FTP : Hvad betyder denne entry i min secur~
Fra : Rudi Hansen

Dato : 01-05-06 16:34

Jeg har fundet nogen linier i min secure log der ser sådan her ud:

Apr 30 23:36:53 birke xinetd[1121]: START: ftp pid=25309 from=24.225.136.154
Apr 30 23:37:04 birke xinetd[1121]: EXIT: ftp pid=25309 duration=11(sec)

Har et par stykker fra forskellige adresser, hvad sker der er der nogen
der har brudt ind på den??

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 01-05-06 16:59

Rudi Hansen <fjern_rsh_fjern@pobox.dk> skrev 2006-05-01:
> [...]
> Apr 30 23:37:04 birke xinetd[1121]: EXIT: ftp pid=25309 duration=11(sec)
>
> Har et par stykker fra forskellige adresser, hvad sker der er der nogen

Der er nogle der har brugt din ftp server i 11 sekunder. Og et er xinetd der
har startet servicen.

Thomas

Fra : Rudi Hansen

Dato : 01-05-06 17:13

Jo men jeg kan bare ikke rigtigt finde nogen spor af ip adressen i andre
logs, det eneste der er er nogen linier i messages, men det ser ud som
om det er det samme.

Kan det bare være en der forsøger at logge ind på min maskine?

Sikkerheden på serveren er rimelig høj, men man bliver jo altid lidt nervøs.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 01-05-06 17:25

Rudi Hansen <fjern_rsh_fjern@pobox.dk> wrote:

> [...]
>
>Kan det bare være en der forsøger at logge ind på min maskine?
>
>Sikkerheden på serveren er rimelig høj, men man bliver jo altid lidt nervøs.

Du har en ftp-server kørende - Så må du også være forberedt på at der er
nogen der banker på

Prøv at checke ftp-serverens log - Den bør fortælle lidt mere om hvad
der sker.

Samtidig kan du checke ftp-serverens diretories - Hvis de fyldt op med
porno, cracks og mp3-filer så har du haft besøg

<mlr>

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 01-05-06 17:46

> [...]
> Jo men jeg kan bare ikke rigtigt finde nogen spor af ip adressen i andre
> logs, det eneste der er er nogen linier i messages, men det ser ud som

Det vil være de samme.

> Kan det bare være en der forsøger at logge ind på min maskine?

Sagtens. Det sker meget jævnligt. Oftest er det bare script kiddies og
nysgerrige folk der lige skal se hvad du har.

> Sikkerheden på serveren er rimelig høj, men man bliver jo altid lidt nervøs.

Hvis ikke du regnede med at få gæster på din ftp konto, så var sikkerheden
jo ikke høj nok

Thomas

Fra : Rudi Hansen

Dato : 01-05-06 19:36

> Sagtens. Det sker meget jævnligt. Oftest er det bare script kiddies og
> nysgerrige folk der lige skal se hvad du har.
Ja og jeg har også massere af forsøg på at logge ind på min ftp server,
dette er bare første gang der i min LogWatch mail, står at der er en der
er logget ind på serveren, som ikke skulle være der.

------------ Connections (secure-log) Begin ------------------------
Connections:
Service ftp:
24.225.136.154: 2 Time(s)

Normalt står de bare senere i loggen, som mislykkedes forsøg.

> Hvis ikke du regnede med at få gæster på din ftp konto, så var sikkerheden
> jo ikke høj nok

Nej det kan der være noget om, men der er jo ikke så meget andet at gøre
end at forsøge at lave gode passwords.
Nå men nu har jeg prøvet at sætte ftp serverens logging til at logge alt.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 01-05-06 19:45

> Ja og jeg har også massere af forsøg på at logge ind på min ftp server,
> dette er bare første gang der i min LogWatch mail, står at der er en der
> er logget ind på serveren, som ikke skulle være der.

Ahh. /me tænder en prås. Følgende side:

http://66.249.93.104/search?q=cache:vydf0X5yXN0J:rpmfind.net/linux/0/redhat-archive/7.2/de/doc/RH-DOCS/rhl-rg-en-7.2/s1-tcpwrappers-xinetd.html+xinetd+ftp+secure+log+duration&hl=da&ct=clnk&cd=2

vise, at når der står hvor lang tid det har taget, så kan det være et tegn
på at folk er kommet ind.

Thomas

Fra : Kent Friis

Dato : 01-05-06 19:57

Den Mon, 01 May 2006 20:35:30 +0200 skrev Rudi Hansen:

> Nej det kan der være noget om, men der er jo ikke så meget andet at gøre
> end at forsøge at lave gode passwords.

Man kunne jo overveje om FTP er den rigtigt protokol.

Mvh
Kent

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 01-05-06 20:16

On Mon, 01 May 2006 18:56:42 +0000, Kent Friis wrote:

> Man kunne jo overveje om FTP er den rigtigt protokol.
Hvis man har en FTP server kørende, hvor der ikke kræves password, kan
jeg ikke lige komme på en mere velegnet løsning.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Kent Friis

Dato : 01-05-06 22:12

Den Mon, 01 May 2006 21:16:25 +0200 skrev Michael Rasmussen:

> Hvis man har en FTP server kørende, hvor der ikke kræves password, kan
> jeg ikke lige komme på en mere velegnet løsning.

Anonymous FTP? Prøv HTTP i stedet for, ftp-servere har generelt ry
for at være mere hullede en http-servere, og derudover slipper man
for problemer med NAT og firewalls.

Mvh
Kent