Tvinge 100Mbit netkort til at køre 10Mbit.
Fra : Tomas

Dato : 28-03-06 18:44

Jeg har et Intel D815EFV bundkort med indbygget netkort som ifølge
manualen er 100Mbit full duplex, det virker dog kun ved manuelt at
indstille det til 10Mbit, hvilket jeg kan i windows.

Linux genkender netkortet som et "e100".

Fejlen er at der meldes om manglende forbindelse, som var netkablet ikke
monteret.

Jeg ønsker:
Sekundært: At indstille netkortet til 10Mbit, i Fedora, evt debian.
Primært: At få det til at køre 100Mbit.

Tomas

Fra : Christian Joergensen

Dato : 28-03-06 18:55

Tomas <patina@dbmail.dk> writes:

> Jeg ønsker:
> Sekundært: At indstille netkortet til 10Mbit, i Fedora, evt debian.
> Primært: At få det til at køre 100Mbit.

Installer ethtool.

--
Christian Joergensen | Linux, programming or web consultancy
http://www.razor.dk | Visit us at: http://www.gmta.info

Fra : Tomas

Dato : 29-03-06 17:26

On Tue, 28 Mar 2006 19:54:43 +0200, Christian Joergensen wrote:

> Installer ethtool.
Og det klarer jobbet, det var dog noget besværligt at installere uden
netadgang, så jeg fandt på at forbinde gennem min gamle 10Mbit hub.

Det opfylder dog ikke mit primære ønske om at køre 100Mbit, men det er vel
også et hardwareproblem.

Tomas

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 29-03-06 18:06

Tomas wrote:
> Det opfylder dog ikke mit primære ønske om at køre 100Mbit, men det er vel
> også et hardwareproblem.

Hvad siger dmesg når du prøver at køre 100Mbit?

Fra : Tomas

Dato : 30-03-06 16:25

On Wed, 29 Mar 2006 19:06:14 +0200, Christian E. Lysel wrote:

> Hvad siger dmesg når du prøver at køre 100Mbit?

tomas@BlueDebian$ dmesg|grep e100
e100: selftest OK.
e100: eth0: Intel(R) PRO/100 Network Connection
e100: eth0 NIC Link is Up 100 Mbps Full duplex
e100: eth0 NIC Link is Down
e100: eth0 NIC Link is Up 100 Mbps Full duplex
e100: eth0 NIC Link is Down

De sidste to linier gentages med få minutters mellemrum.

Det kan i øvrigt nævnes at DHCP-serveren registrerer en forespørgsel, men
dens svar når aldrig frem.

Tomas

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 30-03-06 17:16

Tomas wrote:
> e100: eth0 NIC Link is Up 100 Mbps Full duplex
> e100: eth0 NIC Link is Down
>
> De sidste to linier gentages med få minutters mellemrum.

Det siger ikke på meget.

Prøv evt. følgende kernel modul argumenter:

http://www.intel.com/support/network/adapter/1000/linux/e100.htm#parameters

Fra : Tomas Pedersen

Dato : 04-04-06 16:38

On Thu, 30 Mar 2006 18:16:25 +0200, Christian E. Lysel wrote:

> Prøv evt. følgende kernel modul argumenter:
>
> http://www.intel.com/support/network/adapter/1000/linux/e100.htm#parameters
Jeg er ikke sikker på hvilke argumenter du mener eller hvor jeg skal gøre
af dem.

Måske: modprobe e100 e100_speed_duplex=1
Men hvor skal det sættes ind henne?

Tomas

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 04-04-06 20:20

Tomas Pedersen wrote:
> Måske: modprobe e100 e100_speed_duplex=1
> Men hvor skal det sættes ind henne?

Hvad skriver din maskine når du skriver "lsmod"?

"ls" referere til list og "mod" referere til et kerne modul.
Jeg forstiller mig at du bruger kerne moduler som linkes dynamisk,
men det behøver ikke at være tilfældet.

Så vidt jeg husker er det tilfældet under Fedora, men lad os for en
sikkerheds undersøge det ved at køre "lsmod". Viser "lsmod" en linie
angående e100?

Prøv at fjern modulet (ps. dit netværk forsvinder) ved at skrive "rmmod
e100". Herefter kan du tilføje modulet med "modprobe e100".

Når du tilføjer modulet kan de give modprobe flere parametre som modulet
vil modtage...jeg vil forslå at du slår alt unødvendigt fra, for at se
om det hjælper.

Læs samtidigt det kernen logger til dig, med "dmesg".

Du kan måske også læse mere i /usr/src/kernel/documentation/net/e100
(med fare for stave/huske fejl).

Når du er færdig med at eksperimentere kan du fortælle modprobe at den
altid skal bruge argumenterne ved at tilføje dem til /etc/modules.conf
eller /etc/conf.modules.

Fra : Tomas Pedersen

Dato : 06-04-06 19:25

On Tue, 04 Apr 2006 21:20:10 +0200, Christian E. Lysel wrote:

> Så vidt jeg husker er det tilfældet under Fedora, men lad os for en
> sikkerheds undersøge det ved at køre "lsmod". Viser "lsmod" en linie
> angående e100?
Ja

> [...]

modulet
> vil modtage...jeg vil forslå at du slår alt unødvendigt fra, for at se
modprobe e100 e100_speed_duplex=1 gav det ønskede resultat; 10Mbit, half
duplex.

> Læs samtidigt det kernen logger til dig, med "dmesg".
I lidt forkortet version: Selftest OK og Link is Up 10 Mbps Half Duplex.

> Du kan måske også læse mere i /usr/src/kernel/documentation/net/e100
> (med fare for stave/huske fejl).
Jeg tror jeg springer over.

> Når du er færdig med at eksperimentere kan du fortælle modprobe at den
> altid skal bruge argumenterne ved at tilføje dem til /etc/modules.conf
> eller /etc/conf.modules.
Jeg valgte at satse på Debian, nok mest for at prøve noget nyt. Der er
modules.conf en fil automatisk genereret af update-modules og conf.modules
er der ikke. Jeg kan ikke umiddelbart gennemskue /etc/modutils.

Tomas

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 06-04-06 20:04

Tomas Pedersen wrote:
> modprobe e100 e100_speed_duplex=1 gav det ønskede resultat; 10Mbit, half
> duplex.

> I lidt forkortet version: Selftest OK og Link is Up 10 Mbps Half Duplex.

Kan du prøve at skubbe den op på 100Mbit, men med de andre features
slået fra?

> Jeg tror jeg springer over.

Det kan aldrig skade at læse dokumentationen!

> Jeg valgte at satse på Debian, nok mest for at prøve noget nyt. Der er
> modules.conf en fil automatisk genereret af update-modules og conf.modules
> er der ikke. Jeg kan ikke umiddelbart gennemskue /etc/modutils.

Står der ikke en linie med e100 eller eth0 i /etc/modules.conf?

Fra : Bo Simonsen

Dato : 21-05-06 15:06

On 2006-04-06, Tomas Pedersen <patina@dbmail.dk> wrote:

| I lidt forkortet version: Selftest OK og Link is Up 10 Mbps Half Duplex.

Måske 100mbit half duplex virker?

--
Bo Simonsen
Stud.Scient

"Computer Science is no more about computers than astronomy is about telescopes."
--- Edsgar Dijkstra

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 30-03-06 07:20

Tomas wrote:
> [...]
>
> Linux genkender netkortet som et "e100".
>
> Fejlen er at der meldes om manglende forbindelse, som var netkablet ikke

Kan det køre 100Mbit i Windows?

Hvis nej, ville jeg checke det øvrige netudstyr: kabler, switch,
etc. Man kan spilde utroligt meget tid på dårlige netkabler...

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Tomas

Dato : 30-03-06 16:15

On Thu, 30 Mar 2006 08:20:16 +0200, Mogens Kjaer wrote:

> Kan det køre 100Mbit i Windows?
Nej, også derfor jeg anser det for et hardwareproblem. Det er en lidt
ældre sag som ikke længere har support hos intel og den windowsdriver jeg
kunne finde hjalp ikke på det.

> Hvis nej, ville jeg checke det øvrige
netudstyr: kabler, switch, etc.
> Man kan spilde utroligt meget tid på dårlige netkabler...
En oplagt mulighed som nu er undersøgt, det var ikke det.

Tomas

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 31-03-06 17:10

Tomas wrote:

> netudstyr: kabler, switch, etc.

> En oplagt mulighed som nu er undersøgt, det var ikke det.

Jeg vil checke det en ekstra gang. Intel netkort
plejer at virke.

Du kunne prøve at smække et ekstra netkort i og disable
kortet på motherboardet.

Hvis din kerne ikke er for ny, er den gamle eepro100 driver
der måske også? Måske er den bedre.

Mogens

--
Mogens Kjær, Dataarkæolog
Email: mk@datamuseum.dk

Fra : Tomas

Dato : 30-03-06 16:33

On Tue, 28 Mar 2006 19:43:54 +0200, Tomas wrote:
> Sekundært: At indstille netkortet til 10Mbit, i Fedora, evt debian.
Det gør jeg således:

BlueDebian# ethtool -s eth0 speed 10 autoneg off

Det kunne passende lægges i et opstartsscript, men hvor? Lægges det i for
eksempel S10 i /etc/rc2.d bliver det startet alt for sent, så hvor er mere
passende/logisk på debian?

Tomas

Fra : Niels

Dato : 01-04-06 00:20

Tomas skrev:

> [...]
> monteret.
>
> Jeg ønsker:
> Sekundært: At indstille netkortet til 10Mbit, i Fedora, evt debian.

Du skal bruge
mii-tool eller mii-diag

> Primært: At få det til at køre 100Mbit.

måske noget i nictools-pci pakken