Flytte fra RH WS 3 til CentOS 4.3
Fra : Jacob d'Andrade

Dato : 10-05-06 20:54

Hej Ng

Jeg overvejer kraftigt at skifte fra RH til CentOS. Men inden da vil jeg da
godt lige være sikker på at alle mine systemer nu også fungere efter
hensigten efter konveteringen, og der er jeg stødt ind i et problem mht til
mysql.

På min RedHat er det:
mysql-server-3.23.58-16.RHEL3.1

Og min CentOS:
mysql-server-4.1.12-3.RHEL4.1

I et par af mine databaser, har jeg PHP-Fusion liggende, deri er der en del
tekst til hjemmesiderne, og lige så snart jeg opretter en ny database på
centos og importere al dataen bliver æ, ø og å til volapyk. Jeg har en ide
om at det måske har noget med Collation at gøre, når jeg opretter den nye
database som jeg indlæser data'en i.

Efter jeg har indlæst dataen kan jeg så se hvilken collation det er i, og
det er latin1_swedish_ci. Jeg opretter så en tom database med denne
collation, og importere data på ny, men det hjælper heller ikke...

håber der er nogen der har nogle gode ideer ?

Mvh Jacob

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 11-05-06 10:12

Jacob d'Andrade wrote:

> [...]
> ide om at det måske har noget med Collation at gøre, når jeg opretter den
> nye database som jeg indlæser data'en i.

RHEL4 kører med UTF-8 som default tegnsæt. Prøv

echo $LANG

....som root på begge maskiner. Hvis der er forskel, så sæt LANG=...
filen /etc/sysconfig/i18n på RHEL4 maskinen til det samme som RHEL3
maskinen. Derefter skal maskinen genstartes.

-Claus

Fra : Jacob d'Andrade

Dato : 11-05-06 10:39

"Claus Rasmussen" <news-desu@veda.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> filen /etc/sysconfig/i18n på RHEL4 maskinen til det samme som RHEL3
> maskinen. Derefter skal maskinen genstartes.

Hej

Jeg har kørt echo $LANG på begge maskiner som root, og begge svarer med:

en_US.UTF-8

Umiddelbart, lyder det jo til at være forkert, men hvordan kan det så være
at æ, ø og å virker fint på min nuværende server ?

Mvh Jacob

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 11-05-06 11:00

Jacob d'Andrade wrote:
> I et par af mine databaser, har jeg PHP-Fusion liggende, deri er der en del
> tekst til hjemmesiderne, og lige så snart jeg opretter en ny database på
> centos og importere al dataen bliver æ, ø og å til volapyk.

Nu ved jeg ikke lige hvad PHP-fusion er, men kan det
tænkes at det er din webserver, der er sat til UTF-8 som standard?

Måske skal

AddDefaultCharset UTF-8

laves om til:

AddDefaultCharset ISO-8859-1

i din /etc/httpd/conf/httpd.conf fil.

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Jacob d'Andrade

Dato : 11-05-06 15:07

"Mogens Kjaer" <mk@crc.dk> skrev i en meddelelse
> Måske skal
>
> AddDefaultCharset UTF-8
>
> laves om til:
>
> AddDefaultCharset ISO-8859-1
>
> i din /etc/httpd/conf/httpd.conf fil.

Det var nemlig lige det ... kanon tusind tak for hjælpen.

Mvh Jacob

Fra : Per Riber

Dato : 12-05-06 09:48

Mogens Kjaer skrev:

Nu ved jeg ikke lige hvad PHP-fusion er,

Se f.eks. http://www.phpfusion.dk/viewpage.php?page_id=27

mvh Per