Gammel bærbar og linux
Fra : Linde

Dato : 17-04-06 15:54

Hej

Mit problem er en gammel IBM 760XL, der ikke har et diskettedrev. Den kan
ikke boote fra CDROM, men jeg har en anden laptop jeg kan starte knoppix på,
med harddisken fra den gamle IBM i. Kan det lade sig gøre manuelt at lave en
installation på denne disk der vil virke i IBM´en?
Jeg har prøvet et par ting: At oprette en linux-partition og så kopiere
filerne under opstart med "knoppix tohd=/dev/hda". Dette virker ikke,
Knoppix kan ikke mounte partitionen.
At køre knx-hdinstall fra root shell, dette virker heller ikke da harddisken
ikke er stor nok, minimum er 2200 MB, min er 2,1G.

Nogle forslag til hvad jeg kan gøre her?

Mvh
Linde

Fra : Christian Joergensen

Dato : 17-04-06 16:45

"Linde" <delinde@gmailfjern.com> writes:

> Mit problem er en gammel IBM 760XL, der ikke har et diskettedrev.

http://www.thinkwiki.org/wiki/Installation_instructions_for_the_ThinkPad_760

Maaske du kan finde nogle links her?

--
Christian Joergensen | Linux, programming or web consultancy
http://www.razor.dk | Visit us at: http://www.gmta.info

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 17-04-06 18:03

Christian Joergensen <mail@razor.dk> writes:

> http://www.thinkwiki.org/wiki/Installation_instructions_for_the_ThinkPad_760
>
> Maaske du kan finde nogle links her?

PXE boot plejer at være farbart hvis man har internetadgang og en
anden linux maskine på samme lokalnet. Det handler essentielt om at
sætte en TFTP server og en DHCP server op til at fiske netværkskonfig
plus en kerne og en init-ramdisk ned fra.

Fra : Linde

Dato : 17-04-06 19:03

"Peter Dalgaard" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sætte en TFTP server og en DHCP server op til at fiske netværkskonfig
> plus en kerne og en init-ramdisk ned fra.

Tja havde også overvejet at prøve at boote over netværk, men der er ingen
åbenlyse netværksstik på maskinen, og det der fulgte med havde defekt
dongle. Plus, i boot menuen kan man kun vælge mellem 4 og 16 mbit Tokenring
netværk...godt nok er jeg ikke så ung som jeg var tidligere men kan sgu ikke
engang erindre at have set et Tokenring netværkskort. Og ved ikke rigtig
med PCMCIA boot-optionen, om den kan køre med en ramdisk eller et
ethernetkort, men uanset hvad kan jeg ikke starte dem da jeg ikke har
floppydrev i maskinen.

Mvh
Linde

Fra : Linde

Dato : 17-04-06 19:05

"Christian Joergensen" <mail@razor.dk> skrev i en meddelelse

> http://www.thinkwiki.org/wiki/Installation_instructions_for_the_ThinkPad_760

Takker for linket, men har desværre ikke spillerum til at afprøve metoder
der indbefatter floppydrev

Mvh
Linde

Fra : andy

Dato : 16-04-06 18:06

Linde wrote:
> [...]
> Jeg har prøvet et par ting: At oprette en linux-partition og så kopiere
> filerne under opstart med "knoppix tohd=/dev/hda". Dette virker ikke,
Det kan det hvis du ude i promten ctrl+F1 skriver passwd og skifter
passwd for root og gå til bage til grafisk knoppix ctrl+F5
så har du root prevelegium i dine konsoler. så kan du mounte dine hd.

Fra : Linde

Dato : 17-04-06 19:20

"andy" <andy@tele.dk> skrev i en meddelelse
,
> Det kan det hvis du ude i promten ctrl+F1 skriver passwd og skifter
> passwd for root og gå til bage til grafisk knoppix ctrl+F5
> så har du root prevelegium i dine konsoler. så kan du mounte dine hd.

Ok det er måske den vej jeg skal prøve så. Hvis nu jeg har lavet en
partition og sat flag bootable, vil jeg så kunne starte direkte på den
partition efter jeg har kopieret hele knoppix ned på den? Så vidt jeg kan
læse i dokumentationen skal man stadig boote på CD´en, men kan så tage den
ud når den har fundet den på HD´en. Og da CD-drevet ikke kan bootes fra
skulle den jo helst gerne finde hvad den leder efter på HD´en fra starten.

Mvh
Linde

Fra : andy

Dato : 16-04-06 20:03

Linde wrote:
> [...]
> skulle den jo helst gerne finde hvad den leder efter på HD´en fra starten.

Førdst skal jeg lige have noget på det rene, det du prøver på er det at
få instaleret en linux på den maskine? eller er det at tilgå noget date?

hvis det er at instalere en linux, vil jeg høre om der er en usb port
som kan boote.

hvis ikke kan du se lidt om du kan bruge en af disse metoder.

http://www.gentoo.org/doc/en/altinstall.xml

Håber at det kan hjælpe lidt

Fra : Linde

Dato : 17-04-06 21:12

> [...]
> få instaleret en linux på den maskine? eller er det at tilgå noget date?
>
> hvis det er at instalere en linux, vil jeg høre om der er en usb port

Det er netop at installere linux. Boot fra CD er ikke muligt, ej heller
floppy...har intet drev. Netværk også en no-go, har intet netkort pt. Der
sidder ingen USB-porte. Der er et par PCMCIA porte man kan boote fra ifølge
BIOS, men har som sagt ikke noget netkort...kun en Sony memorystick i en PC
Card adapter men tvivler på den kan bruges(?). Som jeg ser det er der kun
den med en knoppix/dappix med HD´en isat en nyere maskine der kan boote fra
CD, eller? Det skal lige siges at den nyere maskine der kan boote fra CD
også har defekt floppydrev...udfordring eller tidsspilde, jeg er selv lidt i
tvivl

> hvis ikke kan du se lidt om du kan bruge en af disse metoder.
> http://www.gentoo.org/doc/en/altinstall.xml

Ah her er da en del at gå i gang med, vil gå dem igennem.
Foreløbig tak, skulle du komme på mere er jeg glad for alt input!

Mvh
Linde

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 17-04-06 21:23

> [...]

> også har defekt floppydrev...udfordring eller tidsspilde, jeg er selv lidt i

Men kan du ikke købe/låne/leje/stjæle en af stumperne? Der må da være
nogen stykker af de løse floppydrev i omløb...

Fra : Linde

Dato : 17-04-06 21:40

> "Linde" <delinde@gmailfjern.com> writes:
>
> Men kan du ikke købe/låne/leje/stjæle en af stumperne? Der må da være
> nogen stykker af de løse floppydrev i omløb...

Jow man kunne muligvis skaffe det...men gider heller ikke sætte himmel og
jord i bevægelse for det, og kender ingen umiddelbart. Men det kunne sgu
hjælpe gevaldigt at få fat i et diskettedrev til den det er helt sikkert

Mvh
Linde

Fra : Tom Jakobsen

Dato : 18-04-06 03:07

Endnu en mulighed..

har lige installeret Debian Sarge på en thinkpad 310E (133 MHz) ved at
flytte hardidisken til min nyebærebare. Installere basis system, sætte
disken tilbage på plads og boote. Skaber ingen problemer.

Prøvet på mere end en PC iøvrigt :)

Fra : Linde

Dato : 18-04-06 20:31

"Tom Jakobsen" <togtoooooosse@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> flytte hardidisken til min nyebærebare. Installere basis system, sætte
> disken tilbage på plads og boote. Skaber ingen problemer.

Okay, har selv prøvet dette men løb mod et pladsproblem da Knoppix vil have
mindst 2,2GB og min disk er lidt mindre end dette. Skulle måske kigge efter
en mindre distribution, øv så bliver det besværligt lige pludselig. Nogle
bestemte der kan abefales, der kan ligge på en 2 GB disk?

Mvh
Linde

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 18-04-06 21:22

On Tue, 18 Apr 2006 21:30:41 +0200, Linde wrote:

> [...]
> en mindre distribution, øv så bliver det besværligt lige pludselig. Nogle
> bestemte der kan abefales, der kan ligge på en 2 GB disk?
Hent Ubuntu og installer serverversionen: Se eventuelt denne trinvise
guide->http://www.howtoforge.com/perfect_setup_ubuntu_5.10
Efterfølgende kan du hente alt det du lyster via apt/synaptic.

Ifølge requirements fylder desktop versionen (standard) 2
GB->http://www.ubuntu.com/download/releasenotes/510#head-b99b3fe349faf49e6c333a81380ff7c67edf21cc

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Linde

Dato : 19-04-06 20:46

"Michael Rasmussen" <mir@miras.org> skrev i en meddelelse
> On Tue, 18 Apr 2006 21:30:41 +0200, Linde wrote:
>
> Ifølge requirements fylder desktop versionen (standard) 2
> GB->http://www.ubuntu.com/download/releasenotes/510#head-b99b3fe349faf49e6c333a81380ff7c67edf21cc

Lyder interessant, men når der står 128 meg ram er det så minimum? Min gamle
laptop har kun 64...

Mvh
Linde

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-04-06 22:50

"Linde" <delinde@gmailfjern.com> writes:

> Lyder interessant, men når der står 128 meg ram er det så minimum? Min gamle
> laptop har kun 64...

Det plejer at være det der er nødvendigt førend det er til at holde ud
at bruge.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-04-06 22:57

On Wed, 19 Apr 2006 23:50:08 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Det plejer at være det der er nødvendigt førend det er til at holde ud
> at bruge.
Ja, hvis du benytter gnome.
Med denne enkle kommando skiftes gnome ud med XFCE4:
apt-get install Xubuntu-desktop

Skulle sagtens kunne køre med 64 MB RAM
--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Tom Jakobsen

Dato : 19-04-06 02:30

Linde wrote:
> Nogle
> bestemte der kan abefales, der kan ligge på en 2 GB disk?

En "for sjov" installation af Debian Sarge på den lille ibm
uden x og med lidt sager installeret af mig.

Listen med pakker er ikke voldsomt lang så der kan jo hurtigt
sorteres yderligere i den. http://kiddie.pastebin.com/668109

tom@kiddie$ df -h
Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on
/dev/hda2 897M 257M 593M 31% /
tmpfs 15M 0 15M 0% /dev/shm
/dev/hda1 45M 12M 31M 27% /boot
/dev/hda4 324M 8,1M 299M 3% /home
tom@kiddie$

aptitude install x-window-system read-edid mdetect.
giver twm windowmanager - den virker og giver en xshell (xterm)
Og så er der vist ikke mere og sige om twm.

Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on
/dev/hda2 897M 354M 496M 42% /

aptitude install fluxbox + firefox
Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on
/dev/hda2 897M 413M 437M 49% /

Endte med disse pakker http://kiddie.pastebin.com/668388 men har
afinstalleret exim4 pakkerne.

Er det småt nok ? :) Jeg sidder selv og bliver lun på den her
gamle ibm møgspand.... men den ender jo nok snart på hylden igen

Venligst
Tom

Fra : Linde

Dato : 19-04-06 20:43

> [...]
> uden x og med lidt sager installeret af mig.
>
> Listen med pakker er ikke voldsomt lang så der kan jo hurtigt

Hm tror ikke jeg kan undvære x...den skal kun bruges til en eneste ting,
nemlig at spille runescape på nettet af min nevø så x er nok nødvendig, lidt
ala "start computeren, åbn mozilla på runescape.com".

Mvh
Linde

Fra : Lasse Jensen

Dato : 18-04-06 12:37

Linde wrote:

> [...]
> jord i bevægelse for det, og kender ingen umiddelbart. Men det kunne sgu
> hjælpe gevaldigt at få fat i et diskettedrev til den det er helt

Hvor bor du? Har en 760EL i Slagelse, du gerne må låne drevet fra.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Linde

Dato : 18-04-06 20:37

"Lasse Jensen" <fafler@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvor bor du? Har en 760EL i Slagelse, du gerne må låne drevet fra.

Det er sgu pænt af dig, lyder som en mulighed! Jeg bor selv i Næstved. Hvis
det er ok vender jeg tilbage hvis ikke jeg får hul på bylden på anden vis?

Mvh
Linde

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 18-04-06 22:56

> [...]

> det er ok vender jeg tilbage hvis ikke jeg får hul på bylden på anden vis?

This could be the beginning of a beautiful friendship...

Fra : Lasse Jensen

Dato : 19-04-06 20:06

Linde wrote:

> [...]
>
> Det er sgu pænt af dig, lyder som en mulighed! Jeg bor selv i Næstved.
> Hvis det er ok vender jeg tilbage hvis ikke jeg får hul på bylden på anden

Helt iorden. Men gør det via mail. Har nok glemt alt om den her tråd til den
tid.

Fra : Linde

Dato : 19-04-06 20:38

> Helt iorden. Men gør det via mail. Har nok glemt alt om den her tråd til
> den
> tid.

Will do, håber dog ikke det bliver nødvendigt, med alle de tips der er
kommet er der dog lidt at give sig i kast med først.

Mvh
Linde

Fra : Christian Mygind

Dato : 18-04-06 14:43

Linde wrote:
> [...]kun en Sony memorystick i en PC Card adapter men tvivler på
> den kan bruges(?).

Hvis BIOS siger at der kan bootes fra PCMCIA-porten var det da værd at
forsøge.

/Chr

Fra : Linde

Dato : 18-04-06 20:34

"Christian Mygind" <usenetslettes@slettesmygind.net> skrev i en meddelelse
> Hvis BIOS siger at der kan bootes fra PCMCIA-porten var det da værd at
> forsøge.

Ja umiddelbart, men er lidt i tivl om hvordan jeg i givet fald skulle
formatere memorystick´en, for ikke at tale om at få den gamle laptop til at
genkende adapteren. Tror muligheden må bag i køen i første omgang...

Mvh
Linde