/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Asbestbremser..
Fra : Thomas Jensen


Dato : 02-04-06 10:31

Hej,

nu så jeg lige et program på dr1, omkring asbest og brugen af det i
industrien i mange år.

Jeg kan huske da jeg startede på autolinjen på teknisk skole i midt
halvfemserne, at de sagde der ikke var en ordentlig alternativ til
asbestbremser, de var bare bedre.
Hvordan er det egentlig idag ?

Nu tænker jeg på materiale som sintermetal som bruges idag.

nogen bud ?

mvh

Thomas Jensen
Yamaha FZ6S ´04
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=11

 
 
TA (03-04-2006)
Kommentar
Fra : TA


Dato : 03-04-06 21:00


"Thomas Jensen" <thomas@thomas-jensen.dk> wrote in message
news:442f99ef$0$2101$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> nu så jeg lige et program på dr1, omkring asbest og brugen af det i
> industrien i mange år.
>
> Jeg kan huske da jeg startede på autolinjen på teknisk skole i midt
> halvfemserne, at de sagde der ikke var en ordentlig alternativ til
> asbestbremser, de var bare bedre.

Hvordan bedre ?

--
TA



Bjørn S (03-04-2006)
Kommentar
Fra : Bjørn S


Dato : 03-04-06 21:19

TA wrote:
> "Thomas Jensen" <thomas@thomas-jensen.dk> wrote in message
> news:442f99ef$0$2101$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>>nu så jeg lige et program på dr1, omkring asbest og brugen af det i
>>industrien i mange år.
>>
>>Jeg kan huske da jeg startede på autolinjen på teknisk skole i midt
>>halvfemserne, at de sagde der ikke var en ordentlig alternativ til
>>asbestbremser, de var bare bedre.
>
>
> Hvordan bedre ?

Jeg ved at ihvertfald med tromlebræmser er der mange problemer med
skrabe/pivelyder, og at de tager dårligt (enda dårligere end asbest) når
de er blevet våde. De er mere kritisk med at skulle passe 100 % til
trommelen, mit indtryk var at det var lidt nemmere med de gamle.
Men asbest har vel været forbudt i bremser endel år efterhånden, eller
er de blevet "luret" ind igen ?

--
/Bjørn

Henrik Nielsen (25-04-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Nielsen


Dato : 25-04-06 09:56

"eller er de blevet "luret" ind igen ?"

Der blev givet en del dispensationer.


--
Mvh.
Henrik (som dengang var ansat i en af de virksomheder...)

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.



Armand (03-04-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 03-04-06 21:56


> "Thomas Jensen" <thomas@thomas-jensen.dk> wrote in message
> news:442f99ef$0$2101$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>
>>
>> Jeg kan huske da jeg startede på autolinjen på teknisk skole i midt
>> halvfemserne, at de sagde der ikke var en ordentlig alternativ til
>> asbestbremser, de var bare bedre.

Til forskel fra bilerne kører motorcykler med rustfrie bremseskiver og
efter at man i de tidlige år havde gjort meget dårlige erfaringer
omkring dém i vådt føre, blev sintrede bremseklodser det der skulle til
for at bevare våd-biddet i belægningerne. Sidenhen er især
carbon-legeringer kommet på markedet men sintrede belægninger er stadig
normen og asbest kommer overhovedet ikke op på siden af dém!

--
Armand.

TA (18-04-2006)
Kommentar
Fra : TA


Dato : 18-04-06 03:10


"TA" <not@active.invalid> wrote in message
news:44317f15$0$60778$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
> "Thomas Jensen" <thomas@thomas-jensen.dk> wrote in message
> news:442f99ef$0$2101$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> >
> > nu så jeg lige et program på dr1, omkring asbest og brugen af det i
> > industrien i mange år.
> >
> > Jeg kan huske da jeg startede på autolinjen på teknisk skole i midt
> > halvfemserne, at de sagde der ikke var en ordentlig alternativ til
> > asbestbremser, de var bare bedre.
>
> Hvordan bedre ?

Bremse-belægninger (og koblings-belægninger) indeholder mange forskellige
materialer og det er IMHO lidt snævert alene at vurdere deres egenskaber ud
fra, om de indeholder asbest eller ej. Asbest-fibrenes formål er primært at
holde sammen på de partikler, som belægningen iøvrigt er fremstillet af.
Disse materialer har også stor betydning for bremseklodsens egenskaber.

Iøvrigt er asbest en overordnet betegnelse for flere forskellige mineralske
fibre, og der anvendes fortsat mineralske fibre i moderne bremseklodser.

Læs evt mere her <http://www.ornl.gov/~webworks/cppr/y2001/rpt/112956.pdf>.

--
TA



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408941
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste