overflade "renovering" af butlerbord
Fra : Thomas

Dato : 11-06-06 21:45

Hej NG

Jeg har et butlerbord som jeg for en del år siden købte brugt.... allerede
der havde det en del ringe men det er ikke blevet mindre i den tid jeg har
haft det

Det er en billig model, vil jeg vurdere ud fra fx hængslernes kvallitet, men
det passer mig fint i form og størrelse og vil ikke af med det. Hvad kan
jeg gøre for at shine overfladen op ? Flemming Leth brugte engang en
si-klinge eller hvad den hed, til at fjerne gammel møbellak. Men hvis nu man
mere er til at slibe, hvad skal man så vælge her til ? Kornstørrelse
/størrelser og kun manuel eller også maskinelt ?

Og hvad slutter man så behandlingen af med. Det skulle gerne få nogenlunde
samme farve igen. Det er i en mørk mahogni tone, men aner ikke hvilket træ
der rent faktisk er brugt

Håber en eller flere har nogle forslag

(et billede kan smides i en binaergruppe hvis det gør nogen forskel)

Mvh

Thomas

Fra : Gainsbourg

Dato : 12-06-06 01:26

Dit møbel er nok enten poleret mahogny eller poleret mahogny-bejdset
nøddetræ. Det rigtige værktøj at bruge, er ganske rigtigt en Sie-klinge.
Hvis du sliber bliver det ikke nær så pænt. Højst sandsynligt, er møblet
fineret (altså et tyndt lag træ af een slags uden på træ af en anden slags).
Du vil aldrig kunne slibe så præcist og i et jævnt nok lag.

Skrab forsigtigt lakeringen af på hele bordpladen. Behandl om nødvendigt med
sprit mahogny bejdse for at give det den rigtige, mørke tone. Giv derefter
ultratynde lag shellak (af den type der er beregnet til møbelpolering - ikke
knastelak). De første lag kan du blande op ½ med sprit, ½ shellak. Brug evt.
en lille svamp eller lignende og følg i øvrigt vejledningen for tørretider
m.m. Vær opmærksom på, at det skal have ultratynde lag - og mange af dem. I
gamle dage sagde man, at en rigtig smuk fransk polering, skulle bestå af 150
tynde lag shellak! Mindre skulle dog kunne gøre det

Vær opmærksom på, at et poleret møbel ikke kan tåle vand eller varme. Dvs
der vil komme nye ringe/skader allerede første gang du stiller et varmt
thekrus eller et glas med kondensvand uden på. Brug altid
coasters/bordskånere, hvis du vil holde det pænt. (Du kan også lakere det -
men det vil aldrig blive lige så flot og få samme overflade som et poleret
møbel).

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Jørgen Christensen

Dato : 12-06-06 09:53

Hej Thomas.

Jeg har i mange år døjet med ringe på et palisanderspisebord, som var
lakeret med en celluloselak.
Sidste år fik jeg anbefalet "Ring Remover". Det er et fransk produkt fra Les
Frères Nordin, som importeres af Farvefirmaet Skovgaard og Frydensberg. Fås
i almindelige farvehandler.
Der står i brugsanvisningen, at det skal påføres med en meget fin ståluld
nummer 0000 også fra samme franske firma.
Det havde jeg ikke, så jeg brugte en klud. Det virkede ikke, så jeg købte
stålulden til kr. 40 for en pakke, og så virkede det. Påføres i årernes
retning.
Vi har siden mange gange spildt te og rødvin, og jeg har ikke set en ring
siden.
Farven på bordet er stadig nøjagtig som før.
Håber du kan bruge rådet.
Med venlig hilsen, Jørgen.

Fra : Jørgen Christensen

Dato : 12-06-06 10:53

Hej igen.

Jeg så, du omtalte Flemming Leth. Han har tidligere givet følgende råd. Hæld
en lille sjat husholdningssprit på pletten, antænd den og blæs flammerne ud
efter 1-2 sekunder.
Det drejer sig om ved hjælp af varme at fjerne noget fugt, som er
indespærret i lak/politur.
Jeg har set en gammel møbelsnedker på 80 år fjerne ringe på et 20 personers
mahognybord i et rederi, hvor min kone var ansat.
Han brugte en gammeldags blæselampe til at varme forsigtigt med og en tot
vat til at tørre hen over pletten med. Lige pludselig forsvandt ringen som
dug for solen. Dybt imponeret var jeg.
Jeg har ikke selv turdet forsøge med åben ild, men har brugt en elektrisk
varmepistol og vat med samme gode resultat.
Men jeg vil ikke opfordre til pyromani, og Ring Removeren er helt
uskadelig.
Med venlig hilsen, Jørgen.

Fra : John

Dato : 13-06-06 19:05

"Jørgen Christensen" <jchrist@slet@detvip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:448d392c$0$60781$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> [...]
> varmepistol og vat med samme gode resultat.
> Men jeg vil ikke opfordre til pyromani, og Ring Removeren er helt
Fint at du har set den "rigtige" metode, den gamle håndværker der lavede det
viste præsis hvad han gjorde, og det er faktisk den eneste rigtige måde at
lave det på.
Man skal heller ikke være bange for at bruge den metode, blot skal man tænke
på at der ikke må varmes for meget, det er et håndelag at kunne det, men det
skulle være muligt for en gørdet selv person at lave det.
Varmer man for lidt, virker det ikke, for meget brænder bordets overflade,
altså begynd med lidt varme øg så varmen til det bliver blødt.
En elektrisk varmepistol kan sagtens bruges, men når man kan det er en
blæselampe bedre og mennere at styre.

MVH
Malermester
John Vedsegaard