Script til tekst rotation søges!
Fra : Michael Nielsen

Dato : 08-06-06 12:58

Hej!

Jeg mangler et script der kan vise en vilkårlig tekst hver gang
man besøger min side. Der findes flere fine banner rotations
script der i princippet ville være perfekte hvis de i steden for
et billede viste tekst. Jeg har altså ikke brug for et billede
men en ny tekst hver gang siden bliver reloadet.

Hvis scripet kan styres externt (ssi) vil det være super. Håber
der nogle der kan hjælpe med et link til et sådan.

Mvh
Nielsen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 08-06-06 21:46

Michael Nielsen wrote:
> [...]
>
> Hvis scripet kan styres externt (ssi) vil det være super. Håber
> der nogle der kan hjælpe med et link til et sådan.

http://www.webdesign101.dk/javascript/eksempler/eksempel8.php

- er noget der ligner.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Michael Nielsen

Dato : 09-06-06 10:00

> http://www.webdesign101.dk/javascript/eksempler/eksempel8.php
>
> - er noget der ligner.

Yep, det er lige hvad jeg manglede. Har afprøvet det og det virker
perfekt. Der er dog lige en ting........

Hvis jeg nu vil have noget af teksten til at være fed, hvad gør jeg
så?? (jeg styler med CSS)

Mvh. Michael

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 11-06-06 17:39

Michael Nielsen wrote:

> Yep, det er lige hvad jeg manglede. Har afprøvet det og det virker
> perfekt. Der er dog lige en ting........
>
> Hvis jeg nu vil have noget af teksten til at være fed, hvad gør jeg
> så?? (jeg styler med CSS)

Det er nu ikke CSS, du har brug for her,
men html-markøen b eller strong. Hvis du
for eksempel har tekstrengen

"I morgen skal jeg have Knud Poulsen til middag. Hvordan
tror du, han smager?"

i dit array, og ønsker at fremhæve navnet Knud
Poulsen, skal resultatet, der vises i browseren, have
føølgende udseende:

"I morgen skal jeg have <b>Knud Poulsen</b> til middag.
Hvordan tror du, han smager?"

Her er imidlertid "forbudte tegn", som skal "escapes"
med escape-tegnet, som er \ (backslash). Derefter
skal tekstrengen i arrayet se således ud:

Fra : Michael Nielsen

Dato : 12-06-06 13:51

Mange tak for hjælpen, og for den uddybende forklaring!

Tråden er nu slut fra min side.

Mvh. Michael

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 12-06-06 18:39

Jørgen Farum Jensen <jfjenzen@yahoo.dk> writes:

> [...]
> skal tekstrengen i arrayet se således ud:
>
> "I morgen skal jeg have \<b\>Knud Poulsen\<\/b\> til middag. Hvordan

Det er næppe nødvendigt. Jeg antager at streng-literalen optræder i
et script-element. Det eneste der ikke må stå deri er tegnsekvensen
"</". Det er altså nok at lave det om til fx "<\/", altså:

"I morgen skal jeg have <b>Knud Poulsen<\/b> til middag. Hvordan
tror du, han smager?"
(some selvfølgelig også skal være på en linje).
Hvis scriptet er i en selvstændig fil, og ikke en del af et HTML-
dokument, så er dette ikke engang nødvendigt.

Der er ikke noget specielt ved "<" i et script-element.

Hvis teksten optræder i en event-handler (fx onclick), så er
det rigtigt at "<" og ">" skal undgås, men så skal der også undgås
*helt*. HTML-parseren er ligeglad med "\". Her skal man bruge
HTML-escapes: &lt; og &gt;

"I morgen skal jeg have &lt;b&gt;Knud Poulsen&lt;/b&gt; til middag.
Hvordan tror du, han smager?"

/L