/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Hvad er TDM forkortelse for?
Fra : Ukendt


Dato : 04-06-06 07:33

Jeg hár googlet, men finder ikke svar. Er der nogen her der kan fortælle mig
hvad TDM (Yamaha's TDM 900) er forkortelse for?



 
 
Johan Vikkelsøe-Pede~ (04-06-2006)
Kommentar
Fra : Johan Vikkelsøe-Pede~


Dato : 04-06-06 08:00


"Bongo" <news.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:44827e89$0$174$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jeg hár googlet, men finder ikke svar. Er der nogen her der kan fortælle
mig
> hvad TDM (Yamaha's TDM 900) er forkortelse for?
>
______________________________________________

Sikker på det er en forkortelse??, ikk bare typen på den, ?????

johan



Richard (04-06-2006)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 04-06-06 08:05

Bongo wrote:

> Jeg hár googlet, men finder ikke svar. Er der nogen her der kan fortælle mig
> hvad TDM (Yamaha's TDM 900) er forkortelse for?

Hm,
- Tower high Dual piston Motorcycle
- Twin Dual purpose Motorcycle
- Townish Dual purpose Motorcycle
- bare et navn, der passer i rækken ?-)

--
Richard pade, Sorgenfri, DK






Henrik Davidsen (04-06-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Davidsen


Dato : 04-06-06 09:47

> - Tower high Dual piston Motorcycle
> - Twin Dual purpose Motorcycle
> - Townish Dual purpose Motorcycle
> - bare et navn, der passer i rækken ?-)

Eller hvad med Total Disaster Machine?



Richard (04-06-2006)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 04-06-06 10:39

Henrik Davidsen wrote:

>> - Tower high Dual piston Motorcycle
>> - Twin Dual purpose Motorcycle
>> - Townish Dual purpose Motorcycle
>> - bare et navn, der passer i rækken ?-)

> Eller hvad med Total Disaster Machine?

Jamen, det er da synd TDM - for den mest interesante Yamaha IMHO

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK


Hekto (04-06-2006)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 04-06-06 23:27

> Jamen, det er da synd TDM - for den mest interesante Yamaha IMHO

Afgjort!

Da det nu skulle være en 'Duc'-efterligning' må D'et vel stå for
Ducati???

Tillempet Ducati Maskine ... eller?

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!



Ukendt (05-06-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 05-06-06 08:53


Hekto skrev i meddelelsen ...
>> Jamen, det er da synd TDM - for den mest interesante Yamaha IMHO
>
>Afgjort!
>
>Da det nu skulle være en 'Duc'-efterligning' må D'et vel stå for
>Ducati???
>
> Tillempet Ducati Maskine ... eller?


TRX ! TDM er en noget anderledes maskine.

--
mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr



Richard (05-06-2006)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 05-06-06 09:08

Hekto wrote:

>> Jamen, det er da synd TDM - for den mest interesante Yamaha IMHO
> Afgjort!
> Da det nu skulle være en 'Duc'-efterligning' må D'et vel stå for
> Ducati???
> Tillempet Ducati Maskine ... eller?

Hm, måske, men det motordesign blev jo oprindelig lavet til TRX og først
senere indført på TDM - så hvor kommer Duc ind i navnet TRX? - Total
Raslende eXpatriat

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK


Richard (05-06-2006)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 05-06-06 09:35

Richard wrote:

> Hm, måske, men det motordesign blev jo oprindelig lavet til TRX og først
> senere indført på TDM - så hvor kommer Duc ind i navnet TRX? - Total
> Raslende eXpatriat

Ups, slåfejl, skulle have været Total fri for Raslen eXpatriat

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK


Hekto (05-06-2006)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 05-06-06 10:28

> Hm, måske, men det motordesign blev jo oprindelig lavet til TRX og
> først senere indført på TDM - så hvor kommer Duc ind i navnet TRX? -
> Total Raslende eXpatriat

Naaaah ... Total Racing ... eXponent ... eXtravangance ...???

Den har jo ikke en rigtig tørkobling, så den kan da ikke være navngivet
efter den ædle raslen der kommer fra Duc'en?
Iøvrigt er Ducati Fabrikken begyndt at tilgodese det 'japaniserede
marked' og lave de mere gadeprægede modeller med vådkobling.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!



Steen Gruby (05-06-2006)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 05-06-06 10:40

On Mon, 05 Jun 2006 11:27:35 +0200, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT13> wrote:

Hej.
>
>Den har jo ikke en rigtig tørkobling, så den kan da ikke være navngivet
>efter den ædle raslen der kommer fra Duc'en?
>Iøvrigt er Ducati Fabrikken begyndt at tilgodese det 'japaniserede
>marked' og lave de mere gadeprægede modeller med vådkobling.

For ussel mammon sælger man ud af klassiske dyder.
Oliebadskobling og Terblanche - Oh hvilken kombination.
OK den nye Desmosedici RR har da fået en kåbe der vil noget.
Vi er næsten tilbage til Paso'en.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Hekto (06-06-2006)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 06-06-06 08:54

Steen Gruby presented the following explanation :
>> vådkobling.
>
> For ussel mammon sælger man ud af klassiske dyder.
> Oliebadskobling og Terblanche - Oh hvilken kombination.
> OK den nye Desmosedici RR har da fået en kåbe der vil noget.
> Vi er næsten tilbage til Paso'en.

Ja, den m,inder egentlig også lidt om Bimota DB2.
Er Terblanche ikke snart steget så meget i løn,
at de er nødt til at fyre ham?

9-serien var jo ikke nogen success, og det vil
jeg selvfølgelig i mit enøjede forsøg på at give
ham skylden for alt, også gøre denne gang!

Eksporter Terblanche til japan, eller genopliv
spanske Sanglas ... så kan han designe videre
dér!
Måske Dnepr og Ural også kunne gøre brug af hans
'tallent'?

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer
Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og
Elefanter!



Anders Majland (06-06-2006)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 06-06-06 07:36

> Hm, måske, men det motordesign blev jo oprindelig lavet til TRX og først
> senere indført på TDM

Hvornår kom TRX'en ? Den ligger jo også i XTZ i ca samme udgave siden 1990

/A



Richard (06-06-2006)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 06-06-06 17:15

Anders Majland wrote:

>> Hm, måske, men det motordesign blev jo oprindelig lavet til TRX og først
>> senere indført på TDM

> Hvornår kom TRX'en ? Den ligger jo også i XTZ i ca samme udgave siden 1990

Det er vist derfra, TRX-motoren med 270/90 graders forsat krumtap stammer.
TDM'en fik først den motor i '96 eller '97, efter at have kørt med en alm.
180 eller 360 graders krumtap indtil da - se mere præcise data i gamle
indlæg herinde; det er længe siden nu

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK


Armand (06-06-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 06-06-06 18:47

Richard skrev:
> Anders Majland wrote:
>
>>> Hm, måske, men det motordesign blev jo oprindelig lavet til TRX og
>>> først senere indført på TDM
>
>> Hvornår kom TRX'en ? Den ligger jo også i XTZ i ca samme udgave siden
>> 1990
>
> Det er vist derfra, TRX-motoren med 270/90 graders forsat krumtap
> stammer.

Er det?
Jeg husker det som at krumtap-udlægningen skulle matche Ducati/V2 -lyd,
og derfor sammenfatter jeg dén krumtap med TRX'en der er lidt Duc.
look-alike :-/

Og så lige lidt definitions-revseri:
En firetakters krumtapforløb er 720°, så egentlig er en 360° twins
krumtap en 360/360.
På samme måde skal en 270graders retteligt benævnes som: 270/450 hvis
ikke man kan klare sig med ét beskrivende tal :-|

--
Armand.­

Richard (06-06-2006)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 06-06-06 19:07

Armand wrote:

>>> Hvornår kom TRX'en ? Den ligger jo også i XTZ i ca samme udgave siden
>>> 1990
>>
>> Det er vist derfra, TRX-motoren med 270/90 graders forsat krumtap
>> stammer.

> Er det?
> Jeg husker det som at krumtap-udlægningen skulle matche Ducati/V2 -lyd,
> og derfor sammenfatter jeg dén krumtap med TRX'en der er lidt Duc.
> look-alike :-/

Ja, mener du, at XTZ's krumtap havde en anden forsøtning? - TRX's ene søle
var blevet vredet 90 grader - for nu at komme behændigt uden om
nedenstående defintionsspanking - for at give et V2-præg svjh, og jeg
merner også at kunne suke, at den stammer fra XTZ i modsætning til
førstudgaverne af TDM'en. Men Yamaisterne burde jo vide det bedre, så mon
ikke en melder sig her

> Og så lige lidt definitions-revseri:
> En firetakters krumtapforløb er 720°, så egentlig er en 360° twins
> krumtap en 360/360.
> På samme måde skal en 270graders retteligt benævnes som: 270/450 hvis
> ikke man kan klare sig med ét beskrivende tal :-|

Ja, men det kan sikkert give god mening; herinde som mange andre steder
har selv Kasket Karl flere navne. Helt OT, men har du fx lagt mærke til,
hvor mange andre præpositioner ordet *omkring* efterhåden erstatter i
daglig tale, selv blandt journalister, kommunikationsfolk og andre
sprogligt uddannede ?-)

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK


Anders Majland (06-06-2006)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 06-06-06 20:26

> Ja, mener du, at XTZ's krumtap havde en anden forsøtning? - TRX's ene søle
> var blevet vredet 90 grader - for nu at komme behændigt uden om
> nedenstående defintionsspanking - for at give et V2-præg svjh, og jeg
> merner også at kunne suke, at den stammer fra XTZ i modsætning til
> førstudgaverne af TDM'en. Men Yamaisterne burde jo vide det bedre, så mon
> ikke en melder sig her

Nope - jeg er ny med xtz'en men mener at du har ret. XTZ'en tænder som det
den er - en rækkemotor og det gør de første tdm'er også. CDI enheden fra dem
kan bruges på en XTZ. På et tidspunkt lavede man det så om fordi
markedsføringsafdelingen ville have v2-præget


--
Anders DOT Majland AT jyde DOT dk
Aprilia Leonardo 125 1997 7Mm & Aprilia Leonardo 150 1998 64Mm
Yamaha XT600Z Ténéré 3DS 1988 85Mm & Yamaha XTZ 750 Super Ténéré 1994 35Mm



Armand (06-06-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 06-06-06 22:57

Anders Majland skrev:
>> Ja, mener du, at XTZ's krumtap havde en anden forsøtning? - TRX's ene søle
>> var blevet vredet 90 grader - for nu at komme behændigt uden om
>> nedenstående defintionsspanking - for at give et V2-præg svjh, og jeg
>> merner også at kunne suke, at den stammer fra XTZ i modsætning til
>> førstudgaverne af TDM'en. Men Yamaisterne burde jo vide det bedre, så mon
>> ikke en melder sig her
>
> Nope - jeg er ny med xtz'en men mener at du har ret. XTZ'en tænder som det
> den er - en rækkemotor og det gør de første tdm'er også. CDI enheden fra dem
> kan bruges på en XTZ. På et tidspunkt lavede man det så om fordi
> markedsføringsafdelingen ville have v2-præget
>
>
Har den så én (dobbelt)tændspole eller to enkelte?
I sidstnævnte fald: Kan du konstantere hvorvidt at tændingens pickup'er
sidder 180° forskudt for hinanden, eller blot de 90° som TRX-udlægningen
medfører?

--
Armand.

Kåre Nejmann (03-07-2006)
Kommentar
Fra : Kåre Nejmann


Dato : 03-07-06 20:13

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:

[om XTZ]
>Har den så én (dobbelt)tændspole eller to enkelte?

Den har kun én tændspole med to udgange. Der kommer altså også en
gnist når stemplet er i top i udstødningsslaget (hedder det det?).

--
Kåre

Armand (04-07-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 04-07-06 22:40

Kåre Nejmann skrev:
> Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:
>
> [om XTZ]
>> Har den så én (dobbelt)tændspole eller to enkelte?
>
> Den har kun én tændspole med to udgange.

OK!
= Indikation af at det er en 360° krumtap med begge stempler i top samtidig!

> Der kommer altså også en gnist når stemplet er i top i udstødningsslaget
> (hedder det det?).

Udstødnings-takten (som er én af firetakterens fire takter)!

--
Armand.
>

Ukendt (05-07-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 05-07-06 09:00


Armand skrev i meddelelsen
<44aadff8$0$60778$157c6196@dreader1.cybercity.dk>...
>Kåre Nejmann skrev:
>> Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:
>>
>> [om XTZ]
>>> Har den så én (dobbelt)tændspole eller to enkelte?
>>
>> Den har kun én tændspole med to udgange.
>
>OK!
>= Indikation af at det er en 360° krumtap med begge stempler i top
samtidig!


Der er nogle Harley årgange, der også slipper afsted med dobbelttændspole.
Der kræver blot "dobbeltknast/pick-up" drevet af knastakslen.

--
mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr



Kåre Nejmann (03-07-2006)
Kommentar
Fra : Kåre Nejmann


Dato : 03-07-06 20:12

rpaderichard@netscape.net (Richard) wrote:

En lidt gammel tråd, men jeg har været på ferie...

>TRX's ene søle
>var blevet vredet 90 grader - for nu at komme behændigt uden om
>nedenstående defintionsspanking - for at give et V2-præg svjh, og jeg
>merner også at kunne suke, at den stammer fra XTZ i modsætning til
>førstudgaverne af TDM'en.

http://www.yamaha-motor.co.jp/global/news/2001/09/27/tdm900.html
fortæller lidt om historien.

TDM blev introduceret i 1991 med 360 grader tænding. Det blev ændret i
1996 til 270 grader - samme år som TRX'en kom til Europa.

XTZ SuperTenere har haft 360 graders tænding i alle modeller.

--
..: Kåre Nejmann :.
Yamaha XTZ750 SuperTènèrè

Ukendt (06-06-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 06-06-06 19:45


Armand skrev i meddelelsen
<4485bf63$0$67256$157c6196@dreader2.cybercity.dk>...
>Richard skrev:

>>> Hvornår kom TRX'en ? Den ligger jo også i XTZ i ca samme udgave siden
>>> 1990
>>
>> Det er vist derfra, TRX-motoren med 270/90 graders forsat krumtap
>> stammer.
>
>Er det?
>Jeg husker det som at krumtap-udlægningen skulle matche Ducati/V2 -lyd,
>og derfor sammenfatter jeg dén krumtap med TRX'en der er lidt Duc.
>look-alike :-/


Og det tror jeg så ikke på, lyden er blot en følgevirkning. XTZ derimod, har
brug for en let motor, og dog samtidig en betragtelig svinghjulseffekt, og
dét opnår Yamaha med 90° forsætningen, (som i øvrigt er en gammel Triumph
opdagelse, der dog blev stoppet af et konservativt salgsapparat).

--
mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr



Kåre Nejmann (03-07-2006)
Kommentar
Fra : Kåre Nejmann


Dato : 03-07-06 20:22

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

>XTZ derimod, har
>brug for en let motor, og dog samtidig en betragtelig svinghjulseffekt, og
>dét opnår Yamaha med 90° forsætningen

....som de altså aldrig har brugt på XTZ 750.

Hvordan skulle den 'forsinkede' tænding egentlig give større
svinghjulseffekt?

I øvrigt har motoren to balanceaksler. Det må give noget
svinghjulseffekt

--
Kåre

Ukendt (03-07-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 03-07-06 21:26


Kåre Nejmann skrev i meddelelsen
<84ria253rpoj188mvoc5ucn02h3uajue2v@4ax.com>...

>Hvordan skulle den 'forsinkede' tænding egentlig give større
>svinghjulseffekt?


Fordi at når det ene stempel står stille i dødpunkt, så bevæger det andet
stempel sig med max hastighed.

Alle 360° og 180° rækketwins, og rækkefirer samt boxer døjer med dødpunkt
for samtlige stempler på samme tid, og det kræver svinghjulsenerti, (masse),
at overvinde. V2 og V4 kan stortset spare svinghjulet væk.

>I øvrigt har motoren to balanceaksler. Det må give noget
>svinghjulseffekt


jo-deet

--
mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr



Jim Andersen (07-06-2006)
Kommentar
Fra : Jim Andersen


Dato : 07-06-06 07:55

TD står da altid for Turbo Diesel.

Så TDM må være Turbo Diesel Motorcykel

/jim



Hr. Jensen (04-06-2006)
Kommentar
Fra : Hr. Jensen


Dato : 04-06-06 12:10

Den Sun, 4 Jun 2006 10:46:43 +0200 sendte "Henrik Davidsen"
<none@none.dk> følgende røgsignaler:

>> - Tower high Dual piston Motorcycle
>> - Twin Dual purpose Motorcycle
>> - Townish Dual purpose Motorcycle
>> - bare et navn, der passer i rækken ?-)
>
>Eller hvad med Total Disaster Machine?

Taleban Dyrker Muslimer?

Temmelig Dyr Maskine?

--
For fremtiden ryger alle der beskyttes
af den gratis SPAMFIGHTER i mit kill-filter
i 30 dage. Åge Halldorsson og Bo Warming
er der permanent for at byde de nye velkommen.

Ukendt (04-06-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 04-06-06 21:50



>>> - Tower high Dual piston Motorcycle
>>> - Twin Dual purpose Motorcycle
>>> - Townish Dual purpose Motorcycle
>>> - bare et navn, der passer i rækken ?-)

Tja, måske :)

>>Eller hvad med Total Disaster Machine?
>
> Taleban Dyrker Muslimer?

Ja de bud måtte jo næsten komme :D hvad med:

Therapeutic Drug Machine
Trucker Death Mix
Team Death Match

eller

Temmelig Dejlig Maskine

> Temmelig Dyr Maskine? Nixen, det var en af dem til 123k.



Ukendt (04-06-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 04-06-06 11:12



"Bongo" <news.tele.dk> wrote in message
news:44827e89$0$174$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jeg hár googlet, men finder ikke svar. Er der nogen her der kan fortælle
> mig hvad TDM (Yamaha's TDM 900) er forkortelse for?
>

Står for Track - Dirt - Mud altså ment som en maskine der har lidt af det
hele


--
Hygge

Jan
RSV Tuono ...
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=59
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=18283
www.gugmc.dk
http://www.aprilia-club.dk/



Hekto (06-06-2006)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 06-06-06 08:55

Janner laid this down on his screen :
> Står for Track - Dirt - Mud altså ment som en maskine der har lidt af det
> hele

Og TRX står så for Track - Dirt - ..... seX?

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer
Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og
Elefanter!



Bofar FJ1100 (05-06-2006)
Kommentar
Fra : Bofar FJ1100


Dato : 05-06-06 11:47

Jeg er sikker på at det står for :


Til Dumme Mænd


(-; Bofar

"Bongo" <news.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:44827e89$0$174$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jeg hár googlet, men finder ikke svar. Er der nogen her der kan fortælle
> mig hvad TDM (Yamaha's TDM 900) er forkortelse for?
>



Torben Scheel (04-07-2006)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 04-07-06 06:59

Bofar FJ1100 wrote:
> Jeg er sikker på at det står for :
>
>
> Til Dumme Mænd
>
>
> (-; Bofar

Og det byder du en FJ1100 (og TDM) ejer? Og så med en toppost - tsk tsk.

Næh - det står for TiD til at koMme videre - eller Torbens Dejlige
Maskine

--
vh
Torben - FJ1100 '84 TDM900 '05

hornsved@post6.tele.~ (06-06-2006)
Kommentar
Fra : hornsved@post6.tele.~


Dato : 06-06-06 12:40




> Og TRX står så for Track - Dirt - ..... seX?

Yeps!

Hornsved
TRX 850


Hekto (06-06-2006)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 06-06-06 13:04

hornsved@post6.tele.dk has brought this to us :
> Yeps!
>
> Hornsved
> TRX 850

*GRILL*

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer
Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og
Elefanter!



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408952
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste