Oprydning af pakker
Fra : Kasper Johansen

Dato : 19-03-06 00:52

Hej gruppe.

Når jeg f.eks. vælger at installere kde, så vælger jeg at installere
pakken "kdebase". Dertil bliver der så installeret mange flere pakker.

Når jeg vil afinstallere igen, trykker jeg: "apt-get remove --purge
kdebase".

Det efterlader nogle pakker tilbage.

Er der en ordentlig måde at få ryddet op i alle pakker, som der ikke er
noget egentligt behov for, eller som ikke er direkte valgt af mig selv?

Har apt sådan en indbygget funktion, eller er det noget, som jeg selv er
nød til at skrive et script til?

Kasper Johansen

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 19-03-06 01:04

On Sun, 19 Mar 2006 00:51:48 +0100, Kasper wrote:

> Er der en ordentlig måde at få ryddet op i alle pakker, som der ikke
> er noget egentligt behov for, eller som ikke er direkte valgt af mig
> selv?

Måske deborphan eller debfoster kan hjælpe?

Package: deborphan
deborphan finds "orphaned" packages on your system.
It determines which packages have no other packages
depending on their installation, and shows you a list of
these packages. It is most useful when finding libraries,
but it can be used on packages in all sections.

Package: debfoster
debfoster is a wrapper program for apt and dpkg. When first run, it
will ask you which of the installed packages you want to keep
installed.

After that, it maintains a list of packages that you want to have
installed on your system. It uses this list to detect packages that
have been installed only because other packages depended on them. If
one of these dependencies changes, debfoster will take notice, and
ask if you want to remove the old package.

This helps you to maintain a clean Debian install, without old
(mainly library) packages lying around that aren't used any more.

Mvh.

--
"You know, if the sun was an oboe, what would you do?" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Tom Jakobsen

Dato : 19-03-06 02:36

Jeg synes aptitude er god til at huske hvilke dependecies der blev
installeret sammen med hvad... og dermed god til at afinstallere dem igen.
Dog skal det siges at aptitude langt fra er perfekt.. installerer
recommended og suggested packages hvilken kan være både godt og skidt.

Eksempelvis vil aptitude install gnomemeeting trække hele gnome ned til
den stakkels KDE bruger så et mix af apt og aptitude er at foretrække.
(åben øjnene før du taster y)

aptitude dist-upgrade rydder også godt op i tingene.. men ellers er
debfoster nok et godt bud.

Venligst
Tom