MS Windows
briani 27239
boot problem
Fra : Tazman

Dato : 10-05-06 15:28

Hejsa

Jeg har følgende partitioner på min HD:

c: windows xp installation
d: drev til billeder mm.

Så lavede jeg en ny partition med partition magic E: og prøvede så at
installe windows xp på den. Skal bruge en dual løsning til at teste
på.

Da den rebootede første gang kom den med en fejl. Den manglede en fil.
Da jeg så rebootede igen kom den med en systemfejl.
Nu har den byttet rundt på min c: og d: drev. Dvs. at min normale XP
installation ikke vil starte da den nu hedder d;

Hvad gør jeg nu?

Fra : Nørd

Dato : 10-05-06 16:27

Rediger din Boot.ini file så den ligner denne.

[boot loader]
timeout=1
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

Nord

Fra : Tazman

Dato : 10-05-06 19:26

On Wed, 10 May 2006 17:27:00 +0200, "Nørd" <Nørd@c.com> wrote:

> [...]
>[operating systems]
>multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

Vil den så gøre at mit systemdrev stadig er c: eller bliver den på
d:??

Fra : Nørd

Dato : 10-05-06 20:49

"Tazman" <briankarlsen@sletgmail.com> skrev i en meddelelse news:rvb4625a6scfle8nv6u12ef5tmaucat1rc@4ax.com...

> Vil den så gøre at mit systemdrev stadig er c: eller bliver den på
> d:??

Ja, dit systemdrev er C:

Nord

Fra : Tazman

Dato : 10-05-06 20:53

On Wed, 10 May 2006 21:49:26 +0200, "Nørd" <Nørd@c.com> wrote:

>Ja, dit systemdrev er c:

Hvordan gør jeg det fra genoprettelseskonsollen?

Fra : Nørd

Dato : 10-05-06 22:28

"Tazman" <briankarlsen@sletgmail.com> skrev i en meddelelse news:34h462dj4b5kk7j5jrsshhvamiecqtvm6f@4ax.com...

> Hvordan gør jeg det fra genoprettelseskonsollen?

Ved ikke om man kan gøre det der,
Jeg bruger TotalCommander fra http://www.ghisler.com/
Boot.ini er en skjult systemfile, så du skal lige rette
den ind, så du kan skrive i den, du kan bruge attrib komandoen
eller du kan bruge TotalCommander for at fjerne attributten h og s
husk at sætte dem på igen, når du har rettet indholdet i boot.ini filen.

Nord

Fra : Tazman

Dato : 11-05-06 19:42

On Wed, 10 May 2006 23:27:46 +0200, "Nørd" <Nørd@c.com> wrote:

Hej igen

Jeg endte med at lave en ny install. Så nu ligger windows på c som det
skal og det funker.

Nu vil jeg lave en ny partition (D:) og installere windows xp på denne
også. Skal bruge den til at teste diverse ting.

Da jeg ikke vil ud i at skulle installe om igen, hvordan gør jeg så?
Kan jeg bare starte xp install fra skiven og lave ny part. og så
installe xp på den?

Kommer der så boot problemer bagefter?

Fra : O. Skjold

Dato : 11-05-06 21:01

Tazman skrev i news:9617625gekser665l04djgvao4rjqntqj0@4ax.com

<klip>

> Da jeg ikke vil ud i at skulle installe om igen, hvordan gør jeg så?
> Kan jeg bare starte xp install fra skiven og lave ny part. og så
> installe xp på den?

Med mindre du bruger et 3. parts program som eks. Partition Magic til at
reducere dit C-drev, kommer du ikke uden om at starte forfra, fordi du med
XP's installationsprogram ikke kan reducere en ekst. partitions størrelse og
dermed skabe plads til en ny. Har du ledig upartioneret plads på din disk,
kan du godt lave øvelsen uden at reinstallere.

Har du kun XP til rådighed til at klare opgaven og ingen ledig plads, er du
nødt til at slette din partition med C-drevet og oprette 2 nye partitioner.
Følg vejledningen fra installationsprogrammet og husk selvfølgelig at angive
den første partition som en mindre del af hele disken.

(Partition Magic er et stærkt værktøj men modsat XP-installationsprogrammet,
kan lidt basal viden om diske, drev, primære/udvidede partitioner osv. måske
nok anbefales.)

> Kommer der så boot problemer bagefter?

Nej, 2. gang XP installeres finder den ud af, at der på disken er et andet
operativsystem, så den laver selv en bootloader der giver dig valgmulighed
ml. hvilket OS du vil boote fra, i dette tilfælde XP og XP

--
Mvh.
O. Skjold (Odense)