Dia på Arch Linux?
Fra : Jacob Sparre Anderse~

Dato : 15-03-06 10:56

Jeg har arvet ansvaret for en række maskiner der kører Arch Linux.
Desværre er der lidt problemer med at få Dia til at fungere.
Fejlmeddelelsen man får er:

% dia
dia: error while loading shared libraries: libpangocairo-1.0.so.0: cannot open shared object file: No such file or directory
%

Jeg prøvede at installere pakken »pango«, men det lod sig ikke rigtig
gøre (pakkehåndteringen sagde at der kom fejl og stoppede). Hvad gør
man så?

Jacob
--
CHRES(1) CHRES(1)

NAME
chres - change response strategy

SYNOPSIS
chres MODE

OPTIONS

-b, --bitter
only answers to exactly what was asked

-f, --friendly
tells people what they need to know

-p, --politician
tells people what they should know

Fra : Ukendt

Dato : 15-03-06 15:21

Jacob Sparre Andersen wrote:
> [...]
>
> Jeg prøvede at installere pakken »pango«, men det lod sig ikke rigtig
> gøre (pakkehåndteringen sagde at der kom fejl og stoppede). Hvad gør

Du kan prøve med en --force, måske det vil hjælpe på installationen af
pango

René Madsen --- Webhotel, PHP/MySQL, 500Mb, 5xPOP3 for kun 9,-/md.
Schultz Consult --- www.schultzconsult.dk/Hosting - tlf.: 28 34 36 85
Din IT Leverandør --- Fuld kontrol af dit hotel i vores kontrolpanel

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 15-03-06 14:27

=?ISO-8859-1?Q?=22Schultz_Consult_-_=5BRen=E9_Madsen=5D=22?= <rene@REMOVEschultzconsult.dk> writes:

>Du kan prøve med en --force, måske det vil hjælpe på installationen af
>pango

Det ville nok være snedigt at finde ud af, hvorfor der er fejl i
de dependencies.

Som udgangspunkt er der vel tre muligheder:

1. Pakken er defekt => Skift til et ordentligt operativsystem.

2. Man bruger en uofficiel pakke => Man tigger og beder om bøvl.

3. Man kører "Testing" eller lignende => Works as designed.

Udover (1) er løsningen nok at compile skidtet selv. Så er der
i hvert fald ingen problemer med dependencies.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Ukendt

Dato : 15-03-06 15:31

Klaus Ellegaard wrote:
> Udover (1) er løsningen nok at compile skidtet selv. Så er der
> i hvert fald ingen problemer med dependencies.

Jeg vil nok vælge 1. som løsning, hvis jeg havde mulighed for det... Et
ordentligt pakkesystem bag ved gør underværker.
Kompilere det selv, er den lange men stabile vej, men det kræver noget
forhåndsviden om systemet og om, hvordan er det lige man får alt
kompileret rigtigt.

Men måske uname -a, kunne fortælle lidt om, hvilken udgave af Arch Linux
han køre.

Fra : Jacob Sparre Anderse~

Dato : 17-03-06 15:51

René Madsen skrev:

> Jeg vil nok vælge 1. som løsning, hvis jeg havde mulighed for det...

Det vil jeg også. Jeg har bare kun været chef for
systemadministratorerne i fire dage, så jeg har ikke nået at bede dem
om at opgradere brugermaskinerne til at køre med et mere pålideligt
pakkesystem.

> Et ordentligt pakkesystem bag ved gør underværker.

Enig. Jeg kører Debian på mit eget isenkram.

> [...]
> alt kompileret rigtigt.
>
> Men måske uname -a, kunne fortælle lidt om, hvilken udgave af Arch

Jep. Men hvis der ikke er en let løsning (jeg prøver lige nummeret
med »--force«), er der nok ikke andet at gøre end at gennemføre en
opgradering til Debian [1].

Tak for rådene.

Jacob

[1] Ubuntu er ikke et fornuftigt valg til os, da de fokuserer på
almindelige brugere og ikke på udviklere.
--
"We will be restoring normality as soon as we are sure what is normal anyway."

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 17-03-06 16:12

On Fri, 17 Mar 2006 15:51:01 +0100, Jacob Sparre Andersen wrote:

> [...]
> systemadministratorerne i fire dage, så jeg har ikke nået at bede dem om
> at opgradere brugermaskinerne til at køre med et mere pålideligt

Det ser da ud til, at der findes et pakkesystem/manager:
http://wiki.archlinux.org/index.php/Pacman
--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Jacob Sparre Anderse~

Dato : 22-03-06 18:08

Michael Rasmussen skrev:

> Det ser da ud til, at der findes et pakkesystem/manager:
> http://wiki.archlinux.org/index.php/Pacman

Ja. Men når mit første eksperiment med at installere noget gennem
dette pakkesystem fejler, så er det svært at kalde det »pålideligt«.

Jacob
--
»Jamen, nogen skal jo gøre alt det der er ulovligt!«

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 17-03-06 16:05

On Wed, 15 Mar 2006 10:56:19 +0100, Jacob Sparre Andersen wrote:

> Jeg har arvet ansvaret for en række maskiner der kører Arch Linux.
> Desværre er der lidt problemer med at få Dia til at fungere.
> Fejlmeddelelsen man får er:

Nu ved jeg ikke, hvilken pakke af Dia du benytter, men ifølge denne
søgning skulle Dia være tilgængelig i Arch Linux:
http://www.archlinux.org/packages.php?s_repo=all&s_category=all&s_keyword=dia&s_lastupdate=&pp=50
Har du prøvet den?

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 17-03-06 16:07

Eller mere specifikt: http://www.archlinux.org/packages.php?id=531
--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Jacob Sparre Anderse~

Dato : 22-03-06 18:06

Michael Rasmussen skrev:

> Eller mere specifikt: http://www.archlinux.org/packages.php?id=531

Ja. Den virker ikke. Der er en uspecificeret afhængighed af et
pango-et-eller-andet-bibliotek.

Jacob
--
smagsdommer, sb., akademiker der er uenig med Anders Fogh Rasmussen