Muldvarpejagten er gået ind!!!!
Fra : Lotte

Dato : 10-06-06 19:28

Hej

Jeg har i en måneds tid kæmpet ihærdigt for at fange de forb...... bæster.

Jeg har sat 3 fælder op, men lige meget hjælper det!!! Skudene vælter op af
jorden.

Min selvtillid angående muldvarpefangst kan snart ligge på et meget lille
sted

Er der nogle som har et godt trick?

Hilsen Lotte

Fra : peter_dinesen@hotmai~

Dato : 10-06-06 19:32

Når du har fælderne er det meget meget meget vigtigt, der ikke er
menneske hænder lugt på det af fælden, som der sidder i jordet, så
skal det i hvert fald "af-menneskes"

Peter

Fra : Ove

Dato : 10-06-06 20:14

Lotte wrote:

> [...]
> af jorden.
>
> Min selvtillid angående muldvarpefangst kan snart ligge på et meget lille

Du graver ned ved mulvarpeskudet og renser de to gange helt for nedfalden
jord, brug en gammel spiseske.
Hvis der ligger jord i gangen, vil fælden bare blive udløst af den jord
mulvarpen skubber foran sig.
Dæk hullet med sort plastic så der ikke kommer lys. Det plejer at virke.

Ove

Fra : Kurt Kristiansen

Dato : 10-06-06 20:07

Hej Lotte!

Jeg bruger fremgangsmåden som beskrevet af Søren Ryge
http://kortlink.dk/2sq6
Det virker for mig næsten hver gang.

Kurt

Fra : Armand

Dato : 10-06-06 23:03

Lotte skrev:

> [...]
>
> Jeg har sat 3 fælder op, men lige meget hjælper det!!! Skudene vælter op af

Muldvarpen arbejder/skyder yderst regelmæssigt, så overvåg haven i nogle
dage for at finde ud af hvornår at det sker - Det plejer gerne at være
tidligt om morgenen og/eller lige efter spisetid!
Omkring den tid hvor det plejer at ske lister du så ud på strømpefødder
med en spade og vipper bæstet op med et beslutsomt spadetag.
Kunsten derefter er at klaske den én på sinkadusen før(!) du formildes
og benåder det lille blinde væsen, eller evt. bruge en greb som
"ålejern" ned i skuddet således at dødsdommen eksekeres øjeblikkeligt :-|

--
Armand.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 11-06-06 01:00

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev
>...eller evt. bruge en greb som
> "ålejern" ned i skuddet således at dødsdommen eksekeres øjeblikkeligt :-|

Helt forkastelig metode, i bedste fald uanvendelig, men under alle
omstændigheder ulovlig. Dyr skal ombringes så humant og smertefrit som
muligt.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jens Chr. [6230]

Dato : 11-06-06 08:45

Preben Riis Sørensen skrev:
> [...]
>
> Helt forkastelig metode, i bedste fald uanvendelig, men under alle
> omstændigheder ulovlig. Dyr skal ombringes så humant og smertefrit som

Det er da kun smertefuldt, hvis man er en whimp og ikke kan ramme
rigtigt i første forsøg.
Det er da lige så humant som en saks...
Nååå nej, en saks slipper du jo for at se på "ondskaben" imens det sker..

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 11-06-06 12:49

"Jens Chr. [6230]" <mail@boegh.nu> skrev
> Det er da kun smertefuldt, hvis man er en whimp og ikke kan ramme
> rigtigt i første forsøg.
> Det er da lige så humant som en saks...

Du læste vist ikke at metoden drejede sig om at stikke i blinde med en greb.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Armand

Dato : 11-06-06 13:05

Preben Riis Sørensen skrev:
> "Jens Chr. [6230]" <mail@boegh.nu> skrev
>
> Du læste vist ikke at metoden drejede sig om at stikke i blinde med en greb.

I blinde?
Ned i skuddet på det tidspunkt hvor det rører sig allermest??
Min tidligere svigerfar brugte spadetricket, og bar til forskel kræet om
til krattet bag huset, og han fejlede aldrig i at få vippet synderen
op på græsplænen - På samme måde vil et stik med greb være akkurat så
effektivt :-|
Man kan øve sig v.h.a. spadetricket, men risikerer egentlig også at
lemlæste muldvarpen hvis man fejler :-/

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 11-06-06 13:00

Preben Riis Sørensen skrev:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev
>
> Helt forkastelig metode, i bedste fald uanvendelig, men under alle
> omstændigheder ulovlig. Dyr skal ombringes så humant og smertefrit som
> muligt.

I min verden er der ikke megen forskel på sikkerheden i en saks (der af
mange misforståes og placeres i skuddet, og et "ålejerns"-angreb :-/

--
Armand.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 11-06-06 13:29

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev >
> I min verden er der ikke megen forskel på sikkerheden i en saks (der af
> mange misforståes og placeres i skuddet, og et "ålejerns"-angreb :-/

I min verden prøver jeg at gå udenom alt det der er reslistisk at gå udenom.

Og når du fastholder at din 'i blinde' metode er OK, så siger det mere om
dig end om metoden.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 11-06-06 16:25

> Og når du fastholder at din 'i blinde' metode er OK, så siger det mere om
> dig end om metoden.

Hvis ikke han rammer, så slipper mulvarpen med skrækken. Hvis han kun
lemlæster så rammer han nok snart igen, og så er det slut.
Saksen kan sagtens fange mulvarpen uden at slå den ihjel, hvilket overlader
den til tørstedøden, eller ihvertfald flere timers venten.

Jeg synes grundlaget er lidt tyndt til at kunne fordømme nogen...

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - outdated og trist

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 11-06-06 19:34

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> skrev
> [...]
> den til tørstedøden, eller ihvertfald flere timers venten.
>
> Jeg synes grundlaget er lidt tyndt til at kunne fordømme nogen...

Jeg startede med at forkaste metoden....
Selvf. kan fælder lave dyrplageri, men jeg tror det er relativt sjældent det
sker.
Den med greben skal de da bare dyrke, der er uhyggelig lille chance for at
få noget på krogen.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Armand

Dato : 11-06-06 21:31

Preben Riis Sørensen skrev:
> [...]
> sker.
> Den med greben skal de da bare dyrke, der er uhyggelig lille chance for at

Relateret til min tidligere svigerfars succesrate med spaden, tror jeg
træfsikkerheden er betragtetligt højere end du vil gøre den til :-|
Den enkelte kan nok selv drage sine egne konklusioner nu begge siders
argumenter har været bragt, og hvis man ikke er stemt for at "åle"
muldvarpen med en greb, så er der jo spaden tilbage og hvis man kan
pumpe adrenalinet godt op i en jagtrus, så når man nok også at klaske
kræet inden medlidenheden tager over :-|

--
Armand.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 11-06-06 21:54

> [...]
> pumpe adrenalinet godt op i en jagtrus, så når man nok også at klaske
> kræet inden medlidenheden tager over :-|

Jeg har slet ikke skrevet noget negativt om spademetoden, og den virker
sikkert udemærket, og er human.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Per A. Hansen

Dato : 13-06-06 08:47

> [...]
> Omkring den tid hvor det plejer at ske lister du så ud på strømpefødder
> med en spade og vipper bæstet op med et beslutsomt spadetag.

Muldvarpen afsøger sine gange ca. hver anden time - på tidspunkter, hvor
der er roligt. De har en fabelagtig sans for at mærke fodtrin m.v.
Jeg har haft stor succes med at træde skuddene ned - så kan man se
når den er i gang med at rense op. Med lidt øvelse går det fint med at
vippe dem op af jorden og aflive dem med et enkelt slag.
Sakse har jeg ikke rigtig haft det store held med - ofte går dyret under
saksen.

Per A. Hansen

Fra : Brian Skaarup

Dato : 12-06-06 11:57

Lotte wrote:
> Er der nogle som har et godt trick?
Jeg bruger en fælde fra motrap.dk
Den virker rigtigt godt og man slipper for at grave (og dermed afsætte
evt. duftspor)

Fra : Anders Majland

Dato : 12-06-06 12:56

> Jeg bruger en fælde fra motrap.dk
> Den virker rigtigt godt og man slipper for at grave (og dermed afsætte
> evt. duftspor)

Og du kan fange dem med den ? Ja det kan du vel siden du siger den virker
godt

Vi har prøvet snart et par måneder med en motrap uden held ...

Fra : Gipsyman

Dato : 15-06-06 21:59

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in

> Og du kan fange dem med den ? Ja det kan du vel siden du siger den
> virker godt
>
> Vi har prøvet snart et par måneder med en motrap uden held ...

Jeg prøvede også i lang tid med Motrap, uden held. Muldvarpen fik rigtigt
hygget sig i min plæne.

Så fik jeg det råd, først at spritte fælden af, og derefter ikke røre
"armene" med hænderne.

Derefter finde gangen mellem to huller, grave gangen fri med en lille
haveskovl, og derefter placere fælden direkte ned i gangen (altså uden at
bruge pinden), lægge græsset over igen, derpå en spand, og oven på spanden
en krukke eller andet tungt.

Dette gjorde jeg om morgen da jeg to på arbejde, og da jeg kom hjem om
aften, var fælden klappet og dyret dødt.

Jeg tror at det gælder om at afsætte så lidt duftspor som muligt, og
dernæste at placere Motrap mellem to "aktive" skud.

Gipsyman
Der også prøvede spademetoden uden resultat.

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 12-06-06 15:02

Lotte wrote:
> Hej
>
> Jeg har i en måneds tid kæmpet ihærdigt for at fange de forb......
> bæster.
>
> Er der nogle som har et godt trick?

Min tidligere matrikel var en overgang voldsomt invaderet af muldvarpe.
Mine første forsøg var en masse husråd, tomme flasker i hullerne, hvidløg,
benzin, udstøbningen fra naboens knallert o.s.v. Intet af det virkede.

Så fandt jeg nogle gaspatroner (et svovlprodukt). De virkede. Bæsterne
flyttede ind til naboen i 3-4 uger, hvorefter de flyttede tilbage igen :(

Nu kom turen til fælderne. Efter lidt øvelse gik det nogenlunde. Jeg fangede
af og til en, men lagde mærke til at de ofte gravede udenom fælden.

Så fik jeg ideen. Kombiner de to metoder. Det virkede over al forventning.
Nu fangede jeg 4 ad gangen = antallet af fælder :)
Fidusen var at finde muldvarpens hovedveje. Retningen lærer man hurtigt at
se ved at betrakte skuddene, og gangen kan let findes ved at stikke et
metalspyd i jorden. Nu anbringes fælderne i hovedgangene og der antændes en
gaspatron i et par af de nye skud.
Så sker der noget... Muldvarpen flygter panikslagen fra røgen den ikke kan
lide, og har alt for travlt med at komme væk til at bekymre sig om småting
som en fælde der blokerer vejen.

I løbet af et par måneder var jeg (og naboen) helt muldvarpefri. Jeg tror at
jeg fangede 16 den sommer.

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info

Fra : Lotte

Dato : 12-06-06 17:33

Hej Carsten

Hvor køber jeg sådan nogle gaspatroner?

Hilsen Lotte

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 12-06-06 18:19

Lotte wrote:
> Hej Carsten
>

> Hvor køber jeg sådan nogle gaspatroner?

Jeg købte dem hos materialisten.

Fra : Ole Christiansen

Dato : 13-06-06 08:14

> [...]
> af jorden.
>
> Min selvtillid angående muldvarpefangst kan snart ligge på et meget lille

Jeg sidder her med en brugsanvisning til en "Ny muldvarpeskræmmer"

Det er en stav man graver ned i jorden, som udsender støj med intervaller.
Kører på 4 stk. D batterier
og holder nogle måneder, batterierne altså. Den virker hos os i
nyttehaveforeningen, også på mosegrisene.
Forhandles vist i Bilka. Jeg gik ind på deres www.abson.dk - og det bliver
man ikke en skid klogere af. !!
Men der var et telefonnummer på siden. En venlig dame fortalte mig, at den
forhandles i Bilka.

Hilsen Ole

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-06-06 13:04

Gipsyman wrote:
> "Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
> Så fik jeg det råd, først at spritte fælden af, og derefter ikke røre
> "armene" med hænderne.

Jeg har arbejdshandsker på.

> [...]
> bruge pinden), lægge græsset over igen, derpå en spand, og oven på spanden

Sådan gjorde jeg også, dog ikke græsset ovenpå igen.

> Dette gjorde jeg om morgen da jeg to på arbejde, og da jeg kom hjem om
> aften, var fælden klappet og dyret dødt.

Jeg fangede den 3. gang

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Kim2000

Dato : 16-06-06 19:44

> [...]
> af jorden.
>
> Min selvtillid angående muldvarpefangst kan snart ligge på et meget lille

Det nemmeste vil nok være at tage deres skovl fra dem

mvh
Kim

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 17-06-06 00:45

"Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> skrev >
> Det nemmeste vil nok være at tage deres skovl fra dem

De har to....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Winther

Dato : 17-06-06 10:11

"Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> skrev i en meddelelse

> Det nemmeste vil nok være at tage deres skovl fra dem
>
> mvh
> Kim
Skovl? Her omkring bruger de en rendegraver

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 17-06-06 14:12

"Winther" <nobody@home.dk> skrev
> Skovl? Her omkring bruger de en rendegraver

Jeg har faktisk set en forhenværende græsmark med så mange muldvarpeskud, at
de arealmæssigt overgik græsarealet.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen