Kampen til puslepladsen ...
Fra : Iben Holst

Dato : 16-06-01 19:14

Hej ...

Jeg vil gerne rådføre mig lidt med jer.

Min søn på godt 2 år kan være lidt af en prøvelse, når det drejer sig om at
komme ind på puslepuden for at få skiftet bleen.

Vi har selvfølgelig ikke ALTID problemer med det, men desværre som oftest.

Vi finder ud af at han skal skiftes og siger derfor til ham, at han skal
have en ny ble på. - og ellers vil vi også gerne have ham med derud når han
selv siger "ble på" eller "tis" (som han gør mindst et par gange om dagen).
Men han vil ikke uanset om vi spørger om han vil gå med ud til puslepuden
eller vi blot siger han skal følge med os !!!
Det er 6-7 gange ud af 10 vi skal fange ham ind og efterfølgende værge os
mod en frygtelig sprællen og skrigen.
Når han så ligger dér, er det halvt om halvt hvornår han ligger stille og
tilsyneladende nyder det eller om ham fortsat spræller og skriger.
I sidstnævnte tilfælde er det ved at blive svært, fortsat, selv at bevare
roen .....
Når han skal ligge der, hygger vi os generelt når det hele skal ordnes, men
specielt når han er godt gal i skralden, gør vi et stort nummer ud af, at få
ham til at føle sig godt tilpas på puden. Vi synger de sange han bedst kan
lide, giver ham yndlings legetøjet eller får ham til at nævne kroppens
lemmer mens han peger på dem og i det hele taget hygge-nygge. Dog mener vi
også vi ikke skal have ham til at ligge der for længe, fordi han måske blive
rastløs af det. Så vi hygger på puden mens vi "arbejder" med ham ikke
længere end det.
Når han bliver rigtig streng, prøver vi selv at være strenge og virkelig
forlange med en hård stemme og et bestemt ansigtsudtryk, at han skal ligge
stille; ligeså mange gange det hjælper - lige så mange gange forbliver det
det samme.

Jeg mener ikke vi gør noget helt forkert, men der må være noget andet vi kan
gøre eller tilføje det vi gør i forvejen og det håber jeg I kan hjælpe mig
med.
Stil gerne spørgsmål hvis der er nogle ting I skal have oplyst / opklaret i
forehold til jeres tanker ud fra hvordan jeg har beskrevet situationen.
Jeg skal måske nævne, at han ikke er speciel strid på andre områder; faktisk
kun når han skal med ind ude fra, men hvem kan fortænke ham i, at han gerne
vil blive ude i den friske luft.

Desuden vil jeg også gerne have en god "opskrift" til hvordan vi kan udføre
en fornuftig pottetræning.

Jeg vil gerne have både gode og dårlige erfaringer på begge områder ...

Iben

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 16-06-01 20:43

mit umiddelbare forslag er ret simpelt.... lad være med at bruge
puslepladsen....
begynd at bruge gulvet eller lignende til at "pusle" ham.... og sørg for at
det ikke er den store tidskrævende behandling i skal igennem...

da min søn begyndte at føle det "træls" at bruge puslepladsen... og
efterhånden var for stor til det lavede vi gulvet til pusleplads..... når
tid var hentede jeg bare bleen, et håndklæde og de remedier jeg brugte til
at gøre ham ren med..... sommetider var det endda vaskeservietter.... og en
pose til bleen.....
nogle dage foregik det endda foran fjernsynet hvor han så og kiggede
tv......
det gjordet det meget lettere for alle parter..... dels var det ikke den
store kamp at få ham med... dels blev det lidt sjovere for ham.. og dels
brugte vi generelt mindre tid på diskutioner om det.......
man skal huske på at han jo efterhånden bliver en stor dreng og ikke en
lille baby.... ser han små babyer i dagplejen/vuggestuen?

jeg mener ikke det er noget man skal dikutere..... det er bare noget man
_gør_... færdig slut....

mht pottetræning så er det et spørgsmål om at han er opmærksom på
"trangen"... dvs selv siger til når han skal tisse eller lave stort.....
jeg tog "initiativet" til at opmuntre min søn til pottetræning ved at give
ham up and go på... og kalde dem underbukser... vise ham fra tid til anden
hvordan man trækker dem op og ned så han selv kunne styre det.....og så
ellers have ham med på toilettet ( uopfordret naturligvis..... lad døren stå
åbent) så han ser hvordan voksne gør....
det er nok en god ide at far i de situationer sætter sig ned og tisser*G*
det kan gå hen og blive et kønt syn med sådan en rolling der står op og
tisser

held og lykke... jeg håber i kan bruge mine råd til noget
--
knus sabina

behind every good woman, lies
a trail of men.....*SF*
læs mine artikler på www.MandeZonen.dk

Fra : Iben Holst

Dato : 20-06-01 15:57

Hej ...

> begynd at bruge gulvet eller lignende til at "pusle" ham....

Hm, ja et par gange kan det sagtens lade sige gøre at være på gulvet, men i
længden kan vi - begge forældre- ikke klare det i ryg og knæ pga. gamle
skader. Og sagtens og sagtens er da vist så meget sagt, for når vi er i
byen, er det de fleste steder vi skal ordne det på gulvet - og situationen
er ikke speciel meget lettere end herhjemme ved puslepladsen ...

>og sørg for at
> det ikke er den store tidskrævende behandling i skal igennem...

Nej, men det er så det vi i forvejen tager meget hensyn til; at vi kun er
der den tid det tager uden at smøle.

> nogle dage foregik det endda foran fjernsynet hvor han så og kiggede
> tv......

Se det er jo nok derhen ad vi skal, men det der med gulvet er stadig ikke
særligt godt, men måske kan vi arrangere så tv´et kan vendes mod spisebordet
(som dog også har en dum højde til sådan noget).

> ser han små babyer i dagplejen/vuggestuen?

Øh.... hvor vil du lige hen med det spørgsmål ??
Han bliver passet herhjemme hver dag, men går i legestue 2 gange ugentlig
med børn i rimelig samme alder.

> mht pottetræning så er det et spørgsmål om at han er opmærksom på
> "trangen"... dvs selv siger til når han skal tisse eller lave stort.....

Af og til siger han det før det sker, men kan også sagtens finde på at sige
det selv om det slet ikke sker (*G*), så det kan vi forløbig ikke bruge helt
til så meget.

> ellers have ham med på toilettet ( uopfordret naturligvis..... lad døren
stå
> åbent) så han ser hvordan voksne gør....

Det har han været interesseret i ret længe nu ....

Lige som Githa har vi også en "baby loo" hvor der er et trin og et sæde til
toilettet. Han vil gerne sidde derpå indimellem, når vi spørger ham, og kan
godt finde på at sidde dér et par minutter og selv sige at han tisser
(selvom det altså ikke passer), men spørgsmålet er så, om vi evt. kan / skal
gøre det til en vane at sætte ham dér hver gang han bliver skiftet eller
bare 1 - 2 gange dagligt eller blot skal gå videre som vi gør ( spørge ham
af og til) og så helt og holdet vente på flere træk fra hans side ??!!

Foreløbig tak for svarene til jer begge !!
- håber på mere både fra jer og andre.

Iben

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 20-06-01 17:10

> Hej ...

hej igen

> [...]
> byen, er det de fleste steder vi skal ordne det på gulvet - og situationen
> er ikke speciel meget lettere end herhjemme ved puslepladsen ...

en anden mulighed er sofaen.... læg et håndklæde så uheld ikke er et
problem... så kan i sidde ved hans ben og pusle ham.... uden at skulle bøje
i enten knæ eller ryg....

> Nej, men det er så det vi i forvejen tager meget hensyn til; at vi kun er
> der den tid det tager uden at smøle.

prøv evt ( hvis i tænker på at skifte til buksebleer) at lade ham komme ned
når han skal have bleen på og så trække dem op om numsen som et par
underbukser.....

> [...]
spisebordet
> (som dog også har en dum højde til sådan noget).

nu ved jeg ikke om puslepladsen er på badeværelset eller på hans eget
værelse eller hvad... men en lille mulighed forelå jo også i at købe et
lille tv og stille op i nærheden af puslepladsen??

> Øh.... hvor vil du lige hen med det spørgsmål ??
> Han bliver passet herhjemme hver dag, men går i legestue 2 gange ugentlig
> med børn i rimelig samme alder.

det var for at finde frem til om problemet var at han så at de små blev
puslet og at "han ihvertfald ikke er nogen baby mere"... hvis du forstår
hvad jeg mener....

> [...]
sige
> det selv om det slet ikke sker (*G*), så det kan vi forløbig ikke bruge

så synes jeg i skal tage den lidt med ro.....

> Det har han været interesseret i ret længe nu ....

super

> [...]
> bare 1 - 2 gange dagligt eller blot skal gå videre som vi gør ( spørge ham
> af og til) og så helt og holdet vente på flere træk fra hans side ??!!

jeg synes i skal prøve at opfordre ham til at sætte sig på det 1-2 gange om
dagen... evt når han skal i bad og når han skal i seng.... måske også om
morgenen når han lige er stået op........ og så ellers acceptere det som det
sker... men jeg synes bestemt i skal tage det positivt at hna gør det af sig
selv... det lader til at det nok skal komme af sig selv)

> Foreløbig tak for svarene til jer begge !!
> - håber på mere både fra jer og andre.

jamen velbekomme da... håber i kunne bruge det til noget

Fra : Iben Holst

Dato : 20-06-01 22:41

Hej Sabina ...

> en anden mulighed er sofaen.... læg et håndklæde så uheld ikke er et
> problem... så kan i sidde ved hans ben og pusle ham.... uden at skulle
bøje
> i enten knæ eller ryg....

Det må afprøves, men ingen tvivl om, at tv´et i al fald skal køre i mens *S*
Men faktisk må jeg give ham den ros, at han de to seneste dage ikke har
været vrøvlet på nogen måde, når han har skullet op på puslepuden. Det har
vist hjulpet, at jeg har bragt problemet ud i offentligheden, uden endnu at
have gjort noget anderledes i "proceduren".*S*

> nu ved jeg ikke om puslepladsen er på badeværelset eller på hans eget
> værelse eller hvad... men en lille mulighed forelå jo også i at købe et
> lille tv og stille op i nærheden af puslepladsen??

Den er på badeværelset, men trods dét ikke er helt lille, så er der desværre
ingen plads til et selv et meget lille tv.

> det var for at finde frem til om problemet var at han så at de små blev
> puslet og at "han ihvertfald ikke er nogen baby mere"... hvis du forstår
> hvad jeg mener....

Nå ja, selvfølglig ... men det tror jeg slet ikke han tænker på selvom der
da er et par stykker i legestuen som kun er 1 år; men hvem ved ?!

> jeg synes i skal prøve at opfordre ham til at sætte sig på det 1-2 gange
om
> dagen...

Det vil vi gøre ....

> men jeg synes bestemt i skal tage det positivt at hna gør det af sig
> selv...

Det gør vi bestemt også !! Især fordi han de første 2 - 3 gange han sad på
det (for 3-4 måneder siden) var ret nervøs for det. Men det hjalp at vi lod
den stå fremme ved siden af toilettet uden at sætte ham op på det igen, før
han en dag selv stod og hev det helt frem.

Og så en lille "solstråle" her til sidst; .... da jeg skiftede ham til
nattøj og ny ble her i aften, spurgte jeg ham, om han ville over på
toilettet for at tisse. Det ville han gerne og blev siddende i længere tid
end "normalt" ...... og så skete det: at han tissede sin første stråle i
toilettet !! Men det var kun fordi han lige pludselig lyste op i hele
femøren, at jeg blev opmærksom på det ....
Det må jo også betyde, at han er ganske klar over, hvad der skal foregå på
toilettet.

Jeg siger tusinde tak for hjælpen - når/hvis han bliver streng igen, vil jeg
huske dine forskellige råd !!

Iben

Fra : Ghita Cecilie Jallow

Dato : 20-06-01 20:32

"Iben Holst" <albert.peter@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Foreløbig tak for svarene til jer begge !!
> - håber på mere både fra jer og andre.

Hej
Der kommer ikke noget fra mig de næste par uger for vi tager til
Tyrkiet på lørdag, og jeg har endnu ikke pakket noget ned.
Ghita Cecilie

Fra : Ghita Cecilie Jallow

Dato : 16-06-01 22:37

"Iben Holst" <albert.peter@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

KLIP
> Desuden vil jeg også gerne have en god "opskrift" til hvordan vi kan
udføre
> en fornuftig pottetræning.

Min yngste datter har aldrig ville sidde på potte. Vi købte istedet en
alt i et
skammel med trin og børnesæde til det store toilet som "lokkemiddel".
Hun brugte den først da bleen var smidt et par dage efter 3 årsdagen.
Hun kunne sagtens mærke hvad hun skulle, og til fødselsdagen var
legekammeraten blevet renlig. Jeg snakkede med hende om det og den
eneste kommentar var
"addrk" Det er ulækkert med bar numse i underbukserne.
Så "havde" vi pludselig ikke flere bleer, og der skete kun et par
enkelte uheld
i bukserne.
Ghita Cecilie

Fra : Sott

Dato : 04-07-01 23:14

Hej Iben :0)
(et meget sent svar - fordi jeg først nu er begyndt at abonnere på denne
nyhedsgruppe igen)

> [...]

at
> komme ind på puslepuden for at få skiftet bleen.

Jeg gjorde det sjovt. Det lyder måske mærkeligt, men børn har altså de her
perioder, hvor de bare ikke vil det ene eller det andet - og jeg har gode
erfaringer med at bruge humor.
Altså mere præcist, så spurgte jeg f.eks. om puslepuden var dum, og om det
ville blive en bedre puslepude, hvis vi tegnede på den - og det gjorde vi så
sammen. Vi har også hoppet på den og puttet den i bad :0)
Det gjorde i hvert fald, at mine børn fik et ret ok forhold til puslepuden.

> Desuden vil jeg også gerne have en god "opskrift" til hvordan vi kan
udføre
> en fornuftig pottetræning.

Jeg har ikke pottetrænet mine børn - de har helt af sig selv villet af med
bleen lige inden de blev tre år, og så er det blevet sådan. Jeg har heller
aldrig oplevet "uheld" og lignende - som mange andre jeg kender har. Så
måske har det været mere trygt for børnene, at de selv har styret det - og
det aldrig har været et emne. Men de har da rendt ind og ud af toilettet, og
"set" hvad og hvordan de voksne gør *S*

Ja, hvad ved jeg så egentligt om lige det emne - ingenting. Børnene har bare
gjort det selv De havde dog allesammen potter, som blev brugt som
dukke-badekar og til almindelig leg - for de gad ikke sidde på dem.

Tusinde hilsner
Søs