/ Forside / Interesser / Andre interesser / Religion / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Religion
#NavnPoint
mblm 1770
summer 1170
ans 1142
JanneP 1010
e.p. 880
Rellom 850
Teil 728
refi 645
o.v.n. 630
10  molokyle 587
Helliggørelse og herliggørelse
Fra : Live4Him


Dato : 17-06-01 12:43

Hvad er forskellen på helliggørelse og herliggørelse, og hvilke ting gælder
for begge ? Hvor i bibelen tales mest om hhv. helliggørelse og herliggørelse
?

jørgen.



 
 
Erik Larsen (17-06-2001)
Kommentar
Fra : Erik Larsen


Dato : 17-06-01 13:35


"Live4Him" <au_536@lite.dk> wrote in message
news:9gi55j$rb$1@news.inet.tele.dk...
> Hvad er forskellen på helliggørelse og herliggørelse, og hvilke ting
gælder
> for begge ? Hvor i bibelen tales mest om hhv. helliggørelse og
herliggørelse
> ?
>
> jørgen.
>

Jeg er i tvivl om du vil læse min indlæg,

men prøv 1 Kor 6 v 11 og læg mærke til " I lod jer tvætte " dansk
Bibelselskab gammel
- " men i lod jer vaske rene " JV hellige skrifter - " I blev vasket rene "
dansk Bibelselskab
ny - " But you were washed clean " The Amplified Bible

Og så i alle oversættelserne " Ja, I blev Helligede --- (da I blev
vaskede rene eller døbt)


" herliggørelse " må du hellere spørge Herlighedsteologerne om, bibelsk tror
jeg ikke det er ??


Erik




Niels Steg (17-06-2001)
Kommentar
Fra : Niels Steg


Dato : 17-06-01 16:59

"Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:hU1X6.312$SQ3.4706@news.get2net.dk...
>


> " herliggørelse " må du hellere spørge Herlighedsteologerne om,
bibelsk tror
> jeg ikke det er ??


he he..

1 Kor 2,7
Hvad vi taler om, er Guds hemmelige visdom, som var skjult, men som Gud
allerede før tidernes begyndelse havde bestemt skulle føre os til
herlighed.

2 Kor 3,9
Når den tjeneste, der fører til fordømmelse, havde sin herlighed, så er
den tjeneste, der fører til retfærdighed, langt mere rig på herlighed.

2 Kor 3,18
Og alle vi, som med utilsløret ansigt i et spejl skuer Herrens
herlighed, forvandles efter det billede, vi skuer, fra herlighed til
herlighed, sådan som det sker ved den Herre, som Ånden er.

Niels





Live4Him (17-06-2001)
Kommentar
Fra : Live4Him


Dato : 17-06-01 18:36

> "Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> news:hU1X6.312$SQ3.4706@news.get2net.dk...
> >
>
>
> > " herliggørelse " må du hellere spørge Herlighedsteologerne om,
> bibelsk tror
> > jeg ikke det er ??
~~~~~~~~~~~~~~
Nej, men du taler jo også som du har forstand til.

jørgen.



Erik Larsen (17-06-2001)
Kommentar
Fra : Erik Larsen


Dato : 17-06-01 20:29


"Live4Him" <au_536@lite.dk> wrote in message
news:9gipq7$t5t$1@news.inet.tele.dk...
> > "Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> > news:hU1X6.312$SQ3.4706@news.get2net.dk...
> > >
> >
> >
> > > " herliggørelse " må du hellere spørge Herlighedsteologerne om,
> > bibelsk tror
> > > jeg ikke det er ??
> ~~~~~~~~~~~~~~
> Nej, men du taler jo også som du har forstand til.
>
> jørgen.
>

du spurgte selv ??

Erik



Live4Him (17-06-2001)
Kommentar
Fra : Live4Him


Dato : 17-06-01 18:38


"Niels Steg" <niels.steg@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:PO4X6.461$SQ3.6715@news.get2net.dk...
> 1 Kor 2,7
> Hvad vi taler om, er Guds hemmelige visdom, som var skjult, men som Gud
> allerede før tidernes begyndelse havde bestemt skulle føre os til
> herlighed.
>
> 2 Kor 3,9
> Når den tjeneste, der fører til fordømmelse, havde sin herlighed, så er
> den tjeneste, der fører til retfærdighed, langt mere rig på herlighed.
>
> 2 Kor 3,18
> Og alle vi, som med utilsløret ansigt i et spejl skuer Herrens
> herlighed, forvandles efter det billede, vi skuer, fra herlighed til
> herlighed, sådan som det sker ved den Herre, som Ånden er.
~~~~~~~~~~~~~~~~
Jo, men hvad er herliggørelse og hvad er helliggørelse ?

jørgen.




Niels Steg (17-06-2001)
Kommentar
Fra : Niels Steg


Dato : 17-06-01 19:31

"Live4Him" <au_536@lite.dk> skrev i en meddelelse
news:9gipuo$h8$1@news.inet.tele.dk...


> Jo, men hvad er herliggørelse og hvad er helliggørelse ?

Mit svar til Erik udspringer af hans kommentar om Herligheden i
skriften.. Men jeg har da overvejet spørgsmålet i hovedet..

Ordet helliggørelse er ikke i Bibelen, men allerede fra Mosebøgerne gør
Gud klart hvad han mener med hellig og hvad han mener med vanhellig..
men set i NT perspektiv ser vi det nok tydeligst i Jesu sidste bøn i Joh
17

her fra vers 19 til 23
Jeg helliger mig selv for dem, for at de også kan være helliget i
sandheden. Ikke for dem alene beder jeg, men også for dem, som ved deres
ord tror på mig, at de alle må være ét, ligesom du, fader, i mig og jeg
i dig, at de også må være i os, for at verden skal tro, at du har
udsendt mig. Den herlighed, du har givet mig, har jeg givet dem, for at
de skal være ét, ligesom vi er ét, jeg i dem og du i mig, for at de
fuldt ud skal blive ét, for at verden skal forstå, at du har udsendt mig
og har elsket dem, som du har elsket mig.

Bibelen fortæller os at Jesus er Guds "Hellige", og her lærer Jesus os
at vi skal være et med Ham og dermed Faderen, altså at vi har del i Jesu
Hellighed.

Helliget i sandheden kan efter min mening også læses som "Helliget i
Kristus" da Jesus jo om sig selv siger at Han er Vejen, Sandheden og
Livet..

Så forskellen på Herlighed og Hellighed må være at Guds herlighed i
Jesus får os til at omvende os og tro på Ham og dermed blive Helliget
(have del i Jesu Hellighed) når vi er et med Kristus.

det var hvad overvejelserne nok gik på. kan du bruge det?

Niels



Bodil Grove Christen~ (17-06-2001)
Kommentar
Fra : Bodil Grove Christen~


Dato : 17-06-01 20:06


"Live4Him" <au_536@lite.dk> skrev i en meddelelse
news:9gipuo$h8$1@news.inet.tele.dk...
> Jo, men hvad er herliggørelse og hvad er helliggørelse ?
>
> jørgen.

Umiddelbart ville jeg svare, at helliggørelse er den proces,
vi alle må igennem, hvis vi ønsker at følge Jesus Kristus.

Herliggørelse er lidt vanskeligere, for det kan betyde to ting,
nemlig den hemmelighed, som Niels skriver om. I mit univers
er det den uudsigelige gave, som Gud har beredt for dem, som
følger ham. Det kan vel også betyde, at vi herliggør Gud, altså
forstået på den måde, at vi tillægger Ham æren, og ikke selv
tager den.

Med venlig hilsen
Bodil.



Erik Larsen (17-06-2001)
Kommentar
Fra : Erik Larsen


Dato : 17-06-01 20:33


"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@post.8.tele.dk> wrote in message
news:9giv2m$mk0$1@news.inet.tele.dk...
>
> "Live4Him" <au_536@lite.dk> skrev i en meddelelse
> news:9gipuo$h8$1@news.inet.tele.dk...
> > Jo, men hvad er herliggørelse og hvad er helliggørelse ?
> >
> > jørgen.
>
> Umiddelbart ville jeg svare, at helliggørelse er den proces,
> vi alle må igennem, hvis vi ønsker at følge Jesus Kristus.

det er helliggørelse, ikke herlighedsgørelse.

>
> Herliggørelse er lidt vanskeligere, for det kan betyde to ting,
> nemlig den hemmelighed, som Niels skriver om. I mit univers
> er det den uudsigelige gave, som Gud har beredt for dem, som
> følger ham. Det kan vel også betyde, at vi herliggør Gud, altså
> forstået på den måde, at vi tillægger Ham æren, og ikke selv
> tager den.
>

?

Erik

> Med venlig hilsen
> Bodil.
>
>



Erik Larsen (17-06-2001)
Kommentar
Fra : Erik Larsen


Dato : 17-06-01 20:28


"Niels Steg" <niels.steg@get2net.dk> wrote in message
news:PO4X6.461$SQ3.6715@news.get2net.dk...
> "Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> news:hU1X6.312$SQ3.4706@news.get2net.dk...
> >
>
>
> > " herliggørelse " må du hellere spørge Herlighedsteologerne om,
> bibelsk tror
> > jeg ikke det er ??
>
>
> he he..
>
> 1 Kor 2,7
> Hvad vi taler om, er Guds hemmelige visdom, som var skjult, men som Gud
> allerede før tidernes begyndelse havde bestemt skulle føre os til
> herlighed.
>
> 2 Kor 3,9
> Når den tjeneste, der fører til fordømmelse, havde sin herlighed, så er
> den tjeneste, der fører til retfærdighed, langt mere rig på herlighed.
>
> 2 Kor 3,18
> Og alle vi, som med utilsløret ansigt i et spejl skuer Herrens
> herlighed, forvandles efter det billede, vi skuer, fra herlighed til
> herlighed, sådan som det sker ved den Herre, som Ånden er.
>
> Niels
>

" herliggørelse " Niels, ikke herlighed, hvordan bliver man herliggjort ??

Erik





Niels Steg (17-06-2001)
Kommentar
Fra : Niels Steg


Dato : 17-06-01 21:13

"Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:Bw7X6.689$SQ3.9831@news.get2net.dk...

> " herliggørelse " Niels, ikke herlighed, hvordan bliver man
herliggjort ??

Læs mit svar til Jørgen!

og måske også 2 Thess 1, 11 og 12

Niels





Erik Larsen (19-06-2001)
Kommentar
Fra : Erik Larsen


Dato : 19-06-01 13:02


"Niels Steg" <niels.steg@get2net.dk> wrote in message
news:lt9X6.766$SQ3.15356@news.get2net.dk...
> "Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> news:Bw7X6.689$SQ3.9831@news.get2net.dk...
>
> > " herliggørelse " Niels, ikke herlighed, hvordan bliver man
> herliggjort ??
>
> Læs mit svar til Jørgen!

du skriver til Jørgen at vi bliver herliggjort, ikke hvordan ??

>
> og måske også 2 Thess 1, 11 og 12

Jesus bliver herliggjort i jer (menigheden), ikke i os personligt.

Du skriver d 17-6;
2 Kor 3,18 Og alle vi, som med utilsløret ansigt i et spejl skuer
Herrens herlighed, forvandles efter det billede, vi skuer, fra herlighed
til herlighed, sådan som det sker ved den Herre, som Ånden er.

ved du hvordan man bliver herliggjort, så er du idag det spejlbilled
af herligheden, som du nævner.

Rom 8 v 29-30. jeg kender også bibelen, men jeg kender også mennesket
Jeg ser ingen spejlbilled af herligjorte Jesuser her i Danmark, ser du nogel
der kan siges at være Jesus lige.


Erik



>
> Niels
>
>
>
>



Niels Steg (19-06-2001)
Kommentar
Fra : Niels Steg


Dato : 19-06-01 17:07

"Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:QmHX6.62$js5.7067@news.get2net.dk...

> ved du hvordan man bliver herliggjort, så er du idag det spejlbilled
> af herligheden, som du nævner.

Fortæl mig det gamle ven, min krop gør ondt af hårdt arbejde med at
hjælpe gamle mennesker med havearbejde, jeg er træt og gider ikke lege
med spidsfindigheder, så belær mig du gode Erik..

Niels





Erik Larsen (20-06-2001)
Kommentar
Fra : Erik Larsen


Dato : 20-06-01 18:48


"Niels Steg" <niels.steg@get2net.dk> wrote in message
news:VLKX6.122$js5.8724@news.get2net.dk...
> "Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> news:QmHX6.62$js5.7067@news.get2net.dk...
>
> > ved du hvordan man bliver herliggjort, så er du idag det spejlbilled
> > af herligheden, som du nævner.
>
> Fortæl mig det gamle ven, min krop gør ondt af hårdt arbejde med at
> hjælpe gamle mennesker med havearbejde, jeg er træt og gider ikke lege
> med spidsfindigheder, så belær mig du gode Erik..
>
> Niels
>

der kan du se vi ved det ikke, men kolge med skriftsteder det er vi. Dog
regner jeg ikke Guds Herlighed for spidsfindigheder.

Erik



Anders Søe Plougsgaa~ (18-06-2001)
Kommentar
Fra : Anders Søe Plougsgaa~


Dato : 18-06-01 09:51


"Live4Him" <au_536@lite.dk> skrev i en meddelelse
news:9gi55j$rb$1@news.inet.tele.dk...
> Hvad er forskellen på helliggørelse og herliggørelse, og hvilke ting
gælder
> for begge ? Hvor i bibelen tales mest om hhv. helliggørelse og
herliggørelse
> ?

Efter et lille studie-tour-de-force i hhv. den græske, den latinske, en tysk
og 3 forsk. engelske bibeludgaver, er jeg kommet til den formodning at
herliggørelse næppe kan betyde noget specielt eller mystisk. Det betyder
simpelthen det der står, herliggørelse, berømmelse, ære.

Johannesevangeliet er det eneste sted der nævner ordet 'herliggørelse', men
ordet 'herlig' forekommer også andre steder. Det synes dog at være en
tilfældighed fra dansk side at man har valgt at bruge ordet 'herlig' andre
steder end netop i Johannesevangeliet.

De forskellige oversættelser siger om herliggørelse (Johs 12,28):

Engelsk: Father, glorify your name
tysk: Vater, verherrliche deinen Namen
latin: Pater clarifica tuum nomen
græsk: Patér, doxasón sou tò ónoma

alle bruger de ordet som synonymt med storhed, berømmelse og styrke. At Gud
"herliggør" sit navn må altså betyde noget i retning af at han gør sit navn
kendt vidt og bredt ved at vise sin storhed. Man kan sige at herliggørelse
angår Herrens forhold til folket.

Når så folket har skuet Herrens herlighed, så vil det overholde hans love,
dvs. holde helligt det som Herren har bestemt. Man kan vel sige at
helliggørelse er det, der går tilbage igen, folkets forhold til Herren.

mvh.
Anders Søe Plougsgaard



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408946
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste