Linux på gammel PC
Fra : Per Riber

Dato : 07-06-06 18:06

Jeg kunne tænke mig at installere en tekstbaseret Linux på en ældgammel
PC, jeg har stående. Det er en 486 DX2 66mHz med 36 MB ram. Den er
forsynet med floppy, tre HD'er og netkort, men intet CDROM-drev.

Jeg kunne tænke mig at køre Debian Sarge på den, men hvordan kommer jeg
i gang med en netinstallation ved hjælp af disketter?

Er "projektet" overhovedet muligt?

mvh Per

Fra : Peter Mogensen

Dato : 07-06-06 18:13

Per Riber wrote:
> Jeg kunne tænke mig at køre Debian Sarge på den, men hvordan kommer jeg
> i gang med en netinstallation ved hjælp af disketter?

Virker floppyerne ikke?
http://www.us.debian.org/releases/stable/i386/ch04.html.en

> Er "projektet" overhovedet muligt?

ja. Jeg har sådan en kørende.

Fra : Per Riber

Dato : 07-06-06 18:26

Peter Mogensen skrev:

> Virker floppyerne ikke?
> http://www.us.debian.org/releases/stable/i386/ch04.html.en

Det gør de sikkert, men jeg havde kun opdaget CD'erne. Tak for linket.

> ja. Jeg har sådan en kørende.

Det vil jeg opfatte som en lovende melding

mvh Per

Fra : Peter Mogensen

Dato : 07-06-06 18:27

Per Riber wrote:

> Det gør de sikkert, men jeg havde kun opdaget CD'erne. Tak for linket.

Man skal også følge en del links, der lover en floppy'er før man faktisk
får en fil af downloade.

Peter

Fra : Per Riber

Dato : 07-06-06 21:06

Peter Mogensen skrev:

> Man skal også følge en del links, der lover en floppy'er før man faktisk
> får en fil af downloade.

Nemlig, men nu har jeg disketterne parat. PC'en er ikke samlet, så
installationen må vente nogle dage.

Jeg havde forestillet mig at betjene den via konsollerne plus mc.

Er der fornuft i at installere X og et GUI på 36 MB..? Hvad bruger du?

mvh Per

Fra : Peter Mogensen

Dato : 07-06-06 21:34

Per Riber wrote:
> Er der fornuft i at installere X og et GUI på 36 MB..? Hvad bruger du?

Konsollen.

Maskinen blev installeret til at lege lidt med forskellige filsystemer.
Performance var ikke vigtigt.

Hvis du har eget ram og et godt grafik-kort og ikke nogle gamle <200Mb
diske som mig, så kan du sikkert godt køre X.

Peter

Fra : Per Riber

Dato : 08-06-06 19:07

Peter Mogensen skrev:

> Konsollen.
>
> Maskinen blev installeret til at lege lidt med forskellige filsystemer.
> Performance var ikke vigtigt.

Jeg har klart ingen forventninger om, at der kommer performance ud af
det - dette er et rent legeprojekt.

> Hvis du har eget ram og et godt grafik-kort og ikke nogle gamle <200Mb
> diske som mig, så kan du sikkert godt køre X.

Det finder jeg ud af til den tid - værst tænkelige scenarie er, at jeg
må fjerne den igen

mvh Per

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 08-06-06 19:52

On Thu, 08 Jun 2006 20:06:41 +0200, Per Riber wrote:

> Det finder jeg ud af til den tid - værst tænkelige scenarie er, at jeg
> må fjerne den igen

SLAX-versionen popcorn har XFCE som default desktop, og kan køre på 32
MB ram.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Kent Friis

Dato : 08-06-06 20:37

Den Thu, 08 Jun 2006 20:52:13 +0200 skrev Michael Rasmussen:

> SLAX-versionen popcorn har XFCE som default desktop, og kan køre på 32
> MB ram.

Bloatware. Jeg har haft Fvwm2 oppe med "mem=4M" + swap. Jaja, det tog
et par minutter mere end normalt at boote, men det kørte

Mvh
Kent
--
Fodbold: TV-udsendelse i stil med myrekrig, bare endnu mere kedeligt.
Derfor burde det naturligvis også sendes på samme tidspunkter, efter

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 08-06-06 21:35

On Thu, 08 Jun 2006 19:36:45 +0000, Kent Friis wrote:

> Bloatware. Jeg har haft Fvwm2 oppe med "mem=4M" + swap. Jaja, det tog et
> par minutter mere end normalt at boote, men det kørte

Med en kerne 2.6?
Denne SLAX-version er en fuldt funktionsduelig, og helt moderne, desktop
computer, med de nødvendige programmer:

XFce desktop, Mozilla Firefox, Mozilla Thunderbird, beep-XMMS, Gaim,
AbiWord. Herudover gcc, perl og python samt diverse gnu-tools.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Kent Friis

Dato : 08-06-06 22:20

Den Thu, 08 Jun 2006 22:34:38 +0200 skrev Michael Rasmussen:

> Med en kerne 2.6?

Jeg er ikke sikker. Men jeg mener ikke en 2.6-kerne compilet specifikt
til den hardware der sidder i maskinen er meget større end en
tilsvarende 2.4-kerne. Det er antallet af drivere der er fordoblet,
ikke størrelsen.

> [...]
>
> XFce desktop, Mozilla Firefox, Mozilla Thunderbird, beep-XMMS, Gaim,
> AbiWord. Herudover gcc, perl og python samt diverse gnu-tools.

Jeg vil umiddelbart mene at det burde køre uden de store problemer
(måske en anelse langsommere) med 16 MB. Jeg ved dog ikke lige med
XFce, lige så snart ordene "desktop miljø" er involveret, plejer
det at betyde ram-sluger

Under 16 MB ville jeg ikke forsøge med X, medmindre det var for at
bevise det er muligt.

Mvh
Kent

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 08-06-06 23:17

On Thu, 08 Jun 2006 21:19:48 +0000, Kent Friis wrote:

> Under 16 MB ville jeg ikke forsøge med X, medmindre det var for at bevise
> det er muligt.
Støvede lige en gammel scumpaq presario 4220 med netop 16MB ram
(Pentium-MMX 166, Pentium old). Det fik out of memory failure under
opstart. Det er altså en nogo.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Kent Friis

Dato : 09-06-06 16:53

Den 08 Jun 2006 21:19:48 GMT skrev Kent Friis:

> [...]
> til den hardware der sidder i maskinen er meget større end en
> tilsvarende 2.4-kerne. Det er antallet af drivere der er fordoblet,

Og det kunne den så ikke, ikke engang med 8 MB, og større er der
jo ikke nogen udfordring i at forsøge.

Det kunne dog måske have noget at gøre med at jeg i mellemtiden har
enablet high-mem i kernen, er der ikke noget med at det allokerer nogen
buffere til at flytte ting frem og tilbage? Hvis det ikke er det der
gør forskellen, kan jeg ikke lige forklare det med andet end bloat, det
er jo ikke fordi maskinen kan mere end dengang.

Mvh
Kent

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 09-06-06 19:20

On Fri, 09 Jun 2006 15:53:00 +0000, Kent Friis wrote:

> Og det kunne den så ikke, ikke engang med 8 MB, og større er der jo ikke
> nogen udfordring i at forsøge.
Selve den binære kerne fylder, for en 2.6, ca. 2 MB. Hertil kan du så
ligge antallet, og størrelsen af ramdiske samt forskelligt husholdning.
Eventuelt også midlertidigt hukommelse til initrd.

Memory: 1034440k/1048420k available (1408k kernel code, 13364k reserved,
528k data, 144k init, 0k highmem)
RAMDISK driver initialized: 16 RAM disks of 8192K size 1024 blocksize
Freeing initrd memory: 1195k freed

Ovenstående er for en standard Debian 2.6.16 kerne

Antallet af ramdiske, og størrelsen, kan selvfølgeligt konfigureres, men
helt fjerne dem tror jeg ikke, man kan.

Mit bud vil derfor være, at man skal have 20 MB til kernen, så alt under
32 MB anser jeg ikke for andet en pral.

Skal du ned på 8 eller 4, skal du sikkert anvende en kerne 2.2 som
udgangspunkt. En kerne 2.4 kan nøjes med ca. 10, og med en meget skrabet
desktop manager, kan man sikkert få noget op at køre med 16 MB.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Kent Friis

Dato : 09-06-06 20:00

Den Fri, 09 Jun 2006 20:19:54 +0200 skrev Michael Rasmussen:

> Selve den binære kerne fylder, for en 2.6, ca. 2 MB. Hertil kan du så
> ligge antallet, og størrelsen af ramdiske samt forskelligt husholdning.
> Eventuelt også midlertidigt hukommelse til initrd.

Ramdiske? Initrd? Jeg snakkede om en kerne konfigureret til maskinen,
ikke en distro-kerne med samtlige drivere (incl. IDE og SCSI) som
moduler.

> [...]
>
> Ovenstående er for en standard Debian 2.6.16 kerne
>
> Antallet af ramdiske, og størrelsen, kan selvfølgeligt konfigureres, men

De kommer ikke før man indlæser modulet. Hvilket jeg ikke har haft
gjort de sidste mange år.

Mvh
Kent

Fra : Kristian Vilmann

Dato : 09-06-06 07:33

Kent Friis wrote:

> Bloatware. Jeg har haft Fvwm2 oppe med "mem=4M" + swap.

4Mb? What a waste. Doublebloatware :)

Den ultimativt mindste window-manager er 9wm fra Plan 9. Den bruger
under 1 Mb ram når den kører.
Tilgengæld kan den kun starte ét program - default er en Plan 9's udgave
af xterm: 9term.

Efter dagens standard kan den være lidt indviklet at bygge, og der er
ikke så mange distro'er der har 9wm-pakker i default installationen.
Imakefile og xmkmf er ikke så populære....

Det lader til at den bor på http://unauthorised.org/dhog/9wm.html for
tiden. Og der kan man søreme også få pakker til debian og redhat.

> Jaja, det tog
> et par minutter mere end normalt at boote, men det kørte

Det er ligesom ost? Gode ting tager tid.....
:)

/k

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-06-06 19:52

Per Riber skrev den 07-06-2006 19:05:
> [...]
>
> Jeg kunne tænke mig at køre Debian Sarge på den, men hvordan kommer jeg
> i gang med en netinstallation ved hjælp af disketter?

Måske kan du komme i gang med

http://www.sslug.dk/julekalender/2003/20.php3

?

--
Thorbjørn

Fra : Per Riber

Dato : 07-06-06 21:25

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Måske kan du komme i gang med
>
> http://www.sslug.dk/julekalender/2003/20.php3

Tak. Der er links til installationsdisketter til Woody. De kan måske
blive aktuelle, hvis Sarge er for avanceret

mvh Per

Fra : Kristian Vilmann

Dato : 09-06-06 17:20

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Måske kan du komme i gang med
>
> http://www.sslug.dk/julekalender/2003/20.php3

Og hvis du vil lege med windowmanagers så kig fx på
http://www.sslug.dk/julekalender/2002/12.php3
Den er lige så let som Fvwm2 men en del nemmere at konfigurere

/k

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 07-06-06 20:31

Per Riber wrote:
> [...]
>
> Jeg kunne tænke mig at køre Debian Sarge på den, men hvordan kommer jeg
> i gang med en netinstallation ved hjælp af disketter?

Selvfølgelig kan det virke - men hvad vil du bruge maskinen til ?

Du kan sikkert købe en ældre brugt maskine a la 800-1000 MHz med 256-512
MB RAM til omkring 500,-. Det giver dig mange flere muligheder og meget
meget mere hastighed. 36 MB er lidt, og selv Linux har i nogle
situationer gavn af den grafiske brugerflade. Men igen - hvad havde du i
tankerne omkring anvendelse.

Jørn

Fra : Per Riber

Dato : 07-06-06 21:15

Jørn Hundebøll skrev:

> Selvfølgelig kan det virke - men hvad vil du bruge maskinen til ?

Rent tidsfordriv - vil gerne se den køre Linux. PC'en var egentlig på
vej til genbrugsstationen, men nu skal det lige afprøves.

mvh Per

Fra : Y.P.2

Dato : 07-06-06 20:59

"Per Riber" skrev

> PC, jeg har stående. Det er en 486 DX2 66mHz med 36 MB ram.

Vil lige nævne at du på gendbrugs plaser kan finde computer der er langt
bedre ind din maskine og som virker perfekt.

Den jeg sidst fandt der, havde f.eks. 400Mhz, 400mb ram, cd drev og brænder
drev, 6 Gb hd, Usb i fronten osv....

Fra : Per Riber

Dato : 07-06-06 21:17

Y.P.2 skrev:
> [...]
> bedre ind din maskine og som virker perfekt.
>
> Den jeg sidst fandt der, havde f.eks. 400Mhz, 400mb ram, cd drev og brænder

I know.

mvh Per

Fra : Y.P.2

Dato : 07-06-06 22:42

> I know.
>
> mvh Per

Hmm,, så forstår jeg bare ikke hvorfor du ikke for længst har taget et
baseball bat, og gjordt det af med den der 486 DX2...

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 07-06-06 23:30

> Hmm,, så forstår jeg bare ikke hvorfor du ikke for længst har taget et
> baseball bat, og gjordt det af med den der 486 DX2...

Fordi han vil prøve det. Se det som at læse en bog, eller gå en tur i
biffen. En sjov aften, med en sløv computer og en debian disk eller lign.
Det kan kun anbefales at udforske lidt. For nogle år siden (4) fik jeg presset
en linux ned på 1.44MB og den kunne køre med 8mb ram, men det tog mig altså
også et par dage.

Thomas

Fra : Y.P.2

Dato : 07-06-06 23:39

> [...]
presset
> en linux ned på 1.44MB og den kunne køre med 8mb ram, men det tog mig

Nå ja det er rigtig, overså lige -Er "projektet" overhovedet muligt?-
Tænkte lige han vil skrotte hans nuværende pc/´er, til fordel for en 486 DX2

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 07-06-06 22:39

Y.P.2 wrote:
> [...]
> bedre ind din maskine og som virker perfekt.
>
> Den jeg sidst fandt der, havde f.eks. 400Mhz, 400mb ram, cd drev og brænder

Sådan en maskine er noget sjovere at køre Linux på. Det er også lettere
at læse om problemer (og løse dem) vha. en browser eller news - og
specielt brugervenlig vil jeg ikke kalde lynx. Desuden kan jeg
forestille mig at flere distribution i binært format ikke længere
supportere 486 - men kræver en Pentium++. Men Per ser ud til at han vil
kæmpe med hans egen maskine - og jeg troede ellers at min Pentium-II var
gammel

Jørn

Fra : Peter Mogensen

Dato : 07-06-06 22:50

Jørn Hundebøll wrote:

> Sådan en maskine er noget sjovere at køre Linux på.

Yup... men den bruger også mere strøm og har garanteret en blæser, der
larmer. En 66Mhz 486 er en glimrende lille to-ports router hvis man lige
har netkortene liggende.... og man ikke lige gider smide 500 kr for en
linksys-ting.

Peter

Fra : Per Riber

Dato : 09-06-06 21:01

Peter Mogensen skrev:

> larmer. En 66Mhz 486 er en glimrende lille to-ports router hvis man lige
> har netkortene liggende.... og man ikke lige gider smide 500 kr for en
> linksys-ting.

Det var en interessant idé, der sidder et 3C509B Combo i den, og jeg har
vist et magen til liggende.

Der er andre spændende enheder i den, f.eks. et Gravis Ultrasound og en
420 MB tapestation.

Udmærket legetøj

mvh Per

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 09-06-06 21:30

On Fri, 09 Jun 2006 22:01:19 +0200, Per Riber wrote:

> Det var en interessant idé, der sidder et 3C509B Combo i den, og jeg har
> vist et magen til liggende.

Du kan jo smide en ipcop på den: http://www.ipcop.org
Jeg har haft en sådan kørende på en 486SX-33

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Peter Mogensen

Dato : 10-06-06 09:01

Michael Rasmussen wrote:
> Du kan jo smide en ipcop på den: http://www.ipcop.org
> Jeg har haft en sådan kørende på en 486SX-33

Eller LEAF: http://leaf.sf.net

Peter

Fra : Per Riber

Dato : 07-06-06 23:38

Jørn Hundebøll skrev:

> [...]
> supportere 486 - men kræver en Pentium++. Men Per ser ud til at han vil
> kæmpe med hans egen maskine - og jeg troede ellers at min Pentium-II var

Ja, din PII må (også) være fra forrige århundrede

Du har ret i, at det er min 486'er, jeg vil installere på. Det er jo de
særeste ting, folk kan vælge at foretage sig i deres fritid

mvh Per

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 08-06-06 01:27

> Ja, din PII må (også) være fra forrige århundrede

Kan du sige forrige årtusinde

> Du har ret i, at det er min 486'er, jeg vil installere på. Det er jo de
> særeste ting, folk kan vælge at foretage sig i deres fritid

Ja - hvorfor ikke. Jeg startede selv med Linux på en 33 MHz 386 med 8 MB
RAM for over 10 år siden, så det kan lade sig gøre. Debian er måske ikke
mit første valg - prøv evt. DSL (Damn small linux) - en 486 er jo næsten
en embedded maskine i dag.

Jørn

Fra : Y.P.2

Dato : 08-06-06 11:30

Debian er måske ikke
> mit første valg - prøv evt. DSL (Damn small linux) - en 486 er jo næsten
> en embedded maskine i dag.
>

> Jørn

Jeg vil nu heller anbefale Gentoo til denne maskine...

Fra : Hans Joergensen

Dato : 08-06-06 11:34

Y.P.2 wrote:
> Debian er måske ikke
> Jeg vil nu heller anbefale Gentoo til denne maskine...

Så kan den compile fra nu af og til næste årtusinde? :)

// Hans
--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere, der
har spammet usenet i over 6000 indlæg.

Fra : Per Riber

Dato : 09-06-06 21:54

Jørn Hundebøll skrev:

> Kan du sige forrige årtusinde

Ja, det lyder forresten meget bedre

> [...]
> RAM for over 10 år siden, så det kan lade sig gøre. Debian er måske ikke
> mit første valg - prøv evt. DSL (Damn small linux) - en 486 er jo næsten

Jeg har kun 3/4 år på bagen som Linux-bruger. Startede med Ubuntu Breezy
på min PIII sidste år. Skiftede ret hurtigt til Sarge, som stadig trives
i bedste velgående. Nu har jeg anskaffet mig en P4, og er blevet
nødsaget til at vende tilbage til Ubuntu.

Jeg startede med Debian testing og fortsatte til unstable. Begge virker
i store træk fint, men ingen af dem kan holde styr på grafikkortet -
konsollerne ligner snestormsbilleder, når jeg har skiftet mellem dem og
gnome et par gange.

Ubuntu Dapper klarer ærterne, dog først efter at have fået en hjælpende
hånd under/efter installationen.

Grafikkortet er et ATI Radeon X300 SE - har du eller andre nogen
erfaringer med sådan et? IMO ikke noget specielt godt valg til Linux,
men det er jo nemt at være bagklog

Nå, det blev en længere historie, men den er baggrunden for, at jeg
vælger at starte med Debian stable, som jeg er mest fortrolig med, på
486'eren.

mvh Per

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 09-06-06 22:19

https://support.ati.com/ics/support/default.asp?deptID=894&task=knowledge&folderID=27

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Per Riber

Dato : 10-06-06 13:18

Michael Rasmussen skrev:

> https://support.ati.com/ics/support/default.asp?deptID=894&task=knowledge&folderID=27

Tak, men jeg har forlængst været der, og hverken den proprietære eller
de frie drivere løser problemet. Så vidt jeg har forstået det supporter
ATI ikke længere selv driverne, men hjælper OSS-udviklerne med at lave
dem, så der findes langt nyere versioner andre steder på nettet.

mvh Per

Fra : Per Riber

Dato : 11-06-06 14:56

Michael Rasmussen skrev:

> https://support.ati.com/ics/support/default.asp?deptID=894&task=knowledge&folderID=27

Problemet er løst.

Morale: Det er IKKE en god idé at køre med vga=771 som bootparameter

mvh Per

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 10-06-06 10:21

> Nå, det blev en længere historie, men den er baggrunden for, at jeg
> vælger at starte med Debian stable, som jeg er mest fortrolig med, på
> 486'eren.

Jeg har lidt vanskeligt ved at finde ud af hvad præcist du vil. Er det
opgaven omkring at få installeret Linux på en så gammel platform der er
opgaven, eller er det at få mere erfaring med Linux ? Er det først punkt
forstår jeg du SKAL bruge din 486, men ellers synes jeg de ekstra
forhindringer der ligger i at bruge en SÅ gammel platform må være mere
træls end sjove i forhold til f.eks. at få fat i en lidt kraftigere
maskine med lidt mere RAM eller måske prøve VMWare/Zen på din P4.
Specielt det sidste mener jeg vil give mulighed for en masse god Linux
erfaring og du kan hurtigt få afprøvet flere forskellige distributioner
og systemer - alt sammen med overskuelig tidsindsats og stort udbytte.

Kort sagt - jeg fatter ikke du gider en 486 - men mindre det i sig selv
er formålet.

Jørn

Fra : Per Riber

Dato : 10-06-06 12:09

Jørn Hundebøll skrev:

> Kort sagt - jeg fatter ikke du gider en 486 - men mindre det i sig selv
> er formålet.

Dit budskab er forstået og tages til overvejelse. Tak for det.

mvh Per

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 10-06-06 15:30

Per Riber wrote:

> Dit budskab er forstået og tages til overvejelse. Tak for det.

Bare du gør hvad du virkelig har lyst til.

Jørn

Fra : Kent Friis

Dato : 10-06-06 13:07

Den Sat, 10 Jun 2006 11:21:04 +0200 skrev Jørn Hundebøll:

> Kort sagt - jeg fatter ikke du gider en 486 - men mindre det i sig selv
> er formålet.

Det er ligesom med puzzlespil. Nogen foretrækker en plakat, andre
bruger timevis på selv at samle billedet.

Mvh
Kent

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 10-06-06 15:29

Kent Friis wrote:

> Det er ligesom med puzzlespil. Nogen foretrækker en plakat, andre
> bruger timevis på selv at samle billedet.

Det var vist en god analogi - også uden biler !