Debian: Har smidt "mail" væk
Fra : Anders Lund

Dato : 25-03-06 09:07

Hej

Jeg er ny med Debian og er i gang med at sætte et test mail system op.
På en eller anden måde har jeg fået afinstalleret "mail" (det lille
utility til at sende og læse mails fra kommandolinen).

Det er desværre lidt svært at søge efter dette program pga. det ret
udbredte navn.

Hvad hedder denne pakke?

/Anders

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 25-03-06 10:03

Anders Lund wrote:

> Jeg er ny med Debian og er i gang med at sætte et test mail system op.
> På en eller anden måde har jeg fået afinstalleret "mail" (det lille
> utility til at sende og læse mails fra kommandolinen).

[...]

> Hvad hedder denne pakke?

johansen ~ [15] % dpkg -S /usr/bin/mail
mailx: /usr/bin/mail
johansen ~ [16] % dpkg -L mailx
/.
/usr
/usr/bin
/usr/bin/mail
/usr/share
/usr/share/man
/usr/share/man/man1
/usr/share/man/man1/mail.1.gz
/usr/share/mailx
/usr/share/mailx/mail.help
/usr/share/mailx/mail.tildehelp
/usr/share/lintian
/usr/share/lintian/overrides
/usr/share/lintian/overrides/mailx
/usr/share/doc
/usr/share/doc/mailx
/usr/share/doc/mailx/changelog.Debian.gz
/usr/share/doc/mailx/copyright
/usr/share/doc/mailx/changelog.gz
/usr/share/doc/mailx/manual.ps.gz
/usr/share/doc/mailx/README.Debian.gz
/usr/share/doc-base
/usr/share/doc-base/mailx
/etc
/etc/mail.rc
/usr/bin/Mail
/usr/bin/mailx
/usr/share/man/man1/Mail.1.gz
/usr/share/man/man1/mailx.1.gz

johansen ~ [17] % dpkg -s mailx
Package: mailx
Section: mail
Installed-Size: 256
Maintainer: Robert Luberda <robert@debian.org>
Version: 1:8.1.2-0.20020411cvs-1
Provides: mail-reader
Depends: libc6 (>= 2.2.4-4), liblockfile1 (>= 1.0),
mail-transport-agent, base-files (>= 2.2.0)
Conflicts: suidmanager (<< 0.52)
Conffiles:
/etc/mail.rc 2bd8160a85f53c20e55ebd375fc89431
mailx is the traditional command-line-mode mail user agent.
Even if you don't use it it may be required by other programs.

johansen ~ [18] %

Så mon ikke det er mailx, pakken hedder?

vh,

--
Ole Michaelsen, Copenhagen, Denmark
http://www.olemichaelsen.dk/

Fra : Anders Lund

Dato : 25-03-06 11:51

Ole Michaelsen wrote:

> [...]

[...]

> Så mon ikke det er mailx, pakken hedder?

Jo. Jeg havde faktisk kigget kort på den, men "x" fik mig til at tænke
på det grafiske miljø.

Tak for hjælpen.

/Anders

Fra : Steen Suder

Dato : 25-03-06 13:17

Anders Lund wrote:

> Ole Michaelsen wrote:

<KLIP>

> Jo. Jeg havde faktisk kigget kort på den, men "x" fik mig til at tænke
> på det grafiske miljø.

I slige tilfælde plejer "x" oftest at stå forrest i navnet, som f.eks. i
"xeyes".

--
Steen Suder