MS Windows
briani 27239
To Digitale Signaturer (TDC) på samme mask~
Fra : Per Nielsen

Dato : 30-05-06 10:14

Hvis det er den forkerte gruppe, må i gerne lige gelejde mig over i den
rigtige.

En kammerat spørger om der skulle være nogen problemer i at installere
konens nye signatur, på en maskine hvor i forvejen hans egen er
installeret?

Nogen problemer i at begge kan sende og modtage krypteret e-mail via
Outlook Express?

Jeg har søgt lidt på nettet, men kunne ikke lige finde noget om 2
signaturer på samme maskine. Jeg har indtil videre givet ham flg. link,
så han selv kan få en lille snak med TDC:

http://privat.tdc.dk/artikel.php?dogtag=tdc_p_digi_support_kontakt

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 30-05-06 10:44

Per Nielsen skrev:

> En kammerat spørger om der skulle være nogen problemer i at
> installere konens nye signatur, på en maskine hvor i forvejen
> hans egen er installeret?

Der bør ikke være tekniske problemer. Jeg har selv to signaturer på
min maskine - en privat og en til mit firma. Når man skal bruge
signaturen (i dette tilfælde i en browser), kommer en dialogboks
hvor man kan vælge mellem de tilgængelige signaturer.

Desværre kan man ikke selv tildele et navn til signaturen - så det
kan være bøvlet at skelne mellem to signaturer udstedt til samme
person. Det bør tilgengæld ikke være noget problem hvis det er to
forskellige personer der er udstedt signaturer til (navnet på
ejeren af signaturen udgør hovedparten af navnet på signaturen).

> Nogen problemer i at begge kan sende og modtage krypteret
> e-mail via Outlook Express?

Jeg vil tro - uden at have afprøvet det - at man kan vælge hvilken
signatur der skal anvendes, på samme måde som i en browser. Hvis de
to personer har hver deres login, er det ikke nødvendigt at vælge -
så knytter man bare en signatur til hver OE-profil.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Per Nielsen

Dato : 30-05-06 14:01

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:
> [...]
> signaturen (i dette tilfælde i en browser), kommer en dialogboks
> hvor man kan vælge mellem de tilgængelige signaturer.

Det var også min formodning.

> [...]
> forskellige personer der er udstedt signaturer til (navnet på
> ejeren af signaturen udgør hovedparten af navnet på signaturen).

Jeg kan kun forestille mig at mand og hustru er tilmeldt med hver deres
navn, alt andet ville være bøvlet. Men jeg har ikke fået checket det
endnu.

> [...]
> to personer har hver deres login, er det ikke nødvendigt at vælge -
> så knytter man bare en signatur til hver OE-profil.

Det er også her jeg tror det bliver lidt mere tricky. De kører kun
maskinen med administratorrettigheder. Det er Dansk WinXP Pro SP2 helt
opdateret. Hvordan kan man evt. ved opstart af OE vælge om det er konen
eller manden der logger på? Vil helst undgå at der skal oprettes nye
brugerkonti, aflogning og pålogning osv.. De er ikke så PC kyndige. Kan
det lade sig gøre. De er hele tiden online via Cablemodem (Arrownet).

Takker for hjælpen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 30-05-06 14:28

Per Nielsen skrev:

> Hvordan kan man evt. ved opstart af OE vælge om det er konen
> eller manden der logger på?

Det sker helt automatisk hvis de logger på maskinen hver for sig.

> Vil helst undgå at der skal oprettes nye brugerkonti, aflogning
> og pålogning osv..

- men så undgår man ikke ovenstående. I XP er det dog meget simpelt
at skifte mellem forskellige logins - man behøver ikke engang logge
ud (Log af => Skift bruger).

Med samme login er det op til OE at finde ud af hvilken bruger der
er aktiv. Jeg ved ikke om det er muligt, men du kan prøve at spørge
i OE-gruppen -
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Per Nielsen

Dato : 30-05-06 14:57

> Det sker helt automatisk hvis de logger på maskinen hver for sig.

Ville helst undgå det......

> [...]
>
> Med samme login er det op til OE at finde ud af hvilken bruger der
> er aktiv. Jeg ved ikke om det er muligt, men du kan prøve at spørge

Jeg kigger nok derover. Jeg vil tro, at hvis de begge har oprettet en
e-mail konto, er det den der er valgt som Standard der "bestemmer".

Men jeg tror egentlig ikke at de begge har nogen interesse i kunne sende
og modtage krypteret i OE. Så hvis bare det hele virker fjong ved login
på diverse offentlige sider, bank osv., tror jeg såmænd det er godt nok.

Takker.

Fra : O. Skjold

Dato : 30-05-06 20:01

Per Nielsen skrev i

<klip>

> Ville helst undgå det......

I OE prøv Filer + Identiteter i stedet for...

--
Mvh.
O. Skjold (Odense)

Fra : Per Nielsen

Dato : 31-05-06 05:54

O. Skjold wrote:
> I OE prøv Filer + Identiteter i stedet for...

Hov, den skal jeg da lige have kigget på. Takker.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 30-05-06 15:24

Per Nielsen skrev:

> [...]
> kunne sende og modtage krypteret i OE. Så hvis bare det hele
> virker fjong ved login på diverse offentlige sider, bank osv.,

Det kan jeg godt følge dig i. Jeg tror at jeg har sendt i alt 2
signerede mails i den tid jeg har haft digital signatur (udover
diverse testmails). Omvendt bruger jeg ganske tit signaturerne i
min browser.
--
Jens Gyldenkærne Clausen