Linux distro, automatisk opdatering mellem~
Fra : Christian E. Lysel

Dato : 22-03-06 20:11

Hejsa.

Jeg administere ca 200 Redhat 7.3 maskiner, eller rettere de passer sig
selv, men har aldig fået konfigureret automatisk opdatering.

Nu har jeg fået muligheden for at reinstallere alle 200 maskiner, og
ville gerne høre om nogle erfaringer.

Men største bekymring ligger i opdatering imellem major releases, fx
mellem Fedora 4 og Fedora 5, eller hvilken distribution der vælges.

Jeg er ikke nervøs for opdateringer af enkelte pakker. Det bliver der
lavet noget automatik til, først ud i et test miljø for at se
stabiliteten, derefter ud til en produktions server i nærheden, og
derefter ud til alle maskiner.

Vores egne udvidelser er installeret i /home som selvstændige brugere.
Vi bruge en gammel windows mananger mwm, og den ene bruger der køre
X11 har sin egen .xsession fil der starter miljøet op. Endvidere er
XDM konfigureret med sit eget login dialog. Et script henter parametre,
og tilrette XDM og resten af systemmet til vores brug. Derfor ser jeg
ikke de store problemmer med vores egne tilrettelser.

Generelt har der været svært at se hvad distributionerne
anbefalder. Jeg tænker her på om de anbefalder maskiner skal
installeres forfra eller ej.

Fedora og Redhat anbefalder en reinstallation:
http://fedoraproject.org/wiki/DistributionUpgrades
http://www.redhat.com/docs/manuals/enterprise/RHEL-4-Manual/x8664-multi-install-guide/ap-upgrade.html

Dog mener jeg at have hørt RHN også opgradere igennem major releases.

Ununtu skriver på http://www.ubuntu.com/support/faq

...We fully support upgrades from one release to the next. For example,
if you installed 4.10 (Warty Warthog), you will be able to upgrade to
5.04 (Hoary Hedgehog) and from 5.04 (Hoary Hedgehog) to 5.10 (Breezy
Badger), and so forth in perpetuity...

Af dette fremgår blot ikke om dette kan klares igennem yum eller om
installations systemmet skal køres igennem, fx fra CDROM.

Gentoo, skilter direkte med hvor nemt der er:
http://www.gentoo.org/doc/en/gentoo-upgrading.xml
http://www.gentoo.org/doc/en/new-upgrade-to-gentoo-1.4.xml
Selvom det var ret krævende at gå fra kernel 2.4 til kernel 2.6:
http://www.gentoo.org/doc/en/migration-to-2.6.xml

Hvilke erfaringer har i?

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 22-03-06 20:23

Christian E. Lysel <sunsite.dk@spindelnet.dk> skrev 2006-03-22:

> Hvilke erfaringer har i?

Jeg har med stor succes opdateret debian maskiner med

apt-get update ; apt-get distupgrade

en del gange. Jeg har ingen erfaringer med at opdatere andre distributioner
mellem major releases.

Thomas

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 23-03-06 17:44

Thomas S. Iversen wrote:
> Jeg har med stor succes opdateret debian maskiner med

Hvor mange maskiner er der tale om?

> apt-get update ; apt-get distupgrade
>
> en del gange. Jeg har ingen erfaringer med at opdatere andre distributioner
> mellem major releases.

Hvilke releases har du opgraderet dem igennem.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 23-03-06 18:14

Christian E. Lysel <sunsite.dk@spindelnet.dk> skrev 2006-03-23:

> Hvor mange maskiner er der tale om?

Ikke vildt mange. et dusin stykker.

> Hvilke releases har du opgraderet dem igennem.

Skifter lidt. Nogle fra 2.0 til 3.0 og nogle fra 2.2 til 3.1.

Der er gået ganske smertefrit synes jeg. Jeg har nogle gange min
irritationsmomementer over debian (mest at de er ekstremt rigide mht.
licensproblematikker), men så skal jeg bare huske på aptitude og
apt-get og så kan jeg godt leve med at skulle støve de ekstra ting op jeg
skal bruge.

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 22-03-06 20:39

Christian E. Lysel wrote:
> [...]
> if you installed 4.10 (Warty Warthog), you will be able to upgrade to
> 5.04 (Hoary Hedgehog) and from 5.04 (Hoary Hedgehog) to 5.10 (Breezy

Ubuntu, klare det uden problemer igennem Synaptic

Gentoo, klare det også fint, uden de store problemer.

Debian klare også nemt en opgradering imellem de major udgaver.

Fælles er dog at et kerneskift kræver en genstart, hvor de fleste andre
opgraderinger på systemet, i mange tilfælde ikke kræver en genstart, men
det er jo, hvad det er. Gentoo, tager dog sin tid om at kompilere, men
ellers er det "nemt".

Det er jo her forskellgen på windows og linux er størst... Der er som
sådan ikke samme skillelinje imellem versionerne som der er i windows.
Selvfølgelig kalder man dem noget forskelligt, men det er jo ikke fordi
at alt bliver skiftet ud imellem den en major install til den næste.

René Madsen --- Webhotel, PHP/MySQL, 500Mb, 5xPOP3 for kun 9,-/md.
Schultz Consult --- www.schultzconsult.dk/Hosting
Din IT Leverandør --- tlf. 46 95 08 81 / 28 34 36 85

Fra : Sune Vuorela

Dato : 22-03-06 22:58

On 2006-03-22, Schultz Consult - [René Madsen] <rene@REMOVEschultzconsult.dk> wrote:
> Gentoo, klare det også fint, uden de store problemer.

Siden hvornår er gentoo begyndt på Major Releases ?

/Sune

Fra : Ukendt

Dato : 22-03-06 23:57

Sune Vuorela wrote:
> Siden hvornår er gentoo begyndt på Major Releases ?

2005.0, 2005.1, 2006.0 osv. det er deres indeling, i sammenligning i
forhold til antallet af opdateringer sammenholdt med Red Hat, Debian,
SuSe og andre, så er de ikke delt på samme måde, men til dels.

Du kan have ret i at Gentoo køre det mere flydende og man kan diskutere
om man skal kalde det major releases. Men jeg vil mene det er deres
pedang til de andres måder at gøre det på.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-03-06 21:59

"Christian E. Lysel" <sunsite.dk@spindelnet.dk> writes:

> Af dette fremgår blot ikke om dette kan klares igennem yum eller om
> installations systemmet skal køres igennem, fx fra CDROM.

Jeg har en installation der er opgraderet fra 4.10 til 5.04 og 5.10.
Det er blot at ændre et navn til et andet i pakkerepositoryfilen, og
så bede apt-get om at opdatere distributionen.

Med den mængde maskiner bør du nok bruge et lokalt spejl.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 06-04-06 14:54

nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen) hit the keyboard.
Afterwards the following was on the screen:

> [...]
> så bede apt-get om at opdatere distributionen.
>
> Med den mængde maskiner bør du nok bruge et lokalt spejl.

Eller evt. en proxy - så bliver de hentet første gang og ligger så
klar. Fourdsat altså at dens cache er stor nok og den ikke når at
fyldes med andre ting undervejs.

If a trainstation is the place where trains stop, what is a workstation?