Mailserver og porte
Fra : Ukendt

Dato : 06-05-06 17:57

Som tidligere fortalt har jeg en SME server kørende med mailserver.
Nu har jeg - for en ven hostet hans domæne og vil oprette mailkonto til ham.
Det går egentligt også fint med at modtage dem men sende det kan han ikke.
(via sme serveren).
Er det et problem på sme serveren eller kan det være fordi min udbyder
har lukket for port 25 så han ikke kan sende mails ?

Hvis ja - kan jeg bare finde en anden port at bruge ?
Hvis nej - hvad gør jeg så ?

Hvordan skifter jeg port for mailserveren ?

Mvh. Allan

Fra : Kent Friis

Dato : 06-05-06 18:34

Den Sat, 6 May 2006 18:57:26 +0200 skrev Allan Møller:
> [...]
> Er det et problem på sme serveren eller kan det være fordi min udbyder
> har lukket for port 25 så han ikke kan sende mails ?

Udgående mails skal gå via hans egen udbyders mailserver. Han kan
sagtens have sit domæne på din server som afsender (From: feltet)
alligevel.

Mvh
Kent

Fra : Ukendt

Dato : 06-05-06 18:57

> Udgående mails skal gå via hans egen udbyders mailserver. Han kan
> sagtens have sit domæne på din server som afsender (From: feltet)
> alligevel.

Men hvis han / jeg nu vil bruge min server - kan det ikke lade sig gøre ?

Mvh. Allan

Fra : andy

Dato : 06-05-06 00:02

Allan Møller wrote:

> Men hvis han / jeg nu vil bruge min server - kan det ikke lade sig gøre ?
>

> Mvh. Allan

Du kan spørge hans & din udbyder, om de har lukket for port 25. Men jeg
vil mene at i ikke vinder noget ved at bruge jeres egne til at sende
med. Så jeg vil sige at det bedre kan betale sig at bruge jeres udbyders
smtp server

Fra : Kasper Laudrup

Dato : 08-05-06 16:08

On Sat, 06 May 2006 19:56:44 +0200, Allan Møller wrote:

> Men hvis han / jeg nu vil bruge min server - kan det ikke lade sig gøre ?
>

> Mvh. Allan

Jo, selv hvis din udbyder har lukket for port 25, kan ihvertfald postfix
(jeg går ud fra det er temmeligt standard for andre mta'er også) sættes
til at bruge jeres udbyders mailserver som "relayhost".

Det er dog under alle omstændigheder en dårlig ide. Hvis du sætter det
op så alle kan bruge din mailserver til at sende fra, går der ikke
længe før det bliver opdaget og så kan du vel gætte hvad sker.

Et andet problem er, at en del anti-spam programmer holder din ip-adresse
op i mod en liste over ip-adresser fra private brugere (RBL) og giver
mails derfra en dårlig "score", hvis ikke de lige frem bliver afvist
alene på det grundlag.

En løsning på første problem kunne måske være at sætte din
mailserver op til kun at acceptere din vens ip eller bruge SMTP AUTH. Men
er det ikke under alle omstændigheder nemmere blot at bruge sin udbyder
mailserver?

En sidste ting: Du kan bruge ssh til at lave "tuneller". Det bruger jeg
selv hvis jeg har min bærbare på et netværk hvor jeg ikke kender en
smtp-server (en lufthavn, cafe med wlan eller lign.). Eksempelvis:

ssh -L 1025:smtp.dinubyder.dk:25 dinserver.dk

Og så sætte dit mailprogram til at bruge localhost:1025 som mailserver.

Håber det kunne bruges.

Mvh.
Kasper

--
This post has not been scanned for virus. Read at your own risk!