Dato i WordBasic
Fra : Tue Hellstern

Dato : 18-06-01 10:38

Hej NG,
Jeg har et problem i WordBasic i Word 95.
Problemet er at jeg gerne vil indsætte en dato i en formular som jeg har
oprettet, det gør jeg med kommandoen, dlg.txtDato = Date$()
Det virker også fint, men formatet er 18.06.01 og jeg vil gerne have det til
at være 18. juni 2001.
Jeg har prøvet at se i hjælpen, men jeg syntes ikke der står noget jeg kan
bruge, er der en her der har en løsning ?

Hilsen
Tue

Fra : Leo Heuser

Dato : 18-06-01 15:05

Hej Tue

Jeg vil absolut ikke blande mig i dine dispositioner, men det er en
overvejelse værd at få opgraderet din veltjente Office til en ny version,
både fordi VBA er et langt bedre programmeringsprog end
Word Basic, og fordi der bliver færre og færre, der kan yde dig hjælp
i Word Basic, hvis det pludselig brænder på. (Du har da vist for øvrigt
tidligere forklaret nødvendigheden af, at du har denne udgave?)

Med hensyn til Date$() bruger den opsætningen i Registeringsdatabasen,
(Microsoft Word - Dateformat) så hvis du skal have et bestemt format, skal
du rette
i denne med SetPrivateProfileString, men jeg tør ikke give noget
kodeeksempel,
da jeg ikke ved nøjagtig, hvor den ligger i basen, og jeg har ingen mulighed
for
at prøve det af.
Princippet er således:

OriginalDato$ = GetPrivateProfileString("Microsoft word",
"Dateformat","Winword6.ini")
' For at kunne indsætte værdien, der lå der i forvejen.

SetPrivateProfileString "Microsoft word", "Dateformat", "dd. mmmm yyyy", \
"Winword6.ini"
(Jeg kan ikke huske om det skal være åååå i stedet for yyyy.)

dlg.txtDato = Date$()

SetPrivateProfileString "Microsoft word", "Dateformat", OriginalDato$, \
"Winword6.ini"
'Originalværdien indsættes

Eksemplet er for Word 6, hvor oplysningen lå i filen Winword6.ini.

Jeg håber, du kan bruge noget af det.

Med venlig hilsen
LeoH

Fra : Leo Heuser

Dato : 18-06-01 15:24

Det lykkedes mig at grave et eksempel frem, som skulle kunne bruges
umiddelbart:

key$="HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Word\7.0\Options"

OriginalDato$ = GetPrivateProfileString(key$, "Dateformat","")
' For at kunne indsætte værdien, der lå der i forvejen.

SetPrivateProfileString key$, "Dateformat", "dd. mmmm yyyy", ""
(Jeg kan ikke huske om det skal være åååå i stedet for yyyy. Jeg er
også blevet i tvivl om, om Dateformat skal være Datoformat)

dlg.txtDato = Date$()

SetPrivateProfileString key$, "Dateformat", OriginalDato$, ""
'Originalværdien indsættes

Prøv for en sikkerheds skyld med GetPrivateProfileString først, for
at se om oplysningerne ligger det angivne sted.

LeoH

Fra : Tue Hellstern

Dato : 18-06-01 21:02

Hej Leo,
Jeg har prøvet med denne kode

> key$="HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Word\7.0\Options"
> OriginalDato$ = GetPrivateProfileString(key$, "Datoformat","")
> SetPrivateProfileString key$, "Dateformat", "dd. MMMM åååå", ""

Og det virker, bemærk de 4 stor M'er de skal være store ellers får man et
tal. Det tog lige lidt tid før det gik op for mig

Du har bare så meget ret i at det ville være en meget stor fordel at skifte
til Word 97 eller Word 2000 eller Word XP, bare alt andet end WordBasic, men
det er ikke min beslutning desværre.

Mange tak for din hjælp

Tue

Fra : Leo Heuser