Erfaringer søges omkring Linksys NSLU2
Fra : Martin Bredthauer

Dato : 13-06-06 01:21

Er der nogen der kender til danske sites som skriver om modificering af
Linksys NSLU2

http://www.linksys.com/servlet/Satellite?c=L_Product_C2&childpagename=US
%2FLayout&cid=1118334819312&pagename=Linksys%2FCommon%2FVisitorWrapper

Eller er der nogen i denne NG som har erfaringer med produktet.

Jeg kunne godt tænke mig at få smidt "Unslug" på min NSLU, men mangler
lige "det sidste skub"

http://www.nslu2-linux.org/wiki/Unslung/HomePage

--
Mvh Martin

Fra : Tom Jakobsen

Dato : 13-06-06 04:24

Martin Bredthauer wrote:
> Er der nogen der kender til danske sites som skriver om modificering af
> Linksys NSLU2

Nope - kender ingen danske men denne side er nem at gå til
http://www.nslu2-linux.org/wiki/HowTo/OverClockTheSlug

Har desværre ikke selv fået overclocket den endnu men den kører nu også
Debian Etch uden at kny... ingen hurtig maskine men bestemt brugbar!

> Eller er der nogen i denne NG som har erfaringer med produktet.

Herlig lille maskine !.. nu mangler jeg bare at finde et fornuftigt
formål til legetøjet Det ender jo nok med en fil/webserver eller
lignende men indtil videre har det været ren leg (heller ikke dårligt)

Venligst
Tom

Fra : Tom Jakobsen

Dato : 13-06-06 04:27

ups.. glemte lige http://www.cyrius.com/debian/nslu2/

Og når du læser at den er længe om at starte første gang (før du kan få
fat i den med ssh) så TRO PÅ DET !

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 13-06-06 08:00

On Tue, 2006-06-13 at 02:21 +0200, Martin Bredthauer wrote:
> Jeg kunne godt tænke mig at få smidt "Unslug" på min NSLU, men mangler
> lige "det sidste skub"

Hvilket skub skal du have?

Jeg har selv brugt den i over 6 måneder, og har været meget glad for
den.

I en periode kørte den ganske ustabil, når jeg gamte foto på den
crashede den og skulle genstartes. Da jeg endelig fik taget mig
sammen til at kikke på fejlen viste det sig at disken havde
badblocks.

Den blev til sidst aflivet, da jeg ikke gad at have 3 maskine, to
klienter og en server. Istedet har jeg sat et ekstra grafik kort i
den hurtigst klient, og trukket skærm/keyboard/muse-kabler til den
anden klient. På samme måde som http://linuxgazette.net/124/smith.html

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 13-06-06 21:32

Christian E. Lysel <sunsite.dk@spindelnet.dk> wrote:

> Hvilket skub skal du have?

Tak til jer begge for svar. Den forhindring jeg skulle over var i første
omgang dette, som kan læses i Readme filen til unslung:

"You *must* test telnet Redboot access first before you flash the
Unslung firmware."

Hvis noget skulle gå galt under firmwareflash skulle det efter sigende
kun kunne rettes op hvis man kan komme til bootmanagerne i NSLU'en. Men
før at gøre det skal man ramme den via telnet i en helt bestemt periode
under boot. Problemet er bare at dette "vindue" kun er 2 sek. langt, og
for at vide hvornår dette vindue er åbent skal man først pinge serveren
og når man så får respons skal man telnette den - altsammen i løbet af 2
sek! Processen var dog fint beskrevet på http://www.nslu2-linux.org/,
men jeg kunne bare ikke få det til at virke fra min Powerbook med OS X
og jeg turde ikke flashe NSLU'en hvis jeg ikke kunne åbne op til
redboot... ja og så var det at klokken nærmede sig 1 om natten,
frustrationen kogte over og jeg skrev til denne NG om ikke andet så bare
for at gøre noget der kunne bringe mig videre. Men netop da jeg havde
sendt første indlæg i denne tråd kom jeg i tanke om min IBM bærbar med
ubuntu på og med den kunne jeg komme ind til redboot. Flueben kunne
sættes ved "step 1" og resten gik forholdsvis glat, så nu er det lykkes
mig at få unslug slynget ud på en 2 gb Kingston USB nøgle. Næste projekt
bliver at få den sat op som webserver og måske en iTunes music server
men det kræver lige at jeg tømmer min eksterne usb HDD, og så er NSLU jo
ikke helt så lydløs mere. Jeg har også med glæde konstateret at den
lille server godt kan trækken en 2,5" HDD, men desværre larmer den
ekstra disk jeg har frygtelig meget så det kræver at jeg falder over en
næsten lydløs disk i løbet af den kommende tid. Men så ville det også
være den perfekte lowpower lownoise server til få kroner.

--
Mvh Martin