Dansk udgave af PCLinuxOS
Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 11-04-06 22:58

Hej!

Jeg har lavet en dansk udgave af PCLinuxOS .92
Der er danske tekster de fleste steder, men der er altså nogle smuttere.
mest fordi PCLinuxOS ikke er forberedt til internationalisering.

Anyway PCLinuxOS går for at være den mest brugervenlige Linux distro.
Bla. er den født med Java og flash, og med støtte til NVIDIA og ATI.
(dog i denne version ikke med 3D, 2D skulle virke). Det meste virker
ud af æsken. Jeg har også lagt en Skype på.

Den kan findes på http://klid.dk/ftp/keldix/

God fornøjelse!

Hilsen
keld

Fra : Per Riber

Dato : 12-04-06 20:15

Keld Jørn Simonsen wrote:

> Der er danske tekster de fleste steder, men der er altså nogle smuttere.
> mest fordi PCLinuxOS ikke er forberedt til internationalisering.

Den er smuk, jeg skriver denne besked fra Live-versionen af keldix.

> God fornøjelse!

Tak. BTW kom jeg i gang med Linux på hjemme-PC'en for et halvt års tid siden
efter at have hentet en Ubuntu live-CD fra klid.dk - også tak for den

mvh Per

Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 12-04-06 20:56

Den Wed, 12 Apr 2006 21:14:34 +0200. skrev Per Riber:

> Den er smuk, jeg skriver denne besked fra Live-versionen af keldix.

> Tak. BTW kom jeg i gang med Linux på hjemme-PC'en for et halvt års tid siden
> efter at have hentet en Ubuntu live-CD fra klid.dk - også tak for den

Hvad synes du så er bedst?

Hilsen
keld

Fra : Per Riber

Dato : 13-04-06 15:32

Keld Jørn Simonsen skrev:

> Hvad synes du så er bedst?

Det kan jeg ikke give dig et klart svar på - de har begge fordele og
ulemper, men jeg giver gerne mine umiddelbare indtryk videre.

For det første ser den mere indbydende ud end (k)ubuntu - pæne farver og
fonte overalt.

Det er en stor fordel, at mp3- og videocodecs følger med - det tager
ganske lang tid for en helt ny (k)ubuntubruger at få disse detaljer på
plads.

Programudvalget er bedre end (k)ubuntus - jeg fandt f.eks. flere
GUI-programmer til administration af systemet, som jeg ikke kendte på
forhånd. Mange af disse opgaver klarer man sikkert i shell'en på et
debian-system

Den fandt al min hardware, men begik samme fejl som (k)ubuntu at tro, at
OSS understøtter mit lydkort (ESS Allegro). Jeg kan kun få det til at
virke med ALSA, men det er efterhånden et kendt problem

JVM'en virker desværre ikke på de sites, hvor jeg bruger den og Firefox
SKAL være v1.5.0.1 for at logge på min netbank.

Umiddelbart tror jeg, at keldix vil være nemmest at starte med for en
helt ny Linux-bruger, bl.a. pga. dens gode forståelse for, at man gerne
vil starte med at køre multiboot med Windows, men det er uheldigt, at
distributionen ikke er forberedt for internationalisering.

For en ny bruger vil det være en udfordring, at live-opstarten slutter i
en login-prompt - det er ikke helt indlysende, at man skal logge på som
guest og taste startx for at komme videre

Selv bruger jeg mest gnome- og kommandolinjer (m. MC), så jeg holder mig
nok til Debian-familien, men ville nok anbefale keldix til en bekendt,
som kunne tænke sig at supplere sin Windows med en ny Linux.

mvh Per

Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 14-04-06 10:57

Den Thu, 13 Apr 2006 16:32:29 +0200. skrev Per Riber:

Tak for anmeldelsen. Jeg har ikke så store muligheder for at afprøve
livecden på en masse udstyr, så det er dejligt at folk vil afprøve den
og rapportere problemer mm Rapportér gerne her i NG.

> For en ny bruger vil det være en udfordring, at live-opstarten slutter
> i en login-prompt - det er ikke helt indlysende, at man skal logge på
> som guest og taste startx for at komme videre

Det er altså ikke meningen at man får en tekst-login i Keldix, og jeg
har ikke selv fåret det. Den skulle gerne komme op med en dansk
login-skærm, grafisk. Men det gøre den ikke hos dig?

Men man kunne da godt logge direkte ind. Jeg har bare nogen idéer om at
gøre cd-en international, og så skal man vælge sprog ved at vælge
bruger. Det gør også at folk vænnes til at de skal logge ind.
jeg vil gerne have en del fokus på sikkerheden

> Selv bruger jeg mest gnome- og kommandolinjer (m. MC), så jeg holder
> mig nok til Debian-familien, men ville nok anbefale keldix til en
> bekendt, som kunne tænke sig at supplere sin Windows med en ny Linux.

Ja, målgruppen er folk der er ved at konvertere fra Windows. Men du kan
da også lave al administration i komandolinjen i keldix.

Fra : Per Riber

Dato : 14-04-06 17:45

Keld Jørn Simonsen skrev:

> Det er altså ikke meningen at man får en tekst-login i Keldix, og jeg
> har ikke selv fåret det. Den skulle gerne komme op med en dansk
> login-skærm, grafisk. Men det gøre den ikke hos dig?

Har prøvet igen uden at trykke Esc for verbose mode under opstarten.
Denne gang startede KDE automatisk.

> [...]
> bruger. Det gør også at folk vænnes til at de skal logge ind.
> jeg vil gerne have en del fokus på sikkerheden

Kan du indstille shorewall til at lukke for al indgående trafik pr.
default..?

> Ja, målgruppen er folk der er ved at konvertere fra Windows. Men du kan
> da også lave al administration i komandolinjen i keldix.

Ja, den kan fint bruges som rescue-system. Og PCLinuxOS Control Center
er helt fremragende for nye brugere. Også for mig, som allerede har
brugt Linux i nogen tid og fundet andre konfigurationsmetoder.

mvh Per

Fra : Per Riber

Dato : 14-04-06 17:52

Per Riber skrev:
> [...]

Lige et PS: Jeg bruger så vidt muligt danske GUI-programmer, men jeg
bryder mig ikke om, at programmer som f.eks. parted forsøger at tale
dansk

mvh Per

Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 14-04-06 17:55

Den Fri, 14 Apr 2006 18:45:10 +0200. skrev Per Riber:

> Har prøvet igen uden at trykke Esc for verbose mode under opstarten.
> Denne gang startede KDE automatisk.

Det lyder bedre! jeg var lidt bekymret. Forstår ikke hvorfor der er den
forskel hvis du bruger esc under opstart.

> Kan du indstille shorewall til at lukke for al indgående trafik pr.
> default..?

Ja, det var meningen at per default at der skulle være lukket.
Men jeg har ikke slået brandmur til. Vil se om jeg kan gøre det i næste
version. Jeg skal altså bare have nogen flere tilbagemeldinger før jeg
genererer en ny version.

Det bliver nok en DVD (altså en .iso større end ca 700 MB) .
Er det et problem?

Hilsen
keld

Fra : Per Riber

Dato : 14-04-06 19:52

Keld Jørn Simonsen skrev:

> Det lyder bedre! jeg var lidt bekymret. Forstår ikke hvorfor der er den
> forskel hvis du bruger esc under opstart.

Gør den da ikke sådan hos dig?

> version. Jeg skal altså bare have nogen flere tilbagemeldinger før jeg
> genererer en ny version.

Det er klart.

> Det bliver nok en DVD (altså en .iso større end ca 700 MB) .
> Er det et problem?

For mit vedkommende bliver det et problem, da jeg endnu ikke har en
DVD-brænder. Men jeg får det nok inden længe.

mvh Per

Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 15-04-06 08:57

Den Fri, 14 Apr 2006 20:52:10 +0200. skrev Per Riber:

> Gør den da ikke sådan hos dig?

jeg testede det lige. Under opstart tastede jeg på et tidspunkt esc og
fik så i stedet for den grafiske skærm en konsol-skærm med
boot-meddelelser. Da den var førdig med at boote gik den pænt i grafisk
tilstand og viste mig en login-skærm, på dansk.

Så, nej, jeg har ikke det problem som du havde.

Hilsen
keld

Fra : Ivar Madsen

Dato : 14-04-06 20:13

Keld Jørn Simonsen wrote:

> Det bliver nok en DVD (altså en .iso større end ca 700 MB) .
> Er det et problem?

Mon ikke at de fleste har en DVD brænder idag?
Der kan jo være mere på, hvis ikke man har den lave begrænsning for hvad der
kan være på en CD.
Det vil dog være smart hvis du kan holde dig under de øhe 2GB der kan hentes
fra web, måske hvis du endag får behov for at komme over den grænse, så
lave det som 2-3 filer, der kan sættes sammen til en .iso fil.

Ivar Madsen

Fra : Kent Friis

Dato : 14-04-06 20:40

Den Fri, 14 Apr 2006 21:13:04 +0200 skrev Ivar Madsen:

> Mon ikke at de fleste har en DVD brænder idag?

DVD-brænder? Er det ikke kun dem der kopierer film?

> Det vil dog være smart hvis du kan holde dig under de øhe 2GB der kan hentes
> fra web,

Æh, what? Det er muligt din udbyder ikke tillader at du har mere
end 2 GB på din webserver, men det er sg* ikke en begrænsing i http.

Mvh
Kent

Fra : Anders Lund

Dato : 14-04-06 22:19

Kent Friis wrote:
> DVD-brænder? Er det ikke kun dem der kopierer film?

Det kommer an på hvad du lægger i ordet "DVD-brænder". For mig er en
"DVD-brænder" ikke begrænset til at kopiere film. Kan man overhovedet få
en DVD-brænder til computere, som kun kan kopiere film?

Jeg gider i hvert fald ikke at henvise til min DVD brænder, som DVD RAM
drev, DVD R/RW +- DL eller hvad det nu kan hedde.

> Æh, what? Det er muligt din udbyder ikke tillader at du har mere
> end 2 GB på din webserver, men det er sg* ikke en begrænsing i http.

Hvis manden nu bruger FAT16, så er max størrelsen for filer 2GB - men
det er så også hele partitionen... det kan jo være at det er der
problemet ligger.

/Anders

Fra : Ivar Madsen

Dato : 14-04-06 22:51

Anders Lund wrote:

> Hvis manden nu bruger FAT16, så er max størrelsen for filer 2GB - men
> det er så også hele partitionen... det kan jo være at det er der
> problemet ligger.

Når jeg har læst om folk der har brokket sig over at de kan hente Linux
dist. på CD .iso filer, men ikke DVD .iso filer på web, men kun på FTP, så
synes jeg bare altid at svarene har været at der er en begrænsning i hvor
store filer man kan hente fra en web server.
Hvad er forklaringen ellers?

Ivar Madsen

Fra : Kent Friis

Dato : 14-04-06 23:20

Den Fri, 14 Apr 2006 23:18:57 +0200 skrev Anders Lund:

> Det kommer an på hvad du lægger i ordet "DVD-brænder". For mig er en
> "DVD-brænder" ikke begrænset til at kopiere film. Kan man overhovedet få
> en DVD-brænder til computere, som kun kan kopiere film?

Hmm, der skulle vist have stået "Er det ikke kun dem der kopierer
film, der har sådan en".

Altså "dem" refererer til personerne, ikke til brænderne.

Jeg tror ikke lige jeg kender nogen der har DVD-brænder som ikke
bruger den til pirat-kopiering.

> Hvis manden nu bruger FAT16, så er max størrelsen for filer 2GB - men
> det er så også hele partitionen... det kan jo være at det er der
> problemet ligger.

Det har jo ikke noget med web at gøre. Og hvordan skulle han så sætte
dem sammen til en iso bagefter?

Mvh
Kent

Fra : Anders Lund

Dato : 14-04-06 23:49

Kent Friis wrote:
> Altså "dem" refererer til personerne, ikke til brænderne.

Ahh, ok.

> Jeg tror ikke lige jeg kender nogen der har DVD-brænder som ikke
> bruger den til pirat-kopiering.

Nu kender vi jo ikke hinnanden særlig godt, men min DVD brænder har kun
lavet almindelige data CD'ere. Det er lang tid siden at jeg har lavet
noget piratkopering - måske noget som Copydan ikke bryder sig om (rippe
egne musik CD'ere), men ikke noget rigtig kopi-agtigt.

> Det har jo ikke noget med web at gøre. Og hvordan skulle han så sætte
> dem sammen til en iso bagefter?

Glem det... hvem bruger også FAT16 i dag, på en harddisk i en computer?

/Anders

Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 14-04-06 23:02

Den Fri, 14 Apr 2006 19:39:51 +0000. skrev Kent Friis:

> DVD-brænder? Er det ikke kun dem der kopierer film?

Min idé var at lave en lille CD, som man kan bruge til boot af .iso fra
harddisk. Så kan man boote alle slags størrelser, også over de ca 4 GB
der kan være på an DVD. Og det går jo også en del hurtigere hvis man
booter fra disk.

> Æh, what? Det er muligt din udbyder ikke tillader at du har mere end 2
> GB på din webserver, men det er sg* ikke en begrænsing i http.

Der er en del download-programmer der ikke virker hvis filstørrelsen er
over 2 GB. curl og ncftp kan. Apache kan ikke servicere filer over ¤ GB.
Men det kan den udgave af proftp, som klid.dk har, godt klare. så der er
da nogen problemer med store filer.

Hilsen
keld

Fra : Ivar Madsen

Dato : 15-04-06 00:22

Keld Jørn Simonsen wrote:

> [...]
> over 2 GB. curl og ncftp kan. Apache kan ikke servicere filer over ¤ GB.
> Men det kan den udgave af proftp, som klid.dk har, godt klare. så der er

OK, det er sådan det er, mente også nok at det var noget med web og store
filer,,,

Ivar Madsen

Fra : Leif Neland

Dato : 17-04-06 19:21

"Ivar Madsen" <spam.news.cc@milli.dk> skrev i en meddelelse

> Mon ikke at de fleste har en DVD brænder idag?

Nej.

> [...]
> fra web, måske hvis du endag får behov for at komme over den grænse, så
> lave det som 2-3 filer, der kan sættes sammen til en .iso fil.

Det ville nok være smart at udgive den som torrent (også); alle
torrent-klienter kan tåle at blive afbrudt, det er der ikke så mange
http/ftp-klienter, der kan.

Leif

Fra : Ivar Madsen

Dato : 17-04-06 20:11

Leif Neland wrote:

> Det ville nok være smart at udgive den som torrent (også); alle
> torrent-klienter kan tåle at blive afbrudt, det er der ikke så mange
> http/ftp-klienter, der kan.

Jeg synes bare ikke om at de gange jeg har taget tyren ved hornet, og hentet
en hel DVD med torrent, det har taget 2-3 dage, jeg har svært ved at holde
tolmodeligheden så længe,,,

Ivar Madsen

Fra : Anders Lund

Dato : 17-04-06 20:48

Ivar Madsen wrote:
> Jeg synes bare ikke om at de gange jeg har taget tyren ved hornet, og hentet
> en hel DVD med torrent, det har taget 2-3 dage, jeg har svært ved at holde
> tolmodeligheden så længe,,,

Er det lang tid siden at du sidst har hentet noget med torrent? Jeg
synes at de ting jeg har hentet (måske det sidste års tid), har kørt en
del bedre end før hen. Det er selvfølgelig også et spørgsmål om hvad du
henter og hvor mange andre der er også henter den pågældende torrent.

Langt de fleste ting jeg henter den vej, sker med hele min båndbredde.

/Anders

Fra : Ivar Madsen

Dato : 17-04-06 21:04

Anders Lund wrote:

> [...]
> henter og hvor mange andre der er også henter den pågældende torrent.
> Langt de fleste ting jeg henter den vej, sker med hele min båndbredde.

Det forkommer mig at det er Mandrake 2005.
Jeg vil bruge et par af de grå celler, til at huske det til næste gang jeg
får behov for at hente en install-DVD, eller ligende,,,

Ivar Madsen

Fra : Anders Lund

Dato : 17-04-06 22:06

Ivar Madsen wrote:
> Det forkommer mig at det er Mandrake 2005.

Der vil jeg så også give dig ret ... jeg har før haft problemer med
Mandrake, rent hastighedsmæssigt.

Jeg har så ikke forsøgt mig med Mandrake i lang tid nu, så jeg ved ikke
om det er blevet bedre.

/Anders

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 23-04-06 08:43

Keld Jørn Simonsen skrev:
> Den kan findes på http://klid.dk/ftp/keldix/

Hvordan kan det være at den er blevet fjernet ?

--
Ivan V. Klattrup
http://www.klattrup.dk

Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 23-04-06 12:44

Den Sun, 23 Apr 2006 09:42:42 +0200. skrev Ivan V. Klattrup:

> Hvordan kan det være at den er blevet fjernet ?

Den er ikke blevet fjernet. Jeg har lige brugt den ovennævnte url,
og fået hvad der skal være. Men måske er der en fejl et sted.

Hvilken fejlbesked får du?

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 23-04-06 12:54

Keld Jørn Simonsen skrev:

> Jeg har lige brugt den ovennævnte url,
> og fået hvad der skal være.

Jeg regnede bare med at iso'en stadig var der
--
Ivan V. Klattrup
http://www.klattrup.dk

Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 23-04-06 14:04

Den Sun, 23 Apr 2006 13:54:11 +0200. skrev Ivan V. Klattrup:

> Jeg regnede bare med at iso'en stadig var der

Ja, iso'en er der stadig. Kan du ikke få fat på den, og hvilken
fejlbesked får du? Kan du se iso'en?

Hilsen
keld

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 23-04-06 14:12

Keld Jørn Simonsen skrev:
> Kan du se iso'en?

Jeg kan kun se md5 filen

og prøver jeg så http://klid.dk/ftp/keldix/keldix-0.1-20060411.iso
(gættet ud fra md5 filen) får jeg en "Access forbidden!"

PS jeg har hentet iso'en tidligere, men jeg undrede mig bare over at jeg
ikke kunne se den mere
--
Ivan V. Klattrup
http://www.klattrup.dk

Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 23-04-06 16:09

Den Sun, 23 Apr 2006 15:11:40 +0200. skrev Ivan V. Klattrup:

> Jeg kan kun se md5 filen

Undrer mig over at apache gemmer .iso-filen.

> [...]
> (gættet ud fra md5 filen) får jeg en "Access forbidden!"
>
> PS jeg har hentet iso'en tidligere, men jeg undrede mig bare over at jeg

Der har været en fejl med den navnetjeneste vi har brugt.
Jeg mener det er rettet nu.

Prøv igen.

Hilsen
keld

Fra : Ivar Madsen

Dato : 23-04-06 15:46

Keld Jørn Simonsen wrote:

> Ja, iso'en er der stadig. Kan du ikke få fat på den, og hvilken
> fejlbesked får du? Kan du se iso'en?

Jeg underede mig også tiderliger idag, over at jeg ikke kunne installere
nogle Mandrake 2006 pakker, og prøvede med konsolen, og fik en 'øhe 403
fejl, skiftede kilde til en anden, og installerte uden problemmer.

Kort tid efter så gik jeg ind med mc's ftp klient, og så at pakkerne lå hvor
de sikkert var forventet at ligge,,,

Ivar Madsen

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 23-04-06 14:16

On Sun, 23 Apr 2006 13:03:47 +0000, Keld wrote:

> Ja, iso'en er der stadig. Kan du ikke få fat på den, og hvilken
> fejlbesked får du? Kan du se iso'en?

Jeg får dette:

$ w3m -dump http://klid.dk/ftp/keldix/
Index of /ftp/keldix

Icon Name Last modified Size Description
[DIR] Parent Directory -
[ ] keldix-0.1-20060411.iso.md5 11-Apr-2006 23:55 58

Apache/2.0.54 (Mandriva Linux/PREFORK-13.2.20060mdk) Server at www.klid.dk Port
80
$

Hva' får du?

Mvh.

--
"riverrun, past Eve and Adam's, from swerve of shore Adam Sjøgren
to bend of bay, brings us by a commodius vicus of asjo@koldfront.dk

Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 23-04-06 16:26

Den Sun, 23 Apr 2006 15:15:40 +0200. skrev Adam Sjøgren:

> [...]
>
> Icon Name Last modified Size Description
> [DIR] Parent Directory -
> [ ] keldix-0.1-20060411.iso.md5 11-Apr-2006 23:55 58

Jeg får

[ ] keldix-0.1-20060411.iso 11-Apr-2006 23:46 685M
[ ] keldix-0.1-20060411.iso.md5 11-Apr-2006 23:55 58

Men mit hjemmenetværk genkendes også specielt på klid.dk
Jeg tror jeg har fundet fejlen, prøv igen.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 23-04-06 16:35

On Sun, 23 Apr 2006 15:25:43 +0000, Keld wrote:

> Jeg tror jeg har fundet fejlen, prøv igen.

Yeps, det hjalp (ihvertfald herfra):

$ w3m -dump http://klid.dk/ftp/keldix/ | grep iso