, men hvordan er det smartest at
gøre i praksis?

Jeg havde satset på et bruge partitionsmanageren under installationen til
at oprette RAID'et med det samme, er det en god ide?

Håber i kan hjælpe mig, evt med et link til en god guide.

Mvh.

/Kasper

Fra : Kasper Lund

Dato : 15-06-06 05:29

On Tue, 13 Jun 2006 14:04:15 +0200, Kasper Lund wrote:

> [...]
> controller, jeg vil derfor lave et software RAID - hvilket jeg ud fra
> andres posts kan forstå også er en fin løsning.

Nevermind, jeg fandt en HP smart array 641 som fedora tilsyneladende
supporterer "out of the box". Dog staller den ved første genstart, og
hvis jeg hopper til consol nr1. med "ctrl,alt,F1" kan jeg se at sidste
besked er "enabling swap space" nogen der måske ved hvorfor den aldrig
kommer længere end hertil?

Samtidig kan jeg også sige at disk aktiviteten stiger eksplosivt når den
enabler sysloggen.

Nogen der kan hjælpe.

/Kasper

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 15-06-06 07:17

Kasper Lund wrote:
> Nevermind, jeg fandt en HP smart array 641 som fedora tilsyneladende
> supporterer "out of the box".

Da jeg skulle sætte en flok HP servere op for et par år siden
med RAID lavede jeg en del eksperimenter med den Smart Array
controller, som var med (Smart Array 5312).

Den controller var simpelthen for dårlig.

Performance var næsten det dobbelte med software RAID
(8 diske i RAID 5), både mht. skrivning og læsning.

Desuden havde controlleren det med at tvinge hele maskinen i knæ,
hvis man skrev en stor fil ud på RAID'en.

Driveren til controlleren havde også problemer hvis der var
mere end 4G ram.

Det kan selvfølgelig være, at disse RAID controllere er blevet
bedre...

Jeg flåede controlleren ud og brugte de alm. SCSI controllere,
der også var i maskinen. Det har kørt upåklageligt i 3 år.
Der har været et par disknedbrud, men de er alle klaret uden
nedlukning eller tab af data.

Maskinerne kører RedHat 9, men opsætning af RAID under installationen
har vist ikke ændret sig væsentligt op til FC5.

Jeg ville satse på et rent software RAID.

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Benny Amorsen

Dato : 15-06-06 09:07

> [...]

MK> Performance var næsten det dobbelte med software RAID (8 diske i
MK> RAID 5), både mht. skrivning og læsning.

Hardware RAID 5 som indstikskort eller indbygget på motherboardet er
bare en dårlig idé. Alan Cox sagde det nogenlunde sådan her: "De
bedste RAID-coprocessorer laves af Intel og AMD og markedsføres under
navne som 'Pentium' og 'Opteron'".

Eksterne RAIDs kan også være OK, men til det formål vælger de fleste
vel SAN i vore dage.

/Benny

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 15-06-06 09:33

> [...]
> bare en dårlig idé. Alan Cox sagde det nogenlunde sådan her: "De
> bedste RAID-coprocessorer laves af Intel og AMD og markedsføres under

Yderligere er man virkelig toast, hvis en hardwareboks får lavet ged i den.
Der er ikke mange fabrikanter af hardwareraid systemer der fortæller om
deres disklayout og algoritmer. Det er meget sandsynligt at det gør det som
alle andre, men alene undersøgelsen af, hvad der sker, vil tage en rum tid.

Med en softwareløsning starter man bare emacs og læser kildekoden. Tager
også tid, men er IMHO et noget bedre udgangspunkt.

(Går ud fra, at en backup ikke findes i det her tilfælde, hvilket der
selvklart altid bør gøre).

Thomas

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 15-06-06 09:42

Benny Amorsen wrote:
> [...]
> bare en dårlig idé. Alan Cox sagde det nogenlunde sådan her: "De
> bedste RAID-coprocessorer laves af Intel og AMD og markedsføres under

Den omtalte RAID controller havde dog én væsentlig fordel
frem for software RAID:

Hvis en disk står af, blinker en lampe på den disk, der
skal skiftes ud. Man tager den gamle disk ud, og sætter
den nye i. SÃ¥ sker genopbygningen automagisk.

Selv en chef kan finde ud af det

Fra : Kasper Lund

Dato : 15-06-06 13:40

On Thu, 15 Jun 2006 08:17:29 +0200, Mogens Kjaer wrote:

> Da jeg skulle sætte en flok HP servere op for et par år siden
> med RAID lavede jeg en del eksperimenter med den Smart Array
> controller, som var med (Smart Array 5312).

Måske du/i kan hjælpe med mit næste problem.

Installationen foregår sådan set fint lige indtil den rebooter for at
starte det installererde OS op, den staller simpelthen under opstarten og
jeg kan ikke få kontakt med den.

Har prøvet med noapic som kernel parameter samme resultat.

Har prøvet med den originale scsi controller - samme resultat.

Lader jeg den stå i længere tid kommer der nogle fejl alá det her:
usb 1-2: device not accepting address 53 error -110

Ved ikke om det kan have nogen indflydelse.

Her derfor disablet alt USB i BIOs stadig samme resultat.

Her disablet HT samme resultat.

På forhånd tak for hjælpen.

/Kasper

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 15-06-06 14:03

Kasper Lund wrote:
> [...]
>
> Ved ikke om det kan have nogen indflydelse.
>
> Her derfor disablet alt USB i BIOs stadig samme resultat.

Skriver den samme besked efter at alt USB er disablet?

Præcis hvilken maskine er der tale om?

Kan den boote en knoppix så du kan se hvad "usb 1-2" er?

Fra : Kasper Lund

Dato : 15-06-06 21:44

On Thu, 15 Jun 2006 15:02:40 +0200, Mogens Kjaer wrote:

> Skriver den samme besked efter at alt USB er disablet?

Kan egentlig ikke huske om jeg lod den stå så længe, jeg prøver i
morgen - hvis jeg får tid.

> Præcis hvilken maskine er der tale om?

Det er en HP proliant ML310 G3

> Kan den boote en knoppix så du kan se hvad "usb 1-2" er?

Det vil jeg prøve i morgen.

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 16-06-06 07:20

Kasper Lund wrote:
> Det er en HP proliant ML310 G3

Har sådan en fyr ILO, lige som min ML370'er?

ILO er en smart feature: Man sætter maskinen op
uden skærm, keyboard og mus. I stedet er der et
ekstra ethernet interface, man sætter til nettet.
Via dette interface kan man med en alm. browser
styre hele maskinen: Slukke og tænde den, installere
software over nettet, konsollen kommer i et java
vindue, etc. Man kan installere fra det CD drev,
som sidder på den maskine som browseren kører fra,
så man behøver ikke fysisk adgang til maskinen for
at sætte CD'ere i.

Grunden til at jeg spørger er, at browsermaskinens
CD drev dukker op på serveren som et USB drev, måske
er det med til at forvirre din kerne?

Fra : Kasper Lund

Dato : 16-06-06 07:31

On Fri, 16 Jun 2006 08:19:46 +0200, Mogens Kjaer wrote:

> Har sådan en fyr ILO, lige som min ML370'er?

Ja, det har den. Vil du anbefale at jeg slår det fra?

> Grunden til at jeg spørger er, at browsermaskinens
> CD drev dukker op på serveren som et USB drev, måske
> er det med til at forvirre din kerne?

Jeg havde kun en ældre knoppix 3.6 og den kørte fint op med en 2.4x
kerne men stallede med en 2.6x (som dog også på det tidspunkt var med
som "experimental"). Jeg vil prøve at hente en nyere version senere.

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 16-06-06 08:50

Kasper Lund wrote:

> Ja, det har den. Vil du anbefale at jeg slår det fra?

Bestemt nej - men det kunne give forklaringen
på mystiske USB devices.

> Jeg havde kun en ældre knoppix 3.6 og den kørte fint op med en 2.4x
> kerne men stallede med en 2.6x (som dog også på det tidspunkt var med
> som "experimental"). Jeg vil prøve at hente en nyere version senere.

Jeg har kun 2.4.x kerner på mine tre ML370'ere (Redhat 9 og RHEL 3).

Fra : Tomas Pedersen

Dato : 16-06-06 17:39

> [...]
> som sidder på den maskine som browseren kører fra,
> så man behøver ikke fysisk adgang til maskinen for

Ja, det lyder godt nok smart, det kunne have sparet mig for en masse
besværlig flytten rundt på mine hjemmeservere. Er den slags dyrt, er det
en funktion i bundkortet, eller hvordan virker det?

Tomas

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 19-06-06 06:41

Tomas Pedersen wrote:
> Ja, det lyder godt nok smart, det kunne have sparet mig for en masse
> besværlig flytten rundt på mine hjemmeservere. Er den slags dyrt, er det
> en funktion i bundkortet, eller hvordan virker det?

På de omtalte (HP ML370 G3) maskiner sidder det på bundkortet.

Man kan også købe løse kort med den funktionalitet, men jeg
ved ikke om de kun kan sidde i HP/Compaq maskiner.

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 19-06-06 07:15

Mogens Kjaer wrote:
> Man kan også købe løse kort med den funktionalitet, men jeg
> ved ikke om de kun kan sidde i HP/Compaq maskiner.

Jeg fandt et løst RILOE II kort i en skuffe.

Det kan godt sidde i en alm. PC, men man kan ikke
styre power på den. Det kræver at der tilsluttes et
kabel fra kortet til et stik på motherboardet, som
ikke findes på alm. pc'ere.

Men videoen virker, så man får konsollen
i en browser. Også grafikmode, hvis man sætter
X til at køre med en ATI driver.

Fra : Tomas Pedersen

Dato : 19-06-06 15:11

On Mon, 19 Jun 2006 08:15:23 +0200, Mogens Kjaer wrote:

> [...]
> ikke findes på alm. pc'ere.
>
> Men videoen virker, så man får konsollen
> i en browser. Også grafikmode, hvis man sætter

Tak for oplysningen. Det kunne være man skulle interessere sig for den
slags i fremtiden.

Tomas

Fra : Kasper Lund

Dato : 20-06-06 12:36

On Thu, 15 Jun 2006 22:43:32 +0200, Kasper Lund wrote:

> Det vil jeg prøve i morgen.

Der gik lige lidt længere tid end beregnet, men jeg har nu prøvet med en
knoppix 3.8 som vistnok er den nyeste - den staller også.

Har kørt memtest i 5-6 timer uden problemer, så jeg tror ikke det er her
problemet ligger.

Nogen forslag til hvilke boot parametre jeg ellers kan stikke den der
måske kan hjælpe?

Overvejer at forsøge med en ældre fedora da det tilsyneladende er 2.6
kernen den har problemer med, men det er efter min mening ikke en god
løsning..

Fra : Kasper Lund

Dato : 20-06-06 13:46

On Tue, 20 Jun 2006 13:36:24 +0200, Kasper Lund wrote:

> Nogen forslag til hvilke boot parametre jeg ellers kan stikke den der
> måske kan hjælpe?

Fandt denne:
http://www.redhat.com/docs/manuals/linux/RHL-9-Manual/install-guide/ch-bootopts.html
og forsøgte med "nousb" og nu spiller det - ca. 5 min. inden jeg havde
forsøgt med en ældre version.

Tak for hjælpen - Kasper

Fra : Tomas Pedersen

Dato : 15-06-06 15:04

On Thu, 15 Jun 2006 06:29:02 +0200, Kasper Lund wrote:

> [...]
> hvis jeg hopper til consol nr1. med "ctrl,alt,F1" kan jeg se at sidste
> besked er "enabling swap space" nogen der måske ved hvorfor den aldrig

Ved ikke hvorfor, men min fedoraboks gør det samme af og til. Den plejer
at komme videre efter at have stået sådan i _lang_ tid.

Tomas

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 15-06-06 15:22

Tomas Pedersen wrote:
> Ved ikke hvorfor, men min fedoraboks gør det samme af og til. Den plejer
> at komme videre efter at have stået sådan i _lang_ tid.

Kan du se hvor den hænger hvis du fjerner "rhgb quiet" fra
/boot/grub/grub.conf og så rebooter?

Fra : Tomas Pedersen

Dato : 15-06-06 15:50

On Thu, 15 Jun 2006 16:21:42 +0200, Mogens Kjaer wrote:

> Kan du se hvor den hænger hvis du fjerner "rhgb quiet" fra
> /boot/grub/grub.conf og så rebooter?

Jeg tvivler. Næste gang den gør det bliver jeg nok bare så irriteret at
jeg glemmer alt om fejlsøgning.

Tomas

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 15-06-06 16:13

On Thu, 2006-06-15 at 08:17 +0200, Mogens Kjaer wrote:
> Performance var næsten det dobbelte med software RAID
> (8 diske i RAID 5), både mht. skrivning og læsning.

Kan du huske hvilken preformance du fik, med hardwaren og software
løsningen?