Hvilken 64 bit distro?
Fra : Lasse Jensen

Dato : 29-04-06 15:54

Jeg har stortset altid kørt debian og jeg er meget glad for det, men nu
skifter jeg til AMD64, og jeg er i tvivl om AMD64 udgaven af Debian er god
nok. Synes det med at man selv skal lave chroot for at køre 32 bit
applikationner og så'en må kunne gøres bedre. Er der andre distroer der
løser det problem mere elegant? Og hvad med stabilitet?

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : none

Dato : 29-04-06 17:57

Lasse Jensen wrote:
> [...]
> applikationner og så'en må kunne gøres bedre. Er der andre distroer der
> løser det problem mere elegant? Og hvad med stabilitet?

Ubuntu er ganske fin til 64x, hvis du stadig søger i Debian hiakiet.

Fra : Claus

Dato : 29-04-06 18:10

Lasse Jensen wrote:
> Jeg har stortset altid kørt debian

På min x86 kører jeg ubuntu og på min amd64 kører jeg suse 10 x86_64
Der er ikke længere problemer med suse på amd64.
Den er stabil.
Suses x86_64 har efterhånden mange år bag sig, da de havde samarbejde
med amd lige fra begyndelsen. Jeg oplever aldrig mere programmer der
ikke kan køre på suse 64, ligesom apt4suse bugner af programmer, men
nogle programmer kører selvfølgelig som 32 bit.
Den kører simpelthen lækkert.
Maskinen bruges hovedsagligt til desktop/kontor.

Venlig hilsen Claus

Fra : Jan A.

Dato : 03-05-06 21:58

Claus skrev:

> På min x86 kører jeg ubuntu og på min amd64 kører jeg suse 10 x86_64
> Der er ikke længere problemer med suse på amd64.
> Den er stabil.

Hvordan fungerer det mht. f.eks. Java?
Jeg prøvede mig med en Ubuntu til AMD64, men fandt aldrig ud af hvordan
jeg fik Java til at fungere i Firefox.

Mvh. Jan

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-05-06 23:08

"Jan A." <akkerdk@gmail.com> writes:

> Jeg prøvede mig med en Ubuntu til AMD64, men fandt aldrig ud af
> hvordan jeg fik Java til at fungere i Firefox.

Sun har vist ikke frigivet en endelig AMD64 version endnu.

IBM har såvidtjegkanse lidt at vælge imellem på
http://www-128.ibm.com/developerworks/java/jdk/linux/tested.html
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Jan A.

Dato : 04-05-06 06:01

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Sun har vist ikke frigivet en endelig AMD64 version endnu.

Det er jo også det jeg har læst og forstået, og at man derfor skulle
rode rundt med 32-bit versionen og lave et eller andet halløjsa, for at
kunne have et Java runtime enviroment (JRE), hvilket er nødvendigt for
mig til f.eks. at logge på min bank.
Nu kom jeg så, på baggrund af det link du gav, ind på Sun's side hvor
der faktisk var AMD64 JRE versioner, til både linux og windows.
Jeg har så prøvet i først omgang at hente windows versionen
(jre-1.5.0.06-windows-amd64.exe), men når jeg prøver at installere
pakken får jeg følgende besked;

"Installationspakken understøttes ikke af denne processortype. Kontakt
programforhandleren."

Åbenbart må der være noget galt med Sun's AMD64 version af JRE?
For jeg burde have, og har også ifølge windows, en AMD Athlon(tm)64
Processor 3200+.

Mvh. Jan

Fra : Claus

Dato : 04-05-06 14:07

Jan A. wrote:

> Hvordan fungerer det mht. f.eks. Java?

Installationen af java sker typisk via yast opdatering, dvs at den
kommer på plads automatisk efter første opdatering. Det gør sådan noget
som flash også.

Venlig hilsen Claus.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 04-05-06 09:32

"Jan A." <akkerdk@gmail.com> writes:

> Nu kom jeg så, på baggrund af det link du gav, ind på Sun's side
> hvor der faktisk var AMD64 JRE versioner, til både linux og windows.

Tidligere har plugins/ bare vaeret tom i amd64-versionerne, maaske det
stadig er tilfaeldet.
--
mvh Jes Vestervang @ Kubuntu Breezy, Debian Sarge & Sid

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 07-05-06 04:18

Lasse Jensen wrote:
> [...]
> applikationner og så'en må kunne gøres bedre. Er der andre distroer der
> løser det problem mere elegant? Og hvad med stabilitet?

Jeg har kørt Debian AMD64 i et par måneder, og jeg fik først problemer
da jeg gik over til unstable(de er ovre nu).

Når først er sat op fungerer det ganske problemløst. Kommandoprogrammer
kan sættes op med aliaser og programmer der skal bruge X sættes bare op
som panelpunkter med dchroot.

PEA