"check the stderr" - men hvordan det?
Fra : Lars Stokholm

Dato : 31-05-06 18:20

Jeg har en genvejstast jeg kan bruge i min window manager, for at åbne
manualen for den i et xterm-vindue. Men dette sker sjældent successfuldt;
de fleste gange ser jeg bare et vindue poppe op og lukke med det samme
igen. Af forfatteren til window manageren er jeg blevet bedt om at
checke stderr. Hvordan gør jeg det? Jeg starter den jo netop ikke fra
kommandolinjen, men via en genvejstast. Det er FreeBSD 6.1.

--
Lars @ FreeBSD 6.1

Fra : Kent Friis

Dato : 31-05-06 18:25

Den Wed, 31 May 2006 19:19:54 +0200 skrev Lars Stokholm:
> [...]
> checke stderr. Hvordan gør jeg det? Jeg starter den jo netop ikke fra
> kommandolinjen, men via en genvejstast. Det er FreeBSD 6.1.

Hvordan er genvejstasten sat op?

Du giver cirka ingen informationer om noget som helst, ud over
at det er FreeBSD - som ikke har noget som helst med en Window
Manager at gøre.

Mvh
Kent

Fra : Lars Stokholm

Dato : 31-05-06 18:31

On 2006-05-31, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:
> Hvordan er genvejstasten sat op?

Øh, Mod1+F1 (Alt+F1).

> Du giver cirka ingen informationer om noget som helst, ud over
> at det er FreeBSD - som ikke har noget som helst med en Window
> Manager at gøre.

Hvad savner du informationer om? Det mest relevante jeg kunne
komme på var OSet.

Window manageren er Ion3 i nyeste development snapshot.

--
Lars @ FreeBSD 6.1

Fra : Kent Friis

Dato : 31-05-06 18:54

Den Wed, 31 May 2006 19:31:09 +0200 skrev Lars Stokholm:

> Øh, Mod1+F1 (Alt+F1).

Eh? Det forklarer da ikke hvordan tasten er sat op til at vise
manualen.

> Hvad savner du informationer om?

Især hvordan tasten er sat op. Hvilken windowmanager det drejer sig
om kan evt. også være relevant.

> Det mest relevante jeg kunne
> komme på var OSet.

Når bare det ikke er Windows, kan det være fuldstændig ligegyldigt,
gruppen hedder d.e.s.unix, og hvordan man omdirigerer stderr afhænger
af hvilket program det skal gøres i, ikke hvilken unix programmet
kører på. I en shell er det fx " 2>filnavn" efter kommandoen.

> Window manageren er Ion3 i nyeste development snapshot.

Så mangler vi bare resten.

Mvh
Kent

Fra : Lars Stokholm

Dato : 31-05-06 20:23

On 2006-05-31, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:
> Eh? Det forklarer da ikke hvordan tasten er sat op til at vise
> manualen.

Så må formulere spørgsmålet noget klarere.

kpress(META.."F1", "ioncore.exec_on(_, ':man ion3')")

Sådan kom window manageren. Konfigurationen sker med Lua. Jeg har
ikke forstand på det.

> Især hvordan tasten er sat op. Hvilken windowmanager det drejer sig
> om kan evt. også være relevant.

Det har du så fået at vide nu.

> [...]
> gruppen hedder d.e.s.unix, og hvordan man omdirigerer stderr afhænger
> af hvilket program det skal gøres i, ikke hvilken unix programmet

Æd mig lige...

> I en shell er det fx " 2>filnavn" efter kommandoen.

Ja, det vidste jeg nemlig godt, som man måske kan forstå af mit
første indlæg, men nu er det ikke i en shell, men via en genvejs-
tast (som ikke overraskende kører 'man ion3' på en måde).

Jeg har i øvrigt ingen problemer med at køre 'man ion3' selv, i
en shell.

--
Lars @ FreeBSD 6.1

Fra : Kent Friis

Dato : 31-05-06 20:41

Den Wed, 31 May 2006 21:23:12 +0200 skrev Lars Stokholm:

> Så må formulere spørgsmålet noget klarere.
>
> kpress(META.."F1", "ioncore.exec_on(_, ':man ion3')")

Hmm, meget windowmanager-specifikt... Måske kan du putte
2>filnavn ind mellem ion3 og ', men det kommer an på hvordan
den gør det.

Hvis det ikke hjælper, kan du prøve med ':sh -c man ion3 2>filnavn',
det burde egentlig virke.

Hvis det heller ikke hjælper, må vi have nogen på banen med forstand
på lige netop din windowmanager.

> Æd mig lige...

Rolig nu, det er blot et forsøg på at forklare lidt om hvordan det
hænger sammen.

Det er meget svært at vurdere hvor du står teknisk, du ved hvordan
man omdirigerer stdout i en shell, men bliver forvirret når jeg
spørger om hvordan du har sat knappen op, og finder OS'et mere
relevant end windowmanageren. Så sidder man og tænker "er han
supernørd eller begynder?", og så er det sg* svært at ramme det
rigtige niveau, når man skal forklare tingene.

Hvis jeg stadig ikke får forklaret tingene ordentlig, så spørg
endelig igen.

> Ja, det vidste jeg nemlig godt, som man måske kan forstå af mit
> første indlæg, men nu er det ikke i en shell, men via en genvejs-
> tast (som ikke overraskende kører 'man ion3' på en måde).

De windowmanagers jeg har rodet med har en shell involveret
alligevel, selvom det ikke kan ses. Men jeg ville så også skrive
noget med "rxvt -e man ion3".

> Jeg har i øvrigt ingen problemer med at køre 'man ion3' selv, i
> en shell.

Og det er det der er det underlige. Det er slet ikke sikkert
ovennævnte forslag giver løsningen fordi det måske slet ikke
er stderr fra man vi skal bruge, men den fra windowmanageren.

Har du ikke en fil der hedder .xsession-errors, hvor den slags
står i? Det kan være det står der allerede (hvis du har trykket
på tasten allerede).

Mvh
Kent

Fra : Peter G

Dato : 31-05-06 20:44

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:

> Eh? Det forklarer da ikke hvordan tasten er sat op til at vise
> manualen.

Fra min, personlige, ion3

**
kpress(META.."F1", "ioncore.exec_on(_, ':man ion3')"),
**

Den eksekvererer 'man ion3'.

Et ukvalificeret gæt fra min side er at Lars' ion3 måske ikke genkender
default terminal.

--
M.v.h. Peter.
http://funroll-loops.org/

Fra : Lars Stokholm

Dato : 31-05-06 20:48

On 2006-05-31, Peter G <pg@fabel.dk> wrote:
> Den eksekvererer 'man ion3'.
>
> Et ukvalificeret gæt fra min side er at Lars' ion3 måske ikke genkender
> default terminal.

Men det virker nogle gange. :)

--
Lars @ FreeBSD 6.1

Fra : Lars Stokholm

Dato : 31-05-06 20:41

On 2006-05-31, Lars Stokholm <this@is.invalid> wrote:
> [...]
> checke stderr. Hvordan gør jeg det? Jeg starter den jo netop ikke fra
> kommandolinjen, men via en genvejstast. Det er FreeBSD 6.1.

Det viser sig at jeg skulle kunne se det, fra hvor jeg startede Ion
(eller startx i mit tilfælde).

--
Lars @ FreeBSD 6.1

Fra : Kent Friis

Dato : 31-05-06 20:47

Den Wed, 31 May 2006 21:40:45 +0200 skrev Lars Stokholm:

> Det viser sig at jeg skulle kunne se det, fra hvor jeg startede Ion
> (eller startx i mit tilfælde).

Findes startx virkelig stadig? Er der nogen speciel grund til
at du ikke bare logger ind grafisk gennem XDM?

(.xsession-errors, mit sidste forslag, er der hvor XDM sender
stderr hen).

Hvad var fejlen så?

Mvh
Kent

Fra : Lars Stokholm

Dato : 31-05-06 20:54

On 2006-05-31, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:
> Findes startx virkelig stadig? Er der nogen speciel grund til
> at du ikke bare logger ind grafisk gennem XDM?

Hmm, jeg synes jeg havde læst at XDM var en gammel fyr.
Jeg ved ikke rigtigt om der er nogen speciel grund til
at jeg ikke logger ind med den. Jeg kan meget godt li'
at jeg ikke bliver smidt ind i et grafisk miljø med det
samme - det er ikke altid jeg skal bruge det.

> Hvad var fejlen så?

Der stod ingenting om det, desværre. Men nu prøver jeg
lige dit andet forslag.

--
Lars @ FreeBSD 6.1

Fra : Kent Friis

Dato : 31-05-06 20:56

Den Wed, 31 May 2006 21:53:47 +0200 skrev Lars Stokholm:

> Hmm, jeg synes jeg havde læst at XDM var en gammel fyr.

Ja, næsten lige så gammel som X

Hvis du kører med Gnome så er der GDM der kan det samme.

> Jeg ved ikke rigtigt om der er nogen speciel grund til
> at jeg ikke logger ind med den. Jeg kan meget godt li'
> at jeg ikke bliver smidt ind i et grafisk miljø med det
> samme - det er ikke altid jeg skal bruge det.

Det sidste er vel argument nok... Selvom de fleste nok ville sige
"hvornår har man ikke brug for flere xterms?"

> Der stod ingenting om det, desværre. Men nu prøver jeg
> lige dit andet forslag.

Ok, det lød ellers som om du havde løst problemet.

Mvh
Kent

Fra : Lars Stokholm

Dato : 31-05-06 21:07

On 2006-05-31, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:
> Hvis du kører med Gnome så er der GDM der kan det samme.

Puha, (selv) XFCE er for bloated for mig... :)

> Det sidste er vel argument nok... Selvom de fleste nok ville sige
> "hvornår har man ikke brug for flere xterms?"

Jeg har jo otte virtuelle consoles.

> Ok, det lød ellers som om du havde løst problemet.

Ja, det havde jeg egentlig også - eller jeg havde fået svar
på det spørgsmål jeg stillede her. ;)

Men det du foreslog med 'man ion3 2>filnavn' nåede aldrig
at komme til, for da jeg genstartede Ion, kunne jeg ikke
fremkalde problemet igen. Underligt. Det er nok en af den
slags problemer man ignorerer... til næste gang.

--
Lars @ FreeBSD 6.1

Fra : Kent Friis

Dato : 31-05-06 21:49

Den Wed, 31 May 2006 22:07:20 +0200 skrev Lars Stokholm:

> Puha, (selv) XFCE er for bloated for mig... :)

Jamen så er det XDM du skal gå efter hvis du en dag for lyst til
grafisk login.

> Jeg har jo otte virtuelle consoles.

Det er bare pokkers besværligt at se to af dem på en gang.

Skummelt...

Mvh
Kent