/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Leonardo - Majland!!
Fra : Per


Dato : 22-04-06 23:09

Hej NG!

Ja det er vel mest til Anders Majland.

Jeg kan se i signaturen, at du har både en Leonardo 125 og 150.

Overvejer at købe mig en scooter til bytransport. Er det noget du kan
anbefale - noget man absolut ikke skal?

Hvordan kører de - topfart, vedligeholdelse osv. ER lidt tiltrukket at, at
det bare er at give gas og ikke fedte med et gear, samt at man er godt
skærmet af.

Har du lidt guldkort at dele ud af??

--
Med venlig hilsen Per!




 
 
Lyrik (23-04-2006)
Kommentar
Fra : Lyrik


Dato : 23-04-06 00:26


"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:444aa8ea$0$27537$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej NG!
>
> Ja det er vel mest til Anders Majland.
>
> Jeg kan se i signaturen, at du har både en Leonardo 125 og 150.
>
> Overvejer at købe mig en scooter til bytransport. Er det noget du kan
> anbefale - noget man absolut ikke skal?
++++++++++++++++++++++++++++++++

Jeg er tidligere ejer af en Leonardo 150 ccm.
Udemærket maskine bortset fra at den skal serviceres hver 4000 kilometer
hvis det skal gå rigtigt til. Ved godt at Anders ikke helt overholdt det.
Men på hans hjemmeside om Leonardo kan du forvisse dig om at den ikke er
helt billig at servicere.
Især bremseklodserne blev hurtig slidt og var lidt af et tilbagevendende
problem.


Men jeg vil sige helt ærligt at den er alt for dyr. Især i dag hvor du kan
få et udvalg af 13000 kroners kinesere på 125 ccm, og endda op til 250 ccm.
Jeg gav 45000,- for min 150-Leo med skærm og levering.

Enten skal det være en enmandsscooter. Eller det skal være en cruiserscooter
til to. Du skal besinde dig på de to valg.

Til bytransport er 125ccm rigeligt.
Scooterens fordel er varetransport under sadlen. Og varetransport eventuelt
mellem benene foran på gulvet.
Tænk over hvor meget varetransport du vil have og kig på scooterens
udformning.
Hvis der ikke er et rimeligt gulv foran kan der ikke være noget der.
Hvis der ikke er et ordentligt rum under sadlen kan der ikke være noget der.

Leonardoen var vi glade for. Motoren var kvik og den gik hurtigt nok til en
110 motorvej for 2 personer. Dog falder den igennem på en 130 motorvej.
Bykørsel tip-top. Let at trække op over en kantsten og parkere alle vegne.

Benzinøkonomien var lidt af en skuffelse. Du kommer ikke op på 20 km/l uden
rekord økonomikørsel. De mange heste koster benzin på en lille maskine.

Jeg har sjusset lidt på det. Og jo flere heste per liter (1000 ccm) jo mere
benzin bruger en motor som en tommelfingerregel.
Det slår næsten aldrig fejl. Jo flere heste per liter de giver dig, jo flere
penge stjæler benzinselskaberne fra dig.

Brugtprisen var ikke god. Den faldt enormt i pris. Selve maskinen havde
ingen graverende fejl. Den værste var at kuglelejet på baghjulet blev
hurtigt slidt op. Det var dog kun et par hundrede at få det skiftet,
hvorefter der ikke skete mere i hele maskinens levetid hos os.

Dækkene er en joke til dansk klima. Det var røvballemønster. I en centimeter
sne kørte den hellere sidelæns end forlæns.
Røvballemønster burde afvises blankt af køber. Det duer ikke i Danmark.
Her skal absolut altvejrsdæk til før problemerne med at stå fast løses.

Hilsen
jens



Anders Majland (23-04-2006)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 23-04-06 08:54

> Jeg er tidligere ejer af en Leonardo 150 ccm.
> Udemærket maskine bortset fra at den skal serviceres hver 4000 kilometer
> hvis det skal gå rigtigt til. Ved godt at Anders ikke helt overholdt
> det.

Der bliver vi jo ikke enige om . Aprilia foreskriver hver 6000km men det
skader jo aldrig med olieskift lidt oftere.


> Men på hans hjemmeside om Leonardo kan du forvisse dig om at den ikke er
> helt billig at servicere.
> Især bremseklodserne blev hurtig slidt og var lidt af et tilbagevendende
> problem.

Ja de holdt ikke længe mit mit kørselsmønster i bytrafik - men de er nemme
at skifte selv. I snit har jeg kun kørt omkring 5000km på et sæt klodser.
Ved meget bykørsel under 4000km og et enkelt sæt holdt 10000km men der lå
jeg også og kørte på tværs af landet ....

> Men jeg vil sige helt ærligt at den er alt for dyr. Især i dag hvor du kan
> få et udvalg af 13000 kroners kinesere på 125 ccm, og endda op til 250
> ccm.
> Jeg gav 45000,- for min 150-Leo med skærm og levering.

Jeg er enig i at en leonardo er meget dyr fra ny (for dyr ?) men det er
altså også noget andet end en billig kineser. Sammenligningen er nok mere
retfærdig med en godt brugt leonardo eller en ny kineser. Jeg har tidligere
skrevet om en prøvetur af en geely herinde. På det tidspunkt havde min
leonardo vist gået 40000km.

Der har været en i DBA til 12000kr fornyligt - og til den pris ville jeg
stadig vælge leonardoen over en ny kineser.

> Til bytransport er 125ccm rigeligt.

Skal vi ikke sige "tilstækkeligt" - for en by som københavn er der jo også
motorveje ....

> Benzinøkonomien var lidt af en skuffelse. Du kommer ikke op på 20 km/l
> uden rekord økonomikørsel. De mange heste koster benzin på en lille
> maskine.

Det må være fordi i ofte kørte to på den. Mit snit over 64000km er 20,1km/l

> Røvballemønster burde afvises blankt af køber. Det duer ikke i Danmark.
> Her skal absolut altvejrsdæk til før problemerne med at stå fast løses.

Jeg tør fodt anbefale Heidenau K58

Anders Majland



Søren L (23-04-2006)
Kommentar
Fra : Søren L


Dato : 23-04-06 06:01

Hej.

Hvad med at overveje en Burgmann 400, koster godt nok 20.000 kr mere, men
der får man til gengæld også en 400 (vist nok 385) ccm motor, som nok er til
lidt mere alsidig brug, plus jeg formoder der bibeholder en bedre gensalgs
værdi.
Har ikke selv prøvet en Burgmann men overvejede at købe en på et tidspunkt.
Dem jeg har snakket med som har prøvet den taler alle godt for den

Bare lige min mening

Mvh Søren
"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:444aa8ea$0$27537$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej NG!
>
> Ja det er vel mest til Anders Majland.
>
> Jeg kan se i signaturen, at du har både en Leonardo 125 og 150.
>
> Overvejer at købe mig en scooter til bytransport. Er det noget du kan
> anbefale - noget man absolut ikke skal?
>
> Hvordan kører de - topfart, vedligeholdelse osv. ER lidt tiltrukket at, at
> det bare er at give gas og ikke fedte med et gear, samt at man er godt
> skærmet af.
>
> Har du lidt guldkort at dele ud af??
>
> --
> Med venlig hilsen Per!
>
>
>



Anders Majland (23-04-2006)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 23-04-06 08:55

> Hvad med at overveje en Burgmann 400, koster godt nok 20.000 kr mere, men
> der får man til gengæld også en 400 (vist nok 385) ccm motor, som nok er
> til lidt mere alsidig brug, plus jeg formoder der bibeholder en bedre
> gensalgs værdi.

Hvis det primært er til bykørsel vil jeg anbefale en man sidder højere på.
Man sidder lavt på en burgman og jeg synes jeg mangler overblikket i
trafikken som jeg har på en leonardo - en 250'er kunne være et ok kompromis
....

/A



Anders Majland (23-04-2006)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 23-04-06 09:04

> Overvejer at købe mig en scooter til bytransport. Er det noget du kan
> anbefale - noget man absolut ikke skal?

Umiddelbart ja - Dens svaghed er primært i topstykket og den er lidt
hysterisk med at få stillet ventiler (noget mange der er vant til 2takts
knallert glemmer). Der er mange havarier ved km-tal på kun 30-50000km. Min
150'er ødelagde en vippearm ved 63000km men det tror jeg skyldes
overophedning efter 100km i medvind med bundgas med en uoriginal potte uden
fløjte. Det hjælper så heller ikke at Aprilia har ændret tolerancen
undervejs - Så værksteder der ikke har den nyeste (5+år gamle) serviceblad
har stillet ventilerne for stramt.

Så køber du en brugt så start med at kontrollere ventilspillerummet.

> Hvordan kører de

Er du vant til en alm mc så lidt som at kaste en hammer med skaftet først,
men har du først vendet dig til det så kan den nu sagtens kastes rundt.

> - topfart, vedligeholdelse osv.
Speedometeret er typisk italiensk. Den reelle topfart er 105-110km/t med en
frisk vario - efterhånden som rem og skiver bliver slidt falder den lidt.

> ER lidt tiltrukket at, at det bare er at give gas og ikke fedte med et
> gear, samt at man er godt skærmet af.

Enig. Jeg har fået rep'et motoren på min 150'er og den kommer nu tilbage til
kbh til bykørsel.

Min 125'er har jeg importeret for at bruge som reservedele. Jeg hav 500 euro
for en og så noget for transport. Så der har jeg en næsten helt frisk motor
hvis 150'erens skulle vise andre skavanker ...

Der er lidt billeder i galleriet herunder
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=111

Mvh
Anders Majland



Per (23-04-2006)
Kommentar
Fra : Per


Dato : 23-04-06 09:16


"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse news:444b3582$0$84014$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> Overvejer at købe mig en scooter til bytransport. Er det noget du kan
>> anbefale - noget man absolut ikke skal?
>
> Umiddelbart ja -

Hej alle!

Jeg takker for svarene og vil se mig lidt omkring - så må vi se hvad det
bliver til

Mvh. Per



Anders Majland (23-04-2006)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 23-04-06 09:15

> Jeg takker for svarene og vil se mig lidt omkring - så må vi se hvad det
> bliver til

Hvor i landet holder du til ?
Du er velkomment til en prøvetur - men der er ikke til salg

/A



Anders Majland (23-04-2006)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 23-04-06 09:09

> Har du lidt guldkort at dele ud af??

Se også http://www.majland.org/leo/




Morten D J (23-04-2006)
Kommentar
Fra : Morten D J


Dato : 23-04-06 09:49

Hej Per.

Jeg har selv haft en Leonardo 150 og var super glad for den. Desværre var
ventilerne stillet for stramt efter et service og motoren brændte sammen
Nu - 6 år efter - var jeg lige ved at købe en igen. Var ude at prøve et par
stykker i omegnen af kr. 15.000 - 18.000,-
Jeg blev possitivt overrasket (havde glemt) over hvor lækkert de kører.
Accelerationen fra 0 km/t er rigtig god - kører fra det meste indtil til ca.
70 km/t og komforten er helt i top.
Du skal dog forvente at den trænger til nye dæmpere og udstødning.
Jeg endte dog med at købe en Vespa ET4, da priserne på Leonardoen var over
mit budget og var så heldig at finde en meget billig Vespa, som trængte til
en kærlig hånd.
Hvis jeg skulle køben en Leonardo, ville jeg nok kigge efter en 250 feks:
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=44285080 Prisen virker
ikke afskrækkende.
Fortæl endelig hvis du køber en Leonardo 250 hvodan den kører..... - har
aldrig prøvet en


--
Venligst

Morten

FZ6 N(aked) http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=6062



Anders Majland (23-04-2006)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 23-04-06 15:15

> Fortæl endelig hvis du køber en Leonardo 250 hvodan den kører..... - har
> aldrig prøvet en

Helt som 150'eren - den fortsætter bare 10km/t mere på toppen
Acc. er jo også en smule hurtigere men ikke noget man bemærker. Til gengæld
har den afair kortere serviceintervaller, men da den deler motor med de
ældre yamaha majesty er der er større udvalg i stumper.

/A



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408939
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste