/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Tændrør til V8
Fra : Holten


Dato : 03-06-06 17:39

God dag i gruppen.

Jeg har erhvervet mig en båd med en 350 CUI 4-Bold Block V8 motor.
Den har været konserveret i 3 år, og blev så vækket til live for en time
siden.
Den kørte ikke ordentligt/på alle cylindre.

Benzinen den kørte på var 3 år gl. og er nu blevet udskiftet med frisk.

Jeg vil så skifte tændrør på den, men kan ikke finde et sted at købe dem.

De hedder ACCEL 416

Jeg kan finde dem på nettet i USA, men kan man ikke bruge et andet mærke ?

Kan bare ikke finde en tabel til konversion fra ACCEL til andre mærker.

Det var i øvrigt helt sort/sodet til, kan det være den gamle benzin der er
årsagen ?

Nogen steder man mon kan skaffe disse på en søndag(læs vil ud sejle) på Fyn
?

MVH

Holten



 
 
Ivar (03-06-2006)
Kommentar
Fra : Ivar


Dato : 03-06-06 22:31

Holten skrev:

> Jeg vil så skifte tændrør på den, men kan ikke finde et sted at købe dem.

Tændrør er sjældent årsag til problemer på en firtakts motor.


> Det var i øvrigt helt sort/sodet til, kan det være den gamle benzin der er
> årsagen ?

Næppe. Sorte tændrør kan være tegn på for fed blanding. (Det kan også
være tegn på stort olieforbrug).

Jeg tror ikke at du skal regne med at det blot er spørgsmål om nye
tændrør.


Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/



Per Christiansen (04-06-2006)
Kommentar
Fra : Per Christiansen


Dato : 04-06-06 10:49


"Holten" <virker@ikke.dk> skrev i en meddelelse
news:4481bb13$0$47010$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> God dag i gruppen.
>
> Jeg har erhvervet mig en båd med en 350 CUI 4-Bold Block V8 motor.
> Den har været konserveret i 3 år, og blev så vækket til live for en time
> siden.
> Den kørte ikke ordentligt/på alle cylindre.
>
> Benzinen den kørte på var 3 år gl. og er nu blevet udskiftet med frisk.
>
> Jeg vil så skifte tændrør på den, men kan ikke finde et sted at købe dem.
>
> De hedder ACCEL 416
>
> Jeg kan finde dem på nettet i USA, men kan man ikke bruge et andet mærke ?
>
> Kan bare ikke finde en tabel til konversion fra ACCEL til andre mærker.
>
> Det var i øvrigt helt sort/sodet til, kan det være den gamle benzin der er
> årsagen ?
>
> Nogen steder man mon kan skaffe disse på en søndag(læs vil ud sejle) på
> Fyn ?
>
> MVH
>
> Holten
>
Ring til en mercruiser forhandler han kan kode
dem om til et anden mærke måske Bosh rør

Når det er en motor der ikke har været startet op
i 3 år og fyldt med olie så er det godt med nye
rør altså når den lige har fået kørt sig ren for
olie rester.
Men en rensning af karburrartor er sikkert nødvendigt
når den har stået så længe.



Holten (04-06-2006)
Kommentar
Fra : Holten


Dato : 04-06-06 15:58


"Per Christiansen" <p@lite.dk> skrev i en meddelelse
news:4482ac6d$0$38712$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "Holten" <virker@ikke.dk> skrev i en meddelelse
> news:4481bb13$0$47010$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>> God dag i gruppen.
>>
>> Fyn ?
>>
>> MVH
>>
>> Holten
>>
> Ring til en mercruiser forhandler han kan kode
> dem om til et anden mærke måske Bosh rør

Det vil jeg prøve

>
> Når det er en motor der ikke har været startet op
> i 3 år og fyldt med olie så er det godt med nye
> rør altså når den lige har fået kørt sig ren for
> olie rester.

Ja jeg lod den også køre 5 minutter, i starten rød den meget, men til sidst
slet ikke.


> Men en rensning af karburrartor er sikkert nødvendigt
> når den har stået så længe.

Ok, men kan vel ikke være årsagen til at den kun kørte på 5-6 cylindre ?
Den har jo kun en karburator.

MVH

Holten



Leon Hulstroem (04-06-2006)
Kommentar
Fra : Leon Hulstroem


Dato : 04-06-06 23:18

> >> Fyn ?

http://www.usa-autodele.dk/ i Odense...
Og han er billigere end en marine forhandler.
Lige en side notits.. Kim (ejeren) er Europas hurtigeste mand
0-100 på ca. 0,5 sek. 0-511 km/t på 4,64 sek.
Det er Kim selv der står for marine-dele

> Ja jeg lod den også køre 5 minutter, i starten rød den meget, men til
> sidst slet ikke.

Det er ganske normalt efter en konservering.

>> Men en rensning af karburrartor er sikkert nødvendigt
>> når den har stået så længe.

Ja, uden tvivl. af med svømmerhuset eller husene hvis det er en Holley karb.
Det kan være nødvendigt med nye pakninger og o-ringe til svømmerhuset.
Men lad den kører lidt inden du skiller den ad, for hvis den har mekanisk
pumpe så sidder der en del skidt i den også og det bliver så pumpet med op.
Pumpen kan ikke skilles af.

> Ok, men kan vel ikke være årsagen til at den kun kørte på 5-6 cylindre ?
> Den har jo kun en karburator.

Nej det skyldes en tændingdfejl eller en brændt ventil/fast siddende løfter
(tikker voldsomt), men nok mest det første.
Skift tændkabler og/eller tændrør... skift evt. begge sæt det koster ca
1000,-
Dyrt.. nææ det er bare dobbelt pris af en 4cylinder.

Mvh
Leon



Per Christiansen (05-06-2006)
Kommentar
Fra : Per Christiansen


Dato : 05-06-06 09:08


"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev i en meddelelse
news:44835c19$0$2096$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> >> Fyn ?
>
> http://www.usa-autodele.dk/ i Odense...
> Og han er billigere end en marine forhandler.
> Lige en side notits.. Kim (ejeren) er Europas hurtigeste mand
> 0-100 på ca. 0,5 sek. 0-511 km/t på 4,64 sek.
> Det er Kim selv der står for marine-dele
>
>> Ja jeg lod den også køre 5 minutter, i starten rød den meget, men til
>> sidst slet ikke.
>
> Det er ganske normalt efter en konservering.
>
>>> Men en rensning af karburrartor er sikkert nødvendigt
>>> når den har stået så længe.
>
> Ja, uden tvivl. af med svømmerhuset eller husene hvis det er en Holley
> karb.
> Det kan være nødvendigt med nye pakninger og o-ringe til svømmerhuset.
> Men lad den kører lidt inden du skiller den ad, for hvis den har mekanisk
> pumpe så sidder der en del skidt i den også og det bliver så pumpet med
> op.
> Pumpen kan ikke skilles af.
>
>> Ok, men kan vel ikke være årsagen til at den kun kørte på 5-6 cylindre ?
>> Den har jo kun en karburator.
>
> Nej det skyldes en tændingdfejl eller en brændt ventil/fast siddende
> løfter (tikker voldsomt), men nok mest det første.
> Skift tændkabler og/eller tændrør... skift evt. begge sæt det koster ca
> 1000,-
> Dyrt.. nææ det er bare dobbelt pris af en 4cylinder.
>
> Mvh
> Leon
>
Hvordan ved du den kun går på 5-6 cyl,
tjek fordelerdækslet for fugt og elektriske streger, og kik ledningerne
efter
for slidmærker du skal tage en ledning af adgangen og sætte den på igen
husk at tørre dem af med rensebenzin så der ikke er olie og snavs på.

Du kan være heldig at det er tændrørene der har fået for meget olie,
mange gange kan man hvis man ved hvilke cyl den er gal med skrue tændrøret
ud og banke det sammen til 0,2mm eller 0,1 men husk der skal være luft
imellem
elektroderne, men det er kun for at se om de manglede cylle kommer med, og
gør
de det så har man jo fundet ud af at man enten har et dårligt tændrør eller
det er
ledninger eller dæksel.

få taget en kompretions test så ved du en del om din motor.

Du kan også mens den køre prøve at lave lang gnist, så hæver den spændingen
volsomt og får måske gang i tændrøret, du tager en tang der er isoleret og
hiver
tændrørshætten af det rør der måske er dårligt men du skal ikke hive den
mere
af end den stadigvæk kan træke en gnist så trækker du ledningen lidt ud
så den laver en lang gnist, nu kan du måske høre at den cyl kommer med.
Det er imellem tændrør og hætte man laver den lange gnist.





Holten (05-06-2006)
Kommentar
Fra : Holten


Dato : 05-06-06 11:13


"Per Christiansen" <p@lite.dk> skrev i en meddelelse
news:4483e64a$0$38663$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev i en meddelelse
> news:44835c19$0$2096$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>> >> Fyn ?
>>
>> http://www.usa-autodele.dk/ i Odense...
>> Og han er billigere end en marine forhandler.
>> Lige en side notits.. Kim (ejeren) er Europas hurtigeste mand
>> 0-100 på ca. 0,5 sek. 0-511 km/t på 4,64 sek.
>> Det er Kim selv der står for marine-dele
>>
> Hvordan ved du den kun går på 5-6 cyl,


Den gik ujævnt, og jeg prøvede at hive en tændrørshætte af en ad gangen, og
ved nogen kom der en reaktion andre ikke.


> tjek fordelerdækslet for fugt og elektriske streger, og kik ledningerne
> efter
> for slidmærker du skal tage en ledning af adgangen og sætte den på igen
> husk at tørre dem af med rensebenzin så der ikke er olie og snavs på.

> Du kan være heldig at det er tændrørene der har fået for meget olie,
> mange gange kan man hvis man ved hvilke cyl den er gal med skrue tændrøret
> ud og banke det sammen til 0,2mm eller 0,1 men husk der skal være luft
> imellem
> elektroderne, men det er kun for at se om de manglede cylle kommer med, og
> gør
> de det så har man jo fundet ud af at man enten har et dårligt tændrør
> eller det er
> ledninger eller dæksel.
>
> få taget en kompretions test så ved du en del om din motor.
>
> Du kan også mens den køre prøve at lave lang gnist, så hæver den
> spændingen
> volsomt og får måske gang i tændrøret, du tager en tang der er isoleret og
> hiver
> tændrørshætten af det rør der måske er dårligt men du skal ikke hive den
> mere
> af end den stadigvæk kan træke en gnist så trækker du ledningen lidt ud
> så den laver en lang gnist, nu kan du måske høre at den cyl kommer med.
> Det er imellem tændrør og hætte man laver den lange gnist.

Som skrevet i tidl. svar, så lader jeg en proff. kigge på den.

MVH

Holten





Holten (05-06-2006)
Kommentar
Fra : Holten


Dato : 05-06-06 11:10


"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev i en meddelelse
news:44835c19$0$2096$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> >> Fyn ?
>
> http://www.usa-autodele.dk/ i Odense...
> Og han er billigere end en marine forhandler.
> Lige en side notits.. Kim (ejeren) er Europas hurtigeste mand
> 0-100 på ca. 0,5 sek. 0-511 km/t på 4,64 sek.
> Det er Kim selv der står for marine-dele

HA HA sjovt nok besluttede jeg i går aftes at smide båden derud, så han lige
kan kigge den efter i sømmene.
Er du tankelæser ?
I det jeg ikke har andet en "gør-det-selv-viden" om motorer er det nok bedst
at en proff kigger på den.



>
>> Ja jeg lod den også køre 5 minutter, i starten rød den meget, men til
>> sidst slet ikke.
>
> Det er ganske normalt efter en konservering.

Fint nok

>
>>> Men en rensning af karburrartor er sikkert nødvendigt
>>> når den har stået så længe.

Må han så gøre !

>
> Ja, uden tvivl. af med svømmerhuset eller husene hvis det er en Holley
> karb.
> Det kan være nødvendigt med nye pakninger og o-ringe til svømmerhuset.
> Men lad den kører lidt inden du skiller den ad, for hvis den har mekanisk
> pumpe så sidder der en del skidt i den også og det bliver så pumpet med
> op.
> Pumpen kan ikke skilles af.
>
>> Ok, men kan vel ikke være årsagen til at den kun kørte på 5-6 cylindre ?
>> Den har jo kun en karburator.
>
> Nej det skyldes en tændingdfejl eller en brændt ventil/fast siddende
> løfter (tikker voldsomt), men nok mest det første.


Den tikkede faktisk lidt i den ene cylinderrække, da jeg havde gang i den.


> Skift tændkabler og/eller tændrør... skift evt. begge sæt det koster ca
> 1000,-
> Dyrt.. nææ det er bare dobbelt pris af en 4cylinder.

Tjaa alt er jo næsten dobbelt pris på sådan et svin, hvad mon den sluger af
brændstof, har du nogen erfaring ?

Takker for info.

MVH

Holten



Claus Hansen (05-06-2006)
Kommentar
Fra : Claus Hansen


Dato : 05-06-06 11:16

Var lige inde på siden..
Så et link som hed "DragRace", men turde ikke at klikke.
Tanken om 40 mænd i kjoler som løb efter hinanden fik mig til at lukke
siden.

Claus


>> http://www.usa-autodele.dk/ i Odense...



Holten (05-06-2006)
Kommentar
Fra : Holten


Dato : 05-06-06 11:49


"Claus Hansen" <nospam@divein.dk> skrev i en meddelelse
news:448404f9$0$920$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Var lige inde på siden..
> Så et link som hed "DragRace", men turde ikke at klikke.
> Tanken om 40 mænd i kjoler som løb efter hinanden fik mig til at lukke
> siden.


LOL

MVH

Holten



Holten (05-06-2006)
Kommentar
Fra : Holten


Dato : 05-06-06 11:14


"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev i en meddelelse
news:44835c19$0$2096$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> >> Fyn ?
>> Ok, men kan vel ikke være årsagen til at den kun kørte på 5-6 cylindre ?
>> Den har jo kun en karburator.
>
> Nej det skyldes en tændingdfejl eller en brændt ventil/fast siddende
> løfter (tikker voldsomt), men nok mest det første.

Hvis det nu er en ventil, hvad tror du så vi snakker om
prismæssigt/arbejdsløn ?
Den tikkede men jeg synes ikke det var voldsomt.


MVH

Holten



Holten (05-06-2006)
Kommentar
Fra : Holten


Dato : 05-06-06 11:57


"Holten" <virker@ikke.dk> skrev i en meddelelse
news:4481bb13$0$47010$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...


Jeg har i øvrigt lidt smidt et par billeder af motoren i dk.binær.motor.


MVH

Holten



Leon Hulstroem (05-06-2006)
Kommentar
Fra : Leon Hulstroem


Dato : 05-06-06 13:43

> Jeg har i øvrigt lidt smidt et par billeder af motoren i dk.binær.motor.

Den er ok ud... men den er let modificeret.

Det er efter synende, en smallblock Chevrolet motor med HEI-tænding dvs
tændingsmodul. Den har fået et alu-indsug med en Holley 6xxcfm vacuum med
manual choke (61xx serie - nummeret står på centerhuset under filteret). Det
ligner ikke en marine karb. de plejer at være pulverlakeret, men det ses
lettest ved at tage filteret af og se og overløbsrørene stritter op eller er
lange og bukket ned i karburatoren.
Det ligner også alu-toppe, men de kan jo være malet.
Mit gæt ville være at det ikke er original motoren, de er typisk helt sorte
og alt alu er pulverlakeret.. og slet ikke med taiwan crome-topdæksler.
Den er ferskvandskølet og det er bestemt er stort plus når der er alu dele
på motoren

Men den HEI-tænding kan drille vildt.

Prøv at ringe til Kim (USA-Autodele) de har også et værksted.

Mvh
Leon



Holten (05-06-2006)
Kommentar
Fra : Holten


Dato : 05-06-06 19:05


"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev i en meddelelse
news:448426c8$0$2107$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Jeg har i øvrigt lidt smidt et par billeder af motoren i dk.binær.motor.
>
> Den er ok ud... men den er let modificeret.
>
> Det er efter synende, en smallblock Chevrolet motor med HEI-tænding dvs
> tændingsmodul. Den har fået et alu-indsug med en Holley 6xxcfm vacuum med
> manual choke (61xx serie - nummeret står på centerhuset under filteret).
> Det ligner ikke en marine karb. de plejer at være pulverlakeret, men det
> ses lettest ved at tage filteret af og se og overløbsrørene stritter op
> eller er lange og bukket ned i karburatoren.
> Det ligner også alu-toppe, men de kan jo være malet.
> Mit gæt ville være at det ikke er original motoren, de er typisk helt
> sorte og alt alu er pulverlakeret.. og slet ikke med taiwan
> crome-topdæksler.
> Den er ferskvandskølet og det er bestemt er stort plus når der er alu dele
> på motoren

En ekspert Jubii

Så kan jeg fortælle at jeg har købt den af en som kun har sejlet i den 3
gange på 4 år.
Han købte den af en V8-freak, og med følgende beskrivelse:


Alu Highper
Smede-stempler
Special lejer
"kubelwelle-pleul+kolben feingewuchtet, lidt tysk ja, og betyder ?
Forstærket oliepumpe
Grose Öhlwanne, tjoo også tysk ?
Dobbeltroller steuerkette
Rollerkipphebel
Spec. knastaksler
Edelbrock Ansaugspinne
Holly Kaburator
Transistortænding

Motoren skulle have kostet en formue at bygge, men det kan du sikkert
fortælle mere om.
Den skulle efter sigende have en hel del heste, hvad tror du ?



>
> Men den HEI-tænding kan drille vildt.

OK
>
> Prøv at ringe til Kim (USA-Autodele) de har også et værksted.

Gør jeg i morgen, og håber så han ikke har flere ugers ventetid på
værkstedet

MVH

Holten



Per Christiansen (05-06-2006)
Kommentar
Fra : Per Christiansen


Dato : 05-06-06 20:45

Hvad program er det lige man bruger til at se
de billeder med



Holten (05-06-2006)
Kommentar
Fra : Holten


Dato : 05-06-06 21:19


"Per Christiansen" <p@lite.dk> skrev i en meddelelse
news:448489c7$0$38666$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hvad program er det lige man bruger til at se
> de billeder med


Dem kan du se med et hvilket som helst.
Hvis du ikke kan hente dem, så smid en mailadresse, så mailer jeg den til
dig.


MVH

Holten



Leon Hulstroem (05-06-2006)
Kommentar
Fra : Leon Hulstroem


Dato : 05-06-06 23:33

<snip>

> Alu Highper

Kan være hvad som helst !!!

> Smede-stempler

dvs de kan tåle lidt tæsk, er væsentlige bedre end std. alu-stempler
De er bearbejdet af et styk solid metal, ikke støbt og bearbejdet som de
fleste

> Special lejer

hmmm overstørrelse eller kvalitet !!

> "kubelwelle-pleul+kolben feingewuchtet, lidt tysk ja, og betyder ?

krydspind+stempel har samme vægt inden for 0.x gram

> Forstærket oliepumpe

findes ikke... der findes justerbar tryk og mængde

> Grose Öhlwanne, tjoo også tysk ?

Stort bundkar

> Dobbeltroller steuerkette

Dobbelt knastkæde

> Rollerkipphebel

Rullevippe-arme

> Spec. knastaksler

aksel ikke aksler..

> Edelbrock Ansaugspinne

Edelbrock alu-indsug.. dem findes der et hav af modeller af

> Holly Kaburator
> Transistortænding

> Motoren skulle have kostet en formue at bygge, men det kan du sikkert
> fortælle mere om.
> Den skulle efter sigende have en hel del heste, hvad tror du ?

Det er jo svært at sige når man ikke kender knast's løft/grader,
komp.forholdet, topstykkerne osv...

Et bud ville være omkring 300-330hk på krumtappen og ca 270hk på skruen
Og en gør-det-selv bygge pris på 15-30000,- (gode alutoppe koster let 10k)
forud sat at man har en død motor man kan tage marine-delene fra.
Man kan finde mange gode brugte tuningsdele til en CSB (Chevrolet
SmallBlock) på smallblock.dk

Jeg og en ven har bygget en 351cui Ford Windsor v8 fra bunden og total
renoveret den for ca 12k.
Den originale motor havde knækket knasten og smidt 2 stempler ud igennem
siden, vi købte en brugt fra en Mustang og en masse stumper i usa.
Dyreste indkøb var den brugte motor (5500,-) og 3000,- til cylinder-service,
resten købte vi stumper for.
For de penge kan man faktisk købe en turnkey ud af posen ny motor 250hk i
usa, men der kommer lige fragt, told og moms på :-/ lorteland !

Mvh
Leon




Holten (06-06-2006)
Kommentar
Fra : Holten


Dato : 06-06-06 16:44


"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev i en meddelelse
news:4484b105$0$2090$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> <snip>
>
>> Alu Highper
>
> Kan være hvad som helst !!!
>
>> Smede-stempler
>
> dvs de kan tåle lidt tæsk, er væsentlige bedre end std. alu-stempler
> De er bearbejdet af et styk solid metal, ikke støbt og bearbejdet som de
> fleste
>
>> Special lejer
>
> hmmm overstørrelse eller kvalitet !!
>
>> "kubelwelle-pleul+kolben feingewuchtet, lidt tysk ja, og betyder ?
>
> krydspind+stempel har samme vægt inden for 0.x gram
>
>> Forstærket oliepumpe
>
> findes ikke... der findes justerbar tryk og mængde
>
>> Grose Öhlwanne, tjoo også tysk ?
>
> Stort bundkar
>
>> Dobbeltroller steuerkette
>
> Dobbelt knastkæde
>
>> Rollerkipphebel
>
> Rullevippe-arme
>
>> Spec. knastaksler
>
> aksel ikke aksler..
>
>> Edelbrock Ansaugspinne
>
> Edelbrock alu-indsug.. dem findes der et hav af modeller af
>
>> Holly Kaburator
>> Transistortænding
>
>> Motoren skulle have kostet en formue at bygge, men det kan du sikkert
>> fortælle mere om.
>> Den skulle efter sigende have en hel del heste, hvad tror du ?
>
> Det er jo svært at sige når man ikke kender knast's løft/grader,
> komp.forholdet, topstykkerne osv...
>
> Et bud ville være omkring 300-330hk på krumtappen og ca 270hk på skruen
> Og en gør-det-selv bygge pris på 15-30000,- (gode alutoppe koster let 10k)
> forud sat at man har en død motor man kan tage marine-delene fra.
> Man kan finde mange gode brugte tuningsdele til en CSB (Chevrolet
> SmallBlock) på smallblock.dk
>
> Jeg og en ven har bygget en 351cui Ford Windsor v8 fra bunden og total
> renoveret den for ca 12k.
> Den originale motor havde knækket knasten og smidt 2 stempler ud igennem
> siden, vi købte en brugt fra en Mustang og en masse stumper i usa.
> Dyreste indkøb var den brugte motor (5500,-) og 3000,- til
> cylinder-service, resten købte vi stumper for.
> For de penge kan man faktisk købe en turnkey ud af posen ny motor 250hk i
> usa, men der kommer lige fragt, told og moms på :-/ lorteland !

Ja lorteland kan vi på det punkt kun være enige.

Ringede til USA auto i dag, men Kim kommer først hjem på torsdag, og de
ville kunne kigge på motoren den 21 juni
Anbefalede så en gut fra Fredericia, som skulle være lige så kompetent når
vi snakker USA V8-motorer, kan ikke lige huske hvad han hed.
Hen har netop lige købt Hovedvejens Auto (tidl. test-/tuningscenter) i Ejby,
kun 10 km fra hvor jeg bor.
Her til aften blev båden så overdraget ham, og har lovet at kigge på den i
denne uge, og hvis ikke der var noget kompliceret med den, skulle jeg kunne
sejle i week.enden

MVH

Holten



Leon Hulstroem (11-06-2006)
Kommentar
Fra : Leon Hulstroem


Dato : 11-06-06 16:14

> Ringede til USA auto i dag, men Kim kommer først hjem på torsdag, og de
> ville kunne kigge på motoren den 21 juni
> Anbefalede så en gut fra Fredericia, som skulle være lige så kompetent når
> vi snakker USA V8-motorer, kan ikke lige huske hvad han hed.
> Hen har netop lige købt Hovedvejens Auto (tidl. test-/tuningscenter) i
> Ejby, kun 10 km fra hvor jeg bor.
> Her til aften blev båden så overdraget ham, og har lovet at kigge på den i
> denne uge, og hvis ikke der var noget kompliceret med den, skulle jeg
> kunne sejle i week.enden

Hvordan går det med den ?

-Leon



Holten (12-06-2006)
Kommentar
Fra : Holten


Dato : 12-06-06 19:32


"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev i en meddelelse
news:448c334c$0$2093$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Ringede til USA auto i dag, men Kim kommer først hjem på torsdag, og de
>> ville kunne kigge på motoren den 21 juni
>> Anbefalede så en gut fra Fredericia, som skulle være lige så kompetent
>> når vi snakker USA V8-motorer, kan ikke lige huske hvad han hed.
>> Hen har netop lige købt Hovedvejens Auto (tidl. test-/tuningscenter) i
>> Ejby, kun 10 km fra hvor jeg bor.
>> Her til aften blev båden så overdraget ham, og har lovet at kigge på den
>> i denne uge, og hvis ikke der var noget kompliceret med den, skulle jeg
>> kunne sejle i week.enden
>
> Hvordan går det med den ?

Det går for LANGSOMT, ham der skal lave eftersyn på den har nu fået 4 sæt
forkerte tændrør hjem.
Selv om USA Autodele skulle være forhandler af ACCEL tændrør, har de dem
ikke på lager, så nu skal der findes alternative som passer, og det er
åbenbart ikke så ligetil.

Han håber på de ankommer i morgen formiddag, og så bliver dyret startet op.

De gamle var alle meget tilsodet, og dette er ikke unormalt når den har
stået stille i over 1 år, og så bliver startet op sagde han. Olie + gl
benzin kan tilsode dem i løbet af ingen tid.

Håber på at jeg kan skrive lidt positivt til dig/jer i morgen.

Hvor i landet bor du, så kan det jo være du kunne tage en tur med på
Lillebælt ?

MVH

Holten



Leon Hulstroem (12-06-2006)
Kommentar
Fra : Leon Hulstroem


Dato : 12-06-06 20:13

> Håber på at jeg kan skrive lidt positivt til dig/jer i morgen.

Ser vi frem til.

> Hvor i landet bor du, så kan det jo være du kunne tage en tur med på
> Lillebælt ?

Jeg er ikke til små bælter kun store jeg bor i Korsør

Mvh
Leon



Holten (12-06-2006)
Kommentar
Fra : Holten


Dato : 12-06-06 20:34


"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev i en meddelelse
news:448dbcd4$0$2088$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Håber på at jeg kan skrive lidt positivt til dig/jer i morgen.
>
> Ser vi frem til.

Ditto

>
>> Hvor i landet bor du, så kan det jo være du kunne tage en tur med på
>> Lillebælt ?
>
> Jeg er ikke til små bælter kun store jeg bor i Korsør

Ja men så må jeg jo nøjes



Holten (13-06-2006)
Kommentar
Fra : Holten


Dato : 13-06-06 21:38


"Holten" <virker@ikke.dk> skrev i en meddelelse
news:4481bb13$0$47010$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> God dag i gruppen.

Så kom der nye tændrør i motoren og den kører perfekt på alle cylindre.
Desværre tikker den stadig fra en ventilløfter ;-(
Motormanden lod den køre i et kvarter for at høre om det ville fortage sig
uden held.

Ventildæksel blev afmonteret, og en vippearm afmonteret.
Den der stang som går fra ventilløfteren til vippearmen kunne ikke bevæge
sig i det spillerum den skulle, så i morgen bliver der åbnet ned til
ventilløfterne, for ar se hvorfor den ikke kan det ??
Man kunne også se på "sædet" i vippearmen at der var lidt mærker fra denne
"stang"

MVH

Holten



Leon Hulstroem (13-06-2006)
Kommentar
Fra : Leon Hulstroem


Dato : 13-06-06 22:10


> Så kom der nye tændrør i motoren og den kører perfekt på alle cylindre.

Det var jo så den godt nyhed

> Desværre tikker den stadig fra en ventilløfter ;-(
> Ventildæksel blev afmonteret, og en vippearm afmonteret.
> Den der stang som går fra ventilløfteren til vippearmen kunne ikke bevæge
> sig i det spillerum den skulle, så i morgen bliver der åbnet ned til
> ventilløfterne, for ar se hvorfor den ikke kan det ??

Ja, det er et alm. kendt på motorer med hydrauliske løftere, især hvis det
er en lidt skrap knast.

Det virker sådan, at olien pumper løfteren op og når knasten så trykker på
løfteren så presser den på stødstangen, som trykker på ydersiden af
vippearmen, som presser ventilen ned.

Dør Løfteren's "pump-up funktion" så presser den ikke nok på stødstangen og
der opstår slup ved høje omdrejninger. Dvs at stødstangen bliver "svævene"
og så får det hele for alvor tæst.

Grunden til at motoren stadig kan kører er at der i løfteren er en fjeder,
den sker der sjællent noget med.
Men det kan desværre blive en pæn udskrivning

8 stk Tændrør 600,-
8 stk Løftere 1500,- man skifter dem alle.

Du skal have "hi-rev" typen, med lille og stort løft alt efter
omdr/olietryk, det får du en meget bedre tomgang af og det er ikke lige så
hårdt ved "vippetøjet"

8 stk Stødstanger 1000,- dem skifter man også
1 stk Vippearm 300,- (std) rullearm koster ca 1000,- stk
Pakningssæt 600,-
Timeløn vel en arbejdsdag á 350,-

Men vær glad for at det er en Smallblock Chevy du skal reppe på, havde det
været en BigBlock, så ville du være nok til at få hævet kassekredit'en

Skulle det nu vise sig at den har mekanisk knast, så er vi ude i en anden
problematik.
Denne type tikker ikke, de LARMER.

> Man kunne også se på "sædet" i vippearmen at der var lidt mærker fra denne
> "stang"

Knækket vippearme, bukket stødstænger, ødelagt knast (banket flad) er en
kendt skade ved længerevarig kørsel med en defekt løftere, jeg selv oplevet
det og det der er værre på min 500+hk 7.8L Buick

Jeg tror det eneste jeg ikke har prøvet, er at trykke livet ud af bunden på
en motor... endnu.
Men med lidt "lattergas" N2O og forkert timing, skal det nok lykkes mig en
dag.

Mvh
Leon



Holten (14-06-2006)
Kommentar
Fra : Holten


Dato : 14-06-06 20:27


"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev i en meddelelse
news:448f29ae$0$2096$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>> Så kom der nye tændrør i motoren og den kører perfekt på alle cylindre.
>
> Det var jo så den godt nyhed
>
>> Desværre tikker den stadig fra en ventilløfter ;-(
>> Ventildæksel blev afmonteret, og en vippearm afmonteret.
>> Den der stang som går fra ventilløfteren til vippearmen kunne ikke bevæge
>> sig i det spillerum den skulle, så i morgen bliver der åbnet ned til
>> ventilløfterne, for ar se hvorfor den ikke kan det ??
>
> Ja, det er et alm. kendt på motorer med hydrauliske løftere, især hvis det
> er en lidt skrap knast.
>
> Det virker sådan, at olien pumper løfteren op og når knasten så trykker på
> løfteren så presser den på stødstangen, som trykker på ydersiden af
> vippearmen, som presser ventilen ned.
>
> Dør Løfteren's "pump-up funktion" så presser den ikke nok på stødstangen
> og der opstår slup ved høje omdrejninger. Dvs at stødstangen bliver
> "svævene" og så får det hele for alvor tæst.
>
> Grunden til at motoren stadig kan kører er at der i løfteren er en fjeder,
> den sker der sjællent noget med.
> Men det kan desværre blive en pæn udskrivning
>
> 8 stk Tændrør 600,-
> 8 stk Løftere 1500,- man skifter dem alle.
>
> Du skal have "hi-rev" typen, med lille og stort løft alt efter
> omdr/olietryk, det får du en meget bedre tomgang af og det er ikke lige så
> hårdt ved "vippetøjet"
>
> 8 stk Stødstanger 1000,- dem skifter man også
> 1 stk Vippearm 300,- (std) rullearm koster ca 1000,- stk
> Pakningssæt 600,-
> Timeløn vel en arbejdsdag á 350,-
>
> Men vær glad for at det er en Smallblock Chevy du skal reppe på, havde det
> været en BigBlock, så ville du være nok til at få hævet kassekredit'en
>
> Skulle det nu vise sig at den har mekanisk knast, så er vi ude i en anden
> problematik.
> Denne type tikker ikke, de LARMER.
>
>> Man kunne også se på "sædet" i vippearmen at der var lidt mærker fra
>> denne "stang"
>
> Knækket vippearme, bukket stødstænger, ødelagt knast (banket flad) er en
> kendt skade ved længerevarig kørsel med en defekt løftere, jeg selv
> oplevet det og det der er værre på min 500+hk 7.8L Buick

Lyder ikke spec. sjovt.
Var forbi ham i dag, hvor han så have fået pillet indsugningsmanifold af.
Han fortalt at det var MEGET mystisk, for nu have han ikke lavet andet end
at skrue i v8--motorer i 15 år.
Han sagde at da den var adskildt, så kunne stødstanden pludselig bevæge sig
som den skulle, og passede perfekt i både top og bund.
Han havde faktisk sidde i båden og i en halv time og drukket en kop kaffe,
for at overveje hvad fanden der kunne være årsagen.
Nu ved jeg ikke om jeg forklarede tydeligt nok i går hvad det var galt.
Selve stødstanden kunne fint trækkes op ad hullet, som jo er ovalt. I dette
ovale hul i indsugningsmanifolden skal den selvfølgelig kunne bevæge sig op
og ned for at påvirke vippearmen, men samtidig med skal den jo så kunne
bevæge sig lidt fra side til side i selve hullet, der jo er ovalt til
formålet.
Det var det den ikke kunne !!
Stødstangen var ikke bukket/bøjet på nogen måde.

Undskyld hvis jeg pensler lidt for meget ud, du kender jo systemet 1000
gange bedre end jeg, men blot for at forklare problematikken.

Giver det nogen mening ??

MVH

Holten


>
> Jeg tror det eneste jeg ikke har prøvet, er at trykke livet ud af bunden
> på en motor... endnu.
> Men med lidt "lattergas" N2O og forkert timing, skal det nok lykkes mig en
> dag.
>
> Mvh
> Leon
>



Leon Hulstroem (14-06-2006)
Kommentar
Fra : Leon Hulstroem


Dato : 14-06-06 22:54

> Var forbi ham i dag, hvor han så have fået pillet indsugningsmanifold af.

Ja, det er jo eneste måde, man kan komme til løfterene.

> Han sagde at da den var adskildt, så kunne stødstanden pludselig bevæge
> sig som den skulle, og passede perfekt i både top og bund.

jow, det lyder lidt mystisk, men der skal ikke vildt meget til for så stort
er hullet jo heller ikke.
En olieslakke, støbegrater på indsuget osv.. er nogle muligheder. Der vil
altid være friktions-/glide-/kontakt-mærker så, både på stødstang og
modpart.

> men samtidig med skal den jo så kunne bevæge sig lidt fra side til side i
> selve hullet, der jo er ovalt til formålet.
> Det var det den ikke kunne !!

Det er klart at stødstangen ændre vinkel når der vippearmen vipper.

> Giver det nogen mening ??

Det er jo svært når man ikke har hånd for sagen.
Men.. tænkte, kan det være vippe-ratio på vippearmene den er gal med !!
Man kan nemlig få armene med forskellige vippe-faktorer og det vil give en
ændring af sidevandring, dette er specielt for rulle-vippearme. Men jeg
mener bare at er i sammen hæng med topstykkers ventiler og hvormeget og hvor
hurtigt der kan trykkes... men man ved aldrig.

Mvh
Leon




Holten (15-06-2006)
Kommentar
Fra : Holten


Dato : 15-06-06 20:53


"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev i en meddelelse
news:44908591$0$2089$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> En olieslakke, støbegrater på indsuget osv.. er nogle muligheder. Der vil
> altid være friktions-/glide-/kontakt-mærker så, både på stødstang og
> modpart.
>
>> men samtidig med skal den jo så kunne bevæge sig lidt fra side til side i
>> selve hullet, der jo er ovalt til formålet.
>> Det var det den ikke kunne !!
>
> Det er klart at stødstangen ændre vinkel når der vippearmen vipper.
>
>> Giver det nogen mening ??
>
> Det er jo svært når man ikke har hånd for sagen.
> Men.. tænkte, kan det være vippe-ratio på vippearmene den er gal med !!
> Man kan nemlig få armene med forskellige vippe-faktorer og det vil give en
> ændring af sidevandring, dette er specielt for rulle-vippearme. Men jeg
> mener bare at er i sammen hæng med topstykkers ventiler og hvormeget og
> hvor hurtigt der kan trykkes... men man ved aldrig.

Nææ, han har i dag fået nyt pakningssæt hjem og samler den i morgen, så det
bliver godt nok spændende........

Fortsættelse følger.

MVH

Holten



Holten (17-06-2006)
Kommentar
Fra : Holten


Dato : 17-06-06 21:37


"Holten" <virker@ikke.dk> skrev i en meddelelse
news:4481bb13$0$47010$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> God dag i gruppen.


Så har jeg hentet båden og testet motoren, som kører perfekt !!! underligt
??

Nå men i morgen når jeg og fruen får øjne bliver Lillebælt forhåbentligt
pisket til skum

MVH

Holten



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408927
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste