/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Det var så den kæde!
Fra : OZ7PUS


Dato : 07-04-06 07:46

Ja classicen har ædt en kæde igen (1500km)
Så hvad skal en kedde hedder for at den holder ? .. Eller er det bare at
finde den dyreste ?
Mistænker mini motor i Kolding for at have sat noget billigt skrammel på for
1500km er fame ikk møj og så hårdt er der heller ikke blevet kørt


OZ3BTO



 
 
Thomas Løjmann Jørge~ (07-04-2006)
Kommentar
Fra : Thomas Løjmann Jørge~


Dato : 07-04-06 08:23

Hej,

OZ7PUS wrote:
> Ja classicen har ædt en kæde igen (1500km)
> Så hvad skal en kedde hedder for at den holder ? .. Eller er det bare at
> finde den dyreste ?
> Mistænker mini motor i Kolding for at have sat noget billigt skrammel på for
> 1500km er fame ikk møj og så hårdt er der heller ikke blevet kørt

Jeg har ingen ide. Min kæde på min GPX'er har kørt over 7000km og den er
ikke skiftet. Jeg har selv kørt de 7000km og hvad den har kørt inden
aner jeg ikke. Den er blevet kørt både alm. og hårdt, men lader ikke til
at have lidt nogle overlast.
Aner dog ikke hvilke kæde der er på - men man må kunne konkluder at din
kæde er af tvivlsom kvalitet - eller der er andet galt... (mon tandhjul
kan have nogle indflydelse på dette issue....?)

/Thomas

Anders Majland (07-04-2006)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 07-04-06 08:37

> (mon tandhjul kan have nogle indflydelse på dette issue....?)

De er vel skiftet sammen med kæden ?

Men ellers så kan jeg kun ifalde koret af dem der er tilfredse med DID's
X-ringskæder ...



Ukendt (07-04-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 07-04-06 09:07


Anders Majland skrev i meddelelsen
<443616b0$0$84023$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>...
>> (mon tandhjul kan have nogle indflydelse på dette issue....?)
>
>De er vel skiftet sammen med kæden ?


Who knows :-/

>Men ellers så kan jeg kun ifalde koret af dem der er tilfredse med DID's
>X-ringskæder ...


Meen, ingen af kædeleverandørerne leverer O- eller X-ringskæder i "knallert"
dimension, så mon ikke noget af den korte levetid skal tilskrives dette.
"Åben" kæde i vinterkørsel er ikke verdens bedste kombination.

En O-ringskæde har et levetidsindex, der er ca. 20 gange højere end en
standard "åben" kæde, så 1.500 Km. er måske slet ikke så tosset endda, jeg
kan sgu' ikke huske hvordan det var i de glade Puch dage ;-D

Jeg er i øvrigt ved at lave et kædemærke/type sammenligningsskema til min
kædevedligeholdelsesside, men døjer lidt med at få oplysninger ud af
fabrikanterne. Tilsyneladende vil kun Regina og DID stå ved hvad de laver.
Har Du data på Afam kæder ?

mvh
Orla



Anders Majland (07-04-2006)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 07-04-06 09:25

>>Men ellers så kan jeg kun ifalde koret af dem der er tilfredse med DID's
>>X-ringskæder ...

> Jeg er i øvrigt ved at lave et kædemærke/type sammenligningsskema til min
> kædevedligeholdelsesside, men døjer lidt med at få oplysninger ud af
> fabrikanterne. Tilsyneladende vil kun Regina og DID stå ved hvad de laver.
> Har Du data på Afam kæder ?

Nope - jeg købte den bare billigt på ebay.

Men rent uvidenskabeligt kan du sætte dens (DC 520 MXO) levetid til 75% af
en DID 520VM med den store usikkerhed at jeg kørte nogle flere sommerkm på
did kæden. Så jeg har reelt ikke belæg for at sige at den holder kortere
.... Jeg tror at det er vinteren der tager livet af kæden og ikke så meget
sommerkm'erne

Men jeg gav kun 50euro for DC Afam kædekittet så den til pris er det ok -
næste kæde er fra østeuropa og også billig




Armand (07-04-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 07-04-06 10:50

Orla Pedersen skrev:
>
> Jeg er i øvrigt ved at lave et kædemærke/type sammenligningsskema til min
> kædevedligeholdelsesside, men døjer lidt med at få oplysninger ud af
> fabrikanterne. Tilsyneladende vil kun Regina og DID stå ved hvad de laver.
> Har Du data på Afam kæder ?

RK:
http://www.rk-excel.co.jp/english/chain/04leaflet_e.pdf

JAWA/CZ:
http://www.czretezy.cz/produkty_a/seznam6_a/katalog_a72.php

IRIS:
http://www.iris-chains.com/Ing/Sport.htm

--
Armand.

Anders Majland (07-04-2006)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 07-04-06 10:55
Armand (07-04-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 07-04-06 11:14

Anders Majland skrev:
>> JAWA/CZ:
>> http://www.czretezy.cz/produkty_a/seznam6_a/katalog_a72.php
>
> Virkede ikke for mig - istedet bladrede jeg ind til
> http://www.czretezy.cz/produkty_a/seznam6_a/katalog_as602.php
>

Tak! Den er røget i registeret istedet.
Jeg kan se at de endelig har fået den forstærkede SDZ-kvalitet på
tabellen. Måske at det er årsagen til linkets ændring :-/
Læg forøvrigt mærke til at CZ i høj grad forstærker gennem forøgelse af
materiale dimensioner! Lidt primitivt for nogle, måske, ligesom at der
kán forekomme pladsproblemer p.g.a. den bredere kæde.

Men ellers er det med den endelige upgrade af styrken jo en fornuftig
kæde til prisen!
Du lød til at være indstillet på kaste en på næste gang, hvorfra får du
dén? Ham MX-pusheren med døgnåbent?? og hvad med tandhjulene?

--
Armand.

Armand (07-04-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 07-04-06 11:30

Armand skrev:
>
> Læg forøvrigt mærke til at CZ i høj grad forstærker gennem forøgelse af
> materiale dimensioner!

Har lige nærlæst i den nye tabel:
Det er ikke længere "i høj grad", men blot et par tiendedele på
lasketykkelsen, i forhold til DID, hvilket giver mindre end én
millimeter i mer-længde på nitten (= faktisk kædebredde)!

--
Armand.

Hekto (07-04-2006)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 07-04-06 13:51

on 07-04-2006, Armand supposed :
> Men ellers er det med den endelige upgrade af styrken jo en fornuftig kæde
> til prisen!
> Du lød til at være indstillet på kaste en på næste gang, hvorfra får du dén?
> Ham MX-pusheren med døgnåbent?? og hvad med tandhjulene?

Arne Nielsen i Roskilde - Importerer og sælger.

Jeg kører med alm. på Pantah'en og O-rings på
Pølle. Det går fint med de alm. der er så billige
at man bare skifter dem uden at tænke nærmere
over det. O-ringskæden har jeg kun kørt 3.000 km
med.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer
Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og
Elefanter!



Anders Majland (07-04-2006)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 07-04-06 17:04

> Du lød til at være indstillet på kaste en på næste gang, hvorfra får du
> dén? Ham MX-pusheren med døgnåbent?? og hvad med tandhjulene?

To på tenere.dk havde købt stort ind (kender ikke kilden) - men annoncen er
væk så der er nok afsat. Mener at jeg gav 370,- incl nitteled. Tandhjulene
er "næsten nye" købt på ebay - Ellers så har jeg flere gange købt tandhjul
hos DinMC i Bjerringbro. Mine tandhjul er lagervare og så sparer jeg jo
portoen DID kæden jeg kørte med før er fra Munkedal (Da den var
lagervare) men har har ikke XT tandhjul.

/A



Hekto (07-04-2006)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 07-04-06 19:40

> Mine tandhjul er lagervare og så sparer jeg jo portoen DID kæden
> jeg kørte med før er fra Munkedal (Da den var lagervare) men har har
> ikke XT tandhjul.

Munkedal har ophørsudsalg p.t.!

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!



Ukendt (07-04-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 07-04-06 12:37


Armand skrev i meddelelsen ...
>Orla Pedersen skrev:
>>
>> Jeg er i øvrigt ved at lave et kædemærke/type sammenligningsskema til min
>> kædevedligeholdelsesside, men døjer lidt med at få oplysninger ud af
>> fabrikanterne. Tilsyneladende vil kun Regina og DID stå ved hvad de
laver.
>> Har Du data på Afam kæder ?
>
>RK:
>http://www.rk-excel.co.jp/english/chain/04leaflet_e.pdf


Sølle side ingen lasketykkelser, og ingen pinlængde.

>JAWA/CZ:
>http://www.czretezy.cz/produkty_a/seznam6_a/katalog_a72.php


Tak

>IRIS:
>http://www.iris-chains.com/Ing/Sport.htm

Mon det er den samme at jeg har set, for så....


Mangelfuld :-| Ingen pinlængde, i øvrigt irreterende med sidens opbygning i
flash, (læs umulig at copy/paste data fra).


Men tak for arbejdet.

mvh
Orla



Armand (07-04-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 07-04-06 13:13

Orla Pedersen skrev:
> Armand skrev i meddelelsen ...
>>
>
>> JAWA/CZ:
>> http://www.czretezy.cz/produkty_a/seznam6_a/katalog_a72.php
>
>
> Tak

Der var du vist for hurtig, Det er Majlands adresse á _as602.php det
drejer sig om!

>
> Men tak for arbejdet.

Ingen arbejde! De lå alle blandt mine foretrukne (hvor CZ åbenlyst var
blevet lidt daggammel)!

--
Armand.

Preben Riis Sørensen (07-04-2006)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 07-04-06 11:20


"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev
> En O-ringskæde har et levetidsindex, der er ca. 20 gange højere end en
> standard "åben" kæde, så 1.500 Km. er måske slet ikke så tosset endda

Men en eller begge overvejelser er da i hvert fald 'tosset'.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Studen (07-04-2006)
Kommentar
Fra : Studen


Dato : 07-04-06 11:34

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:44361dba$0$834$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>SNIP
>
> Jeg er i øvrigt ved at lave et kædemærke/type sammenligningsskema til min
> kædevedligeholdelsesside, men døjer lidt med at få oplysninger ud af
> fabrikanterne. Tilsyneladende vil kun Regina og DID stå ved hvad de laver.
> Har Du data på Afam kæder ?

Hej Orla

Jeg kører også med en AFAM 530 XHR-G kæde, købt i Tyskland. Det er i det
hele taget mærkeligt med AFAM. Ikke særligt mange forhandlere, ingen
"officiel" hjemmeside, og ingen data om levetid osv. (jeg kan i hvert fald
ikke finde det). Til gengæld laver de lækre produkter. Jeg bestilte tandhjul
(offset og specialstørrelse) i Japan http://www.afam.co.jp/ , og fik den
bedste service jeg nogensinde har fået i en internet-biks. Varene havde jeg
i løbet af 4-5dage.
Nu har jeg jo ikke det store sammenligningsgrundlag, men min afam-kæde med
10000km på bagen ser stadig glimragende ud. Jeg håber den holder 30K

Stud



OZ7PUS (08-04-2006)
Kommentar
Fra : OZ7PUS


Dato : 08-04-06 06:33


"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:44361dba$0$834$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> Anders Majland skrev i meddelelsen
> <443616b0$0$84023$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>...
>>> (mon tandhjul kan have nogle indflydelse på dette issue....?)
>>
>>De er vel skiftet sammen med kæden ?
>
>
> Who knows :-/

kæde + tandhjul blev skiftet på samme tid


>>Men ellers så kan jeg kun ifalde koret af dem der er tilfredse med DID's
>>X-ringskæder ...
>
>
> Meen, ingen af kædeleverandørerne leverer O- eller X-ringskæder i
> "knallert"
> dimension, så mon ikke noget af den korte levetid skal tilskrives dette.
> "Åben" kæde i vinterkørsel er ikke verdens bedste kombination.

Umiddelbart ser det ud til at kæde dimisionen er det samme som på min 125ccm
crosser
Og den har ikke kørt i vinters af 2 grunde
1. MM har brugt hele vinteren til at ordne kæde + tandhjul
2. en classic er direkte livsfarlig at køre på hvis det bare er det mindste
glat

>
> En O-ringskæde har et levetidsindex, der er ca. 20 gange højere end en
> standard "åben" kæde, så 1.500 Km. er måske slet ikke så tosset endda, jeg
> kan sgu' ikke huske hvordan det var i de glade Puch dage ;-D

Har aldrig haft brug for at skifte kæden på min gamle puch som jeg ellers
kørte dagligt på i 4 år

>
> Jeg er i øvrigt ved at lave et kædemærke/type sammenligningsskema til min
> kædevedligeholdelsesside, men døjer lidt med at få oplysninger ud af
> fabrikanterne. Tilsyneladende vil kun Regina og DID stå ved hvad de laver.
> Har Du data på Afam kæder ?
>
> mvh
> Orla
>
>


Har ikek data på nogen kæder ;)

Lyder til at jeg skal finde en kæde der er dyr og hedder noget med DID

OZ3BTO



Ukendt (08-04-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-04-06 08:02


OZ7PUS skrev i meddelelsen <44374b25$0$182$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
>kæde + tandhjul blev skiftet på samme tid


Fint.

>Og den har ikke kørt i vinters af 2 grunde
>1. MM har brugt hele vinteren til at ordne kæde + tandhjul
>2. en classic er direkte livsfarlig at køre på hvis det bare er det mindste
>glat


Øhhh, der er da motorcyklister, der stadig mener at det er vinter ;-D Hvis
at Du har kørt her i foråret, så har din kæde set en del salt og det
"slider" selv når at cyklen holder stille. Anders Majland når langt på sine
helårskæder, men han smører også under kørslen, så helt sammenlignelig er
det ikke.

Jeg tror, uanset hvad Du siger, at din kæde har været for stram, (stram er
et dumt begreb at bruge om en kæde, en kæde må _aldrig_ stramme, den _skal_
hænge helt frit), og resten har tæring taget sig af :-/

mvh
Orla



Armand (08-04-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 08-04-06 13:38

OZ7PUS skrev:
>
>> Umiddelbart ser det ud til at kæde dimisionen er det samme som på min
>> 125ccm crosser.
> Lyder til at jeg skal finde en kæde der er dyr og hedder noget med DID
>
Hvis det holder at kædedimensionen ér den samme(*), så er cross-branchen
det rette sted at finde solide kæder, hvad Classic'en helt sikkert får
brug for hvis du hælder 80 kubik og større karbunade på!

(*):
Et eller andet sted må man kunne finde ud af hvilken dimension at de to
køretøjer bruger - Ellers sammenlign tandhjulets tykkelse og afstanden
mellem to nitter i kæden.

--
Armand.

OZ7PUS (08-04-2006)
Kommentar
Fra : OZ7PUS


Dato : 08-04-06 15:15


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:n8OZf.77$8b7.61@news.get2net.dk...
> OZ7PUS skrev:
>>
> >> Umiddelbart ser det ud til at kæde dimisionen er det samme som på min
> >> 125ccm crosser.
>> Lyder til at jeg skal finde en kæde der er dyr og hedder noget med DID
>>
> Hvis det holder at kædedimensionen ér den samme(*), så er cross-branchen
> det rette sted at finde solide kæder, hvad Classic'en helt sikkert får
> brug for hvis du hælder 80 kubik og større karbunade på!
>
> (*):
> Et eller andet sted må man kunne finde ud af hvilken dimension at de to
> køretøjer bruger - Ellers sammenlign tandhjulets tykkelse og afstanden
> mellem to nitter i kæden.
>
> --
> Armand.
'

Såfremt de ikke passer er det så mon muligt at finde nogen andre tandhjul
der er større til at smide på classicen .. evt. hvor bør jeg lede

OZ3BTO



Armand (08-04-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 08-04-06 15:36

OZ7PUS skrev:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:n8OZf.77$8b7.61@news.get2net.dk...
>> OZ7PUS skrev:
>>>> Umiddelbart ser det ud til at kæde dimisionen er det samme som på min
>>>> 125ccm crosser.
>>> Lyder til at jeg skal finde en kæde der er dyr og hedder noget med DID
>>>
>> Hvis det holder at kædedimensionen ér den samme(*), så er cross-branchen
>> det rette sted at finde solide kæder, hvad Classic'en helt sikkert får
>> brug for hvis du hælder 80 kubik og større karbunade på!
>>
>> (*):
>> Et eller andet sted må man kunne finde ud af hvilken dimension at de to
>> køretøjer bruger - Ellers sammenlign tandhjulets tykkelse og afstanden
>> mellem to nitter i kæden.
>>
> Såfremt de ikke passer er det så mon muligt at finde nogen andre tandhjul
> der er større til at smide på classicen .. evt. hvor bør jeg lede

Næppe
Det kan også blive et spørgsmål om der er plads til en bredere kæde!

til gengæld ligger trækstyrken også i laskerne, hvis dimensionering
stiger med ledlængden. hvorimod bredden af kæden for såvidt kun angår
sliddet mellem kæde og tandhjul (á bredde på anlægsflade)!

Hvad hedder kædestørrelsen til Classic'en??

--
Armand.

OZ7PUS (09-04-2006)
Kommentar
Fra : OZ7PUS


Dato : 09-04-06 08:02


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:hSPZf.100$wk1.70@news.get2net.dk...
> OZ7PUS skrev:
>> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
>> news:n8OZf.77$8b7.61@news.get2net.dk...
>>> OZ7PUS skrev:
>>>>> Umiddelbart ser det ud til at kæde dimisionen er det samme som på min
>>>>> 125ccm crosser.
>>>> Lyder til at jeg skal finde en kæde der er dyr og hedder noget med
>>>> DID
>>>>
>>> Hvis det holder at kædedimensionen ér den samme(*), så er cross-branchen
>>> det rette sted at finde solide kæder, hvad Classic'en helt sikkert får
>>> brug for hvis du hælder 80 kubik og større karbunade på!
>>>
>>> (*):
>>> Et eller andet sted må man kunne finde ud af hvilken dimension at de to
>>> køretøjer bruger - Ellers sammenlign tandhjulets tykkelse og afstanden
>>> mellem to nitter i kæden.
>>>
>> Såfremt de ikke passer er det så mon muligt at finde nogen andre
>> tandhjul der er større til at smide på classicen .. evt. hvor bør jeg
>> lede
>
> Næppe
> Det kan også blive et spørgsmål om der er plads til en bredere kæde!
>
> til gengæld ligger trækstyrken også i laskerne, hvis dimensionering stiger
> med ledlængden. hvorimod bredden af kæden for såvidt kun angår sliddet
> mellem kæde og tandhjul (á bredde på anlægsflade)!
>
> Hvad hedder kædestørrelsen til Classic'en??
>
> --
> Armand.


ingen ide .. Men har da en skydelære så det kan da måles ..
Hvilke mål skal der tages ?

OZ3BTO



Ukendt (09-04-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 09-04-06 12:25


OZ7PUS skrev i meddelelsen <4438b150$0$160$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

>ingen ide .. Men har da en skydelære så det kan da måles ..
>Hvilke mål skal der tages ?


Fra pinmidte til pindmidte, altså de pinde som kæden er samlet med.
(formodentlig 12,7 mm.)
Og indvendigt mål på tværs af kæden, inde i de "smalle" led, som passer om
tænderne på kædehjulet.

mvh
Orla



OZ7PUS (09-04-2006)
Kommentar
Fra : OZ7PUS


Dato : 09-04-06 18:47


"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:44390c64$0$148$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> OZ7PUS skrev i meddelelsen
> <4438b150$0$160$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
>
>>ingen ide .. Men har da en skydelære så det kan da måles ..
>>Hvilke mål skal der tages ?
>
>
> Fra pinmidte til pindmidte, altså de pinde som kæden er samlet med.
> (formodentlig 12,7 mm.)
> Og indvendigt mål på tværs af kæden, inde i de "smalle" led, som passer om
> tænderne på kædehjulet.
>
> mvh
> Orla
>
>


Det målerjeg lige imorgen .. Vender tilbage

OZ3BTO



OZ7PUS (08-04-2006)
Kommentar
Fra : OZ7PUS


Dato : 08-04-06 06:29


"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse news:443616b0$0$84023$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> (mon tandhjul kan have nogle indflydelse på dette issue....?)
>
> De er vel skiftet sammen med kæden ?
>
> Men ellers så kan jeg kun ifalde koret af dem der er tilfredse med DID's
> X-ringskæder ...
>
>


Den fik som sagt ny kæde + tandhjul ved MM for 1500km siden

OZ3BTO



calle.nielsen@gmail.~ (07-04-2006)
Kommentar
Fra : calle.nielsen@gmail.~


Dato : 07-04-06 08:20

Hejsa,

De bruger Regina. De mener det er ligeså godt som alt andet.
Forøvrigt en holdning der er meget svær at finde andre steder end hos
MM. (søg evt. i gruppen efter "Regina" og du vil få syn for sagen.

Jeg har med stor success købt en DID kæde incl. tandhjul på ebay.de.

/Calle


Armand (07-04-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 07-04-06 10:24

calle.nielsen@gmail.com skrev:
> Hejsa,
>
> De bruger Regina. De mener det er ligeså godt som alt andet.
> Forøvrigt en holdning der er meget svær at finde andre steder end hos
> MM. (søg evt. i gruppen efter "Regina" og du vil få syn for sagen.

Lige netop til "Classic'en" får man næppe en kæde der er for svag :-/
Det skulle da lige være hvis motoren er top-pumpet, hvad jeg meget vel
kan forestille mig!

Hvis man tuner skal man huske på at få alle(!) detaljerne med, og der
burde være en klokke der ringer hvis man kører med noget der ligner 5-8
gange den originale ydelse og kæden er færdig på blot 1000 til 1500 km!

Derudover er fejl #1 i omgangen med kæden at spænde den for hårdt:
Eftersom bagsvingeren selvsagt ikke er lejret lige ud for forreste
tandhjul vil kæden være stram når bagsvingeren er "vandret" (eksakt:
tandhjulsakslen, bagsvingeraklsen og baghjulsakslen ligger på linie),
men slækkes jo mere man drejer svingeren tilbage mod forreste tandhjul(*).
Bagsvingeren er oftest monteret således at de f.eks. 20 cm baghjulet
kan bevæges op ned, fåregår á 10 cm under "vandret" til 10 cm over
"vandret", og hvis man spænder kæden helt op når systemet er ubelastet
er der ikke slup til den opstrammende virkning i geometrien á ovenfor
beskrevet og dét går ud over kæden, der bliver strukket samt både
hjullejer og udgangslejer!

(*):
Hvis dét kan være tungt at kapere på skrift, så tegn tre prikker på rad
på et stykke papir: forreste tandhjulsaksel - bagsvingerlejringen
(=kort afstand) - bagakslen (=lang afstand) og tegn en linie der
figurerer bagsvingeren mellem de to sidstnævnte. Mål afstanden mellem de
fjerneste punkter. Tegn derefter "svinger-stregen" så den stikker ca.
45° op i luften og mål slutteligt afstanden mellem "tandhjul" og
"bagaksel" som gerne skulle være blevet kortere => kæden på systemet er
blevet slappere

Så det er på tide at kigge indad:
Hvor hårdt er motoren pumpet og er kæden mon ikke for stram :-/

--
Armand.

OZ7PUS (08-04-2006)
Kommentar
Fra : OZ7PUS


Dato : 08-04-06 06:28


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:ccqZf.25$Sf6.19@news.get2net.dk...
> calle.nielsen@gmail.com skrev:
>> Hejsa,
>>
>> De bruger Regina. De mener det er ligeså godt som alt andet.
>> Forøvrigt en holdning der er meget svær at finde andre steder end hos
>> MM. (søg evt. i gruppen efter "Regina" og du vil få syn for sagen.
>
> Lige netop til "Classic'en" får man næppe en kæde der er for svag :-/
> Det skulle da lige være hvis motoren er top-pumpet, hvad jeg meget vel kan
> forestille mig!
>
> Hvis man tuner skal man huske på at få alle(!) detaljerne med, og der
> burde være en klokke der ringer hvis man kører med noget der ligner 5-8
> gange den originale ydelse og kæden er færdig på blot 1000 til 1500 km!
>
> Derudover er fejl #1 i omgangen med kæden at spænde den for hårdt:
> Eftersom bagsvingeren selvsagt ikke er lejret lige ud for forreste
> tandhjul vil kæden være stram når bagsvingeren er "vandret" (eksakt:
> tandhjulsakslen, bagsvingeraklsen og baghjulsakslen ligger på linie), men
> slækkes jo mere man drejer svingeren tilbage mod forreste tandhjul(*).
> Bagsvingeren er oftest monteret således at de f.eks. 20 cm baghjulet kan
> bevæges op ned, fåregår á 10 cm under "vandret" til 10 cm over "vandret",
> og hvis man spænder kæden helt op når systemet er ubelastet er der ikke
> slup til den opstrammende virkning i geometrien á ovenfor beskrevet og dét
> går ud over kæden, der bliver strukket samt både hjullejer og
> udgangslejer!
>
> (*):
> Hvis dét kan være tungt at kapere på skrift, så tegn tre prikker på rad på
> et stykke papir: forreste tandhjulsaksel - bagsvingerlejringen (=kort
> afstand) - bagakslen (=lang afstand) og tegn en linie der figurerer
> bagsvingeren mellem de to sidstnævnte. Mål afstanden mellem de fjerneste
> punkter. Tegn derefter "svinger-stregen" så den stikker ca. 45° op i
> luften og mål slutteligt afstanden mellem "tandhjul" og "bagaksel" som
> gerne skulle være blevet kortere => kæden på systemet er blevet slappere
>
> Så det er på tide at kigge indad:
> Hvor hårdt er motoren pumpet og er kæden mon ikke for stram :-/
>
> --
> Armand.

Den er kun afdroslet og kæden skulle være strammet helt perfekt ifølge min
bror (MC pilot de sidste 10år+)
Dog fandt jeg ud af at baghjulet IKKE var spændt ordentlig fast efter
turen hos MM .. Det var så løst spændt at jeg kunne løsne det med fingerne.

Men den bliver pumpet mere i løbet af de næste 14 dage .. 80ccm (skulle det
være) cyllinder af mærket "TP due+" bliver monteret sammen med en 17.5mm
karbunade .. Håber det kan give den lidt mere træk i 5, gear hvor den ellers
nemt taber pusten

OZ3BTO



Jes Vestervang (09-04-2006)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 09-04-06 23:56

"OZ7PUS" <elbartodkspampam@hotmail.com> writes:

> Men den bliver pumpet mere i løbet af de næste 14 dage .. 80ccm
> (skulle det være) cyllinder af mærket "TP due+" bliver monteret
> sammen med en 17.5mm karbunade .. Håber det kan give den lidt mere
> træk i 5, gear hvor den ellers nemt taber pusten

Du får lige den obligatoriske: Var det ikke bedre at spare pengene op
til et mc-kørekort?
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

OZ7PUS (10-04-2006)
Kommentar
Fra : OZ7PUS


Dato : 10-04-06 19:09


"Jes Vestervang" <jes.vestervang@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:87bqvaz7c4.fsf@gmail.com...
> "OZ7PUS" <elbartodkspampam@hotmail.com> writes:
>
>> Men den bliver pumpet mere i løbet af de næste 14 dage .. 80ccm
>> (skulle det være) cyllinder af mærket "TP due+" bliver monteret
>> sammen med en 17.5mm karbunade .. Håber det kan give den lidt mere
>> træk i 5, gear hvor den ellers nemt taber pusten
>
> Du får lige den obligatoriske: Var det ikke bedre at spare pengene op
> til et mc-kørekort?
> --
> mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Det har jeg .. Men ikke konen ..
Desuden køre den dagligt 2x7km af meget små landeveje

OZ3BTO



Jes Vestervang (10-04-2006)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 10-04-06 21:58

"OZ7PUS" <elbartodkspampam@hotmail.com> writes:

> "Jes Vestervang" <jes.vestervang@gmail.com> skrev...
>> "OZ7PUS" <elbartodkspampam@hotmail.com> writes:
>>
>>> Men den bliver pumpet mere i løbet af de næste 14 dage .. 80ccm
>>> (skulle det være) cyllinder af mærket "TP due+" bliver monteret
>>> sammen med en 17.5mm karbunade .. Håber det kan give den lidt mere
>>> træk i 5, gear hvor den ellers nemt taber pusten
>>
>> Du får lige den obligatoriske: Var det ikke bedre at spare pengene
>> op til et mc-kørekort?
>
> Det har jeg .. Men ikke konen .. Desuden køre den dagligt 2x7km af
> meget små landeveje

Hmm, ok. Men glem ikke at 30% af 45 km/t ikke er særligt meget :-/
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

OZ7PUS (11-04-2006)
Kommentar
Fra : OZ7PUS


Dato : 11-04-06 10:45


"Jes Vestervang" <jes.vestervang@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:87u091xi5n.fsf@gmail.com...
> "OZ7PUS" <elbartodkspampam@hotmail.com> writes:
>
>> "Jes Vestervang" <jes.vestervang@gmail.com> skrev...
>>> "OZ7PUS" <elbartodkspampam@hotmail.com> writes:
>>>
>>>> Men den bliver pumpet mere i løbet af de næste 14 dage .. 80ccm
>>>> (skulle det være) cyllinder af mærket "TP due+" bliver monteret
>>>> sammen med en 17.5mm karbunade .. Håber det kan give den lidt mere
>>>> træk i 5, gear hvor den ellers nemt taber pusten
>>>
>>> Du får lige den obligatoriske: Var det ikke bedre at spare pengene
>>> op til et mc-kørekort?
>>
>> Det har jeg .. Men ikke konen .. Desuden køre den dagligt 2x7km af
>> meget små landeveje
>
> Hmm, ok. Men glem ikke at 30% af 45 km/t ikke er særligt meget :-/
> --
> mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Bekymre mig ikke
1. politiet tror det er en MC når de møder den
2. Her er ingen politi (Langt ude på den vestjyske hede)

Desuden tror jeg hellere de vil have fat i de knægte der racer rundt på
crossere herude

OZ3BTO



OZ7PUS (08-04-2006)
Kommentar
Fra : OZ7PUS


Dato : 08-04-06 06:24


<calle.nielsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:1144394411.996529.65190@t31g2000cwb.googlegroups.com...
Hejsa,

De bruger Regina. De mener det er ligeså godt som alt andet.
Forøvrigt en holdning der er meget svær at finde andre steder end hos
MM. (søg evt. i gruppen efter "Regina" og du vil få syn for sagen.

Jeg har med stor success købt en DID kæde incl. tandhjul på ebay.de.

/Calle

Det er også sidste gang classicen skal laves der

Det tog dem 4½ mdr. at skifte kæde + tandhjul .. De påstod de ikke kunne få
tandhjulene hjem til trods for at der var op til flere forretninger på
nettet i DK der havde det som lager vare

OZ3BTO



Ukendt (07-04-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 07-04-06 08:28


OZ7PUS skrev i meddelelsen <44360ab2$0$189$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
>Ja classicen har ædt en kæde igen (1500km)
>Så hvad skal en kedde hedder for at den holder ? .. Eller er det bare at
>finde den dyreste ?
>Mistænker mini motor i Kolding for at have sat noget billigt skrammel på
for
>1500km er fame ikk møj og så hårdt er der heller ikke blevet kørt


Sidder de kædehjul overhovedet på linie ? Ellers kan den "æde" selv den
dyreste kæde.

mvh
Orla



Ole Hansen (07-04-2006)
Kommentar
Fra : Ole Hansen


Dato : 07-04-06 09:01

OZ7PUS wrote:
> Ja classicen har ædt en kæde igen (1500km)
> Så hvad skal en kedde hedder for at den holder ? .. Eller er det bare at
> finde den dyreste ?
> Mistænker mini motor i Kolding for at have sat noget billigt skrammel på for
> 1500km er fame ikk møj og så hårdt er der heller ikke blevet kørt

Hvis ellers du har sørget for at smøre og eller holde den justeret, så
ville jeg godt nok brokke mig til forhandleren... 1500 er alt, alt for
lidt..

> OZ3BTO

--
Ole Hansen

OZ7PUS (08-04-2006)
Kommentar
Fra : OZ7PUS


Dato : 08-04-06 06:41


"Ole Hansen" <moped@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:44361c3c$0$15788$14726298@news.sunsite.dk...
> OZ7PUS wrote:
>> Ja classicen har ædt en kæde igen (1500km)
>> Så hvad skal en kedde hedder for at den holder ? .. Eller er det bare at
>> finde den dyreste ?
>> Mistænker mini motor i Kolding for at have sat noget billigt skrammel på
>> for
>> 1500km er fame ikk møj og så hårdt er der heller ikke blevet kørt
>
> Hvis ellers du har sørget for at smøre og eller holde den justeret, så
> ville jeg godt nok brokke mig til forhandleren... 1500 er alt, alt for
> lidt..
>
>> OZ3BTO
>
> --
> Ole Hansen


Den er blevet smurt + strammet op ..Bliver den efter hver tur jeg køre ..
om ikke andet bliver den tjekket om den er blevet slap

Brokke mig har jeg opgivet at gøre ved MM ... Sidst jeg måtte brokke mig
der tog det lidt over 3 mdr. samt opkald til importøren (2 gange) før de
fik rettet 2 kendte fejl på den 30er scooter jeg havde købt til kæresten
1. var for lille dyse
2. forkert placering af CDI enheden som gjorde at gnisten kunne springe fra
kabel og til stel når det var fugtig i vejret

Siden gik der flere ting galt med den men fandt så en anden forhandler der
havde styr på sagerne .. nemlig stæchmann i Kolding .. Men han vil ikke
reppe classicen da han ikke forhandler modellen og han gør kun i cykler
samt 30/45 scootere .. end ikke puch maxi kan han lave

OZ3BTO



Arne Lorenzen (07-04-2006)
Kommentar
Fra : Arne Lorenzen


Dato : 07-04-06 16:16

OZ7PUS skrev den 07 apr 2006 i
news:44360ab2$0$189$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> Ja classicen har ædt en kæde igen (1500km)
snip
Hva´mæ og smøre den en gang imellem?

--
Mvdlh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408952
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste