/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Elektrisk problem - måske låsen?
Fra : Carsten a


Dato : 08-06-06 14:54

Hej
Min motorcykel, ER-5, vil gå i stå under kørslen på landevejen. Er det
tændingslåsen, der er gået i stykker?

Inden problemet opstår kan jeg se omdrejningstælleren give rykvise udslag
(250-500 omdr.). Derefter går motoren i stå. Hvis tændingsnøglen bliver
stående på ON kan jeg ikke starte mc'en igen, men det kan jeg, når nøglen
har været drejet på OFF og tilbage på ON igen. Så starter motoren let, og
jeg kan køre nogle km videre... indtil omdrejningstælleren giver disse
udslag osv. osv.

Venlig hilsen
Carsten.


 
 
Ukendt (08-06-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-06-06 15:42


Carsten a skrev i meddelelsen ...
>Hej
>Min motorcykel, ER-5, vil gå i stå under kørslen på landevejen. Er det
>tændingslåsen, der er gået i stykker?
>
>Inden problemet opstår kan jeg se omdrejningstælleren give rykvise udslag
>(250-500 omdr.). Derefter går motoren i stå. Hvis tændingsnøglen bliver
>stående på ON kan jeg ikke starte mc'en igen, men det kan jeg, når nøglen
>har været drejet på OFF og tilbage på ON igen. Så starter motoren let, og
>jeg kan køre nogle km videre... indtil omdrejningstælleren giver disse
>udslag osv. osv.


Nok snarere en defekt laderegulering, eller defekt akkumulator. Jeg vil
gætte på at ladespændingen stiger til et niveau hvor tændingsboksen går i
"safe-mode", og at denne tilstand resettes når tændingslåsen afbrydes.

Check ladespænding ved ca. 3.000 rpm. skal være max 14,8 volt, og ikke under
13 volt.

--
mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr



Carsten a (08-06-2006)
Kommentar
Fra : Carsten a


Dato : 08-06-06 15:52

Orla Pedersen wrote:


> Nok snarere en defekt laderegulering, eller defekt akkumulator. Jeg vil
> gætte på at ladespændingen stiger til et niveau hvor tændingsboksen går i
> "safe-mode", og at denne tilstand resettes når tændingslåsen afbrydes.

> Check ladespænding ved ca. 3.000 rpm. skal være max 14,8 volt, og ikke under
> 13 volt.

Det ved jeg så ikke hvordan jeg skal kontrollere, men hvordan vil du
forklare at den starter let når man "begynder forfra" - det virker som om
der er strøm nok på akkumulatoren.
Øv altså troede det var så nemt på med en ny lås, og så kunne jeg komme
til at køre normalt igen

Carsten


Ukendt (08-06-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-06-06 18:34


Carsten a skrev i meddelelsen ...

>Øv altså troede det var så nemt på med en ny lås, og så kunne jeg komme
>til at køre normalt igen


Vedbliver der at være lys på mc'en når motoren er gået istå ? Hvis ja, så
kan det ikke være tændingslåsen der fejler.

--
mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr



Anders Majland (09-06-2006)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 09-06-06 09:53

> Vedbliver der at være lys på mc'en når motoren er gået istå ? Hvis ja, så
> kan det ikke være tændingslåsen der fejler.

Der er ofte flere sæt kontakter i bunden af tændingslåsen - prøv da at give
den en masse wd40 (så den sejler) og motioner låsen en 50gange. Gør det ikke
en forskel så tror jeg ikke det er låsen.....



Carsten a (09-06-2006)
Kommentar
Fra : Carsten a


Dato : 09-06-06 13:16

Orla Pedersen wrote:



> Vedbliver der at være lys på mc'en når motoren er gået istå ? Hvis ja, så
> kan det ikke være tændingslåsen der fejler.

Ja lyset vedbliver.


Jan Bachman (09-06-2006)
Kommentar
Fra : Jan Bachman


Dato : 09-06-06 13:37

>> Check ladespænding ved ca. 3.000 rpm. skal være max 14,8 volt, og ikke under
>> 13 volt.
>
>Det ved jeg så ikke hvordan jeg skal kontrollere

Det er faktisk ret nemt.

1. Køb et mulitmeter i Silvan til 50-100 kr.
2. Sæt maskinen i frigear på støtteben og start motoren.
3. Gas op til de nævnte omdrejninger og hold den dér.
4. Mål spændingen på batteriet med multimeteret.

Spændingen skulle gerne stige fra 12v til de nævnte. Hvis den går
højere op er der problemer med laderelæet.

/Jan

Carsten a (08-06-2006)
Kommentar
Fra : Carsten a


Dato : 08-06-06 16:14

> laderegulering
Er den reservedel det samme som ensretter/voltregulator/spændingsregulator?

Carsten.


Ukendt (08-06-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-06-06 18:36


Carsten a skrev i meddelelsen ...
>> laderegulering
>Er den reservedel det samme som ensretter/voltregulator/spændingsregulator?

Ja, de dele er ofte kombineret, og i et "hus"

--
mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr



Carsten a (09-06-2006)
Kommentar
Fra : Carsten a


Dato : 09-06-06 13:24

Orla Pedersen wrote:

> Nok snarere en defekt laderegulering, eller defekt akkumulator. Jeg vil
> gætte på at ladespændingen stiger til et niveau hvor tændingsboksen går i
> "safe-mode", og at denne tilstand resettes når tændingslåsen afbrydes.


- - - Jeg har fået en ide, om der kan være en såkaldt "tipovercensor" som
kunne forårsage, at mc'en går i stå under kørsel og den ikke kan startes
igen før nøglen er drejet OFF og på ON igen. Kan der sidde en
tipovercensor på min ER-5, der er i stykker?

Carsten.


Carsten a (09-06-2006)
Kommentar
Fra : Carsten a


Dato : 09-06-06 20:50

Orla Pedersen wrote:



> Check ladespænding ved ca. 3.000 rpm. skal være max 14,8 volt, og ikke under
> 13 volt.

Det er gjort nu. Og resultatet er at ladespændingen ikke går udenfor
intervallet 13 volt til 14,8 volt.

Hilsen Carsten.


Ukendt (09-06-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 09-06-06 21:17


Carsten a skrev i meddelelsen ...
>Orla Pedersen wrote:
>
>
>
>> Check ladespænding ved ca. 3.000 rpm. skal være max 14,8 volt, og ikke
under
>> 13 volt.
>
>Det er gjort nu. Og resultatet er at ladespændingen ikke går udenfor
>intervallet 13 volt til 14,8 volt.


Fint, et problem mindre

Så må jeg foreslå en gennemgang af stikforbindelser og ledningsnet,
specielt i området omkring kronrøret, hvor ledningerne bøjes, og kan komme i
klemme. Tjek funktion af dødemandsknap og støttebenskontakt. Løse sikringer
i sikringsboksen.

Faktisk kan det også være en delvist kortsluttet tændspole, som bringer
tændingsboksen i termisk shut-down. Alt i alt en rigtig lortefejl i og med
at fejlen ikke er konstant

--
mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr



Steen Gruby (09-06-2006)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 09-06-06 22:23

On Fri, 9 Jun 2006 22:17:15 +0200, "Orla Pedersen"
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

Hej Orla.
>
> Faktisk kan det også være en delvist kortsluttet tændspole, som bringer
>tændingsboksen i termisk shut-down. Alt i alt en rigtig lortefejl i og med
>at fejlen ikke er konstant

Den med tændspolen er et vældig godt bud.
Og så er den svær at afsløre
Et andet bud er tændboksen hvor en termisk defekt switch transistor
kan opføre sig lige så - Det er set før.
Det kan også være en defekt pick-up, men den er lidt usandsynlig med
den måde fejlen ytrer sig på.

Jeg havde en af de fine fejl på min XS500.
Hver gang jeg kørte med lidt skub på i et sving døede motoren.
Fejlen viste sig at være sædet der blev presset ned i sikringskassen
hvorved sikringerne slap kontakterne.
Nye sikringsholdere var alternativet til at tabe nogle Kg

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408952
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste