Unix - Linux? Forskellen?
Fra : Y.P.2

Dato : 01-06-06 22:50

Linux er jo navnet for et OS og som har lavet Gentoo, Ubuntu osv, men hvad
betyder Unix? det samme eller hvad?

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 01-06-06 23:03

On Thu, 1 Jun 2006 23:50:18 +0200, Y.P.2 wrote:

> Linux er jo navnet for et OS og som har lavet Gentoo, Ubuntu osv,

Ikke helt. Linux er navnet på en kerne, som sammen med en række andre
programmer bliver til et styresystem.

> men hvad betyder Unix? det samme eller hvad?

Ikke det samme, og dog - læs mere her:

<http://da.wikipedia.org/wiki/Unix>
<http://da.wikipedia.org/wiki/Linux>

Mvh.

Adam

--
"When something is modal, then its interpretation Adam Sjøgren
depends upon the system state, which adds to the asjo@koldfront.dk

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 01-06-06 23:18

"Y.P.2" <txt@YYYc.dk (slet YYY)> writes:

> Linux er jo navnet for et OS og som har lavet Gentoo, Ubuntu osv, men hvad
> betyder Unix? det samme eller hvad?

<....ungdommen nutildags....>

Unix er ca. 20 år ældre end Linux. Oprindelig designet som et
single-user system på PDP hardware (PDP-7?). Navnet (opr. UNICS) er en
vits på Multics som var et stort mainframe system på den tid.

I løbet af 70'erne og 80'erne opstod en lang række kommercielle Unix
varianter. Fælles for disse var at de var meget dyre (20000/år for en
1-bruger licens) hvilket gjorde systemet reelt ubrugeligt i forhold
til PC'er da de kom frem.

Linux er essentielt "Linus' Unix", en fri software kerne der sammen
med GNU og X11 software kunne udbygges til et meget Unix-lignende
system. (Der var et mellemspil med Tanenbaum's Minix, men lad nu det
ligge...)

Tag evt. et kik på

http://www.levenez.com/unix/

Fra : Bo Simonsen

Dato : 02-06-06 08:13

On 2006-06-01, Peter Dalgaard <p.dalgaard@biostat.ku.dk> wrote:

> [...]
| single-user system på PDP hardware (PDP-7?). Navnet (opr. UNICS) er en
| vits på Multics som var et stort mainframe system på den tid.

Mener det var PDP-11, at den første udgave af UNIX blev født på,
men det var nu en detalje.

Jeg vil nu ikke sige UNIX er en vits på Multics, nærmere inspireret
af Multics, det fede var jo ved Unix du ikke behøvede en mainframe
for at have et multitasking operativsystem.

Hvis ideerne om bl.a. sikkerhed fra multics var indførm i modernede
UNIX'es ville systemerne ikke have så svag en sikkerheds infrastruktur
som disse har idag.

Se evt.

   http://lwn.net/Articles/9620/

--
Bo Simonsen | E-Mail : bo@geekworld.dk
Stud.Scient | Homepage : http://bo.geekworld.dk/

"Computer Science is no more about computers than astronomy is about telescopes."
--- Edsgar Dijkstra

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-06-06 10:27

Bo Simonsen skrev den 02-06-2006 09:12:

> Jeg vil nu ikke sige UNIX er en vits på Multics, nærmere inspireret
> af Multics, det fede var jo ved Unix du ikke behøvede en mainframe
> for at have et multitasking operativsystem.

Unix havde den store fordel faktisk at kunne bruges i praksis.

> Hvis ideerne om bl.a. sikkerhed fra multics var indførm i modernede
> UNIX'es ville systemerne ikke have så svag en sikkerheds infrastruktur
> som disse har idag.

Der er ikke en fælles standard for dette, da det så ikke ville være Unix
mere.

Men du kan fx se på "Trusted Solaris" for Suns bud på hvordan det kunne
gøres.

Jeg ved ikke om der er tiltag i Linux/BSD-verdenen for at gøre noget
tilsvarende.

--
Thorbjørn

Fra : Peter Makholm

Dato : 02-06-06 10:43

Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> writes:

> Der er ikke en fælles standard for dette, da det så ikke ville være
> Unix mere.

Hvis ellers virksomhederne havde kunnet blive enige om posix.1e så
ville det have været unix. Men da flere af unix-producenterne allerede
havde hver deres udvidelse kunne de ikke blive enige, så posix.1e blev
formelt aldrig til noget.

> Jeg ved ikke om der er tiltag i Linux/BSD-verdenen for at gøre noget
> tilsvarende.

Jeg mener at der både findes linux- og bsd-projekter der tager
udgangspunkt i at implementere dele af det suidste posix.1e-draft.

--
Peter Makholm | According to the hacker ethic, the meaning of life
peter@makholm.net | is not Friday, but it is not Sunday either