hvad er "Snäckskals-kross" eller "skjelsan~
Fra : Ukendt

Dato : 06-06-06 23:17

Hej!
Jeg ville lave nogle sten til mit akvarie og fandt en guide omkring dette på
svensk, der står at man skla blande cement og "snäckskals-kross" sammen. Jeg
aner ikke havd det er, ved godt af snäck er svensk for en snegl, og det må
være knuste sneglehuse eller noget. I norge kalder de det "skjelsand", som
igen antyder at det er knuste eller sand ud af skal (sneglehus skal nok) Men
hvad er det? og hvad hedder det på dansk og hvor fan´ finder jeg det henne,
for i byggemarkedet ser de bare underligt på mig *GG*

Håber der er nogen inde for byggeri der ved hvad dette er eller kan være....

Fra : Martin Bak

Dato : 06-06-06 23:25

"M&G" <MichaelATodc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mig *GG*
>
> Håber der er nogen inde for byggeri der ved hvad dette er eller kan

Det lyder interessant. Kan det mon være skaller, som dem man også bruger til
burfugle?
Du skal være opmærksom på, at der i det meste cement er iblandet flyveaske,
der indeholder tungmetaller. Det er særdeles usundt for vandkvaliteten i
akvariet. Og ikke alle fisk vil have godt af den behandling.
Normalt anbefales hvid flisefugemasse til akvariebrug. Det er uden
flyveaske.
Spørg eventuelt mere i news:dk.fritid.dyr.akvarium

Martin

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 06-06-06 23:27

> [...]

> for i byggemarkedet ser de bare underligt på mig *GG*
>
> Håber der er nogen inde for byggeri der ved hvad dette er eller kan

Sneglehusbyggeri? Du skal nok have fat i en hønsemand, hvis man da
stadig bruger knuste skaller til fodertilsætning. Men du får kalk i vandet,
det er jo kun i ciklideakvarier og saltvandsakvarier der er OK.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 07-06-06 10:54

M&G wrote:
> [...]
> noget. I norge kalder de det "skjelsand", som igen antyder at det er
> knuste eller sand ud af skal (sneglehus skal nok) Men hvad er det?

Knuste muslingeskaller. I gamle dage et meget anvendt kalktilskud til
hønsehold. Måske kan det stadigvæk fås på foderstoffen eller i dyrehandelen.

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info