Super. tak.
Bjarke
"Per" <perxxxx> wrote in message
news:448c5ab5$0$27597$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> hej bjarke
>
> det gør der ikke - men her er en kopi af siden
>
> Faglige råd
>
> Vejledning ved køb og salg af heste
>
>
> v/konsulent Eric Clausen og cand. jur. Christina Wilkens
> Købeloven er grundlag
>
> Den 1. april 1999 blev husdyrvoldgiftsloven ophævet ved lov, idet det
> var en uforholdsmæssig stor udgift for staten at opretholde denne særlige
> instans til afgørelse af tvister ved handel med husdyr.
>
> I stedet for den 30 dages klagefrist, man jævnfør
> husdyrvoldgiftsloven havde til at gøre indsigelser over en skjult fejl
> eller mangel, er det nu kun reklamationsreglerne i købeloven, der er
> gældende. Her er hovedregelen, at der, jvf. den nye købelov, er en 2 års
> frist, gældende pr. 01.01.2002.
>
> Når man handler hest skal man være opmærksom på, at der gælder
> forskellige køberetlige regler, afhængig af om man er :
>
> a.. En privatperson der handler med en anden privatperson (civilt
> køb)
> a.. To erhvervsdrivende der handler sammen (handelskøb)
> a.. Forbruger som handler med en erhvervsdrivende (forbrugerkøb)
> Især skal opmærksomheden henledes på reklamationsreglerne i
> købeloven.
>
>
> Man kan ikke blot forholde sig passivt som køber, men må reagere
> overfor sælger, så snart man opdager manglen hurtigst muligt.
>
> Reklamations- og klagefristerne ses af skemaet
>
> Reklamationsfrist Klagefrist
> Erhvervsdrivende handler med anden erhvervsdrivende Normalt 2
> års reklamationsfrist. En kortere frist kan aftales Straks
> (købelovens §52)
> Erhvervsdrivende handler med privat Minimum 2 års
> reklamationsfrist. Købelovens regler om forbrugerbeskyttelse gælder. Inden
> rimelig tid. Meddelelser givet inden 2 mdr. efter, at køberen opdagede
> manglen, er altid rettidigt (købelovens § 81)
> Privat handler med privat Normalt 2 års reklamationsfrist. En
> kortere frist kan aftales Uden ugrundet ophold (købelovens § 52)
>
>
> Køberen kan indtil 2 år efter leveringen reklamere over mangler på
> hesten, som har været tilstede på leveringstidspunktet
> Denne reklamationsfrist var tidligere 1 år. Ved købsaftaler indgået
> mellem 2 erhvervsdrivende (handelskøb) eller mellem 2 private personer
> (civilkøb), kan parterne dog aftale en anden (kortere) reklamationsfrist.
> Ved at forbrugerkøb, hvor en privat person køber en hest af en
> erhvervsdrivende (f.eks. en hestehandler eller berider) kan parterne dog
> ikke aftale en kortere reklamationsfrist.
>
> Fejl og mangler, der opdages indenfor de første 6 mdr., formodes at
> have været tilstede ved salgstidspunktet
> Det er stadigvæk køber som skal bevise, at den konstaterede mangel
> ved en hest var tilstede på købstidspunktet. I forbrugerkøb har kravene
> til købers bevisførelse hidtil været beskedne. I forlængelse heraf er der
> nu i den nye købelov blevet indsat en formodningsregel i § 77a, hvorefter
> mangler konstateret i løbet af de første 6 mdr. formodes at have været
> tilstede på købstidspunktet. Der er således tale om en form for omvendt
> bevisbyrde i de første 6 mdr. efter salgstidspunktet, ved forbrugerkøb.
> Den nye formodningsregel betyder, at det i høj grad er i sælgers
> interesse, at der gennemføres en grundig salgsundersøgelse af hesten i
> forbindelsen med salget. Opstår der på et senere tidspunkt en handelstvist
> om den pågældende hest, kan resultatet af salgsundersøgelsen anvendes som
> dokumentation.
>
> Regler om forbrugerbeskyttelse
> Man skal være opmærksom på købelovens særlige regler om
> forbrugerbeskyttelse Disse regler gælder for køb og salg mellem private
> personer og erhvervsdrivende. Her er det ikke muligt at aftale en kortere
> frist end den to årige reklamationsfrist i købeloven.
> Omvendt kan man, når det er to privat personer, eller to
> erhvervsdrivende der handler sammen, frit aftale, at man ønsker en kortere
> reklamationsfrist end to år.
>
> I disse situationer vil det således være muligt, at lave en kontrakt
> der er "avlervenlig" d.v.s hvor parterne kan aftale en begrænsning i
> reklamationsfristen til f.eks. 3 måneder. Dette er der f.eks. gjort i "
> Købekontrakten udgivet af Landscentret, Heste"
>
> Alle aftaler bør være skriftlige
> Der er ingen garanti med mindre dette udtrykkeligt er aftalt, og der
> er ingen fortrydelsesret med mindre dette særligt er aftalt og (helst)
> nedskrevet. I det hele taget anbefales det, at alle aftaler nedskrives af
> hensyn til bevis spørgsmålet, det er altid svært bagefter at bevise
> indholdet af en mundtlig aftale.
> Derfor er det en vigtig regel, at alle væsentlige forhold omkring
> handelen altid bør aftales skriftligt. For eksempel aftaler om: Hvornår
> hesten skal leveres, pris, tidspunkt for betaling, hvem betaler
> transporten, ejerskifte omkostninger, dyrlægeundersøgelse mv.
> Der er i kontrakten, udarbejdet af Landscentret, Heste plads til at
> tilføje særlige aftaler mellem køber og sælger.
>
> Man kan, som nævnt ovenfor, når man som to privat personer eller som
> to professionelle erhvervsdrivende handler sammen, frit aftale andre
> reklamationsfrister end de i købeloven angivne.
> I kontrakten er der eksempelvis angivet en 3 måneders frist, som
> yderste grænse for reklamation, men andre frister kan individuelt aftales.
> Reglerne i købeloven træder ind, hvis ikke andet er aftalt.
>
> Undersøg altid hesten grundigt inden købet
> Enhver køber har ret til, at undersøge den genstand han har i sinde
> at købe. Hvis man ikke benytter sig af denne adgang til at undersøge
> hesten før købet, er det vanskeligt senere at reklamere over fejl og
> mangler, der kunne have været opdaget ved en almindelig undersøgelse af
> hesten.
>
> Man har accepteret en risiko, hvis man ikke undersøger hesten
> grundigt før købet.
>
> Det anbefales derfor altid, at undersøge hesten grundigt før købet og
> lade handelen være betinget af, at dyrlægen efter en undersøgelse kan
> godkende hesten.
>
> Der findes til dette brug et særligt handelsundersøgelsesskema, som
> dyrlægerne anvender.
>
> Det er også i sælgers interesse, at hesten bliver grundigt undersøgt
> af en dyrlæge inden handlen. Særligt efter at der i den nye købelov er
> kommet en særlig formodningsregel, hvorefter mangler konstateret "de
> første 6 mdr." formodes at have været tilstede på handelstidspunktet.
>
> Prøv hesten
> Det er en god regel at få afprøvet, hvorvidt hesten er velegnet til
> det, man har tænkt at bruge den til. Er der tale om en ridehest prøverides
> hesten. Skal hesten anvendes til børn, prøves om børnene kan magte den
> o.s.v. Er det avlsdyr, der indkøbes, må avlsresultater og evt.
> præstationsresultater vurderes. Yderligere er det en god ide, inden
> handelen, at se hesten når den indfanges, bindes, fodres, læses, opsadles,
> sættes på fold m.v.
>
> Check hesten for restgæld
> I dag, hvor heste ofte handles for store beløb, kan det være en god
> idé, at forespørge sælger om og eventuelt undersøge om, der skulle være
> restgæld i hesten. Det kan være i form af ejendomsforbehold,
> løsørepantebreve eller udlæg.
> Oplysninger kan fås ved at kontakte "personbogen" på
> tinglysningskontoret. Her kan man se, om der er tinglyst pant i hesten.
> Kontakt evt. sælgers bank.
>
> HUSK AT FÅ DEN ORIGINALE STAMTAVLE FØR DU BETALER !
>
> Man kan jvf. nye EU-regler, ikke få et hestepas, hvis man ikke har de
> originale papirer på hesten (er de originale papirer bortkommen, er der
> dog visse muligheder for at få nye). uden et hestepas/ID-bevis kan man
> ikke starte stævner i DRF-regi (C-stævner m.m.) Dvs. hesten har en stærk
> nedsat værdi.
>
> Hvornår skal betaling ske og hvornår overgår risikoen ?
> Betaling skal ske, når man afhenter/afleverer hesten.
> Man siger, at pengegæld er bringegæld, det vil sige, at det er køber,
> der skal bringe pengene, men hvis man er enige, kan der dog altid aftales
> noget andet.
> Det er dog klart anbefalelsesværdigt først at betale, når man
> modtager hesten, og omvendt først at aflevere hesten, når man modtager
> betalingen.
>
> Såfremt køber bliver insolvent, dvs. ingen penge har, er man som
> sælger dårligt stillet, hvis man har afleveret hesten uden at modtage
> betalingen. Kravet på betaling bliver ofte svært at inddrive, selv med
> rettens hjælp, såfremt køber ingen penge har, og hesten er måske allerede
> er solgt videre, til tredjemand.
>
> Det anbefales derfor, at der sker "samtidig udveksling" af ydelserne.
>
> Risikoen for hesten hændelige undergang eller forringelse, overgår
> til køber fra det tidspunkt, hvor sælger overdrager "træktovet" til køber.
>
> Afhenter køber hesten, overgår risikoen for hesten på tidpunktet,
> hvor køber får overdraget "træktovet"- her er handlen fuldbyrdet!
>
> Er det derimod sælger, der afleverer hesten, hvilket forudsætter en
> aftale, bærer sælger risikoen til det tidspunkt, hvor hesten er læsset af,
> og køber har fået overrakt " træktovet".
>
> Der er også nogle der vælger, at få en vognmand til at transportere
> hesten fra sælger til køber. Her må man skelne mellem hvem, der har
> "arrangeret" transporten.
>
> a.. Er det sælgers folk, der forestår transporten, bærer sælger
> risikoen til hesten er læsset af og overdraget til køber.
>
>
> b.. Har køber selv arrangeret transporten, er det køber der bærer
> risikoen fra det tidpunkt, hvor sælger overdrager hesten til
> transportmanden.
>
>
> c.. Er det en selvstændig fragtmand der forestår transporten fra
> sælger til køber, går risikoen over når hesten er læsset hos sælger.
> Det anbefales, at man som køber tegner en forsikring på hesten, før
> man læsser hesten eller at man har sikret sig, at sælgers forsikring
> dækker hjemtransporten. Check det med forsikringsselskabet.
>
> Ansvarsfraskrivelse
> I en del handler ønsker sælger, at fraskrive sig ansvaret, og hertil
> benyttes ofte formuleringen:
> "Hesten købes som beset". Eventuelt tages der højde herfor i prisen.
>
> En sådan klausul afskærer imidlertid ikke køberen fra at klage over
> fejl og mangler, som er skjulte. Køberen kan blot ikke klage over fejl og
> mangler, som burde være opdaget på handelstidspunktet ved en almindelig
> grundig undersøgelse af hesten.
>
> Købeloven fastslår, at en "professionel" sælger (f.eks en
> hestehandler) ikke generelt kan fraskrive sig ansvaret overfor en
> forbruger. Derimod kan sælger anvende en specifik ansvarsfraskrivelse. Som
> f.eks "Hesten sælges som den er og forefindes uden mangelansvar overfor
> hovsenebensbetændelse".
>
> Garanti
> Det er forbundet med en stor risiko som sælger, at give garanti på
> heste.
> Har sælger afgivet garanti for at den solgte hest ikke lider af
> osteochondrose, kan køber, uanset at der er gået mere end et år fra
> leveringstidspunktet, fremsætte krav over for sælger, såfremt sygdommen
> kan konstateres.
>
> Hvor meget skal jeg oplyse om som sælger ?
> Som sælger af en hest har man en loyal oplysningspligt, dvs. man skal
> oplyse hvad man ved om hesten. Har den været skadet, løbet løbsk osv.
>
> Det er vigtigt, at man som sælger tager sin oplysningspligt alvorligt
> og ikke holder viden tilbage.
>
> Man har pligt til, at oplyse om der evt. er restgæld i hesten.
>
> Som sælger kan man ofte på spørgsmål fra købe fornemme, hvad køber
> forventer sig af hesten, f.eks. en urutineret rytter, der ønsker en rolig
> hest etc.
> Man må, så godt man kan, som sælger ærligt besvare spørgsmålene fra
> køber m.h.t. hestens egnethed til det ønskede formål.
>
> Eventuelle fejl og småskavanker, som sælger mundligt har oplyst køber
> om, bør skriftligt anføres i købekontrakten.
>
> Hvad hvis, det på trods af en grundig undersøgelse, senere viser sig,
> at hesten lider af en skjult fejl eller mangel ?
> En eventuel tvist om skjulte fejl og mangler ved hesten, kan
> indbringes for Husdyrvoldgiften ved Dansk Landbrugsrådgivning.
> Parterne i en tvist skal være enige om at lade striden afgøre ved en
> voldgift. Voldgiften består af en dommer (udpeget af den danske
> dommerforening) og to voldgiftsmænd, som er fagfolk udpeget af de
> involverede parter.
> På den måde får man sin tvist afgjort så hurtigt som muligt, og af
> folk der er særligt inde i netop det område tvisten omhandler.
> Såfremt voldgiften vælges fra, kan man vælge at anlægge sagen ved de
> almindelige domstole.
>
> Så snart man opdager, at der kan være tale om, at hesten lider af en
> skjult fejl eller mangel, bør man rådføre sig med fagfolk. Det kan være
> dyrlæge, ridelærer eller lignende, så man kan fremskaffe dokumentation for
> manglen.
>
> Vil du reklamere overfor sælger angående en fejl eller mangel ved
> hesten, skal sælger som før nævnt underrettes hurtigst muligt. Det er ikke
> nok, bare at ringe og gøre sælger opmærksom på, at man ønsker at påberåbe
> sig en fejl eller mangel, hvis man ønsker at hæve (ophæve) handlen, skal
> man som køber give en specificeret meddelelse til sælger herom. I første
> omgang er det dog vigtigt, at køber giver sælger meddelelse om, at man
> ønsker at påberåbe sig en mangel ved hesten, og at man vender tilbage
> m.h.t. hvilken mangelsbeføjelse man ønsker at benytte, f.eks. prisafslag,
> ophæve handlen m.m.
>
> Der er reklameret tidsmæssigt, så snart meddelelsen er afsendt, dvs.
> afleveret i postkassen.
>
> Der stilles ikke krav om at reklamationen skal ske anbefalet, men det
> kan dog være at foretrække pga. beviset.
>
> Forholdsregler ved køb!
> a.. Undersøg altid hesten grundigt før købet. Få evt. din dyrlæge
> til at lave en handelsundersøgelse.
>
> b.. Vær sikker på hestens identitet, herunder alder (hest og papir
> skal passe sammen).
> Oplys som sælger, hvad du ved om hesten. Sørg for at alle
> væsentlige aftaler og garantier foreligger skriftligt. Skriv også ned hvad
> der er aftalt mundligt på staldgangen. Anvend evt. den af Landscentret,
> Heste udarbejdede købekontrakt.
>
> c.. Betal ikke købesummen, før du får hesten og hestens papirer. Og
> modsat : Aflever ikke hest og papirer før betaling er på plads.
>
> Bekræftet: 29-08-2002 Oprettet: 29-08-2002 Revideret:
>
>
> Dansk Landbrugsrådgivning, Landscentret, Udkærsvej 15, DK-8200 Århus N.
> Tlf. 87 40 50 00 Fax: 87 40 50 10
> E-mail: landscentret@landscentret.dk Webmaster:
> landbrugsinfo@landscentret.dk Vilkår
>
>
>
>
> "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
> være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse
> news:448c516a$0$67255$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>> Men det koster jo 300 kroner. Findes der ikke en "freeware" version ?
>>
>> Bjarke
>>
>>
>> "Per" <perxxxx> wrote in message
>> news:448c4d62$0$27541$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>> Hej
>>>
>>> Prøv følgende link
>>>
http://www.lr.dk/heste/informationsserier/faglige_raad/koeb_salg_02.htm
>>>
>>> per
>>>
>>>
>>> "Per" <perxxxx> skrev i en meddelelse
>>> news:448b5447$0$27552$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>>> Jo
>>>> Jeg er faktisk enig - men faldgrupperne er store for både køber og
>>>> sælger (jeg har gennemgået Dansk varmblods salgskursus) - jeg mener
>>>> faktisk at Landsregisteret for heste har en standard aftale man kan
>>>> downloade.
>>>>
>>>> Der ud over er det klogt at få foretaget handels undersøgelse ved
>>>> dyrlægen.
>>>>
>>>> Jeg skulle købe en pony til min datter (1000000kr) og var blevet lovet
>>>> at den var i orden - selvfølgelig forelskede hun sig i kræet - til
>>>> handelsundersøgelsen bestod den ikke bøjeprøven - forefter jeg sagde
>>>> nejtak. sælger ville have den i røngten for den havde jo aldrig "fejlet
>>>> noget". det viste sig at den havde spat i begge bagben - hvorefter den
>>>> kun var slagterprisen værd - med til historien hører ganske vist at den
>>>> stadigvæk går landstævner idag 2 år efter ovenstående.
>>>>
>>>> hvis du vil mine dyr - han du se dem på
www.aafoto.dk under ridesport/
>>>> stald hejbøl
>>>>
>>>> per
>>>>
>>>> "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal
>>>> selvfølgelig være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse
>>>> news:448a8f7a$0$60778$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>>>>> Ja, det bliver altså noget pindehuggeri men i praksis afhænger det vel
>>>>> af hvad der står i den omtalte "almindelige købskontrakt"? Ofte står
>>>>> der "købt som beset" og " uden KENDTE fejl og mangler" hvilket betyder
>>>>> at køber kun kan ophæve handlen, hvis sælger har afgivet direkte
>>>>> urigtige oplysninger om hesten og her er "bløde oplysninger" om
>>>>> kvaliteten ved hesten (som temperament osv) fuldstændigt umulige at
>>>>> vurdere i en eventuel sag. I praksis er det kun hvis man har spurgt
>>>>> til et konkret forholde ved hesten og sælgeren beviseligt har løjet,
>>>>> at man kan omstøde handlen. - Og selv i det tilfælde vil jeg gætte på
>>>>> at sagsomkostninger i en tvist overstige selv almindelige hestes
>>>>> værdi.
>>>>>
>>>>> Derfor er det umagen værd at skrive alle disse detaljer og
>>>>> forventninger ned.
>>>>>
>>>>> ER du ikke nogenlunde enig i det per ?
>>>>>
>>>>> Bjarke
>>>>>
>>>>>
>>>>>
>>>>> "Per" <perxxxx> wrote in message
>>>>> news:448a60c7$0$27595$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>>>>> Hej
>>>>>>
>>>>>> Købelovens almindelige bestemmelser gælder også for handel mellem
>>>>>> private.
>>>>>>
>>>>>> Dvs kan køber påvise fejl og mangler ved hesten - som var tilstede
>>>>>> før købsdatoen - og som ikke er pålyst af sælger - er der rent
>>>>>> faktisk 2 års returret. Et strids spørgsmål er ofte hestens
>>>>>> temperament - skift i temperament giver ikke ret til at sende hesten
>>>>>> retur - har man ikke oplyst at hesten er krybebider - væver etc -
>>>>>> giver det ret til at reurnere hesten. Er hesten opereret for mus og
>>>>>> det ikke er oplyst - er det en skade der gør at man får hesten retur
>>>>>> hvis den går i stykker indenfor 2 år.
>>>>>>
>>>>>> dette kun kort beskrevet - man kan lave alle de aftaler man vil bare
>>>>>> man ikke tilsidesætter købeloven (det er ligesom at handle med brugte
>>>>>> biler)
>>>>>>
>>>>>> Per
>>>>>> "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal
>>>>>> selvfølgelig være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse
>>>>>> news:4489aabf$0$60783$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>>>>>>> Ja, hvis ikke der er sætninger vedr. leverance/fortrydelsesret, så
>>>>>>> kan hun ikke.
>>>>>>>
>>>>>>> Bjarke
>>>>>>>
>>>>>>> "Marlene Jensen" <marlene_jensenNO_SP@Mmail.dk> wrote in message
>>>>>>> news:448980ef$0$38731$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>>>>>>>> Hej Bjarke!
>>>>>>>>
>>>>>>>> Tak for dit hurtige svar
>>>>>>>>
>>>>>>>> vil det sige at når der kun er lavet en almindelig købskontrakt
>>>>>>>> uden nogle særlige bemærkninger, har hun ikke ret til at levere den
>>>>>>>> tilbage?
>>>>>>>>
>>>>>>>> Med venlig hilsen
>>>>>>>>
>>>>>>>> Marlene
>>>>>>>>
>>>>>>>> "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal
>>>>>>>> selvfølgelig være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse
>>>>>>>> news:448961d2$0$60782$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>>>>>>>>> Som udgangspunkt har køber ikke den slags rettigheder når det er
>>>>>>>>> en handel mellem 2 private parter. Derfor er det vigtigt at skrive
>>>>>>>>> en aftale om købet, som begge parter skriver under på. I den
>>>>>>>>> aftale skal det beskrives om køber har returret. Hvis køberen har
>>>>>>>>> købt hesten uden at der blev skrevet et stykke papir, så står
>>>>>>>>> vedkommende ret skidt.
>>>>>>>>>
>>>>>>>>> Det er ikke specielt for heste, men gælder alle handler mellem
>>>>>>>>> private.
>>>>>>>>>
>>>>>>>>> Bjarke
>>>>>>>>>
>>>>>>>>>
>>>>>>>>>
>>>>>>>>> "Marlene Jensen" <marlene_jensenNO_SP@Mmail.dk> wrote in message
>>>>>>>>> news:44891d17$0$38672$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>>>>>>>>>> Hej allesammen!
>>>>>>>>>>
>>>>>>>>>> Er der nogle af jer der kender købeloven i forhold til Køb/salg
>>>>>>>>>> af hest?
>>>>>>>>>>
>>>>>>>>>> Min veninde har lige solgt en pony, og så kom vi til at snakke
>>>>>>>>>> om, om køber har 14 dages fuld returret? Ved I evt. hvor jeg kan
>>>>>>>>>> læse om det henne?
>>>>>>>>>>
>>>>>>>>>> Med venlig hilsen
>>>>>>>>>>
>>>>>>>>>> Marlene
>>>>>>>>>>
>>>>>>>>>
>>>>>>>>>
>>>>>>>>
>>>>>>>>
>>>>>>>
>>>>>>>
>>>>>>
>>>>>>
>>>>>
>>>>>
>>>>
>>>>
>>>
>>>
>>
>>
>
>