at se netværkstrafik
Fra : Leonard

Dato : 16-03-06 09:25

Jeg bruger bl.a. min linuxbox som router.
Den har 2 netkort, det ene er sat direkte til ADSL-linien.
Findes der et program, der kan vise trafikmængden på dette kort?

Jeg forestiller mig noget med 2 grafer, en der viser indgående og en
anden der viser udgående trafik i kbits ...

Der er Fedora på maskinen.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 16-03-06 09:27

Leonard <usenet@leonard.dk> skrev 2006-03-16:
> [...]
>
> Jeg forestiller mig noget med 2 grafer, en der viser indgående og en
> anden der viser udgående trafik i kbits ...

Google lidt efter rrdtools

Thomas

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 16-03-06 09:36

Leonard wrote:
> [...]
>
> Jeg forestiller mig noget med 2 grafer, en der viser indgående og en
> anden der viser udgående trafik i kbits ...

Du skal have en webserver kørende på den maskine (eller en anden),
installere mrtg og net-snmp:

yum install mrtg net-snmp

Så kan mrtg konfigureres til at spørge på trafikmængderne via snmp
og lave grafer.

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Leonard

Dato : 16-03-06 10:38

Mogens Kjaer <mk@crc.dk> wrote:

>Så kan mrtg konfigureres til at spørge på trafikmængderne via snmp
>og lave grafer.

OK, apache kører og mrtg var der allerede, så snmp blev installeret.
Jeg har kigget på hjemmesiden for mrtg og læst man mrtg, men det siger
mig meget lidt.
Jeg har sikkert på et eller tidspunkt fjernet eller undladt noget, så
mrtg ikke kører og ikke kan ses på ip-adress/mrtg
Er der en nem guide, helst på dansk til at sætte mrtg igang osv?

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 16-03-06 10:42

Leonard <usenet@leonard.dk> skrev 2006-03-16:

> Jeg har sikkert på et eller tidspunkt fjernet eller undladt noget, så
> mrtg ikke kører og ikke kan ses på ip-adress/mrtg

mrtg er ikke en dæmon og kører ikke hele tiden. Det er et program der kører
med jævnlige intervaller fra cron. Den samler så data ind og laver en graf
og dør så igen. De data kan man se på sin hjemmeside, hvis apache er sat op
til det.

> Er der en nem guide, helst på dansk til at sætte mrtg igang osv?

Måske ikke nem, men

http://www.siliconvalleyccie.com/linux-hn/mrtg.htm

Er en start. Ellers prøv snmp mrtg fedora i google og se hvad du finder.

Thomas

Fra : Leonard

Dato : 16-03-06 11:40

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> wrote:

>Måske ikke nem, men
>
>http://www.siliconvalleyccie.com/linux-hn/mrtg.htm

Ja , nu får jeg da en side frem når jeg skriver /ip-adress/mrtg, men
det er godt nok siden med indledning og beskrivelse af mrtg.

Jeg har også fået kørt mrtg med cfg-filen, men om derkom noget ud af
det kan jeg ikke finde frem til.

Hvad er stien til de sider, der er resultatet?

>Er en start. Ellers prøv snmp mrtg fedora i google og se hvad du finder.

Gav noget på kinesisk og en masse links til statistiksider og nogle
enkelte uforståelige eller ufuldstændige svar på samme spørgsmål.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 16-03-06 18:10

Leonard wrote:

> [...]
> mrtg ikke kører og ikke kan ses på ip-adress/mrtg
> Er der en nem guide, helst på dansk til at sætte mrtg igang osv?

Du skal først have snmpd dæmonen til at køre.

Man skal kunne køre snmpwalk (fra net-snmp-utils pakken) sådan:

$ snmpwalk -v 1 localhost -c public

og få en masse linier ud à la:

IF-MIB::ifDescr.1 = STRING: lo
IF-MIB::ifDescr.2 = STRING: eth0
IF-MIB::ifDescr.3 = STRING: eth1
IF-MIB::ifInOctets.1 = Counter32: 1488331
IF-MIB::ifInOctets.2 = Counter32: 2047753
IF-MIB::ifInOctets.3 = Counter32: 104401054
IF-MIB::ifOutOctets.1 = Counter32: 1490106
IF-MIB::ifOutOctets.2 = Counter32: 6015115
IF-MIB::ifOutOctets.3 = Counter32: 25138324

Dér kan man se, at eth0 har modtaget 2047753
bytes og sendt 6015115, og eth1 har modtaget
104401054 og sendt 25138324 (tallene wrapper
ved 4G, det kan mrtg finde ud af).

Hvis ikke du får noget fra snmpwalk, er snmpd ikke
sat rigtigt op. Ret i /etc/snmp/snmpd.conf og genstart
snmpd.

Dernæst skal /etc/mrtg/mrtg.cnf rettes. På min maskine skal der
tilføjes:

Target[eth0]: 2:public@localhost:
SetEnv[eth0]: MRTG_INT_IP="" MRTG_INT_DESCR="eth0"
MaxBytes[eth0]: 12500000
Title[eth0]: Traffic Analysis for internal network
PageTop[eth0]: <H1>Traffic Analysis for internal network</H1>
<TABLE>
<TR><TD>System:</TD> <TD>mogens1.lemo.dk</TD></TR>
<TR><TD>Maintainer:</TD> <TD>Mogens Kjaer</TD></TR>
<TR><TD>Description:</TD><TD>eth0 </TD></TR>
<TR><TD>ifType:</TD> <TD>ethernetCsmacd (6)</TD></TR>
<TR><TD>ifName:</TD> <TD></TD></TR>
<TR><TD>Max Speed:</TD> <TD>12.5 MBytes/s</TD></TR>
</TABLE>

Target[eth1]: 3:public@localhost:
SetEnv[eth1]: MRTG_INT_IP="" MRTG_INT_DESCR="eth1"
MaxBytes[eth1]: 262144
Title[eth1]: Traffic Analysis for external network
PageTop[eth1]: <H1>Traffic Analysis for external network</H1>
<TABLE>
<TR><TD>System:</TD> <TD>mogens1.lemo.dk</TD></TR>
<TR><TD>Maintainer:</TD> <TD>Mogens Kjaer</TD></TR>
<TR><TD>Description:</TD><TD>eth1</TD></TR>
<TR><TD>ifType:</TD> <TD>ethernetCsmacd (6)</TD></TR>
<TR><TD>ifName:</TD> <TD></TD></TR>
<TR><TD>Max Speed:</TD> <TD>256 KBytes/s</TD></TR>
</TABLE>

De vigtige linier er:

Target[eth0]: 2:public@localhost:
Target[eth1]: 3:public@localhost:

2 og 3 tallet henviser til tallene i

IF-MIB::ifDescr.2 = STRING: eth0
IF-MIB::ifDescr.3 = STRING: eth1

public er community navnet defineret i snmpd.conf,
det samme som der skal stå efter "-c" til snmpwalk.

snmpd kan sættes til at give mange flere oplysninger end
trafik på netværkskortene, så der kan også laves grafer med
diskplads, etc.

Det er ikke helt simpelt at sætte op, men man lærer en masse

Mogens

--
Mogens Kjær, Dataarkæolog
Email: mk@datamuseum.dk

Fra : Leonard

Dato : 16-03-06 19:36

Mogens Kjaer <mk@datamuseum.dk> wrote:

>Du skal først have snmpd dæmonen til at køre.

OK, den er startet nu.

>Man skal kunne køre snmpwalk (fra net-snmp-utils pakken) sådan:
>
>$ snmpwalk -v 1 localhost -c public

command not found

Jeg kan kun finde snmpd og snmptrapd

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Leonard

Dato : 16-03-06 19:45

Mogens Kjaer <mk@datamuseum.dk> wrote:

>Hvis ikke du får noget fra snmpwalk, er snmpd ikke
>sat rigtigt op. Ret i /etc/snmp/snmpd.conf og genstart
>snmpd.

Men jeg aner ikke hvad jeg skal rette i den og det hjælper mig meget
lidt at læse i filen.

Skal jeg ændre i den første linie:

com2sec notConfigUser default public

og til hvad?

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Søren

Dato : 16-03-06 10:49

> [...]
>
> Jeg forestiller mig noget med 2 grafer, en der viser indgående og en
> anden der viser udgående trafik i kbits ...

Hvis du vil undgå egen webserver samt MRTG eller RRDTOOLS og du ved hvilken
SNMP du skal lede efter for at få ind-/udgående trafik, så kan du kigge på
http://hovklan.com/hovmon/demozone/ (der er et par grafer for ind-/udgående
WAN trafik). Der er også "kildekode" til hvordan det gøres, f.eks.
http://hovklan.com/hovmon/demozone/wan_out.sh.txt.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 16-03-06 11:07

Leonard wrote:

> Jeg bruger bl.a. min linuxbox som router.
> Den har 2 netkort, det ene er sat direkte til ADSL-linien.
> Findes der et program, der kan vise trafikmængden på dette kort?

Du ku' prøve fx munin fra <http://munin.projects.linpro.no/>, så har
du det hurtigt oppe at køre uden selv at skulle kode noget.

En anden mulighed er bandwidthd fra <http://bandwidthd.sf.net/>.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
SubZeroNet, Copenhagen, Denmark

Fra : Tomas

Dato : 16-03-06 17:41

On Thu, 16 Mar 2006 09:24:58 +0100, Leonard wrote:

> [...]
>
> Jeg forestiller mig noget med 2 grafer, en der viser indgående og en
> anden der viser udgående trafik i kbits ...

Med gkrellm er du hurtigt i gang, det vil tage dig få minutter at sætte op
og det er muligvis allerede installeret ellers skulle det være nemt med
yum. Om graferne er gode nok er en anden snak, til gengæld er der mulighed
for at vise et væld af andre systemoplysninger.

Tomas

Fra : Leonard

Dato : 16-03-06 19:52

Tomas <patina@dbmail.dk> wrote:

>Med gkrellm er du hurtigt i gang, det vil tage dig få minutter at sætte op
>og det er muligvis allerede installeret ellers skulle det være nemt med
>yum. Om graferne er gode nok er en anden snak,

Netop, graferne er meget små og jeg har måske ikke udtrykt mig klart,
men jeg vil gerne kunne se en historik, så jeg kan se mange dage
tilbage og se trafikniveauet.
Og nu fik jeg det da til at køre meget nemt lokalt på maskinen, men da
den er min server er det ikke normalt atjeg kigger på dens skærm,
allerhelst skulle den jo stå uden skærm og kun tilgås via webinterface
eller ssh.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Leonard

Dato : 18-03-06 09:43

> [...]

>yum. Om graferne er gode nok er en anden snak, til gengæld er der mulighed
>for at vise et væld af andre systemoplysninger.

Er der en mulighed for at få den til at logge trafikken, så jeg kan se
den historisk?

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/