Linux på Mac?
Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-03-06 21:23

Hej

Kan en gammel Mac LC III køre en eller anden form for gratis linux?

Claus

Fra : Sune Vuorela

Dato : 24-03-06 21:36

On 2006-03-24, Claus Tersgov <nospamnews@tersgov.dk> wrote:
> Kan en gammel Mac LC III køre en eller anden form for gratis linux?

Nu har jeg ingen anelse om hvad det er for en dåse, men man siger jo at
debian kan køre på alt.

Mon ikke det enten er en powerpc eller en m68k der skal bruges ?

/Sune

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 24-03-06 21:38

On Fri, 24 Mar 2006 21:22:52 +0100, Claus wrote:

> Kan en gammel Mac LC III køre en eller anden form for gratis linux?

Ja:

<http://web.archive.org/web/20040607032241/http://maclinuxstatus.sourceforge.net/status/>

Noget andet er så om der er nogen pointe i det udover m68k-nostalgi.

Mvh.

--
"Halleluja og hurlumhej" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Claus Tersgov

Dato : 26-03-06 04:03

"Adam "Sjøgren"" <asjo@koldfront.dk> skrev

> Noget andet er så om der er nogen pointe i det udover m68k-nostalgi.

Jeg tænkte, at den måske kunne bruges som firewall. den er nemlig meget
lille, og total lydløs.

Claus

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-03-06 07:04

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> writes:

> Jeg tænkte, at den måske kunne bruges som firewall. den er nemlig meget
> lille, og total lydløs.

Med mindre det er for princippets skyld, så gælder det også for de
fleste 500 kroners routere du kan købe i dag.

Herudover er der ingen garanti for den er hurtig nok til at kunne
levere det man forventer i dag (bruger du fx BitTorrent?).
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Kent Friis

Dato : 26-03-06 18:25

Den 26 Mar 2006 08:04:05 +0200 skrev Thorbjørn Ravn Andersen:

> Med mindre det er for princippets skyld, så gælder det også for de
> fleste 500 kroners routere du kan købe i dag.

Men hvor mange af dem kan køre Linux (som man selv kan konfigurere)?

Mvh
Kent

Fra : Jake

Dato : 26-03-06 18:33

> Men hvor mange af dem kan køre Linux (som man selv kan konfigurere)?

Linksys laver en model - sikkert også andre :)

mvh Jake

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-03-06 18:42

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:

> Men hvor mange af dem kan køre Linux (som man selv kan konfigurere)?

Gør de ikke efterhånden stort set det allesammen? Min gør da.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-03-06 18:46

nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen) writes:

> Gør de ikke efterhånden stort set det allesammen? Min gør da.

Her er bare hvad OpenWrt kan køre på....

http://wiki.openwrt.org/TableOfHardware
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Kent Friis

Dato : 26-03-06 19:08

Den 26 Mar 2006 19:46:08 +0200 skrev Thorbjørn Ravn Andersen:

> Her er bare hvad OpenWrt kan køre på....
>
> http://wiki.openwrt.org/TableOfHardware

Sjovt nok er SpeedStream ikke på listen.

Mvh
Kent

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-03-06 20:24

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:

> Sjovt nok er SpeedStream ikke på listen.

Så har du vel bare ikke tænkt dig om da du købte den.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Kent Friis

Dato : 26-03-06 20:43

Den 26 Mar 2006 21:24:09 +0200 skrev Thorbjørn Ravn Andersen:

> Så har du vel bare ikke tænkt dig om da du købte den.

Nu har jeg ikke købt den, det var TDC der leverede den. Men bortset
fra det ville jeg nu også foretrække noget med et floppydrev at boote
på og en skærm + tastatur at bruge indtil man har fået netværket
og/eller serial console konfigureret.

Mvh
Kent

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-03-06 20:48

> [...]

> fra det ville jeg nu også foretrække noget med et floppydrev at boote
> på og en skærm + tastatur at bruge indtil man har fået netværket

Så vælger du da bare en med seriel port.

De små routere booter fra flash. Det er ganske fint.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Kent Friis

Dato : 26-03-06 21:03

Den 26 Mar 2006 21:48:04 +0200 skrev Thorbjørn Ravn Andersen:

> Så vælger du da bare en med seriel port.

Læs lige hvad jeg skriver igen.

> De små routere booter fra flash. Det er ganske fint.

Noget mere besværligt at skrive til end en diskette.

Mvh
Kent

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-03-06 21:09

> Læs lige hvad jeg skriver igen.

Seriel port var da til den serial console du efterlyser. Den er som
regel let aktiverbar i de små embedded linuxer.

Har den herudover USB 2.0 er det fint med en ekstern harddisk, ellers
må man gå via NFS.

> Noget mere besværligt at skrive til end en diskette.

Jeg synes du skulle prøve. Det er ikke galt.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Kent Friis

Dato : 26-03-06 21:42

Den 26 Mar 2006 22:08:49 +0200 skrev Thorbjørn Ravn Andersen:

> Seriel port var da til den serial console du efterlyser.

Som sagt, læs igen:

> [...]

> må man gå via NFS.

> Jeg synes du skulle prøve. Det er ikke galt.

En flash passer ikke i hverken floppy-drev, CD-ROM-drev, harddisk-
skuffe, DAT, USB-port, seriel-port, PCI-slot, AGP-slot...

Noget mere besværligt end en diskette.

Mvh
Kent

Fra : Leonard

Dato : 26-03-06 21:53

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

>Noget mere besværligt end en diskette.

Er det nemmeste for dig ikke at nøjes emd en lille blok i A5-format og
en blyant ?
- eller er det for besværligt med en blyant, den skal jo spidses, så
brug en kuglepen.

Så kan du lade alle os andre, der er kommet os over tømmermændene
efter Computer-messen i Skjernhallen i 1981, hvor den største nyhed
var et 16k ram udvidelsesmodul til ZX81, om at være lidt længere
fremme i udviklingen

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Kent Friis

Dato : 26-03-06 22:07

Den Sun, 26 Mar 2006 22:53:07 +0200 skrev Leonard:

> Er det nemmeste for dig ikke at nøjes emd en lille blok i A5-format og
> en blyant ?

Den passer sg* da heller ikke i floppy-drevet.

ZX81? Det er sg* før min tid.

Mvh
Kent

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 26-03-06 22:53

Kent Friis wrote:
> "og en skærm + tastatur at bruge indtil man har fået netværket
> og/eller serial console konfigureret."

Jeg formoder vi snakker om openwrt.

Her er netværk og seriel porten konfigureret i default flash imaget.

Jeg savner dog understøttelse for MPU.

> En flash passer ikke i hverken floppy-drev, CD-ROM-drev, harddisk-
> skuffe, DAT, USB-port, seriel-port, PCI-slot, AGP-slot...

Prøv IDE Flashdisk,
http://www.thiim.com/industri/produkter/flash/ide.asp :)

> Noget mere besværligt end en diskette.

Der er bare en fil, der skal flyttes over på enheden via tftp eller http.

Jeg har to enheder, en WRT54G og en NSL2.

Den første enheder er en access router. Jeg brugte 3 min på at
installere openwrt på den. Dog er der ikke nogen seriel port.

Den anden enhed, er en lille USB filserver. På denne installerede jeg
OpenSlug (http://www.nslu2-linux.org/wiki/OpenSlug/HomePage), men kom
til at kvaje mig....det tog en halv dag, inden den virkede igen.

Fra : Kent Friis

Dato : 27-03-06 21:15

Den Sun, 26 Mar 2006 23:52:57 +0200 skrev Christian E. Lysel:

> Jeg formoder vi snakker om openwrt.
>
> Her er netværk og seriel porten konfigureret i default flash imaget.

Hvad er der nu i vejen med DIY? Vil man have det hele pre-konfigureret
kan man jo lige så godt bruge en standard SpeedStream.

> Jeg savner dog understøttelse for MPU.

> Prøv IDE Flashdisk,
> http://www.thiim.com/industri/produkter/flash/ide.asp :)

Money money money... Endnu værre end besværligt.

> Den anden enhed, er en lille USB filserver. På denne installerede jeg
> OpenSlug (http://www.nslu2-linux.org/wiki/OpenSlug/HomePage), men kom
> til at kvaje mig....det tog en halv dag, inden den virkede igen.

Det var aldrig sket med et floppy-drev at boote fra, og skærm +
tastatur til at fixe tingene når man har f**ked up

Mvh
Kent

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 28-03-06 17:43

Kent Friis wrote:
> Det var aldrig sket med et floppy-drev at boote fra, og skærm +

Jeg plejer nu om dage at bruge længere tid på at finde en
floppy-disk uden CRC fejl :)

> tastatur til at fixe tingene når man har f**ked up

Jeg brugte lang tid på at finde ud af man kunne gå i safemode, og flashe
via tftp.

Når jeg dummer mig igen, skal jeg nu bruge 10 sek. på at komme ud af
problemstillingen.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-03-06 22:56

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:

> "og en skærm + tastatur at bruge indtil man har fået netværket
> og/eller serial console konfigureret."

Ja, det kommer af sig selv. Du starter jo ikke fra bunden, vel?

> En flash passer ikke i hverken floppy-drev, CD-ROM-drev, harddisk-
> skuffe, DAT, USB-port, seriel-port, PCI-slot, AGP-slot...
>
> Noget mere besværligt end en diskette.

Prøv det nu bare. Man flasher da ved at uploade den nye fil med tftp.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Kent Friis

Dato : 27-03-06 21:16

Den 26 Mar 2006 23:56:24 +0200 skrev Thorbjørn Ravn Andersen:

> Ja, det kommer af sig selv. Du starter jo ikke fra bunden, vel?

> Prøv det nu bare. Man flasher da ved at uploade den nye fil med tftp.

Så skal tftpd jo lige installeres først.

Mvh
Kent

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-03-06 21:32

> Så skal tftpd jo lige installeres først.

Ahem, hvor tror du selv den kører henne?

Kent, vedgå nu bare at det her ved du ikke noget om, og så prøv det :)
Det er nok det mest nørdede man kan lave i vore dage med Linux :)
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 26-03-06 22:07

On 26 Mar 2006 20:03:02 GMT, Kent wrote:

> Noget mere besværligt at skrive til end en diskette.

Ingen af mine computere har diskettedrev. Jeg kan ikke huske hvornår
jeg sidst så en diskette.

,

--
"Lef ma nine imma Jeep" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 26-03-06 22:20

Adam Sjøgren <asjo@koldfront.dk> wrote:

> Ingen af mine computere har diskettedrev. Jeg kan ikke huske hvornår
> jeg sidst så en diskette.

En af mine har 5 1/4" drev, hva'?

Fra : Jake

Dato : 27-03-06 20:22

> En af mine har 5 1/4" drev, hva'?

Sådan noget joker man ikke med Axel...

;)

mvh Jake

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 28-03-06 18:27

Jake <urt9@9myhiddenagenda9.com> wrote:

> Sådan noget joker man ikke med Axel...
>

> ;)

Nej. Fy! Axel

Noget andet er, at jeg har haft meget glæde af mit single speed Mitsumi
CD drev (som jeg stadig har liggende) ved flere lejligheder "i gamle
dage" - for ikke så mange år siden, bl.a da jeg skulle installerer Linux
1.2.13 fra en InfoMagic CD set, eller NT4 for den sag skyld. Jeg kunne
altid være sikker på at drevet blev fundet af installationsprogrammet.
Og jeg mener det stadig er med blandt de CD drev som genkendes af stort
set alle installerer til styresystemer på en Intel platform.

Fra : Leonard

Dato : 27-03-06 20:38

hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) wrote:

>En af mine har 5 1/4" drev, hva'?

Så kan den vel tage et A5 ark

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 28-03-06 18:27

Leonard <usenet@leonard.dk> wrote:

> Så kan den vel tage et A5 ark

Det ark er lidt for bredt, men det flopper godt nok

Jeg vil tro det er kravene om ISA bus stik til controlleren, der er
årsag til at de ikke kan bruges mere.

Drevet sidder i en gammel Pentium, forsynet med både ISA og PCI bus. En
160MB SCSI HDD fra en Apple Macintosh Performa er boot drev. Maskinen
bruges ellers som file server, hvor der indlæses noget disk manager
software under opstarten så der er adgang til den stor disk.

Sådan et 5 1/4" drev har sin helt egen lyd når det arbejder.