MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Windows XP Homedition
Fra : Tove Krieger

Dato : 08-05-06 11:59

Jeg har af en bekendt købt en computer (Pentium 4/120gb/512 mb ram), så det
er sådan set et godt køb, .......meeeeen det er en piratversion af XP Pro
der er installeret. Det er jeg ikke meget for, så jeg har nu købt den "ægte
vare". Jeg vil gerne kunne hente opdateringer etc. fra Microsoft.

Nu er spørgsmålet - skal computeren formatteres, eller kan den nye home
edition måske lægges ind og overskrive XP pro ? Ville blive glad for ethvert
svar jeg måtte få.

VH
Tove

Fra : Ole C

Dato : 08-05-06 12:36

Tove Krieger skrev blandt andet:

> Nu er spørgsmålet - skal computeren formatteres, eller kan den nye
> home edition måske lægges ind og overskrive XP pro ? Ville blive glad
> for ethvert svar jeg måtte få.

Så vidt jeg er orienteret lader det sig ikke gøre at gå fra Pro til Home.
Men er det ikke også bedre med frisk installation?
Du lægger bare den nye Windows CD-rom i drevet - håber BIOS er sat til at
boote fra CD-drevet først (ellers skal det gøres) - og når du så installerer
bliver disken formatteret ved samme lejlighed.
Med en disk på 120 Gb ville jeg i øvrigt dele den op i mindst to partitioner
af flere forskellige årsager, men det er en anden historie.....
--
vh
Ole C

Fra : Bjarne Christensen

Dato : 08-05-06 13:22

"Tove Krieger" <minimiv@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Nu er spørgsmålet - skal computeren formatteres, eller kan den nye home
> edition måske lægges ind og overskrive XP pro ? Ville blive glad for

Man kan ikke gå fra Pro til Home
Få lige styr på hvad skærmkort og lydkort der sidder i
Du kan få vrøvl med dine drivere hvis du ikke har fået
dem med.
mvh Bjarne

Fra : Tove Krieger

Dato : 08-05-06 13:50

Mange tak for gode svar til jer begge.

Til Ole C: styringssystemet ligger på C drevet, som er på 40 gb., så har jeg
en anden harddisk i en skuffe nedenunder det er så D drevet, det er på 80
gb.

Så vil jeg lige spørge: kan jeg flytte mine "gemmefiler" ned på D drevet og
så bare formattere C drevet. Jeg er ikke helt klar over hvordan man ellers
gør for at tage lidt backup af de filer jeg helst ikke vil af med ?

Til Bjarne Christensen. Jeg har et NVIDIA Geforce MX 420 skærmkort, og
Creative lydkort, men sidstnævnte finder computeren selv. Det ved jeg for
jeg satte selv kortet i Søndag.

Undskyld hvis jeg spørger lidt dumt, men jeg er årgang 1935, og "tænkeren"
fungerer ellers fint nok og jeg har da formatteret adskillige computere
(incl. børn og børnebørns) i de 15 år jeg har haft computer, men engang
imellem kan der være lidt for meget der skal gøres helst på een gang.

Med venlig hilsen
Tove

Fra : -=JF=- arb

Dato : 08-05-06 14:18

> [...]
> så bare formattere C drevet. Jeg er ikke helt klar over hvordan man ellers
> gør for at tage lidt backup af de filer jeg helst ikke vil af med ?

Du kan sagtens gemme dine filer på D-drevet, og nøjes med at formatere
C-drevet.
Det er en god, hurtig og nem løsning!
En anden mulighed kunne være at brænde dem på en CD... Så har du da de
vigtigste filer hvis uheldet er ude og computeren bliver stjålet ell.l.

> [...]
> (incl. børn og børnebørns) i de 15 år jeg har haft computer, men engang
> imellem kan der være lidt for meget der skal gøres helst på een gang.

Du spørger da på ingen måde dumt!! Og uanset årgang, så har vi nok alle
været i den situation at der sker for meget på for kort tid )

Held og lykke!

Mvh John

Fra : O. Skjold

Dato : 08-05-06 17:12

-=JF=- arb skrev i news:uyH7g.58$wg3.54@news.get2net.dk

<klip>

> Du kan sagtens gemme dine filer på D-drevet, og nøjes med at formatere
> C-drevet.

Ja format er ok men lad vær med at slette den partition der indeholder
C-drevet. Gør man det og installerer på den fremkomne ledige plads bliver D
nemlig startpartition.

Windows kan da godt finde ud af det men imho er det lidt noget rod og eks.
kan man ikke bagefter ændre drevbogstavet for D, hvis det skulle blive
relevant.

--
Mvh.
O. Skjold (Odense)

Fra : Ole C

Dato : 08-05-06 17:57

O. Skjold skrev blandt andet:

> Ja format er ok men lad vær med at slette den partition der indeholder
> C-drevet. Gør man det og installerer på den fremkomne ledige plads
> bliver D nemlig startpartition.

Hvorfor dog formattere? - det gør XP selv ved en frisk installation.
Og partitioneringen er der ingen grund til at pille ved ud fra de givne
oplysninger.

--
vh
Ole C

Fra : O. Skjold

Dato : 08-05-06 18:09

Ole C skrev i news:445f785e$0$15782$14726298@news.sunsite.dk

<klip>

> Hvorfor dog formattere? - det gør XP selv ved en frisk installation.

Ja, mit budskab var også bare at advare mod at slette partitionen med C.

> Og partitioneringen er der ingen grund til at pille ved ud fra de
> givne oplysninger.

Enig.

--
Mvh.
O. Skjold (Odense)

Fra : Edmund

Dato : 09-05-06 05:04

Ole C wrote:

> Hvorfor dog formattere? - det gør XP selv ved en frisk installation.

Xp formater da ikke af sig selv, det er kun den gamle windows mappe der
bliver slettet.

> Og partitioneringen er der ingen grund til at pille ved ud fra de
> givne oplysninger.

Han bliver da nødt til at slette c-partition, ellers får han ikke
muligheden for at formatere.
Man skal så vælge at installere i det upartitionerede område, så kommer
valget om formatering

--
Mvh Edmund

Fra : Ole C

Dato : 09-05-06 08:19

http://www.hcma.dk/tips1to10.htm#no4

--
vh
Ole C

Fra : O. Skjold

Dato : 09-05-06 08:53

Ole C skrev i news:44604247$0$15787$14726298@news.sunsite.dk

<klip>

> http://www.hcma.dk/tips1to10.htm#no4

Hmmm,,, ham der hcma er imho lidt forkert på den, for der står:

"8: Hvis du har valgt L = Formatering, vil du nu se at, den går i gang med
at formatere dit drev/partition"

men dette er IKKE en formattering men derimod en sletning af partitionen.
Derefter kan man installere på den ledige plads og det er så her, at
partitionen formatteres automatisk (enten "hurtig" eller "normal"). Er det
en ny disk kan den kun formatteres med NTFS, er den i forvejen med FAT32
tilbyder installationsprogrammet enten FAT32 eller NTFS.

Det er netop hvis man gør dette i Toves tilfælde, at D bliver
startpartitionen og dermed indeholdende filerne hertil men som jeg skrev,
har det dog ikke den store betydning for funktionaliteten af Windows og en
"alm." bruger vil formentlig aldrig opdage det.

Ovenstående i øvrigt med det forbehold, at jeg måske husker helt forkert

--
Mvh.
O. Skjold (Odense)

Fra : Tove Krieger

Dato : 09-05-06 09:17

O. Skjold skrev bl.a.:

[...]

Jeg har lige gjort den opdagelse at der slet ikke er nogen harddisk i
skuffen, det vil så altså sige, at det åbenbart er een stor harddisk der
bare er partioneret med C: 40 GB, og D: 80 GB. Undskyld for det til Ole C.
Jeg skulle nok have checket skuffen først. .

Når jeg nu skal formatere, så skal jeg bare sige ja til at bibeholde den
nuværende partition ? eller hvad?

Den er formateret med NTFS kan jeg huske. Det er så længe siden jeg sidst
har formateret, så det står en smule tåget for mig.

Fra : O. Skjold

Dato : 09-05-06 10:23

Tove Krieger skrev i news:44605019$0$138$edfadb0f@dread11.news.tele.dk

<klip>

> [...]
> der bare er partioneret med C: 40 GB, og D: 80 GB. Undskyld for det
> til Ole C. Jeg skulle nok have checket skuffen først. .

OK, nu er jeg også med Jeg har hele tiden forstået det sådan, at dine
drev var på den samme fysiske disk og mine kommentarer er så selvfølgelig ud
fra den betragtning. Jeg kan se nu, at Ole fik et lidt andet svar og det kan
jo give forviklinger hvis vi ikke snakker ud fra samme grundlag

> Når jeg nu skal formatere, så skal jeg bare sige ja til at bibeholde
> den nuværende partition ? eller hvad?
> Den er formateret med NTFS kan jeg huske.

Ja i dette tilfælde er der ingen grund til andet end at bibeholde det
eksisterende filsystem.

Men for nu at vende tilbage til mit oprindelige budskab, så bliver dit
D-drev svjh i denne situation "udnævnt" til startpartition og kommer til at
indeholde de skjulte filer boot.ini, bootfont.bin, ntdetect.com og ntldr.

Det betyder, at dit D-drev ikke kan bruges helt ukritisk, da det indeholder
nødvendige systemfiler og du kan eksempelvis heller ikke ændre dit
drevbogstav for "D".

Bortset fra sådanne mindre detaljer, virker Windows dog fint og mange
mennesker ville formentlig først ved en formattering af "D"opdage, at drevet
indeholdt systemfiler. Dette gør man så ikke helt ustraffet

--
Mvh.
O. Skjold (Odense)

Fra : Tove Krieger

Dato : 09-05-06 10:34

O. Skjold skrev:

[...]

Jeg må bare prøve at formatere nu og se hvordan det går. Der er altså ikke
nogen mulighed for at C. drevet kan forblive som det er, kan jeg forstå (jeg
er nok ikke så orienteret om de sager). Mange tak for hjælpen til alle der
har givet mig råd, det er skønt at vide hvor jeg skal henvende mig for at få
svar.

Mange venlige hilsener
Tove

Fra : Ole C

Dato : 09-05-06 11:24

> [...]

> forstå (jeg er nok ikke så orienteret om de sager). Mange tak for
> hjælpen til alle der har givet mig råd, det er skønt at vide hvor jeg

Lad os nu gøre det helt enkelt og lad være med at spekulere på det der med
formattering - om der er én eller to harddiske i maskinen - eller om hcma
har ret i hvad han skriver på sin side.....
Installationsprogrammet oplyser dig om at der i forvejen er en udgave af
Windows på c-drevet og spørger og du have en ny installation - hvortil du
svarer ja.
Følg anvisnerne på skærmen - og tro mig, du ender med at have din nye udgave
af Windows på c-drevet præcis som tilforn.
--
vh
Ole C

Fra : Tove Krieger

Dato : 09-05-06 19:10

"Ole C" <ocl@fjerndettetdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
Følg anvisnerne på skærmen - og tro mig, du ender med at have din nye udgave
af Windows på c-drevet præcis som tilforn.

Kære Ole C.
Jamen hvor har du ret. Disken er nu formateret, backups er lagt ind.
Antivirusprogrammet opdateret sammen med Windows opdatering - så nu kører
det bare derudaf. Jeg havde overhovedet ingen problemer, og nu er jeg
"lovlig", det er det vigtigste.

Tak til alle jer gutter der hjalp. Jeg kommer nok igen en anden dag. Det var
dejligt at I kunne hjælpe mig i min nød. Jeg kan også lige oplyse, at mit
C-drev stadig er C-drevet som det var før.

Med venlig hilsen
Tove

Fra : Edmund

Dato : 10-05-06 06:41

Tove Krieger wrote:

> [...]
> Følg anvisnerne på skærmen - og tro mig, du ender med at have din nye
> udgave af Windows på c-drevet præcis som tilforn.

Hvis du så ser i C:\Programmer, har du så ikke nogle mapper der, som
tilhører programmer du havde installeret i den gamle XP
--
Mvh Edmund

Fra : Ole C

Dato : 10-05-06 09:17

"Edmund" skrev blandt andet:

> Hvis du så ser i C:\Programmer, har du så ikke nogle mapper der, som
> tilhører programmer du havde installeret i den gamle XP

Jeg tillader mig at svare på Toves vegne:
Det gør hun selvfølgelig ikke, da c-drevet blev formatteret under
installationen,
sådan som det fremgår af hcma's side.....

--
vh
Ole C

Fra : O. Skjold

Dato : 10-05-06 10:34

Ole C skrev i news:4461a198$0$8068$d40e179e@nntp02.dk.telia.net

<klip>

> sådan som det fremgår af hcma's side.....

Hej Ole

Jeg ved ikke om det er mig du forsøger at drille lidt men jeg skal da
gerne gentage de 2 ting der var essensen i mine budskaber:

Nr. 1:

Jf. hcma _formatteres_ en partition ved tryk på "L" (og efterflg.
bekræftelse med "E" som han ikke nævner). Det der sker er, at partitionen
_slettes_ og i min begrebsverden er det ikke det samme som en formattering.
Når man taster "L" osv. er der ingen partition men derimod "ledig plads"
(upartitioneret) som der kan installeres på. Derudover er hcma's procedure
sikkert udmærket, jeg har ikke nærlæst den.

Nr. 2:

Gør man dette og der på disken i forvejen er en anden partition (som i
tilfældet med Tove) sker der det, at den "tilbageblevne" partition nu bliver
primær.

Jeg har selv ved en fejl lavet dette stunt på min kones lille arbejds-PC og
jeg har har lavet et lille skærmdump som du kan se her:
http://stfu.skjold.dk/scrshot.jpg

Bemærk hvad der er sket:

C-drevet (boot) er nu blevet et logisk drev på en udvidet partition,
D-drevet (system) er den primære partition.

Min pointe var, at dette lidt er noget rod for C indeholder Windows-mappen
og D indeholder filerne der bruges under boot.

Da D yderligere er systempartition med startfilerne kan jeg eks. ikke ændre
drevbogstavet. Jeg har ikke forsøgt om jeg så kan ændre C til noget andet
for mit gæt er, at det nok ikke sker uden konsekvenser.

Som jeg nævnte, vil mange aldrig opdage denne "fejl" og jeg har da også
opgivet at forklare konen hvad problemet er, hun synes nemlig hendes
computer kører fint som den er

--
Mvh.
O. Skjold (Odense)

Fra : Edmund

Dato : 12-05-06 07:15

O. Skjold wrote:

> [...]
> bekræftelse med "E" som han ikke nævner). Det der sker er, at
> partitionen _slettes_ og i min begrebsverden er det ikke det samme

Nemlig, der står Tryk på L for at slette den markerede partition.
Her et skærmbillede at installations processen.
http://home20.inet.tele.dk/edworks/p2/partition.jpg

> Jeg har selv ved en fejl lavet dette stunt på min kones lille
> arbejds-PC og jeg har har lavet et lille skærmdump som du kan se her:
> http://stfu.skjold.dk/scrshot.jpg

Den var da lige godt grov
Den har jeg sgu aldrig set før.

> sker der det, at den "tilbageblevne" partition nu
> bliver primær.

Det må være fordi at du har lavet begge partitioner som primære, dengang
du delte drevet.
Jeg måtte jo lige prøve. Min disk er med en primær, og en udvidet
partition. Den primære blev ved med at ligge først på disken, efter jeg
slettede den primære med XP cd´en.

Det er mange her i gruppen der har haft problemer med at den ikke
installerer på C:\, men det er første gang jeg har set en forklaring på
problemet.
Jeg kan ikke lige teste det, for jeg kan ikke lige undvære mine data på
partition 2
--
Mvh Edmund

Fra : O. Skjold

Dato : 12-05-06 17:02

Edmund skrev i news:446419e2$0$2096$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk

<klip>

> Det må være fordi at du har lavet begge partitioner som
> primære,
> dengang du delte drevet.

Ja, nu er det en ældre disk jeg købte brugt engang og jeg kan
faktisk ikke huske hvordan den blev partitioneret eller om den
faktisk var det da jeg fik den.

> [...]
> ikke
> installerer på C:\, men det er første gang jeg har set en

Bemærk Tazman i news:aut3621ej8vhn5rk5hlul7ed4gcvg5iqs9@4ax.com,
han har tilsyneladende også oplevet, at Win har byttet
drevbogstaverne. Jeg har prøvet det samme engang, altså at inst.
Win og så ved første genstart opleve, at Win forsøger at boote på
det forkerte drev. Dengang løste jeg det ved at slette alle
partitioner og oprette dem igen.

Drevenes type indvirker tilsyneladende på den måde Windows
tildeler drevbogstaver, eller hur?

--
Mvh.
O. Skjold (Odense)

Fra : Edmund

Dato : 13-05-06 20:53

O. Skjold wrote:

> Ja, nu er det en ældre disk jeg købte brugt engang og jeg kan
> faktisk ikke huske hvordan den blev partitioneret eller om den
> faktisk var det da jeg fik den.

Nu har jeg prøvet med 2 primære partitioner, så gør den som du beskriver
med en udvidet partitionen som den første.

Men sletter man begge partitioner med XP cd´en så gør den det rigtigt.

PS: jeg fik slettet WINNT.SIF filen på min XP cd, så nu kan jeg få lov
til at formatere uden at skulle slette partition først

Min WINNT.SIF så sådan ud.

[Data]
MsDosInitiated=0
UnattendedInstall=Yes

[Unattended]
Unattendmode=defaulthide

[UserData]
ProductKey=xxxxx-xxxxx-xxxxx-xxxxx-xxxxx

Jeg ved så ikke lige om der er "Unattendmode=defaulthide" der skal
slettes, eller om der mangler noget.

Mvh Edmund

Fra : Edmund

Dato : 12-05-06 07:53

Ole C wrote:

> Jeg tillader mig at svare på Toves vegne:
> Det gør hun selvfølgelig ikke, da c-drevet blev formatteret under
> installationen,

Det må vist være fordi jeg i tidernes morgen har prøvet at lade
filsystemet være intakt
http://home20.inet.tele.dk/edworks/p2/format.jpg

Jeg og andre har tit påstået at man kun kan formatere hvis man sletter
patitionen først, det er åbenbart noget vrøvl, hvis altså man ikke lige
har en speciel OEM XP cd som bare installerer uden at spørge om
formatering.
Min installer bare i en "Windows0" mappe hvis der er en "Windows" mappe
i forvejen.
Bruger jeg derimod startdisketter til at starte min XP installation får
jeg formateringsmuligheden.

Hvad skal der stå i WINNT.SIF filen på xp cden, hvis altså der skal være
sådan en fil på en "rigtig" cd.
Jeg tror det er den der driller mig.
--
Mvh Edmund

Fra : Edmund

Dato : 12-05-06 07:23

O. Skjold wrote:

> eller "normal"). Er det en ny disk kan den kun formatteres med NTFS,
> er den i forvejen med FAT32 tilbyder installationsprogrammet enten
> FAT32 eller NTFS.

Det er når disken/partitionen er under 32 GB du får tilbudet om at
formatere med FAT
Min disk er NTFS og jeg får begge muligheder.

Fra : O. Skjold

Dato : 12-05-06 07:59

Edmund skrev i news:44641bb0$0$2106$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk

<klip>

> [...]
> at
> formatere med FAT
> Min disk er NTFS og jeg får begge muligheder.

OK, det er sådan det er

--
Mvh.
O. Skjold (Odense)

Fra : Ole C

Dato : 12-05-06 21:22

Edmund skrev blandt andet:

> Det er når disken/partitionen er under 32 GB du får tilbudet om at
> formatere med FAT
> Min disk er NTFS og jeg får begge muligheder.
> http://home20.inet.tele.dk/edworks/p2/format.jpg

Undskyld det har varet et par dage, men jeg har været "computerløs".....
Jeg har efterhånden mange gange lavet ny-installationer af XP på brugte
diske i forskellige størrelser - partitionerede og ikke-partitionerede.
Og sådan gør jeg:
Jeg sletter ikke partitionen - hvorfor skulle jeg dog det?
Jeg vælger den partition jeg vil have XP på - og det er som regel c-drevet
hvor der i forvejen ligger en gammel udgave af Windows 98 eller XP.
Derefter tilbyder installationsprogrammet mig at formattere - hurtigt eller
langsomt - og med NTFS eller FAT - og så går installationen i gang.
Det var tilsyneladende også sådan Tove gjorde - uden at få problemer.
--
vh
Ole C

Fra : Edmund

Dato : 13-05-06 21:37

Ole C wrote:

> Jeg sletter ikke partitionen - hvorfor skulle jeg dog det?

Jeg har trukket udtalelsen tilbage,sorry

> Det var tilsyneladende også sådan Tove gjorde - uden at få problemer.

Ja, godt hun ikke tog mit indlæg for gode varer.

--
Mvh Edmund

Fra : Tove Krieger

Dato : 14-05-06 11:02

Ole C og Edmund skrev:

Ole C wrote:

> [...]

> Det var tilsyneladende også sådan Tove gjorde - uden at få problemer.

Ja, godt hun ikke tog mit indlæg for gode varer.

Kære Ole C og Edmund. I har begge hjulpet mig og jeg er virkelig
taknemmelig. Som tidligere skrevet: Jeg gjorde som Windows cd'en fortalte
mig. Computeren kører virkelig godt, og jeg har heller ikke detectet nogen
som helst gamle filer (jeg slog "vis skjulte filer" til) fra min gamle
XP-Pro installation på C-drevet som een i gruppen spurgte mig om. Håber at
emnet nu er uddebatteret, tråden er vist ved at blive lidt lang. Bare vent
jeg kommer måske tilbage med noget andet der driller mig, og håber da at I
så vil hjælpe igen.

Mange venlige hilsener
Tove
(Iflg. O. Skjold "konen"), men bare rolig jeg blev ikke fornærmet, der skal
mere til) )

Fra : O. Skjold

Dato : 14-05-06 11:39

> [...]

> Mange venlige hilsener
> Tove
> (Iflg. O. Skjold "konen"), men bare rolig jeg blev ikke

Tove, nej, nu er du altså nødt til at læse mit indlæg igen. Det
er ikke dig men min _egen_ kone herhjemme jeg omtaler

Bortset fra det, så var det da godt din øvelse lykkedes

--
Mvh.
O. Skjold (Odense)

Fra : Tove Krieger

Dato : 14-05-06 12:13

O. Skjold skrev:

[...]

Kære O. Skjold

Undskyld mange gange. Jeg troede vitterligt ,at det var mig du refererede
til. Håber at "mødes" også med dig næste gang jeg får brug for noget
ekspertise. Tak for denne gang.

Mange brødebetyngede hilsener
Tove

Fra : Ole C

Dato : 08-05-06 14:19

Tove Krieger skrev blandt andet:

> Mange tak for gode svar til jer begge.

Selv tak! - for mit vedkommende, altså

> Til Ole C: styringssystemet ligger på C drevet, som er på 40 gb., så
> har jeg en anden harddisk i en skuffe nedenunder det er så D drevet,
> det er på 80 gb.

Fint. Jeg havde bare fået fornemmelsen af at det var én stor harddisk.

> [...]
> drevet og så bare formattere C drevet. Jeg er ikke helt klar over
> hvordan man ellers gør for at tage lidt backup af de filer jeg helst

Hvis du med "gemmefiler" mener datafiler - for eksempel Word-filer,
billedfiler etc. - ja, så kopierer eller flytter du dem bare til D-drevet.
Program-filer lader sig ikke flytte på den måde, så programmerne må du
installere på ny.

> Undskyld hvis jeg spørger lidt dumt,

Det gør du ikke.

> [...]
> adskillige computere (incl. børn og børnebørns) i de 15 år jeg har
> haft computer, men engang imellem kan der være lidt for meget der

Med XP er det lidt anderledes end de tidligere udgaver af Windows - men
meget nemmere, da du slet ikke skal spekulere på formattering som du skulle
tidligere. Det ordner installationsprogrammet selv.

--
vh
Ole C