cmd-line useradd og passwd?
Fra : CykelSmeden fra Aalb~

Dato : 17-06-01 10:07

RedHat (6.x)

hvad gør jeg forkert med kommandoen:

useradd -d /bruger/homedir -p defaultpw nybruger

brugeren nybruger bliver oprettet (findes nu i passwd) men defaultpw bliver
ikke krypteret (står i klarsprog i shadow) og kan derfor ikke
anvendes, -altså kan brugeren ikke komme på.

finn

Fra : Kent Friis

Dato : 17-06-01 10:20

Den Sun, 17 Jun 2001 11:07:19 +0200 skrev CykelSmeden fra Aalborg:
>RedHat (6.x)
>
>hvad gør jeg forkert med kommandoen:

Glemmer at læse manualen.

> [...]
>ikke krypteret (står i klarsprog i shadow) og kan derfor ikke
>anvendes, -altså kan brugeren ikke komme på.

fra useradd(8):

-p passwd
The encrypted password, as returned by crypt(3).
    The default is to disable the account.

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr/

Fra : CykelSmeden fra Aalb~

Dato : 17-06-01 10:41

Tak for meget hurtigt svar.
jeg har faktisk siddet og læst man flere gange, men forstår ikke rigtig
logikken her, sikkert fordi jeg har lært for lidt ;(
jeg kan med man crypt se at funktionen returnerer det krypterede passwd som
jeg så tilsydeladende skal sætte som -p parameter, men hwordan bruger jeg
det?

hilsen finn

Fra : Steffan S. Fallesen

Dato : 17-06-01 11:03

Hej,

>jeg kan med man crypt se at funktionen returnerer det krypterede passwd som
>jeg så tilsydeladende skal sætte som -p parameter, men hwordan bruger jeg
>det?

Jeg har haft samme "problem" som dig, jeg løste det ved hjælp af et lille
Perl script.

$pass = crypt("$password","ax");
$data = "/usr/sbin/useradd $user -p $pass";
$test = passthru($data);

Håber det hjælper lidt.

Med venlig hilsen / Best regards
Steffan Søndermark

Fra : CykelSmeden fra Aalb~

Dato : 17-06-01 11:30

selvom jeg ikke har erf. i perler har jeg lavet dit lille script pw.pl som
følger:

#!/usr/bin/perl -w

$pass = crypt("$password","ax");
$data = "/usr/sbin/useradd $user -p $pass";
$test = passthru($data);

Hvordan bruger man det?

finn

nb. forstår jeg ret at man ikke direkte kan oprette brugere via cmdline?

det lyder ikke rigtig linuxagtigt!

Fra : Peter Makholm

Dato : 17-06-01 11:45

"CykelSmeden fra Aalborg" <outlook@acnord.SLET.dk> writes:

> useradd -d /bruger/homedir -p defaultpw nybruger

Lad være med at give noget password med, når du opretter
brugeren. Bagefter giver du bare brugeren et rigtigt password med
passwd(1).

--
hash-bang-slash-bin-slash-bash

Fra : CykelSmeden fra Aalb~

Dato : 17-06-01 12:40

indtil videre den bedste løsning, men jeg vil gerne nå til at kunne oprette
en flok brugere enten med en inputfil eller med en automatisk genereret fil
i formen

useradd -d /bruger/brugerdir1 bruger1
useradd -d /bruger/brugerdir2 bruger2

og jeg kan ikke bruge
passwd bruger1 nytpasswd1
passwd bruger2 nytpasswd2

da passwd kræver interaktion.
finn

Fra : Peter Dalgaard BSA

Dato : 17-06-01 14:52

> [...]

> en flok brugere enten med en inputfil eller med en automatisk genereret fil

Problemet er at man ikke vil have passwords i klartekst på
kommandolinjen (hvor de kan ses af ps og top).

Her er en dims der krypterer fra stdin og skriver på stdout

perl -lpne '$_ = crypt($_,"abc");'

outputtet herfra skulle kunne hældes i useradd -p. (Jeg er ingen perl
haj, så check det lige først).

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N

Fra : Jonas Due Vesterhede~

Dato : 17-06-01 13:26

In article <9ghrt2$ped$1@news.inet.tele.dk>, CykelSmeden fra Aalborg wrote:
> [...]
> ikke krypteret (står i klarsprog i shadow) og kan derfor ikke
> anvendes, -altså kan brugeren ikke komme på.
Kan du ikke bruge
useradd -d /bruger/homedir -p `crypt defaultpw` nybruger
?

Mvh. Jonas

Fra : Ove Lie

Dato : 17-06-01 19:07

CykelSmeden fra Aalborg <outlook@acnord.SLET.dk> skrev i
meldingsnyheter:9ghrt2$ped$1@news.inet.tele.dk...
> [...]
bliver
> ikke krypteret (står i klarsprog i shadow) og kan derfor ikke
> anvendes, -altså kan brugeren ikke komme på.

Vet ikke svar på ditt spørsmål, men jeg er veldig glad i og bruke linuxconf
til denne jobben, da den stiller spørsmål om hva du vill.

-Ove

Fra : CykelSmeden fra Aalb~

Dato : 17-06-01 22:03

ja og den virker hvergang. problemet er at den er tildel grafisk, hvilket
ikke er rart remote.
desuden kan den ikke oprette eks. 30 brugere i et hug ud fra en liste. det
er det jeg forsøger at få til at virke fornuftigt

finn

Fra : Ove Lie

Dato : 18-06-01 09:32

CykelSmeden fra Aalborg <outlook@acnord.SLET.dk> skrev i
meldingsnyheter:9gj5rp$oje$1@news.inet.tele.dk...
> [...]
> desuden kan den ikke oprette eks. 30 brugere i et hug ud fra en liste. det
> er det jeg forsøger at få til at virke fornuftigt

Den virker da flot grafiskt over telnet i lokalnettet (daves telnet /ikke
win9x sin)

Selvsakt ville det være bedre uten for 30 brukere men dt sa du ikke noe om

-Ove

Fra : Karsten Jensen

Dato : 18-06-01 16:42

> [...]

> desuden kan den ikke oprette eks. 30 brugere i et hug ud fra en liste. det
> er det jeg forsøger at få til at virke fornuftigt

Hvad med at splitte det op i 2 - En fil med brugernavne og passwords,
og et script, der læser dette og opretter brugerne.

Noget i retning af

#!/bin/sh

cat $1 | while read bruger password; do
adduser ..... $bruger ....$password
done

mvh
Karsten

Fra : CykelSmeden fra Aalb~

Dato : 18-06-01 17:00

Det lyder også smart jeg må lige prøve.
hvorfor er det nu adduser er mere villig til at acceptere passwd hvis det
kommer fra en anden fil? ( : )

finn
nb. jonas's løsning kan jeg ikke få til at virke (crypt er ikke en
kommando!)
peterD modul skal jeg lige finde ud af hvordan virker. uden parametre giver
den et krypteret pw hvergang jeg efterfølgende taster retur, og med en
parameter eks 'pw' afslutter den fint men med 2 forskellige krypteringer.

- men jeg tror det er den rigtige vej! :)

Fra : Karsten Jensen

Dato : 18-06-01 21:12

"CykelSmeden fra Aalborg" <skrald@acnord.SLET.dk> writes:

> Det lyder også smart jeg må lige prøve.
> hvorfor er det nu adduser er mere villig til at acceptere passwd hvis det
> kommer fra en anden fil? ( : )
Det er den heller ikke, men som jeg har forstået det ville du udtrække
en liste med brugere. I scriptet kunne du så kryptere passordet.
noget i retning af dette

cat $1 | while read bruger password; do
crpass=`perl -e "print crypt($password, $bruger);"`
adduser -p $crpass $bruger # eller hvad kommandoen nu er
done

Fra : CykelSmeden fra Aalb~

Dato : 18-06-01 22:18

>jeg har forstået det ville du udtrække en liste med brugere
nej omvendt!

jeg får lister med brugere (word,excell, whatever i skema eller kommasep
filer)
disse skal oprettes med biblioteker, grupper etc og det er et trælst arbejde
i linuxconf. Jeg har det til at køre med ALT undtagen passwords og joakims
forslag virker heller ikke. der kommer en prompt og beder mig
indtaste/gentage passwd for hver enkelt, og så er fidusen med et script væk.
Det der piner mig mest, er at jeg mener at have set en løsning for et
halvtårstid siden, men jeg skrev det altså ikke ned (eller var det op?)

finn

Fra : frank damgaard

Dato : 19-06-01 07:14

CykelSmeden fra Aalborg <skrald@acnord.SLET.dk> wrote:

> [...]
> Det der piner mig mest, er at jeg mener at have set en løsning for et
> halvtårstid siden, men jeg skrev det altså ikke ned (eller var det op?)

Men så er det godt vi har deja.com som nu hedder http://groups.google.com/
her had du se gamle postings (og nye) fra usenet.
prøv at søge på, måske du er heldig:
http://groups.google.com/groups?hl=en&safe=off&group=dk.edb.system.unix

--
Frank Damgaard | http://home3.inet.tele.dk/frda

Fra : Karsten Jensen

Dato : 19-06-01 08:11

> [...]
> Det der piner mig mest, er at jeg mener at have set en løsning for et
> halvtårstid siden, men jeg skrev det altså ikke ned (eller var det op?)

Pointen er at du har en liste med brugere og evt. passwords. Det
script jeg lavede læser netop sådan en liste ind, og udfører de
kommandoer, der skal til for at oprette brugerene.

Karsten

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 19-06-01 08:43

Jeg har selv siddet med samme problem... og jeg løste det ved at læse
lidt man sider Jeg fandt ud af at kommandoen chpasswd er smart

Jeg har lavet et python script der opretter brugere på min server, det
er godt nok lavet til at tage brugernavn som argument, men det er jo
blot at sætte det til at læse fra en fil istedet... du kan læse mit
python script på:

http://kom.auc.dk/~simpsons/addnewuser.py

Passwordet bliver crypteret og det er med scriptet brugernavnet stavet
bagfra... Man kræver selvfølgelig *altid* at sine brugere skifter
passwordet når de logger ind første gang.

/Thomas

--
/"\ | Human Knowledge Belongs To The World
\ / | -- Milo Hoffman in "AntiTrust"

Fra : CykelSmeden fra Aalb~

Dato : 25-06-01 23:19

Jame TAK. alle de forsøg med crypt / perl ka jeg ikke få til at du, sikkert
fordi jeg ikk er dygtig nok eller at jeg har en inkompatibel installation,
men chpasswd var lige hvad jeg søgte.

finn

Fra : Joakim Recht

Dato : 18-06-01 21:00

> [...]

> ikke krypteret (står i klarsprog i shadow) og kan derfor ikke
> anvendes, -altså kan brugeren ikke komme på.

Hey

echo nytpassword | passwd --stdin bruger

burde gøre det, Redhat har af uvisse årsager en anden passwd kommando ned
alle mulige andre dists.

Joakim Recht
Tlf. 20 85 54 77
Email god@cs.auc.dk