MS Windows
briani 27239
Windows XP Pro OEM
Fra : Jesper Hansen

Dato : 26-04-06 16:13

Hejsa.

Hvis jeg køber en Windows XP Pro OEM og lægger på min pc, kan den så bruges
senere hvis jeg bygger en ny pc og sletter den på den gamle harddisk?

Jesper Hansen

Fra : Bjarne

Dato : 26-04-06 18:38

"Jesper Hansen" <spam.not.accepted@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> bruges
> senere hvis jeg bygger en ny pc og sletter den på den gamle harddisk?

En OEM version hænger på den Pc
den bliver installeret på første gang og kun den.

--
venlig hilsen / best regards
Bjarne Christensen

Fra : Henning Larsen

Dato : 26-04-06 18:48

> [...]
> bruges
> senere hvis jeg bygger en ny pc og sletter den på den gamle harddisk?

Ifølge licensreglerne må den kun bruges på den PC hvor den første gang
installeres og aktiveres. Der er dog ikke noget til hinder for du senere kan
installere og aktivere den på en anden PC. Det har jeg gjort med min.

Henning

Fra : Aksel

Dato : 26-04-06 20:19

> [...]
> bruges
> senere hvis jeg bygger en ny pc og sletter den på den gamle harddisk?

MS har vistnok ændret reglerne for OEM så man ikke må skifte bundkortet, men
jeg tror ikke de kan se hvilke ændringer der er lavet.

Hvis du udskifter mange komponenter skal du sikkert ringe til MS for at få
en ny frigivelse, men det plejer ikke at være noget problem.

Jeg har ikke været ude for at de har spurgt om hvilke komponenter der er
skiftet.

Hilsen Aksel

Fra : Fjollefrans

Dato : 26-04-06 23:00

> MS har vistnok ændret reglerne for OEM så man ikke må skifte bundkortet,
> men jeg tror ikke de kan se hvilke ændringer der er lavet.

jo, eller, det kan godt være de har skåret ned på hvad de sender, men for et
par år siden, da Windows Update stadig sagde at den søgte efter opdateringer
til systemet "uden at der sendes oplysninger til Mircrosoft" blev der sendt
en hardwareprofil med detaljer helt ned til producent af floppydrev. jeg kan
dog ikke i min vildeste fantasi forstille mig at det er oplysninger der
dukker op på en Microsoft supporters skærm når man ringer til dem.

der er ikke gjort noget specielt for at man ikke kan skifte bundkort,
begrænsningen ligger i at man kan skifte et hvis antal komponenter.
imidlertid er der så mange komponenter på et bundkort, at det meget ofte vil
være nok til at overskride begrænsningen.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 27-04-06 05:20

Jesper Hansen skrev:

> Hvis jeg køber en Windows XP Pro OEM og lægger på min pc, kan den så
> bruges senere hvis jeg bygger en ny pc og sletter den på den gamle
> harddisk?

Jeg har fået at vide hérinde at hvis der er gået 120 dage siden sidste
aktivering skulle det kunne lade sig gøre.
Hans

Fra : Jesper Hansen

Dato : 27-04-06 07:55

Tak for jeres svar allesammen.

Jeg synes bare det er lidt fjollet, med en version der følger pc'ens
levetid. Det er også lidt interessant hvis de går op i om man skifter
bundkort. Hvad så hvis et bundkort brænder af efter fx 4 mdr, så er det en
ny version igen, hvis det skal gå helt efter reglerne?

Jesper Hansen

Fra : Valle

Dato : 27-04-06 08:28

> [...]
> bruges
> senere hvis jeg bygger en ny pc og sletter den på den gamle harddisk?

Hej Jesper

Jeg har netop skiftet bundkort-harddisk-grafikkort , ja stort set det hele
ud, og da jeg så skulle aktivere min XP home OEM, bad jeg at gøre det
telefonisk, hvor jeg brugte gratis nummeret, da fik jeg fat i en robot som
bad om et meget langt nummer som frem kommer når du vil aktivere pr telefon,
og da jeg havde tastet det ind, fik jeg en ny aktiverings kode

Så kan man diskutere om ens licens dør med maskinen, som alle de meget kloge
hoveder her inde fortæller hvergang der er en der spørger, men du skal ikke
bilde mig ind at Microsoft aktiverer en OEM licens, hvis ikke det er lovligt
eller i deres ånd at gøre det !!!!

Mvh Jack Vallentin

Fra : Jens Ottesen

Dato : 27-04-06 09:52

"Valle" <valle@jafnet.kd> skrev i en meddelelse

> [...]
> skal ikke bilde mig ind at Microsoft aktiverer en OEM licens, hvis ikke
> det er lovligt eller i deres ånd at gøre det !!!!

Hej.
det er min erfaring at den kan aktiveres 3 eller 4 gange på forskellige
maskiner før den siger at den er aktiveret de antal gange der må bruges. så
er man nødt til at ringe og få hjælp. Så bliver man temmelig sikkert spurt
om den er installeret på andre maskiner. Det er jo så op til samvittigheden,
hvad man svarer.

Fra : Max

Dato : 27-04-06 10:06

Hej Valle

> [...]
> spørger, men du skal ikke bilde mig ind at Microsoft aktiverer en OEM
> licens, hvis ikke det er lovligt eller i deres ånd at gøre det !!!!

Bare lige et klip fra Microsoft's hjemmeside:

--------
En ting, du skal være opmærksom på med OEM versioner af
Windows er, at det ikke er tilladt at flytte sin Windows fra én PC
til en anden. Dvs. at når man først har installeret den på en PC
er den ikke gyldig at anvende på en eventuel ny PC, man køber.
---------

Og så kan folk jo eventuelt prøve at læse de betingelser der
står i den software de bruger og på Microsoft's hjemmeside
kan man også læse meget om de betingelser de opstiller,
om deres licensbetingelser så er retsgyldige er en helt
anden sag man må gå rettens vej for at få opklaret.

Mvh Max

Fra : Aksel

Dato : 27-04-06 20:01

> [...]
> til en anden. Dvs. at når man først har installeret den på en PC
> er den ikke gyldig at anvende på en eventuel ny PC, man køber.

Det læser jeg som at man godt må opdatere den eksisterende, men ikke flytte
til en anden, så er spørgsmålet hvor meget der skal skiftes før der er tale
om en ny.

Hilsen Aksel