xcdroast uden X
Fra : Tomas Pedersen

Dato : 05-05-06 18:38

Forsøg på at starte xcdroast på debian medfører blot beskeden:

Gtk-WARNING **:Cannot open display:

Jeg gætter på at det er fordi jeg har forbindelse til maskinen gennem VNC.

Det er ikke rigtigt praktisk at tilslutte en skærm eller flytte brænderen,
der hidtil kun har været brugt som CDROM-drev, til en anden maskine og jeg
er ikke begejstret for at bruge cdrecord gennem en ssh-forbindelse.

Jeg søger et alternativ til xcdroast, for eksempel noget der virker med
curses.

Tomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-05-06 19:07

Tomas Pedersen <tomas@localhost.localdomain> writes:

> der hidtil kun har været brugt som CDROM-drev, til en anden maskine og jeg
> er ikke begejstret for at bruge cdrecord gennem en ssh-forbindelse.

Hvorfor ikke?

Du kan eventuelt køre den indeni screen. Så overlever den hvis din
forbindelse ryger.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Tomas Pedersen

Dato : 06-05-06 07:29

On Fri, 05 May 2006 20:06:34 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Hvorfor ikke?

På grund af den manglende brugergrænseflade som xcdroast leverer og som
er grunden til at jeg gider have xcdroast.

> Du kan eventuelt køre den indeni screen. Så overlever den hvis din
> forbindelse ryger.

Jeg kunne også starte en xterm gennem vnc.

Tomas

Fra : Kent Friis

Dato : 05-05-06 20:07

Den Fri, 05 May 2006 19:37:45 +0200 skrev Tomas Pedersen:
> Forsøg på at starte xcdroast på debian medfører blot beskeden:
>
> Gtk-WARNING **:Cannot open display:
>
> Jeg gætter på at det er fordi jeg har forbindelse til maskinen gennem VNC.

Nope, en X-server er en X-server, uanset om den er hardware, VNC eller
remote. Det eneste der normalt gør en forskel er 3D-acceleration, men
det har xcdroast ikke brug for.

Prøv at forklare lidt nærmere hvad du gør, så kan det være vi kan se
hvor det går galt.

Mvh
Kent

Fra : Tomas Pedersen

Dato : 06-05-06 07:36

On Fri, 05 May 2006 19:07:18 +0000, Kent Friis wrote:

> [...]
> det har xcdroast ikke brug for.
>
> Prøv at forklare lidt nærmere hvad du gør, så kan det være vi kan se

Jeg loggede ind som almindelig bruger og skiftede derefter til root med
"su -" og så kan man åbenbart ikke åbne et X-display.

Løsningen er at tillade andre at bruge displayet med "xhost + localhost",
derefter "su -"
og starte programmet med "xcdroast --display :1" eller "export
DISPLAY=":1" og "xcdroast".

Tomas

Fra : Kent Friis

Dato : 06-05-06 07:44

Den Sat, 06 May 2006 08:35:51 +0200 skrev Tomas Pedersen:

> [...]
> derefter "su -"
> og starte programmet med "xcdroast --display :1" eller "export

Med sudo kan man køre programmer som root uden at miste muligheden for
at connecte til display'et.

Mvh
Kent

Fra : Tomas Pedersen

Dato : 06-05-06 12:59

On Sat, 06 May 2006 06:44:05 +0000, Kent Friis wrote:

> Med sudo kan man køre programmer som root uden at miste muligheden for
> at connecte til display'et.

Det må jeg prøve engang.

Tomas

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 06-05-06 11:12

On Sat, 06 May 2006 08:35:51 +0200, Tomas wrote:

> Jeg loggede ind som almindelig bruger og skiftede derefter til root med
> "su -" og så kan man åbenbart ikke åbne et X-display.

Jeg plejer bare at sige:

$ ssh -X maskine-m-skriver sudo xcdroast

Det plejer at virke fint.

> Løsningen er at tillade andre at bruge displayet med "xhost + localhost",
> derefter "su -"

Så har du åbnet din skærm for alle maskiner på lokalnettet - hvilket
kan være harmløst eller knap så, alt efter din net-topologi

Mvh.

--
"Du danser godt, men ude af takt" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Tomas Pedersen

Dato : 06-05-06 12:57

On Sat, 06 May 2006 12:11:56 +0200, Adam Sjøgren wrote:

> Jeg plejer bare at sige:
>
> $ ssh -X maskine-m-skriver sudo xcdroast

Det skal faktisk være gennem VNC fordi det har jeg vænnet mig til og fordi
jeg har hele min desktop kørende der.

> Så har du åbnet din skærm for alle maskiner på lokalnettet - hvilket kan
> være harmløst eller knap så, alt efter din net-topologi

Så har jeg vist misforstået noget med xhost, meningen var at åbne for alle
fra localhost.
Jeg kan heller ikke se problemet er ved at åbne sit display for andre?
I mit tilfælde bør det være ligegyldigt, da jeg er den eneste bruger af
lokalnettet.

Tomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-05-06 13:07

Tomas Pedersen <tomas@localhost.localdomain> writes:

> Jeg kan heller ikke se problemet er ved at åbne sit display for
> andre?

Det er en smagssag. Som udgangspunkt kan man gøre alt med en X-server
hvis man har adgang - inklusiv dumpe og lukke vinduer, simulere
tastetryk og andet sjov. Fx sende kommandolinier til en xterm.

Jeg gjorde engang det at jeg dumpede en fræk medstuderendes
skrivebordsskærmbillede, spejlvendte det, og satte det som baggrund på
hans skrivebord - altsammen over nettet, med standardkommandoer.

Dagen efter var der en mail med en fejlmelding om en omvendt netscape
der ikke ville lukke når man trykkede på lukkeikonen.

I Irix 5 fra SGI shippede X serveren som standard med "xhost +" slået
til, da GL ellers ikke ville virke over netværket. Rigtigt hyggeligt
med maskiner direkte på internettet :)

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 06-05-06 13:10

> Jeg kan heller ikke se problemet er ved at åbne sit display for andre?

Folk kan køre 200 instancer af xeyes eller smide deres samling af p0rn op på
din skærm mens kærsten går forbi, osv, osv.

Thomas

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 06-05-06 18:32

On Sat, 06 May 2006 13:57:05 +0200, Tomas wrote:

> Det skal faktisk være gennem VNC fordi det har jeg vænnet mig til og
> fordi jeg har hele min desktop kørende der.

Kan du ikke skrive kommandoen i en xterm der kører i dit VNC-vindue?

Jeg har nok misforstået dit setup; det virker meget indviklet.

> Så har jeg vist misforstået noget med xhost, meningen var at åbne
> for alle fra localhost.

Så skulle du ikke have skrevet ' + '

Fra manualen:

+ Access is granted to everyone, even if they aren't on the
list (i.e., access control is turned off).

Men jo, '+localhost' gør det mindre "slemt" hvis du sidder ved en
én-bruger maskine.

> Jeg kan heller ikke se problemet er ved at åbne sit display for
> andre?

Du kan jo prøve at give os alle fri adgang, så skal du bare se løjer

> I mit tilfælde bør det være ligegyldigt, da jeg er den eneste bruger
> af lokalnettet.

Då så.

Mvh.

--
"If not actually disgruntled, he was far from being Adam Sjøgren
gruntled." asjo@koldfront.dk