DHCP-server skal ignorere eksterne netkort~
Fra : Tomas Pedersen

Dato : 21-04-06 16:09

Debian sarge med to netkort, eth0 er forbundet til internet gennem
dansk bredbånd og har dynamisk IP-adresse, eth1 er forbundet til mit
private netværk. DHCP-server skal tildele adresser til lokalnet gennem
eth1.

Ved opstart af DHCP-server meldes fejl hvis ikke der er nogen
subnet-erklæring for eth0 og jeg har derfor lavet en tom eklæring med
ekstern IP-adresse:

subnet 82.143.216.100 netmask 255.255.255.255 {
}

Det er dog temmelig upraktisk da IP-adresse kan være ændret ved næste boot.

Er det nødvendigt at scripte lidt for at fremdrage den aktuelle
IP-adresse, eller findes der en fiksere løsning til at ignorere eth0?

Tomas

Fra : Michael Legart

Dato : 21-04-06 16:48

Hej

On 2006-04-21, Tomas Pedersen <patina@dbmail.dk> wrote:

> [...]
> ekstern IP-adresse:
>
> subnet 82.143.216.100 netmask 255.255.255.255 {

Kig paa /etc/default/dhcp3-server - her kan du saette
INTERFACES til det netkort den skal lytte paa.

Michael

Fra : Christian Joergensen

Dato : 21-04-06 18:01

Tomas Pedersen <patina@dbmail.dk> writes:

> [...]
>
> Er det nødvendigt at scripte lidt for at fremdrage den aktuelle
> IP-adresse, eller findes der en fiksere løsning til at ignorere eth0?

I min version (godt nok unstable), har jeg en /etc/defaults/dhcp med en
INTERFACES-linje hvori du kan bestemme hvilke interfaces, der skal lyttes
paa.

--
Christian Joergensen | Linux, programming or web consultancy
http://www.razor.dk | Visit us at: http://www.gmta.info

Fra : Tomas Pedersen

Dato : 21-04-06 20:35

On Fri, 21 Apr 2006 17:08:30 +0200, Tomas Pedersen wrote:

> IP-adresse, eller findes der en fiksere løsning til at ignorere eth0?

Der står nu INTERFACES="eth1" i /etc/default/dhcp og det klarede sagen.
Tak til begge for svar.

Tomas