[FreeBSD] Kan ikke hente Asterisk fra port~
Fra : 123

Dato : 02-06-06 12:52

Inden jeg kommer alt for godt i gang, så skal jeg lige høre om pkg_add tager
fra ports? Hvis ikke den gør, så er der naturligvis en forklaring.

root@server# pkg_add -r asterisk
Error: FTP Unable to get
ftp://ftp.freebsd.org/pub/FreeBSD/ports/i386/packages-6.0-release/Latest/asterisk.tbz:
File unavailable (e.g., file not found, no access)
pkg_add: unable to fetch
'ftp://ftp.freebsd.org/pub/FreeBSD/ports/i386/packages-6.0-release/Latest/asterisk.tbz'
by URL

Jeg køre 6.0-RELEASE og kan heller ikke se den "manuelt" fra deres FTP side
omend den findes som ports:

root@nserver# locate asterisk
/usr/ports/net/asterisk

Jeg kan godt køre en "make; make install" direkte i ports, men burde det
ikke være det samme som pkg_add udover at den henter en færdigkompileret
udgave? Og hvis ikke det er det samme, kan man så opdatere pkg_add, så den
kan finde det samme som i ports?

Fra : Lars Stokholm

Dato : 02-06-06 13:20

On 2006-06-02, 123 <11@22.33> wrote:
> Inden jeg kommer alt for godt i gang, så skal jeg lige høre om pkg_add tager
> fra ports? Hvis ikke den gør, så er der naturligvis en forklaring.

Nej, pkg_add henter, som du selv er inde på, færdigkompilerede ports, men nogen
skal jo kompilere dem først. Det er ikke alle ports du kan forvente at hente
som packages.

> [...]
> udgave? Og hvis ikke det er det samme, kan man så opdatere pkg_add, så den

pkg_add er jo helt naturligt begrænset af hvad der ligger på ftp-serveren,
så du kan ikke opdatere pkg_add til at kunne det.

Til gengæld vil jeg anbefale dig at kigge på sysutils/portupgrade. Hvis du
vil installere asterisk, skriver du bare:

# portinstall asterisk

Og så installerer den fra ports. Hvis du gerne vil bede den om at lede efter
en færdigkompileret package først, skriver du:

# portinstall -P asterisk

Du slipper ikke udenom at bruge ports, hvis ikke programmet findes som
færdigkompileret package. Men jeg kan trøste dig med at en port, så at sige,
bliver til en package, så snart den er kompileret og installeret. Du kan
altså afinstallere en installeret port (package) med pkg_delete.

http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/ports-using.html

Jeg håber det gav mening. Læs om ports og spørg hvis der er noget... :)

--
Lars @ FreeBSD 6.1

Fra : 123

Dato : 02-06-06 13:29

> [...]
> efter
> en færdigkompileret package først, skriver du:

Okay, jeg bruger allerede portupgrade men portinstall kendte jeg ikke. Tak,
det gav mening

Fra : Niels Callesøe

Dato : 03-06-06 12:25

Lars Stokholm wrote:

> [...]
> kompileret og installeret. Du kan altså afinstallere en
> installeret port (package) med pkg_delete.

Jeg har altid syntes det var hul i hovedet at pkg_add kun behandler
packages, mens pkg_delete bruges til både packages og ports. Derudover
skulle man synes portinstall burde have en --deinstall switch.

--
Niels Callesøe - dk pfy
pfy[at]nntp.dk - http://www.t29.dk/~nica/disclaimer.php

This space for rant.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 03-06-06 13:50

On 2006-06-03, Niels Callesøe <pfy@nntp.dk> wrote:
> Jeg har altid syntes det var hul i hovedet at pkg_add kun behandler
> packages, mens pkg_delete bruges til både packages og ports. Derudover
> skulle man synes portinstall burde have en --deinstall switch.

Ports og packages er jo helt forskellige væsener, som udgangspunkt,
mens de (gudskelov) behandles ens, når først de er installeret.
Derfor synes jeg at det er helt fint, at pkg_add kun behandler
packages. Men jeg skal ikke kunne sige, om det er filisofien bag.

Det pkg_add mangler er en mulighed for at opgradere de installerede
packages. Det tror jeg egentlig er grunden til, at portupgrade har
en -P (eller -PP) option. Det er faktisk dén mulighed der er hul i
hovedet. Den ser på versionsnummre fra ports'ne, men henter pakker
fra FTP-serveren. Det sker dog kun hvis versionerne matcher, og det
er højst usandsynligt, hvis man har CVSup'et sine ports. Og hvis
man ikke har, så er der jo heller ikke noget at opdatere.

Desuden er portupgrade stort set kun en wrapper for hvad man kan
gøre med Makefiles fra /usr/ports/. Det er vel også derfor den ikke
ligger i basesystemet, men som port.

> mens pkg_delete bruges til både packages og ports. Derudover
> skulle man synes portinstall burde have en --deinstall switch.

Det ville være forvirrende. Det er jo ikke en port man afinstal-
erer, men en package.