Forskelle på sudo i debian og suse
Fra : Martin Schultz

Dato : 10-06-06 17:05

Hejsa

Jeg har et lidt underligt problem. På min server med debian sarge når
jeg bruger sudo beder om brugerens password (som jeg forventer) men på
min laptop med suse 10 vil den have root passworded.

Hvordan får jeg sudo i suse til at bede om bruger passworded?

Martin
med mindre andet er angivet.

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 11-06-06 11:04

Martin Schultz skrev:
> [...]
> min laptop med suse 10 vil den have root passworded.
>
> Hvordan får jeg sudo i suse til at bede om bruger passworded?

I min '/etc/sudoers' (på SuSE 10.1) findes følgende linier:
-----
# Defaults specification
Defaults targetpw # ask for the password of the target user i.e. root
%users ALL=(ALL) ALL # WARNING! Only use this together with 'Defaults
targetpw'!
-----

Hvis du sletter 'Defaults targetpw' linien, vil sudo ikke længere spørge
efter root password, men i stedet nøjes med dit eget password.

Af sikkerhedshensyn bør du nok også slette den efterfølgende linie, hvor
det ellers er muligt for alle brugere at udføre alle root-kommandoer
vha. sudo. Du kan eventuelt i stedet lave en ny gruppe, som du giver
adgang til at gøre dette, men 'users'-gruppen vil på langt de fleste
systemer være for generel...

--
Mvh. Jacob Tranholm <http://jtranholm.dk/>
Yndlingscitat: "Observation statements and statements of experimental