Alternativ til kommadoen 'Read'??
Fra : Johs

Dato : 17-05-06 19:11

Jeg skal udføre følgende i et script:

exec df -h| grep /dev/hda3| (read x x x y x; echo " $y")

problemet er at den linux installation jeg kører på ikke kender kommandoen
'read' og jeg har ikke mulighed for at installere den.

FIndes der et alternativ til denne kommando eller en anden måde at læse hvor
meget plads der er tilbage på en harddisk?

Mvh
johs

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 17-05-06 19:17

Johs skrev

> exec df -h| grep /dev/hda3| (read x x x y x; echo " $y")
>
> problemet er at den linux installation jeg kører på ikke kender
> kommandoen 'read' og jeg har ikke mulighed for at installere den.

'read' er en bash-builtin (måske osse andre shells).

> FIndes der et alternativ til denne kommando eller en anden
> måde at læse hvor meget plads der er tilbage på en harddisk?

Du ku' prøve med

   ... | awk '{print $4}'

som sidste led.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
SubZeroNet, Copenhagen, Denmark

Fra : Johs32

Dato : 17-05-06 19:32

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Johs skrev

> 'read' er en bash-builtin (måske osse andre shells).

> Du ku' prøve med
>
> ... | awk '{print $4}'
>
> som sidste led.

men det hjælper jo ikke på at den ikke kender 'read' og hvad står $4 for?

Mvh
Johs

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 17-05-06 19:41

Johs32 <dfgdg@dsf.com> skrev 2006-05-17:

> men det hjælper jo ikke på at den ikke kender 'read' og hvad står $4 for?

exec df -h| grep /dev/hda3 | awk '{print $4}'

Det var istedet for read at du skulle bruge awk. Og $4 beder awk om at gøre
noget ved det 4 argument. I det her tilfælde at udskrive det.

Thomas