/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
1 cyl Yanmar
Fra : Poul Kongsfelt


Dato : 02-06-06 20:59

Jeg har en 9 hk 1 cyl Yanmar med saltvandskøling i min sejlbåd.
Efter at have skiftet olie og filter er den begyndt at ose kraftigt ved høje
omdrejninger. Jeg har nok fyldt for meget olie på, men efter at have tømt
af, så det passer med stregerne på oliepineden oser den stadigvæk. Er der
nogen der har en forklaring og en mulig løsning.
Motoren lyder som normalt.

Venlig hilsen

Poul



 
 
løth (02-06-2006)
Kommentar
Fra : løth


Dato : 02-06-06 23:14

Hej Poul!
Jeg har selv en Yanmar ysb 8 hk.
I manualen står der,hold øje med udstødningsgassen,hvis den bliver
meget sort ,er det fordi motoren er overbelastet.
tag noget af gassen af.
Kan det tænkes at skruen er blevet begroet ,så den skal slæbe noget
mere?
eller noget har sat sig fast i skruen?
mvh Sln.
Poul Kongsfelt skrev:

> Jeg har en 9 hk 1 cyl Yanmar med saltvandskøling i min sejlbåd.
> Efter at have skiftet olie og filter er den begyndt at ose kraftigt ved høje
> omdrejninger. Jeg har nok fyldt for meget olie på, men efter at have tømt
> af, så det passer med stregerne på oliepineden oser den stadigvæk. Er der
> nogen der har en forklaring og en mulig løsning.
> Motoren lyder som normalt.
>
> Venlig hilsen
>
> Poul


Bjarke Christensen (02-06-2006)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 02-06-06 23:36

Ved det ikke, men på en bil kan pakningerne sprænge, hvis den kører med for
meget olie....


??

Bjarke


"Poul Kongsfelt" <poul.kongsfelt@tdcadsl.dk> wrote in message
news:4480989e$0$189$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Jeg har en 9 hk 1 cyl Yanmar med saltvandskøling i min sejlbåd.
> Efter at have skiftet olie og filter er den begyndt at ose kraftigt ved
> høje omdrejninger. Jeg har nok fyldt for meget olie på, men efter at have
> tømt af, så det passer med stregerne på oliepineden oser den stadigvæk. Er
> der nogen der har en forklaring og en mulig løsning.
> Motoren lyder som normalt.
>
> Venlig hilsen
>
> Poul
>



ThomasB (03-06-2006)
Kommentar
Fra : ThomasB


Dato : 03-06-06 12:16

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse
news:4480bd3b$0$60781$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> Ved det ikke, men på en bil kan pakningerne sprænge, hvis den kører med
> for meget olie....

Vil du ikke være rar, at lade være med at topposte? Hvis vi alle sammen gør
det samme på hele usenet, så er der en chance for at vi får et virkelig godt
arkiv. Men hvis alle derimod gør som det passer dem, så kan vi i fremtiden
ikke bruge de gamle indlæg til noget.



Claus Tersgov (03-06-2006)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 03-06-06 01:45


Poul Kongsfelt skrev:

> Jeg har en 9 hk 1 cyl Yanmar med saltvandskøling i min sejlbåd.
> Efter at have skiftet olie og filter er den begyndt at ose kraftigt
> ved høje omdrejninger. Jeg har nok fyldt for meget olie på, men efter
> at have tømt af, så det passer med stregerne på oliepineden oser den
> stadigvæk. Er der nogen der har en forklaring og en mulig løsning.
> Motoren lyder som normalt.

Måske er olien for tynd og smutter gennem olieringene?

Kører du med flere omd. end du gjorde før?

Du har vel ikke blandet syntetisk og mineralsk olie?

Husk i øvrigt at måle olie, når motoren er kold, så du er sikker på, at al
olien er i karet. Gør man ikke det, kan der hurtigt smutte et par centiliter
i rør osv.

Claus



Leon Hulstroem (03-06-2006)
Kommentar
Fra : Leon Hulstroem


Dato : 03-06-06 07:39

> Jeg har en 9 hk 1 cyl Yanmar med saltvandskøling i min sejlbåd.
> Efter at have skiftet olie og filter er den begyndt at ose kraftigt ved
> høje omdrejninger. Jeg har nok fyldt for meget olie på, men efter at have
> tømt af, så det passer med stregerne på oliepineden oser den stadigvæk. Er
> der nogen der har en forklaring og en mulig løsning.
> Motoren lyder som normalt.

Hvad farve er røgen ?
Hvis den ryger sort er det formeget brændstof, ryger den hvidt/gråt så er
det olie/kølervæske (kølervæske smager også sødt i luften)

Mvh
Leon



Ole P. (03-06-2006)
Kommentar
Fra : Ole P.


Dato : 03-06-06 08:11

Leon Hulstroem wrote:
>
> Hvad farve er røgen ?
> Hvis den ryger sort er det formeget brændstof,

- OK, enig og som en anden skriver: overbelastning af motoren.

>ryger den hvidt/gråt
> så er det olie/kølervæske (kølervæske smager også sødt i luften)
>
- Giver olieforbrug ikke en blå røg?. Det gør det imho. ved biler

Vand giver hvid 'røg' - vanddamp. Motoren er saltvandskølet, så det kan ikke
være kølervæske.

--
hilsen Ole



Leon Hulstroem (03-06-2006)
Kommentar
Fra : Leon Hulstroem


Dato : 03-06-06 08:53

>> Hvad farve er røgen ?
>> Hvis den ryger sort er det formeget brændstof,
>
> - OK, enig og som en anden skriver: overbelastning af motoren.
>
>>ryger den hvidt/gråt
>> så er det olie/kølervæske (kølervæske smager også sødt i luften)
>>
> - Giver olieforbrug ikke en blå røg?. Det gør det imho. ved biler

Jo... den er blålig hvis olieforbruget er stort. Og når den er helt gal så
er der olie i kølevandet.
Der skal man observerer "pletten" og se om den fordamper, hvis den gør det
er det brændstof.

> Vand giver hvid 'røg' - vanddamp. Motoren er saltvandskølet, så det kan
> ikke være kølervæske.

Klart... men det kan jo være saltvand

Skulle det skyldes for høj oliestand, så kan der godt gå en times tid med at
få brændt det af, som hænger i cylinderen.
Dog skyldes pludseligt olieforbrug typisk at olietyvene er defekte.

Mvh
Leon



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408927
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste