MS Windows
briani 27239
Fryser..osse efter reetablering.. hva nu?
Fra : pm

Dato : 02-05-06 16:41

Pentium 4
3,21 Gh
1.00 Gb ram
XP Home edition + sp1

Systemet begyndete at fryse ved et eller to programmer aktiverede.
C disk blev slettet og reetableret med systemet.

PC fryser stadig på et eller to programmer... Hvor ligger fejlen, og hvordan
afhjælpes den ??

PM

Fra : John

Dato : 02-05-06 17:07

"pm" <ps98@tzeliamail.dk> skrev i en meddelelse

> XP Home edition + sp1
> Hvor ligger fejlen

Foran tastaturet.. :)

> og hvordan afhjælpes den ??

"... Firmaet testede seks maskiner med forskellige
software-konfigurationer, som var koblet til nettet over en
periode på to uger. En computer med Windows XP og Service Pack 1
uden firewall klarede sig dårligst - det var den maskine, der
blev kapret allerede efter 30 sekunder. ..."

Link: http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=20324

Tip: Tilslut ikke internettet før minimum sp2 samt antivirus er
installeret. (Gem evt sp2 samt antivirus på CD-rom). Opdatér
antivirus. Installér derefter alle vigtige opdateringer fra
windowsupdate eller microsoftupdate.

I dit tilfælde kan forsøg på reparation, jfr ovenstående, næppe
svare sig. Gen-installér.

Mvh John

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 03-05-06 19:58

"John" <nogen@pladderballe.ok> skrev i en meddelelse news:4457838f$0$47022$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> [...]
>
> I dit tilfælde kan forsøg på reparation, jfr ovenstående, næppe svare sig. Gen-installér.

Hvad svarer du egentlig på ? Det var en maskine der havde problemer med
at fryse og ikke en der ikke kunne bruges pga. 500 popups i minuttet samt
et virusprogram der var gået i selvsving pga. infektioner ...

Fra : John

Dato : 03-05-06 20:37

"Hans M. Pedersen" <hmp45@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvad svarer du egentlig på ?
> Det var en maskine der havde problemer med
> at fryse

Nemlig, og en ikke-opdateret pc bliver meget nemt syltet ind i
alt muligt godt fra nettet, der blandt meget andet kan fryse
systemet.

Mvh John

Fra : Claus Tersgov

Dato : 04-05-06 18:12

Hans M. Pedersen skrev:

> Hvad svarer du egentlig på ? Det var en maskine der havde problemer
> med at fryse og ikke en der ikke kunne bruges pga. 500 popups i minuttet
> samt et virusprogram der var gået i selvsving pga. infektioner ...

Maskinen udviser alle de symptomer, som bl.a. MS Blaster og dens varianter
giver , så hans svar er fuldstændig korrekt. Jeg har nok set det på 40-50
forskellige maskiner, hvilket også er grunden til, at jeg har opdateringen
liggende på min server.

99 ud af 100 almindelige brugere aner ikke, at den automatisk kommer via en
portscanning, når man ikke er bag NAT.

Claus

Fra : Kent Friis

Dato : 04-05-06 18:13

Den Thu, 4 May 2006 19:11:43 +0200 skrev Claus Tersgov:

> [...]
> liggende på min server.
>
> 99 ud af 100 almindelige brugere aner ikke, at den automatisk kommer via en

Og den sidste ved tydeligvis ikke hvad en portscan er.

Mvh
Kent

Fra : John

Dato : 04-05-06 18:56

> hans svar er fuldstændig korrekt.

Taktak :)

At begynde at fejlsøge, endsige rense en XPsp1-installation, der
har været på nettet, er imho spild af tid.

Ny installation, så er der ren r*v at trutte i, og så kan man
derefter søge efter evt øvrige soft- eller hardware fejl.

Mvh John

Fra : Gider ikke...

Dato : 04-05-06 19:15

> [...]
> liggende på min server.
>
> 99 ud af 100 almindelige brugere aner ikke, at den automatisk kommer via

Hvad betyder NAT? [Jeg er ikke dum..(Faktisk er jeg rimlig cool computer
ekspert..)]

Fra : Kent Friis

Dato : 04-05-06 19:25

Den Thu, 4 May 2006 20:14:36 +0200 skrev Gider ikke...:

> "Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i en meddelelse

> en
>
> Hvad betyder NAT? [Jeg er ikke dum..(Faktisk er jeg rimlig cool computer
> ekspert..)]

Network Address Translation. Oversættelse fra en ip-adresse til en
anden, der mest bruges til at have flere computere online på en
forbindelse der kun har et ip-nummer (de fleste hjemme-opkoblinger).

I nogen konfigurationer gør det at man ikke kan connecte til en PC
på lokalnettet ude fra internettet.

Mvh
Kent

Fra : Gider ikke...

Dato : 04-05-06 19:29

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> Kent
> --
> Hard work may pay off in the long run, but laziness pays off right now.

Jamen det er da ikke muligt at have flere computer på nettet fra et sted
hvor der kun er en ip, der skal da vel være en ip til hver pc?

Fra : Kent Friis

Dato : 04-05-06 19:33

Den Thu, 4 May 2006 20:29:06 +0200 skrev Gider ikke...:

> [...]
>
> Jamen det er da ikke muligt at have flere computer på nettet fra et sted
> hvor der kun er en ip, der skal da vel være en ip til hver pc?

Det er netop derfor man oversætter ip-adresserne. Så får hver PC
en intern IP-adresse, og NAT-routeren har den eksterne adresse
(den man har fået tildelt af udbyderen). NAT-routeren sørger så for
at sætte sit eget ip-nummer som afsender på udgående trafik, og
skifte tilbage til det interne ip-nummer på indgående trafik.

NAT-routeren holder så styr på hvilken trafik der "tilhører"
hvilken PC, og dermed hvilket ip-nummer den skal sætte på.

Mvh
Kent

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-05-06 21:55

Gider ikke... skrev:

> Hvad betyder NAT? [Jeg er ikke dum..(Faktisk er jeg rimlig cool
> computer ekspert..)]

Network Adress Translation.

Kort sagt:
Den ændre portnumrene på WAN siden til nogle andre numre på LAN siden. Det
betyder, at medmindre man har sat porten op i routeren, så svarer din
computer ikke på tilfældige portscanninger på WAN siden af din router.

Claus

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-05-06 17:42

"pm" <ps98@tzeliamail.dk> writes:

> [...]
> C disk blev slettet og reetableret med systemet.
>
> PC fryser stadig på et eller to programmer... Hvor ligger fejlen, og hvordan

Måske et ram-problem.

prøv at hente "memtest86+" og se om den siger noget.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn/

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 02-05-06 22:23

"Thorbjørn Ravn Andersen" wrote:
> Måske et ram-problem.
> prøv at hente "memtest86+" og se om den siger noget.

Eller måske bliver den for varm eller harddisken er defekt, nu
har PM da en del at se efter...

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-05-06 19:55

pm wrote:
> [...]
> C disk blev slettet og reetableret med systemet.
>
> PC fryser stadig på et eller to programmer... Hvor ligger fejlen, og

MS Blaster!

Hvordan kommer du på nettet, er du bag en NAT router? Gør det hele engang
til, men vent med at sætte netværk i. Inden du installerer henter du AVG
samt denne www.tersgov.dk/WindowsXP-KB823980-x86-DAN.exe , og først efter de
er installeret, så kan du sætte nettet til. Derefter opdaterer du windows.
Sp2 kan hentes hos MS eller også her:
http://intern.sdu.dk/enheder/it-service/tjenester/ftphotel/ftpindhold/

Hvis du henter det og lægger på en anden harddisk, så kan du installere hele
møllen, uden at sætte nettet til.

Claus

Fra : Gider ikke...

Dato : 04-05-06 19:22

> [...]
> til, men vent med at sætte netværk i. Inden du installerer henter du AVG

Hvad er det for en opdatering?

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 04-05-06 19:29

Gider ikke... skrev:

>"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i en meddelelse
>www.tersgov.dk/WindowsXP-KB823980-x86-DAN.exe
>
>Hvad er det for en opdatering?

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=da&FamilyID=2354406C-C5B6-44AC-9532-3DE40F69C074
med mindre at Claus har ændret filnavnet til det (men det tror jeg nu ikke
at Claus har)

--
Ivan V. Klattrup
http://www.klattrup.dk

Fra : Gider ikke...

Dato : 04-05-06 19:34

> [...]
406C-C5B6-44AC-9532-3DE40F69C074
> med mindre at Claus har ændret filnavnet til det (men det tror jeg nu ikke

Jamen det er vel også en opdatering der automatisk hentes når men køre
Opdatering, ikke?

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 04-05-06 19:36

Gider ikke... skrev:

>Jamen det er vel også en opdatering der automatisk hentes når men køre
>Opdatering, ikke?

ved det ikke, kører ikke automatisk opdatering

--
Ivan V. Klattrup
http://www.klattrup.dk

Fra : Gider ikke...

Dato : 04-05-06 19:40

> ved det ikke, kører ikke automatisk opdatering
>
> --
> Ivan V. Klattrup
> http://www.klattrup.dk

Mente også manuelt, (køre heller ikke automatisk)

Fra : joke

Dato : 04-05-06 19:50

> ved det ikke, kører ikke automatisk opdatering
>
> --
> Ivan V. Klattrup
> http://www.klattrup.dk

letteste måde at finde om fejlen er hardware eller software og i såfald hvor
i hardwaren er at finde en der har noget proff. udstyr til test af hele
computeren.

Hilsen

Johnny

Fra : Kent Friis

Dato : 04-05-06 20:39

Den Thu, 4 May 2006 20:49:48 +0200 skrev joke:

> [...]
> i hardwaren er at finde en der har noget proff. udstyr til test af hele

"Proffessionelle" RAM-testere er ikke nær så gode til at finde RAM-fejl
som Memtest86, der kan downloades gratis, og kun koster en diskette
eller CD (medmindre man har en bootmanager der kan loade den direkte
fra harddisken).

Mvh
Kent

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-05-06 22:11

Kent Friis skrev:

> [...]
> RAM-fejl som Memtest86, der kan downloades gratis, og kun koster en
> diskette eller CD (medmindre man har en bootmanager der kan loade den

Hvad er det for nogle ramtestere??

Min RamCheck Plus fungerer fuldstændigt problemfrit og kan endda finde fejl,
som endnu ikke er udbredt.

Men Ramcheck Plus er måske ikke professionel?

Memtest86 er nærmest ubrugelig, fordi maskinen booter op på defekt ram. Det
er umuligt at teste professionelt på et ustabilt system, og resultatet kan i
bedste fald være misvisende, når der ikke er garanti for, at rammen bliver
adresseret direkte.

Claus

Fra : Kent Friis

Dato : 06-05-06 22:28

Den Sat, 6 May 2006 23:11:06 +0200 skrev Claus Tersgov:

> Hvad er det for nogle ramtestere??

Dem de har i mange butikker. Det er tit sket at folk ikke har kunnet
få byttet en defekt RAM-klods, fordi at testeren melder OK.

> Min RamCheck Plus fungerer fuldstændigt problemfrit og kan endda finde fejl,
> som endnu ikke er udbredt.
>
> Men Ramcheck Plus er måske ikke professionel?

Jeg skrev ikke "alle", det er muligt der er nogen der kan teste lige
så grundigt.

> Memtest86 er nærmest ubrugelig,

Damn du er svær at tage alvorligt.

> fordi maskinen booter op på defekt ram. Det
> er umuligt at teste professionelt på et ustabilt system,

Hvis systemet er ustabilt, så viser det da netop at der er et problem.

> og resultatet kan i
> bedste fald være misvisende, når der ikke er garanti for, at rammen bliver
> adresseret direkte.

Du ved godt at memtest86 tester uden cache, ikke? Hvis jeg ikke husker
galt, tester den endda både med og uden cache, så cachen bliver også
testet.

Mvh
Kent

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-05-06 19:21

Kent Friis skrev:

> Dem de har i mange butikker. Det er tit sket at folk ikke har kunnet
> få byttet en defekt RAM-klods, fordi at testeren melder OK.

Er det noget, du ved, noget du gætter på eller noget du har drømt?

Mon ikke, det skyldes, at der netop IKKE er noget glat med rammen, men at
det skyldes fjolser som dig, der påstår, at deres ram er testet et program,
som kan fejle?

> Damn du er svær at tage alvorligt.

Og det siger du, som netop påstår ovenstående.

Claus

Fra : Kent Friis

Dato : 07-05-06 19:50

Den Sun, 7 May 2006 20:20:39 +0200 skrev Claus Tersgov:

> Er det noget, du ved, noget du gætter på eller noget du har drømt?

Noget jeg har hørt fra dem der måtte gå igen uden at få byttet den
defekte klods.

> Mon ikke, det skyldes, at der netop IKKE er noget glat med rammen, men at
> det skyldes fjolser som dig, der påstår, at deres ram er testet et program,
> som kan fejle?

Hvordan kan et program gøre en klods defekt så systemet crasher konstant
indtil klodsen bliver skiftet med en ny magen til?

Mvh
Kent

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-05-06 11:44

Kent Friis skrev:

> Noget jeg har hørt fra dem der måtte gå igen uden at få byttet den
> defekte klods.

Altså overdrevne trediehåndsudsagn.

> Hvordan kan et program gøre en klods defekt så systemet crasher
> konstant indtil klodsen bliver skiftet med en ny magen til?

Fordi det er noget møgkode eller inkombatibilitet med bundkort. Jeg kan
sagtens vise dig Ram blokke som er 100% fejlfri, men som programmer melder
defekt. Dernæst er der mulighed for, at det er bundkortet der er defekt
eller at det ikke kan arbejde sammen med rammen. Ni ud af ti aner intet om
ram, og aner ikke engang, om det er beregnet til at kunne køre i det
bundkort, de bruger.

Da jeg havde min første butik for mange år siden, fik jeg jævnligt
henvendelser fra kunder med netop dette problem, og i mange tilfælde kunne
det påvises, at det var deres bundkort, der var defekt, når jeg testede det
med mit debuggerkort.

Man kan ikke professionelt teste ram i en computer, det kan man *kun* i en
ramtester, hvor man kan udelukke alle muligheder for defekter og
inkombatibilitet.

Claus

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 10-05-06 22:07

Claus Tersgov wrote:
> Man kan ikke professionelt teste ram i en computer, det kan
> man *kun* i en ramtester, hvor man kan udelukke alle
> muligheder for defekter og inkombatibilitet.

Tester man fx med MemTest86 er man forhåbentlig klar over, at
rammen også bør testes sammen med andet hardware end oprindeligt
ellers er der jo mange flere muligheder for defekter (PSU,
bundkort osv.).

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-05-06 23:13

Mikael Nørrelund Andersen <noerrelund@pc.dk> writes:

> Tester man fx med MemTest86 er man forhåbentlig klar over, at rammen
> også bør testes sammen med andet hardware end oprindeligt ellers er
> der jo mange flere muligheder for defekter (PSU, bundkort osv.).

Man kan ihvertfald få hittet ud af om CPU'en er tilfreds med indholdet
af RAM'en. Hvad årsagen så er til at indholdet er gået i ged, kan man
så tage derfra.

Hvis det kun er een af klodserne der fejler, har man ligesom noget at
arbejde med.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-05-06 22:01

Gider ikke... skrev:

> Jamen det er vel også en opdatering der automatisk hentes når men køre
> Opdatering, ikke?

Jo, men så er det sgu for sent, du!

Ormen er kommet ind i *samme* øjeblik, du satte netsikket i væggen....

Claus

Fra : Kent Friis

Dato : 06-05-06 22:06

Den Sat, 6 May 2006 23:01:04 +0200 skrev Claus Tersgov:

> Jo, men så er det sgu for sent, du!
>
> Ormen er kommet ind i *samme* øjeblik, du satte netsikket i væggen....

Så slemt er det vist ikke længere. Ligger det ikke imellem 10 sekunder
og 2 minutter nutildags?

Men stadig ikke nok til at nå Windows Update. Og så skal man jo lige
huske at selvom det er 2 minutter, kan de 2 minutter lige være gået
når man sætter stikket i.

Mvh
Kent

Fra : Y.P.2

Dato : 01-06-06 22:46

> Jo, men så er det sgu for sent, du!
>
> Ormen er kommet ind i *samme* øjeblik, du satte netsikket i væggen....
>
> Claus

Og hvad gør den orm som kommer ind i samme øjeblik man sætter stikket i?
For så har jeg haft den orm i alle de computer jeg har haft gennem tiden
jo...

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-05-06 21:58

Ivan V. Klattrup skrev:

> http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=da&FamilyID=2354406C-C5B6-44AC-9532-3DE40F69C074
> med mindre at Claus har ændret filnavnet til det (men det tror jeg nu
> ikke at Claus har)

Nej, ikke lige på denne. Jeg har endelig fundet ud af at lave en liste over
alle de filer, der er tilgængelige på serveren

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-05-06 22:00

Gider ikke... skrev:

> Hvad er det for en opdatering?

Den lukker det hul, som Blaster og den anden version kommer igennem. Jeg kan
aldrig huske det andet navn, var det sasser?

Claus