/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Udskiftning af hovedcylinder!
Fra : Lasse Nygaard


Dato : 11-04-06 10:18

Hej!

Jeg er ved at undersøge hvilken hovedcylinder, jeg kan udskifte med min
originale fra '78 for at få forbedret min bremseeffekt.

Jeg kikkede på eBay, og blev gladeligt overrasket over, hvor billigt det
egentligt er at skifte.

I alle moderne hovedcylindrer er der naturligvis også en stopkontakt
indbygget, for at den kan være lovlig.

Men det jeg tænkte på var størrelsen, hvorpå bremseslangen skal monteres
på cylinderen.

Er dette en standard størrelse?

Umiddelbart ligner det samme størrelse, og samme måde det er lavet på.

Smider lige nogle links til auktioner jeg overvåger i øjeblikket, vil
meget gerne have kommentarer til hvilken der vil være bedst egnet!

eBay links:

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=8055033078&rd=1&sspagename=STRK%3AMEWA%3AIT&rd=1#ebayphotohosting

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=8055070048&rd=1&sspagename=STRK%3AMEWA%3AIT&rd=1

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=8055070048&rd=1&sspagename=STRK%3AMEWA%3AIT&rd=1

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=8055448214&rd=1&sspagename=STRK%3AMEWA%3AIT&rd=1

Hvad synes i?

 
 
Molnit (11-04-2006)
Kommentar
Fra : Molnit


Dato : 11-04-06 13:18

Lasse Nygaard skrev:
> Hvad synes i?

   At det er svært at gætte hvad for en maskine du skal bruge den til, der
er jo mange modeller fra 78 ;)


--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve, MZ TS 250/1 Supra5
Suzuki GSF-R 1200
Yamaha FZR1000 årgang 87, til salg for 4000Kr. eller fornuftige bud.
"www.dfmc.dk/Lars_Molnit" , "www.molnit.com"

Lasse Nygaard (11-04-2006)
Kommentar
Fra : Lasse Nygaard


Dato : 11-04-06 13:26

Molnit skrev:
> Lasse Nygaard skrev:
>> Hvad synes i?
>
> At det er svært at gætte hvad for en maskine du skal bruge den til,
> der er jo mange modeller fra 78 ;)
>
>
Honda CB500K3, men jeg har ca. fået svar, de fleste banjofittings dertil
er den størrelse jeg skal bruge :)

Hekto (11-04-2006)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 11-04-06 13:30

Lasse Nygaard laid this down on his screen :
> Hvad synes i?

At diameteren har betydning.

Bliver den for lille bliver bremsen for
'svampet'.
For stor, så bliver den temlig hård at bremse.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer
Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og
Elefanter!



Lasse Nygaard (11-04-2006)
Kommentar
Fra : Lasse Nygaard


Dato : 11-04-06 14:10

Hekto skrev:
> Lasse Nygaard laid this down on his screen :
>> Hvad synes i?
>
> At diameteren har betydning.
>
> Bliver den for lille bliver bremsen for
> 'svampet'.
> For stor, så bliver den temlig hård at bremse.
>

Jeg ved diameteren har betydning.

Jeg skal have fat i en 5/8 tomme, den størrelse er jeg blevet anbefalet
af andre, som også kører CB.

Og de er til at finde på eBay :)

Armand (11-04-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 11-04-06 20:31

Lasse Nygaard skrev:
> Hekto skrev:
>> Lasse Nygaard laid this down on his screen :
>>> Hvad synes i?
>>
>> At diameteren har betydning.
>>
>> Bliver den for lille bliver bremsen for
>> 'svampet'.
>> For stor, så bliver den temlig hård at bremse.
>>
> Jeg ved diameteren har betydning.

Oh hvis ikke, så kan man kontant måle diameteren på bremsestemplet;
beregne arealet og multiplicere med antallet af bremsestempler (=kun ét
i 500/4's vedkommende, og efterfølgende gøre samme beregning for
potentielle alternativer!
>
> Jeg skal have fat i en 5/8 tomme, den størrelse er jeg blevet anbefalet
> af andre, som også kører CB.
> Og de er til at finde på eBay :)

Hvor er problemet så?
Hvis ikke banjobefæstigelsen umiddelbart passer, var det passende
lejlighhed til at få skiftet slangerne.
IMHO vil du vinde meget mere på at få nye slanger på den aldrende
maskine, frem for at bygge en anden hovedcylinder på.

Omkring de 5/8": Den ene af de linkede 5/8"-cylindre tilhører en Daytona
1200 som samlet har 8 bremsestempler - Selv hvis dé havde diameter som
fingerbøl ville det samlede areal overstige Cb'erens ene, hvorved at dén
og dermed samtlige 5/8" lyder som skudt endog meget over målet :-|

--
Armand.

Dan \"748\" Dethlefs~ (11-04-2006)
Kommentar
Fra : Dan \"748\" Dethlefs~


Dato : 11-04-06 21:50

Lasse Nygaard wrote:
> Hej!
>
> Jeg er ved at undersøge hvilken hovedcylinder, jeg kan udskifte med min
> originale fra '78 for at få forbedret min bremseeffekt.
>
> Jeg kikkede på eBay, og blev gladeligt overrasket over, hvor billigt det
> egentligt er at skifte.
>
> I alle moderne hovedcylindrer er der naturligvis også en stopkontakt
> indbygget, for at den kan være lovlig.
>
> Men det jeg tænkte på var størrelsen, hvorpå bremseslangen skal monteres
> på cylinderen.
>
> Er dette en standard størrelse?
>
> Umiddelbart ligner det samme størrelse, og samme måde det er lavet på.
>
> Smider lige nogle links til auktioner jeg overvåger i øjeblikket, vil
> meget gerne have kommentarer til hvilken der vil være bedst egnet!
>
> eBay links:
>
> http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=8055033078&rd=1&sspagename=STRK%3AMEWA%3AIT&rd=1#ebayphotohosting
>
>
> http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=8055070048&rd=1&sspagename=STRK%3AMEWA%3AIT&rd=1
>
>
> http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=8055070048&rd=1&sspagename=STRK%3AMEWA%3AIT&rd=1
>
>
> http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=8055448214&rd=1&sspagename=STRK%3AMEWA%3AIT&rd=1
>
>
> Hvad synes i?


Radial bremsemaster fra PT, og du skal se løjer, du skal bruge en 16
eller 13 mm, vælg udfra hvad du bruger idag.

http://cgi.ebay.de/Ducati-16er-Radialkupplungspumpe-von-PT-mit-ABE-NEU_W0QQitemZ8055143901QQcategoryZ88504QQrdZ1QQcmdZViewItem

http://cgi.ebay.de/Ducati-13er-Radialbremspumpe-von-PT-mit-ABE-NEU_W0QQitemZ8055144273QQcategoryZ49792QQrdZ1QQcmdZViewItem

Udskift også dine bremse slanger til armerede typer

--
Dan "748" Dethlefsen
748(S) - KLR250 - GPZ500S
www.dethlefsens.dk
www.robertsmc.dk

Christer Waleryd (13-04-2006)
Kommentar
Fra : Christer Waleryd


Dato : 13-04-06 08:41

På Tue, 11 Apr 2006 11:18:29 +0200, skrev Lasse Nygaard
<nugiz@compuclub.dk>:

> Hej!
>
> Jeg er ved at undersøge hvilken hovedcylinder, jeg kan udskifte med min
> originale fra '78 for at få forbedret min bremseeffekt.

Her er nogle tall over forskellige cylindre:

http://www.vintagebrake.com/mastercylinder.htm

/Christer
--
Christer Waleryd - DoD#2075
'73 CB750*2 '81 CB750F '74 CB500
'88 XT600 '69 Triumph T120
'59 Amazoooon '5? T24 OTC#440
http://lcw.at.dod.no lcw@dod.no

Armand (13-04-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 13-04-06 12:10

Christer Waleryd skrev:
>
>
> Her er nogle tall over forskellige cylindre:
> http://www.vintagebrake.com/mastercylinder.htm
>
Heey!
Det er jo Guld i denne sammenhæng!

Nu mangler jeg blot at gå i kælderen for at måle CB500f's bremsestempels
diameter, samt få målt de firestemplede bremser der sidder på
595-Daytonaen i omgangskredsen (som retningslinie for 1200'erens
bremser!?) for at bringe mine tidligere ord ind i ovennævnte tabel!

Hvis ønsket alene er bedre bremser, så er det økonomisk overskueligt at
opgradere med en komplet forgaffel fra en CB450S (dobbelte skiver med
dobbeltstemplede calibre (samme bremser som CBR600 dog med mindre
skive)) med tilhørende baghjul (for udseendets skyld) der som 500/4 har
tromle!

Forøvrigt har jeg et sæt tidstypiske Marolo(?) fælge er har siddet på en
500/4 (men p.g.a. dobbelt skiver foran tilsyneladende er med en
750'er-forgaffel - Og så kan jag jo heller ikke måle noget på dén
alligevel ).
Men det hører jo til i køb&salg!

/
Armand.

Christer Waleryd (14-04-2006)
Kommentar
Fra : Christer Waleryd


Dato : 14-04-06 10:39

På Thu, 13 Apr 2006 13:10:22 +0200, skrev Armand
<armand@mc-chaufforerne.dk>:

> Christer Waleryd skrev:
>> Her er nogle tall over forskellige cylindre:
>> http://www.vintagebrake.com/mastercylinder.htm
>>
> Heey!
> Det er jo Guld i denne sammenhæng!
>
> Nu mangler jeg blot at gå i kælderen for at måle CB500f's bremsestempels
> diameter, samt få målt de firestemplede bremser der sidder på
> 595-Daytonaen i omgangskredsen (som retningslinie for 1200'erens
> bremser!?) for at bringe mine tidligere ord ind i ovennævnte tabel!
>
> Hvis ønsket alene er bedre bremser, så er det økonomisk overskueligt at
> opgradere med en komplet forgaffel fra en CB450S (dobbelte skiver med
> dobbeltstemplede calibre (samme bremser som CBR600 dog med mindre
> skive)) med tilhørende baghjul (for udseendets skyld) der som 500/4 har
> tromle!

Jeg har i mange år kørt med en tidlig 80-talls cb750 front-end på min '73
cb500.
Skiver og fælg er som original, men med doble skiver.
Intet godt billede, men slik så den ud:
http://www.tirsdagsklubben.nu/~lcw/old_web/650story.html
Nu er jeg igang med at montere den sammen igen, den har ikke blevet kørt
siden 1992 :-/

/Christer
--
Christer Waleryd - DoD#2075
'73 CB750*2 '81 CB750F '74 CB500
'88 XT600 '69 Triumph T120
'59 Amazoooon '5? T24 OTC#440
http://lcw.at.dod.no lcw@dod.no

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408952
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste