install af php på en gentoo
Fra : andy

Dato : 02-06-06 15:33

Hej jeg vil gerne instalere en php til min apache2. Men det er ikke
lykkes for mig.
førdst har jeg instaleret apache2 det gik ok.
men så prøvede jeg at instalere dev-lang/php-5.1.4
& den marsket udgave dev-lang/php-5.1.4-r1
men med samme resultat.

Den kommer med en fejl melding:

> [...]
> checking whether to enable DOM support... yes
> checking for xml2-config path... (cached) /usr/bin/xml2-config
> checking whether libxml build works... (cached) yes
> checking whether to enable EXIF (metadata from images) support... yes
> checking for FrontBase SQL92 (fbsql) support... yes
> configure: error: Cannot find FrontBase in known installation directories
>
> !!! ERROR: dev-lang/php-5.1.4-r1 failed.
> !!! Function php5_1-sapi_src_compile, Line 573, Exitcode 1
> !!! configure failed
> !!! If you need support, post the topmost build error, NOT this status message.

Men når den vil instalere php skriver den:

> [...]
> * If 'threads' is on, try switching it off.
> *
> * USE flag frontbase enables support for software not present in Portage!
> *
> * This ebuild will continue, but if you haven't already installed the
> * software required to satisfy the list above, this package will probably
> * fail to compile later on.
> * *DO NOT* file bugs about compile failures or issues you're having
> * when using one of those flags, as we aren't able to support them.
> * |=|=|=|=|=|=| You are on your own if you use them! |=|=|=|=|=|=|

Har prøvet at ændre i mine user flags, ved ikke om det er dem?

de ser pt sådan ud.

> USE="async bittorrent bluetooth browserplugin cdrom chroot clamav csv cvs
> dnsdb dvb dvbplayer dvd dvdr dvdread dvi emoticon evolution firefox
> font-server fontconfig frontbase ftp gaim gb gd-external gdm gimp gmail
> gphoto2 gzip http httpd javascript lame ldapsam live logmail maildir
> maildrop md5sum mozcalendar moznomail mp4 mp4live mpeg2 mplayer mpm-event
> mpm-leader mythtv nagios-dns nat ntfs oggvorbis pdf php quotas reiserfs
> smp unicode virus-scan vlm win32codecs xchat xscreensaver -gd -kde"

Er der nogen der har et forslag til hvad jeg kan gøre

Fra : John Hinge

Dato : 03-06-06 08:14

On 02 jun 2006 andy was heard to say:

> Den kommer med en fejl melding:

> Er der nogen der har et forslag til hvad jeg kan gøre

Umiddelbart ser det ud til den tuder over Frontbase..
Du har stående i dit USE at der skal compiles med understøttelse
af Frontbase, men du har ikke Frontbase installeret..
Du skal nok enten installere det, eller fjerne det fra USE

Det er da ihvertfald mit umiddelbare gæt ud fra ovenstående :)

--
John Hinge - shayera / .sPOOn.
"You're basing your Pixie Faerie on Vin Diesel ? I'll say it again..

Fra : andy

Dato : 03-06-06 21:09

John Hinge wrote:
> [...]
> Du skal nok enten installere det, eller fjerne det fra USE
>
> Det er da ihvertfald mit umiddelbare gæt ud fra ovenstående :)

Tak det var det.