Backup med mange men'er...
Fra : Lars Stokholm

Dato : 12-06-06 17:06

Jeg er ved at få spat af at prøve at finde en løsning, så nu spørger
jeg her. Jeg skal have taget backup af mine data, og det har jeg tænkt
mig skal ske automatisk med et vist mellemrum.

Jeg har et bibliotek /backup, hvor jeg har tænkt mig at gemme filerne.

Jeg havde tænkt mig at lave en fil 'include' med de filer/biblioteker
der skulle medtages i backup'en og en anden fil 'exclude' med de de
der ikke skulle. include kunne se sådan ud:

/etc/rc.conf
/etc/X11/xorg.conf
/usr/home/
/usr/local/etc/ion3/

exclude kunne se sådan ud:

/usr/home/lars/tmp/
/usr/home/test/

Det kan så ikke være svært at forestille sig, at /backup skulle se
således ud, efter programmet/scriptet er kørt:

/backup/
/backup/etc/rc.conf
/backup/etc/X11/xorg.conf
/backup/usr/
/backup/usr/home/
(osv.)

Det er sikkert svært nok i sig selv, for sådan en som mig, at lave et
script der kan dét, men oven i købet stiller jeg også disse to krav:

1. Filer skal kun kopieres hvis de er nyere (af dato) end backup'en.

2. Filer/biblioteker skal slettes fra backup'en, hvis de ikke længere
eksisterer "i virkeligheden" *eller* hvis de ikke længere er med i
include-filen *eller* hvis de er med i exclude-filen.

Er der noget jeg kan gøre? :) Det ville være sejt hvis man kunne
strikke et sh-script sammen, men andre løsninger er også velkomne.

Jeg kører FreeBSD med tcsh som shell. Hvad der ellers kunne være
relevant at fortælle, ved jeg som sædvanligt ikke.

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 12-06-06 17:23

Lars Stokholm wrote:

> Er der noget jeg kan gøre? :) Det ville være sejt hvis man kunne
> strikke et sh-script sammen, men andre løsninger er også velkomne.

Tag et kig på rsync og evt. rsync-backup.

> Jeg kører FreeBSD med tcsh som shell. Hvad der ellers kunne være
> relevant at fortælle, ved jeg som sædvanligt ikke.

tcsh er noget gammelt skrammel. Brug bash eller lignende i stedet. I hvert
fald til dit shell-script.

-Claus

Fra : Lars Stokholm

Dato : 12-06-06 21:29

On 2006-06-12, Claus Rasmussen <news-desu@veda.dk> wrote:
> Tag et kig på rsync

Det ser godt ud. Jeg er kommet frem til dette:

setenv BACKUPSRC "/en/sti/til/noget/\
/og/til/noget/andet/\
/og/tredje/"

rsync --archive --delete --relative $BACKUPSRC /backup

Hvordan ser det ud? Er der noget jeg har overset eller bør tage med
i betragtningerne?

excludes må jeg koble på når jeg får brug for dem, bare det kan lade
sig gøre, og det kan jeg se det kan.

> tcsh er noget gammelt skrammel. Brug bash eller lignende i stedet. I hvert
> fald til dit shell-script.

Tja, sh og tcsh er vist alt der følger med FreeBSD som standard. Jeg
synes tcsh er fin nok, hvad er galt med den?

--
"Now, here are some results from our phone-in poll: 95% of the people
believe Homer Simpson is guilty. Of course, this is just a television

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 13-06-06 07:45

On 2006-06-12, Lars Stokholm <this@is.invalid> wrote:

> Det ser godt ud.

Du kan kigge på http://www.mikerubel.org/computers/rsync_snapshots/ for
yderligere inspiration.

--
Andreas

Fra : Hans Joergensen

Dato : 13-06-06 09:23

Lars Stokholm wrote:
> Hvordan ser det ud? Er der noget jeg har overset eller bør tage med
> i betragtningerne?

Ville det ikke være rart nok med --backup-dir=/backup/`date +%Y%m%d`
eller noget i den stil? jeg kan ikke forestille mig et backupsystem
hvor man ikke har lyst til at gemme ændrede og slettede filer
ihvertfald lidt tilbage i tiden.

// Hans
--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere, der
har spammet usenet i over 6000 indlæg.

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 15-06-06 16:25

Lars Stokholm wrote:

> Hvordan ser det ud? Er der noget jeg har overset eller bør tage med
> i betragtningerne?

Det ser fornuftigt ud.

> Tja, sh og tcsh er vist alt der følger med FreeBSD som standard. Jeg
> synes tcsh er fin nok, hvad er galt med den?

Se http://www.cs.uu.nl/wais/html/na-dir/unix-faq/shell/csh-whynot.html

-Claus

Fra : Per Riber

Dato : 12-06-06 20:21

Lars Stokholm skrev:

> Er der noget jeg kan gøre? :) Det ville være sejt hvis man kunne
> strikke et sh-script sammen, men andre løsninger er også velkomne.

En af de andre løsninger: Se på rdiff-backup.

mvh Per

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 13-06-06 10:04

Lars Stokholm <this@is.invalid> wrote in

> Jeg er ved at få spat af at prøve at finde en løsning, så nu spørger
> jeg her. Jeg skal have taget backup af mine data, og det har jeg tænkt
> mig skal ske automatisk med et vist mellemrum.

De servere, jeg bruger, har følgende backup-løsning:

http://mirror.actusa.net/pub/sample-files/mirror.dist

Det virker ganske godt.

Mvh. NKJensen

Fra : Thomas Jansson