limit af download hastighed. fra internett~
Fra : Jacob d'Andrade

Dato : 16-04-06 16:05

Hej Ng

Jeg har rodet en del med wondershaper scriptet, for at kunne begrænse
downloadhastigheden på min internetforbindelse.... Men jeg kan ik rigtig få
skidtet til at virke. Det virker fint i den henseende at hvis jeg har
scriptet kørende, kan jeg down og uploade, og samtidig nogenlunde arbejde
over ssh.

Men jeg kunne godt tænke mig at have mulighed for at lave følgende
begrænsning:

1. Min linuxbox der er central server har 3 netkort.
Net1: WAN
Net2: LAN
Net3: WLAN

Jeg kunne godt tænke mig en mulighed for at kunne begrænse den hastighed som
wlan brugerne og lan brugerne kan downloade fra nettet med. Men IKKE fra
serveren... Dvs kun på trafikken der kommer ude fra nettet...

Er dette muligt ? og hvordan gør jeg ?

Mvh Jacob

Fra : Bo Simonsen

Dato : 21-05-06 12:46

On 2006-04-16, Jacob d'Andrade <jacob@removethezub.dk> wrote:

> [...]
| wlan brugerne og lan brugerne kan downloade fra nettet med. Men IKKE fra
| serveren... Dvs kun på trafikken der kommer ude fra nettet...

Se den er lidt tricky, for hvis du laver en trafik klasse på WAN
interfacet for henholdsvis LAN og WLAN, er det upload hastigheden du
styrer.

Derimod skal du lave en klasse på LAN og WAN siden med den båndbredde
du ønsker.

Dvs. tc class add 1:10 parent 1: dev wlan_if hfsc (eller hvad du nu bruger af scheduler),
   ls rate <X antal> kbit ul rate <X antal> kbit

og det samme for LAN interfaces, dog med en højere båndbredde.

og naturligvis en filter

tc filter add wlan_if ... flowid 1:10

Jeg er ikke helt sikker på syntaxen, da jeg ikke helt har gidet at slå
man pagen op, men håber det giver dig et godt fingerpreg af hvad du
skal. :)

--
Bo Simonsen
Stud.Scient

"Computer Science is no more about computers than astronomy is about telescopes."
--- Edsgar Dijkstra