Alternativ til SME server
Fra : Ukendt

Dato : 25-05-06 13:24

Hvad kan man vælge istedet for at bruge SME server ?
Jeg skal bruge den som fil, web, mail og printserver.
PHP og Mysql skal også være med.

Den pc som jeg bruger nu er en 600 Mhz Athlon med 512 Mb ram og en 80 Gb HD
som jeg egentligt havde tænkt mig at fortsætte med at bruge.

Mvh. Allan

Fra : Anders Lund

Dato : 25-05-06 14:10

Allan Møller wrote:
> Hvad kan man vælge istedet for at bruge SME server ?

Skal det være en færdig løsning?

> Jeg skal bruge den som fil, web, mail og printserver.
> PHP og Mysql skal også være med.

Det kan de alle nok klare...

> Den pc som jeg bruger nu er en 600 Mhz Athlon med 512 Mb ram og en 80 Gb HD
> som jeg egentligt havde tænkt mig at fortsætte med at bruge.

Der kan de alle nok også være med.

/Anders

Fra : Ukendt

Dato : 25-05-06 16:48

> Skal det være en færdig løsning?
Ikke nødvendigvis men jeg har ikke flere uger til at rode med
opsætninger mm - det skal helst virke over en weekend.

Jeg ved ikke om du kender SME men den er ufattelig nem at sætte op -
standard.

Mvh. Allan

Fra : Claus

Dato : 25-05-06 17:50

Allan Møller wrote:
> Hvad kan man vælge istedet for at bruge SME server ?

Jeg skiftede min SME ud med suse.
Jeg valgte suse fordi yast tilbyder et konfigurationsværktøj der er
meget let at betjene, og det virker også uden at X11 er installeret.

Ulempen ved suse er at man skal opgradere versionerne med cd eller dvd,
"apt-get dist-upgrade" kan desværre ikke lade sig gøre.

Venlig hilsen Claus

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 25-05-06 20:14

Claus skrev:

> Ulempen ved suse er at man skal opgradere versionerne med cd eller dvd,
> "apt-get dist-upgrade" kan desværre ikke lade sig gøre.

Selvfølgelig kan det lade sig gøre... Hvis du installerer Apt for SuSE
<http://linux01.gwdg.de/apt4rpm/> kan du anvende de traditionelle debian
kommandoer (inklusive apt-get dist-upgrade). Og Apt har været inkluderet
på standard installations DVD/CD-erne de sidste par gange. Jeg
opgraderede selv fra 10.0 til 10.1 vha. en 'apt-get dist-upgrade' kommando.

--
Mvh. Jacob Tranholm <http://jtranholm.dk/>
Yndlingscitat: "Observation statements and statements of experimental

Fra : Claus

Dato : 25-05-06 20:22

Jacob Tranholm wrote:

> [...]
> på standard installations DVD/CD-erne de sidste par gange. Jeg
> opgraderede selv fra 10.0 til 10.1 vha. en 'apt-get dist-upgrade' kommando.

Det var pokkers.

Jeg har selvfølgelig prøvet det tidligere uden held, (det virkede som en
apt upgrade) og jeg har også (tidligere) fuldt en tråd på det på
alt.linux.suse.

Det er godt nyt så er argumentet for suse endnu bedre.
Jeg vil straks prøve det på min suse 9.2 server.

Venlig hilsen Claus

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 25-05-06 20:43

Claus skrev:

> [...]
> alt.linux.suse.
>
> Det er godt nyt så er argumentet for suse endnu bedre.
> Jeg vil straks prøve det på min suse 9.2 server.

OK. Jeg forenklede muligvis opgraderingsprocessen en smule, hvor jeg må
indrømme, at "apt dist-upgrade" gav anledning til et par problematiske
afhængigheder af pakker. Jeg var nødt til først at fjerne 3-4 pakker,
der gav problemer for systemet, lave en "apt dist-upgrade" og
efterfølgende geninstallere disse 3-4 fjernede programmer.

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 25-05-06 22:48

Jacob Tranholm skrev:

> [...]
> der gav problemer for systemet, lave en "apt dist-upgrade" og
> efterfølgende geninstallere disse 3-4 fjernede programmer.

Udover dette skulle min '/etc/apt/sources.list' naturligvis udskiftes
med en 10.1 version, som jeg hentede (og redigerede) med udgangpunkt i
denne:
<ftp://ftp4.gwdg.de/pub/linux/suse/apt/SuSE/10.1-i386/examples/sources.list.FTP>

Og for at sikre, at der faktisk blev installeret 10.1 versioner af de
programmer, der allerede var installeret med samme (eller højere)
versionsnummer i 10.0 udgaven, lavede jeg også en midlertidig
'/etc/apt/preferences' med følgende indhold:

Package: *
Pin: origin ftp4.gwdg.de
Pin-Priority: 1001

Denne '/etc/apt/preferences' blev slettet umiddelbart efter den første
"apt dist-upgrade", hvorefter jeg geninstallerede de fjernede programmer
(i 10.1-versionen) og efterfølgende lavede endnu en "apt dist-upgrade".

Men så vidt jeg kan overskue, har jeg meget få spor af 10.0 tilbage på
computeren...

Fra : Claus

Dato : 25-05-06 22:46

Jacob Tranholm wrote:

> OK. Jeg forenklede muligvis opgraderingsprocessen en smule,

Jeg har netop opgraderet min suse 9.2 til 9.3 med apt-get dist-upgrade
og lidt ændringer i sourcelist , tilsyneladende uden problemer.

Det er jo herligt.

Venlig hilsen Claus